Hodina otázok

Otázka od: Oto Žarnay

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 1. 2. 2017 
Zadávateľ Oto Žarnay 
Otázka Koľko prípadov nahlásenia korupcie zaznamenalo ministerstvo vnútra do dnešného dňa? Pripravuje minister vnútra nejaké systematické zmeny v tejto oblasti, aby nahlasovatelia korupcie boli viac informovaní o možnostiach nahlasovania korupcie a ochrany svojej osoby? 
Adresát minister vnútra SR Robert Kaliňák 
Dátum odpovede 2. 2. 2017 
Zodpovedal minister vnútra SR Robert Kaliňák 
Odpoveď Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán poslanec Žarnay, pomôžem si na úvod trochu aj štatistickými číslami. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky od 1. januára do 31. decembra 2016 eviduje nápad trestných činov korupcie v počte 357. V posledných štyroch rokoch bolo z korupcie obvinených a stíhaných viac ako 500 osôb. Napríklad v roku 2015 bolo za trestné činy korupcie stíhaných 111 osôb, v roku 2014 to bolo 141 ľudí, z toho väčšina bola za prijímanie úplatku, podplácanie, za nepriamu korupciu a za volebnú korupciu. Podobné štatistiky za rok 2016 budeme mať v najbližších dňoch a postupne ich predstavujeme verejnosti tak, ako jednotlivé dáta sme schopní postupne uzatvárať. Medzi stíhanými za posledné obdobie sú aj vysokí štátni úradníci. Nezabúdajme na to, že sú obžalovaní traja bývalí ministri bývalých vlád, našich vlád. Sú medzi nimi prípady vicežupana za SMER. Takisto poslancov miestnych zastupiteľstiev tiež napríklad za našu stranu, čo sa často vyčíta, že vlastne sa tieto veci nestíhajú. Ale mnoho primátorov, mnoho starostov, najmä v súvislosti s podvodmi pri eurofondoch. Takisto keď zájdeme do nášho, našej ohrádky, tak bývalý šéf hraničnej polície, šéf Policajnej akadémie a mnohí ďalší iní vysokí ministerskí úradníci. Ak si pamätáte na jednu z väčších káuz našej prvej vlády, ktorá sa volá Veľký Slavkov, tak bol prednedávnom odsúdený námestník Slovenského pozemkového fondu, ktorý bol vlastne priamo spájaný s týmito kauzami. Podobne to je aj v prípade nástenkového tendra. To znamená, všade tam, kde sú dôkazy a tá situácia tomu zodpovedá, všade tam polícia jednoznačne koná a snaží sa pripravovať aj široké podmienky na to, aby sme dokázali nielen vytvoriť čo najširšiu sieť možností podávania takýchto návrhov, ale, samozrejme, aj adekvátnej ochrany predovšetkým vo chvíľach, kedy nám príde starosta alebo niekto podobný aj oznámiť korupciu, tak sa snažíme buď, ak je to aspoň trošku možné, ho nahradiť naším agentom, aby vlastne nebol v nebezpečí, alebo ak sa tá situácia už nedá zmeniť, častokrát sú ochotní, samozrejme, spolupracovať s nami aj oni, pretože dokazovanie korupcie predovšetkým smerom dozadu je mimoriadne náročné a práve preto on-linové prípady majú najväčšiu šancu na úspech. Ale aj tam v niektorých prípadoch, keď si spomeniem ešte prípad, ak sa nemýlim, to je z prvej; druhej vlády Mikuláša Dzurindu, kedy bol obvinený poslanec Národnej rady, tohto pléna, a toto plénum tuším jedinýkrát historicky aj hlasovalo o vzatí do väzby poslanca a vtedy drvivou väčšinou bol aj udelený súhlas, tak napriek tomu, že existovalo video a podobne, súd k tomu mal iný názor a nielen slovenský, ale aj Európsky súd pre ľudské práva a prikázal Slovenskej republike sa v tejto veci ospravedlniť. Čiže je mnoho prípadov. Spomeňte si, keď bol minister Daniel Lipšic, keď bol podozrivý z korupcie starosta jednej bratislavskej mestskej časti, tak sa počas vyšetrovania stratili nahrávky z vyšetrovania. Čiže stávajú sa aj také veci, samozrejme, môžme si mať, o tom myslieť svoj názor, ale v každom prípade je to preukazovanie mimoriadne náročné. Ide o latentný typ trestnej činnosti, kde dochádza väčšinou ku kontaktu medzi dvoma osobami, kde ani jedna z nich nie je veľmi zdieľna pri výpovedi, a to je veľmi ťažké potom, samozrejme, dokazovať práve pre to obrovské nasadzovanie technických prostriedkov. A keďže tá situácia nielen u nás podobná, i keď my máme tie úspechy, naozaj môžme porovnávať s ktoroukoľvek krajinou, pretože keď sa iba matematicky porovnáva, či majú v Rumunsku alebo v Česku väčší počet trestných činov, tak iste Česko je dvakrát taká krajina a nemá dvakrát toľko stíhaných a o Rumunsku už ani nehovorím. Ale v každom prípade platí, že najväčší úspech v boji proti korupcii je zmenšovanie toho priestoru pre korupciu, a tu si myslím, že urobila vláda naozaj veľa. Aj to sa odzrkadlilo práve v rebríčku Transparency International, pokiaľ vláda Ivety Radičovej bola na 66. mieste, my sme dnes na 54., a to je teda nejaký posun. Nie sme prví a nedá sa povedať, že by sme boli spokojní s týmto riešením, ale postupne aby sme sa dostávali ďalej. A k tomu smerujú aj všetky tie legislatívne opatrenia. Je dôležité povedať... Skúsim to iba tak, asi to v doplňujúcej otázke zvládneme. Páči sa, pán poslanec.  
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne, pán minister, za vašu odpoveď. Trošku ste možno inak pochopili moju otázku. Ja som sa pýtal, koľko je štatistika alebo registrovanie oznamovateľov korupcie, bežných ľudí, učiteľov, zamestnancov, robotníkov, firiem. Podľa toho, čo ste pred rokom alebo dvoma rokmi zaviedli, že by sa mohli, že by mohli byť chránení v prípade nahlásenia korupcie. To by ma zaujímalo hlavne.  
Doplňujúca odpoveď Áno, ďakujem pekne. Pán poslanec, koľko prípadov nahlásenia korupcie zaznamenalo ministerstvo vnútra? No, len ministerstvo vnútra podľa toho zákona nezaznamenáva to, čo myslíte vy teraz. Už chápem, hovoríte o whistlebloweroch. Prepáčte, dobre. Nedorozumenie, nevadí. Ale aj tak by som sa k tomu dostal, lebo som to mal pripravené. Čiže chcel som povedať, že jednak sme urobili veľké opatrenia vo verejnom obstarávaní. To znamená, napríklad elektronické trhovisko, ktoré už prispelo za dva roky úsporami viac ako 150 miliónov eur. Je kompletne anonymné. Má svoje muchy, ktoré postupne vychytávame, pretože je to živý organizmus, a čím ďalej, tým viac odrezávame tie možnosti akýchkoľvek špekulácií. Ale tie čísla sú absolútne, majú svoju výpovednú hodnotu o tom, že tie úspory sú úplne jasné. To isté platí, keď sa urobila otázka financovania politických strán. Agentúra GRECO, čo je združenie európskych štátov v boji proti korupcii, nás vyzdvihla ako najlepšie zákony a dávali dokonca za príklad ostatným krajinám. To nemôžme prehliadnuť. To, že to slovenské médiá nepíšu, to je v poriadku, to je ich tradičná snaha o to, aby to tak bolo, ale faktom je, že GRECO toto napísalo, že je to proste "best practice", ktorý je použiteľný aj hocikde inde. No a, samozrejme, za také tie opatrenia, ktoré považujem za veľmi úspešné, a nerád by som zabudol, aby to bolo, že som objektívny, vláda Ivety Radičovej pripravila zverejňovanie zmlúv. Určite takisto veľmi veľký krok k tomu, aby aj médiá, aj verejná kontrola mohla byť jednoducho lepšia. To isté platí informatizácia, kedy všetky dáta, veľa kritiky som tu počul o informatizácii, ale častokrát si ľudia mýlia informatizáciu a internetizáciu. To, že je web slovensko.sk komplikovanejšie, to je otázka, ktorú aj teraz má pán podpredseda Pellegrini napraviť, aby to bolo "user friendly". Ale dáta, ktoré štát spracoval a zdigitalizoval z tých všetkých svojich databáz, ktoré majú, to všetko urobil, tam sú tie peniaze, o ktorých častokrát hovoria. A to, že dnes novinári majú k dispozícii účtovné závierky, firmy, prepojenia, všetky rozhodnutia valných zhromaždení, celý register obyvateľov je vlastne zdigitalizovaný, to sú obrovské množstvo dát, ktoré je dneska k dispozícii, aby sa vedeli veci naozaj omnoho lepšie kontrolovať. A k vášmu zákonu, a ten je tiež takisto zásadným príspevkom, ktorý prijala ešte bývala vláda Roberta Fica, zákon o whistlebloweroch. Teda o oznamovateľoch protispoločenskej činnosti. A tu je ten dobrý rozdiel vo vašom prípade, pán poslanec, lebo ak sa nemýlim, vy ste neoznamovali korupciu, vy ste oznamovali nehospodárne nakladanie s finančnými prostriedkami a že sa vám nepáčilo, že vedenie školy zbytočne objednávalo právnikov. Áno? Čiže zjavne to korupcia alebo sme o nej nevedeli, nehovorím, že tam nebola, ale nevedeli sme o nej a vy ste a neviem, ani či dokonca bol porušený zákon v tom prípade, ale mimoriadne bolo, že mohla si to urobiť vo vlastnej réžii alebo omnoho lacnejšie alebo nemala toľko prípadov, aby toľko peňazí investovali a mohli ad hoc si objednávať právnikov. Skrátka niečo, čo považujem, že máte právo povedať, že to nebolo v poriadku. A práve na to ten zákon dnes. Ak sa dobre pamätám, nemáme my tú databázu tých ľudí, lebo to je kombinácia úradov Inšpektorátu práce a Generálnej prokuratúry, ale ak mám vedomosť, je to zhruba teraz viac ako 10 ľudí, ktorí už využili tento zákon, a je to princíp snehovej gule. Dlho bolo 0, potom prišli prvé prípady a je dôležité, aby sa tie prvé prípady osvedčili, nemám to možnosť ja sa o to starať, pretože nemám podľa toho zákona ja tam žiadnu právomoc, ale myslím si, že pri úspešnosti tých prípadov sa bude pokračovať ďalej. A úmyselne sme tam dali protispoločenské činnosti, lebo stále hovorím, a to sa, samozrejme, v tejto sále málokedy dá, hlavne tí, ktorí právnické vzdelanie nemajú, čo nie je výčitka, len proste musia pochopiť, že nie každé porušenie zákona je trestným činom, nie každý trestný čin je hneď korupcia, sú odlišné. Najmä treba tie veci presne špecifikovať a to, čo ľudia oznamujú, môže častokrát byť len vážny etický problém. Konflikt záujmov, ktorý ani nie je definovaný zákonom. Ale to neznamená, že sa s ním nemáme zaoberať. Preto sme úmyselne písali tú klasifikáciu, ktorá v tom zákone je omnoho širšie, ako je len vlastne ustanovenie trestných zákonov, práve preto, aby ten človek bol chránený, pretože sa snaží upozorniť na to, aby štátne orgány fungovali lepšie. Strach ľudí je evidentný. V mnoho prípadoch, kde prišli ľudia priamo za mnou a súviselo to napríklad niekedy s poľovnými revírmi alebo s ďalšími vecami, kde vysvetľovali, že, no viete, taký človek tu chodí, oháňa sa, neviem, všetkými menami, všetkých 150 poslancov a 13 členov vlády. A hovorím, dobre, výborne, povedzte mi meno, priezvisko toho človeka, spojím vás s príslušným policajtom alebo prezidentom Policajného zboru, ktorý vás odporučí na príslušného vyšetrovateľa, aby ste to mohli povedať. Nie, nie, nie, to v žiadnom prípade, to my nechceme povedať. A hovorím: Prečo to nechcete povedať? Veď ten človek nie je ani od vás z dediny, ani z okresu, je úplne niekde inde, chce sa, snaží sa robiť niečo zlé. Proste ten strach je tam obrovský. Čiže ja tvrdím, že ten whistleblowerský zákon bude o niekoľko rokov zohrávať rozhodujúcu úlohu. Pretože tá snehová guľa, kedy prvé skúsenosti s ním sa ukážu ako pozitívne. Skúsime sa na to popýtať Generálnej prokuratúry, akým spôsobom funguje, či tá ochrana je dobrá, či sa nesnažil niekto niečo zneužiť. A práve tá snehová guľa sa nabalí, že čím ďalej, tým viac ľudí ho bude využívať. Je to naozaj geometrický rad, ktorým vlastne ten počet bude narastať a o rok, o dva už môžme konštatovať, samozrejme, úplne iné čísla, lebo to má byť základom toho, aby ľudia na tieto veci upozorňovali. Na druhej strane platí, že keď máme červenú linku, kde aj predseda vlády teraz požiadal OECD o urobenie auditu protikorupčnej legislatívy, lebo veci, ktoré máme my, napríklad elektronické trhovisko, v okolitých krajinách nenájdete. Rakúsko je kompletne analógové. Také veci ako kataster na internete bez šance. Aby ste sa dozvedeli, kto vlastne, ako prichádzali prevody jednotlivých nehnuteľností. To sú všetko veci, ktoré sa udiali... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.) Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR Pán minister... Kaliňák, Robert, podpredseda vlády a minister vnútra SR A takisto vlastne samotná kontrolná skupina, ktorá bude v spolupráci s OLAF-om na Úrade vlády; za dve sekundy skončím; na Úrade vlády, vlastne bude posilnená práve, aby ľudia mohli dávať, dávať tieto podnety. Najväčší problém je urobiť rozdelenie medzi kverulantom a tým, ktorý to myslí naozaj tak, to je dnes najväčší, rozdeliť zrno od pliev, pretože tá kverulantská skupina, ktorá má svoj osobný problém a vydáva to vždy za korupciu, skončí rovnako. Oni sa permanentne obracajú naspäť, zhruba dva až tritisíc ľudí, na všetkých úradoch permanentne dokolečka, každý týždeň minimálne jedna sťažnosť. Ale ju musíte vybaviť podľa zákona. Čiže myslím si, že to bude lepšie, a keď mi túto otázku položíte o rok som presvedčený, že zase sa niekam posunieme. Ďakujem.