Hodina otázok

Otázka od: Veronika Remišová

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 23. 11. 2016 
Zadávateľ Veronika Remišová 
Otázka Andrej Danko tvrdí, že jeho večera na hrade bola omnoho lacnejšia ako ostatné podobné akcie v rámci predsedníctva SR v Rade EÚ. Robert Fico, hospodárite s prostriedkami občanov Slovenskej republiky. Kedy zverejníte podrobný zoznam položiek výdavkov, koľko a za čo občania zaplatili počas predsedníctva SR v Rade EÚ?  
Adresát predseda vlády SR Robert Fico 
Dátum odpovede 24. 11. 2016 
Zodpovedal predseda vlády SR Robert Fico 
Odpoveď Ďakujem pekne. Vážená pani poslankyňa, nejde o jednu otázku, ale o viac otázok. A hneď prvá problematika nesmeruje ku kompetenciám vlády, ale zákonodarnej moci. Ako volená zástupkyňa občanov iste viete, že Slovenská republika je parlamentnou demokraciou, založená na deľbe moci. V právnom štáte kompetencie, práva a povinnosti a zákonom upravené postupy orgánov štátu vytvárajú nevyhnutný predpoklad pre ústavnú rovnováhu. Jej súčasťou je systém deľby moci na zákonodarnú, výkonnú a súdnu moc, ktoré sú v parlamentnej demokracii autonómne a prepojené len väzbami ústavnej kontroly a spolupráce. Z princípu ústavnej rovnováhy vyplýva, že ani zákonodarca nemôže voľne disponovať jednotlivými zložkami v štáte, aj zákonodarný orgán je viazaný ústavou a jej princípmi, ktorých zmenu ústava nepripúšťa, lebo majú konštitutívny význam pre demokratický charakter Slovenskej republiky, tak ako je to deklarované aj v čl. 1 Ústavy Slovenskej republiky. Ak máte pochybnosti o tvrdení predsedu Národnej rady Slovenskej republiky, že jeho večera na Hrade pre lídrov Európskej únie bola omnoho lacnejšia ako ostatné podobné akcie, ktoré sa uskutočnili v rámci nášho predsedníctva v Rade EÚ, mali ste dostatok možností spýtať sa na to priamo pána predsedu. Napokon už vo svojom vyhlásení požiadal médiá, aby nešírili klamstvá o tom, že večera pre lídrov bola predražená, a suma, ktorú Kancelária Národnej rady zaplatila je vo všetkých položkách obhájiteľná a porovnateľná s cenami, ktoré boli pri predchádzajúcich oficiálnych stretnutiach lídrov Európskej únie. Na tomto mieste odbočím od predloženého materiálu a iba doplním, že každá z takýchto aktivít je mimoriadne náročná tak na organizáciu, ako aj zariadenie. A treba povedať, že summit predsedov parlamentov, ktorý sa konal naozaj veľmi výnimočne aj v sídle alebo v hlavnom meste krajiny, ktorá predsedá Rade Európskej únie, výrazne prispel k tomu, aby slovenské predsedníctvo mohlo byť dnes hodnotené ako pozitívne. A to má neoceniteľnú hodnotu, odhliadnuc od toho, že rozpočet, ktorý Slovenská republika má pripravený pre predsedníctvo, ani nevyčerpá. A nehovoriac o tom teda, že dôjde k zásadnej úspore. Tým pádom s prostriedkami je jednoznačne nakladané úspešne, k tomu sa ale asi ešte v tomto texte dostanem. A čo je rovnako tak veľmi dôležité, že ide o polovičný rozpočet napríklad oproti Českej republike, ktorá mala predsedníctvo pred niekoľkými rokmi. Z tohto pohľadu je naozaj, všetky akcie, ktoré boli počas, a tu, ste tu, počas predsedníctva boli naozaj z nášho pohľadu veľmi efektívne a príspevok parlamentu k úspešnému predsedníctvu, si myslím, aj z môjho pohľadu bol naozaj zásadný, lebo sú to akcie, ktoré sa nepodarili v minulosti mnohým predsedom parlamentu v predchádzajúcich krajinách, a dnes vlastne umožňuje a u nás sa to ukazovalo, či už na rokovaní COSAC, ktorý vlastne nasledoval, tak je to vlastne ako zbierkou poslancov viacerých európskej parlamentov, tak je to aj v ďalších prípadoch, kde práve poslanci jednotlivých národných parlamentov už majú tú informáciu o vlastne postupe Slovenskej republiky v mnohých otázkach. Pre mňa napríklad veľmi citlivej otázke efektívnej solidarity a že vlastne nachádzame už porozumenie a tým pádom aj tlak na daných ministrov a predstaviteľov týchto krajín je omnoho nižší, máme šancu ju presadiť. Čiže bez ohľadu na to, slovenské predsedníctvo vykázalo evidentne, veľmi efektívne vynaložené prostriedky. Lebo ani nevyčerpáme limit, ktorý bol, čo sa ani neviem kedy, niekedy naposledy, stalo. To znamená, že sme naozaj konali úspešnejšie. A myslím si, že aj rozsah samotnej akcie vykazuje jednoznačne nižšie náklady ako ktorékoľvek porovnateľné iné akcie, ktoré boli zabezpečované významnejšie. Čiže z môjho uhla pohľadu, z toho, ako ja som bol oboznámený s niektorými skutočnosťami, určite večera predsedov parlamentov na Hrade bola jednoznačne lacnejšia. Pokiaľ ide o zverejňovanie výdavkov vynaložených na akcie súvisiace s predsedníctvom Slovenskej republiky v Rade Európskej únie, v prvom rade je nevyhnutné uviesť, že slovenské predsedníctvo stále prebieha a trvá až do 31. 12. 2016, a to nielen v Bratislave, aj v Bruseli. Z uvedeného dôvodu nie je možné určite počas predsedníctva už teraz uviesť všetky náklady, keďže predsedníctvo ešte len bude končiť a bez problémov teda ďalšie náklady určite ešte budú vynakladané. A určite sú aj ďalšie akcie, ktoré sú naplánované na výdavky v I. polroku 2017, pretože vtedy až dobieha predsednícke trio Holandska, Malty a Slovenska. Z tohto pohľadu budú určite všetky prostriedky riadne vyúčtované a všetky veci budú aj následne zverejnené. Pričom treba povedať, že aj všetky zmluvy, ktoré boli k predsedníctvu viazané, boli už dopredu zverejnené a tie sú vlastne aj dnes všeobecne známe. Výdavky sa v rámci tohto uznesenia, ktoré prijala vláda v súvislosti s rozpočtom výdavkov na prípravu a výkon predsedníctva, prideľujú práve podľa plánu a podľa jednotlivých programov už od roku 2015 a roku 2017 a v rámci financovania sú zabezpečené výdavky na nielen prípravu, priebeh, ale aj následne na ukončenie, a fakturácia výdavkov mnohých bude v roku 2017. Takže mojím odhadom je, že tak ako bude končiť vlastne celá táto príprava, aby som už nepredbiehal, lebo nemám šancu to prečítať celé, tak len dokončím, že ten záver a to účtovanie bude podľa mňa v prvej polovičke roku 2017.  
Doplňujúca otázka Ďakujem veľmi pekne za nevyčerpávajúcu odpoveď. Keď ste hovorili o tej efektivite vynaložených prostriedkov, tak máme za to, že najefektívnejšia a najlacnejšia akcia na propagáciu Slovenska sa udiala včera na tlačovej konferencii na ministerstve zahraničných vecí. A, žiaľ, k tejto téme pán premiér mal tlačovú konferenciu a tam sa vyjadril, že niektorí novinári sú "špinavé protislovenské prostitútky". Toto vyjadrenie nám na Slovensku urobilo obrovskú hanbu v zahraničí. A keďže Úrad vlády má k dispozícii medzinárodný monitoring médií, tak som sa chcela spýtať, či by ste mohli zverejniť, v koľkých zahraničných médiách sa objavila táto informácia premiéra o výroku na adresu novinárov. Ja som napočítala asi 8 alebo 10, ale vy možno máte presnejšie informácie. Ďakujem.  
Doplňujúca odpoveď Ďakujem pekne. Toto je presne asi zhruba rozdiel medzi tým, keď je človek vo vláde a má určité povinnosti vyplývajúce zo zákona a má určité povinnosti, ktoré vyplývajú a smerujú aj k tomu, aby ste mali možnosť nielen reprezentovať Slovenskú republiku lebo to je pomerne malá právomoc, ale mali ste možnosť svojím konaním a rozhodovaním aj zabezpečovať aj určité výsledky. Viete veľmi dobre, že všetky vaše reči o mnohých podobách obmedzovania demokracie a tak ďalej sa zakladajú len na potrebe niečo povedať, nie na skutočnosti. A určité tabuľky, ktoré vyjadrujú mieru slobody tlače, napríklad na Slovensku, jasne deklarujú, že Slovensko patrí tiež k premiantom, podobne ako v prípade štátneho rozpočtu, čo som povedal pred niekoľkými málo minútami, a teda, že vlastne patríme, tuším, k piatim najvyspelejším krajinám na svete, na svete, v podobe slobody médií. No a samozrejme platíme, aj k tomu, že platí u nás určitá forma demokracie, a teda naozaj každý má právo povedať svoj názor a vy nemáte právo ho kritizovať. Máte právo povedať, že ho, s ním nesúhlasíte. Ale to, že chcete obmedziť, aby mohol niekto povedať svoj naozaj slobodný názor aj na prácu médií, je už nedemokratické samé osebe. A musím povedať, samozrejme, že tento výrok odzrkadľoval fakt, že sa nikto nikdy nezaoberal tým, akým spôsobom a postupom fungovalo vlastne ministerstvo zahraničných vecí, ktoré urobilo asi najlepšiu reklamu Slovensku počas uplynulých štyroch mesiacov, a bude to tak asi do konca tohto roku. A že existovali závažné rozhodnutia, ktoré sa umožnili preplatiť, ktoré majú nevyčísliteľnú hodnotu, nielen preto, že mnohé z nich sú v desiatkach miliónoch, stovkách miliónov eur vhodné pre Slovensku republiku a pre to riešenie, a toto je práve ten dôvod, pre ktorý si myslím, že zareagoval aj pán premiér. Pretože slečna, ktorá upozorňovala na niektoré veci, ktoré sa jej nepáčili, nehovorila nikdy o predražení. Povedala, že sa robila akcia vo väčšom rozsahu, ako si myslela, že bolo potrebné. To znamená, to je ten, to spektrum, od ktorého ideme, že mohli sme poskytnúť zahraničným návštevníkom a všetkým predstaviteľom štátu, keď sa chceme reprezentovať, naozaj párky s horčicou a dychovú kapelu železničného depa na strane jednej, alebo sme mohli začať reprezentovať Slovensko ako vyspelú a kultúrnu krajinu so všetkým, čo k tomu patrí, a urobiť to trochu veľkoryso. Pretože bezpochyby Švajčiarsko si so Slovenskom nikto nepomýli, nielen pre jeho 700-ročnú históriu z pohľadu, ale aj preto, že už na tie roky mnohé veci urobili. My máme iba 23-ročnú históriu a je dôležité, aby sme sa snažili pohostiť. Neviem, ako je u vás doma zvykom, akým spôsobom hostíte svojich hostí, ale som presvedčený, že keď sa snažíte niekoho privítať, tak sa snažíte urobiť všetko ešte krajším ako obvykle práve preto, aby mali pocit, dobrý pocit z vašej pohostinnosti. Lebo to si myslím, že je súčasť nášho DNA-čkového vybavenia ako Slovákov, že snažíme sa ľudí naozaj dobre privítať. A tak isto platí, ak je zrazu teraz milión odborníkov, ktorí hovoria o tom, že či koncert mal stať 120-tisíc alebo nemal stáť 120-tisíc, lebo mal stáť 119 500, to je naozaj smiešne. Pretože som presvedčený, že keby mali všetkých tých našich slovenských špičkových umelcov zaplatiť v plnej cene, ako niekto ich zaplatí, tak tá suma by bola ďaleko, ďaleko vyššia. To znamená, sú to naozaj malé hádky. A čo je navyše, slečna neupozorňovala na to, že niekto má vyšší plat alebo vyššiu odmenu, ako má byť, ale že ona si myslela, že tlačová konferencia si stačila, nemuselo byť k tomu bombastické predstavenie, podľa jej vyjadrenia. Na rozdiel od novinárov, ktorí okamžite začali používať terminológiu, že je to predražené, pretože oni to tak radi. Pretože všetko je zlé, všetko je najhoršie a všetko treba spraviť. A samozrejme v mnohých tých vyjadreniach, ktoré sa používali, proste jednoducho nezaznela pravda. To je dneska absolútny štandard k tomuto všetkému a tak to aj platí, samozrejme. A toto je ten prístup, ktorý častokrát samozrejme aplikujete aj vy samotní ako poslanci. Pretože keby ste chceli sa baviť o predražení, vedľa vás sedí práve pán poslanec Grendel, mohli by ste sa priamo jeho opýtať, keď tak spolu komunikujete, a prečo nezačnete odtiaľ, že teda nakúpili 10-násobne predražené Fabie, ktoré stoja 8-tisíc, nakúpili za 80. Skúste sa ho opýtať a upratať si pred vlastným prahom, pred tým, než začnete hodnotiť niekoho iného, že prečo to urobili, prečo s tým súhlasili, prečo sa im to tak pozdávalo. Ja som povedal, že každé, každá takáto vec môže mať vystúpenie. Ja som vtedy ani nevystupoval, jak si pamätám, ani nekritizoval, jednoducho nevidel som do toho, nebol som odborník na to, aby to tak bolo. Ale keď máte záujem, opýtajte sa najprv svojho okolia. Pretože ak chcete niekomu dávať nejaké výčitky a poučovať ho o jeho správaní, musíte si najprv urobiť poriadok u seba doma. A vtedy, aby ste mali to morálne právo a ten kredit hovoriť, tak potom môžete. Z tohto pohľadu platí aj pre slovenské predsedníctvo dôležitá vec, ak sa chcete dočítať o úspechoch slovenského predsedníctva, o diplomatických výsledkoch, ktoré slovenské predsedníctvo dosiahlo, musíte načrieť práve do tých zahraničných médií. A k tomu vám urobím veľmi rád určite presný rešerš alebo akýkoľvek iný, jak to máte, ten mediálny monitoring, mediálny monitoring k tomu, ako zahraničné médiá informovali o úspechoch slovenského predsednícka... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou. Ďakujem pekne.