Hodina otázok

Otázka od: Miroslav Beblavý

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 23. 11. 2016 
Zadávateľ Miroslav Beblavý 
Otázka Martin z Bratislavy sa pýta: "Ako bude Finančná správa od 1. 1. 2017 komunikovať s daňovníkmi, ktorí majú aktivovanú elektronickú schránku, resp. s osobami, ktoré sú splnomocnené na elektronickú komunikáciu daňovníkov s Finančnou správou? Ak elektronicky, prešli už zamestnanci školeniami?  
Adresát minister vnútra SR Robert Kaliňák 
Dátum odpovede 24. 11. 2016 
Zodpovedal minister vnútra SR Robert Kaliňák 
Odpoveď Dobrý deň, prajem. Vážená pani predsedajúca, vážený pán poslanec, možno aj preto je určená táto hodina na otázky poslancov, aby odpovede boli riadne kvalifikované, pretože človek, ktorý celý deň sa venuje pracovnej činnosti, nemôže sledovať jednotlivé drobné nuansy rozdelenia úloh a kompetencií medzi jednotlivými štátnymi orgánmi. Táto otázka preto nie je ani správne smerovaná na ministra vnútra Slovenskej republiky, pretože Finančná správa je podľa zákona č. 333/2011 o orgánoch štátnej správy v oblastí daní a poplatkov a colníctva rozpočtovou organizáciou v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky a elektronické schránky aktivoval všetkým právnickým osobám správca modulu, teda Úrad vlády Slovenskej republiky prostredníctvom prevádzkovateľa, ktorým je Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby. Z uvedených dôvodov vám teda na takúto otázku budú vedieť zodpovedať Ministerstvo financií a Úrad vlády Slovenskej republiky. Z rezerv ministerstva vnútra môžeme len potvrdiť, že ak v procese takéto elektronické úradné komunikácie budú vznikať, elektronické dokumenty budú považované za riadne elektronické registratúrne záznamy, z čoho vyplýva, že s nimi bude manipulované podľa príslušných ustanovení zákona č. 395/2002 o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ako také budú teda riadne evidované, zaradené do spracovateľských procesov, ukladané a ochraňované so všetkými zhodnoverňujúcimi prvkami a po uplynutí ich lehoty uloženia zaradené do riadneho vyraďovacieho konania v súlade s citovaným zákonom. Z mojej strany zatiaľ všetko, pán poslanec.  
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne, pán minister, za odpoveď. Súhlasím s vami v tom, že občania, ktorí sa celodenne venujú pracovnej činnosti, nemusia byť oboznámení do detailov s rozdelením kompetencií, ale musím sa priznať, že ani niekomu, kto sa tomu profesionálne zaoberá, nemusí byť celkom zjavné, na koho sa s takýmito typmi otázok pýtať. Lebo máte, samozrejme, pravdu vy, že Finančná správa podlieha ministrovi financií, ktorý tu ale dnes nie je, takže tak či tak by ho niekto zastupoval. To je iná téma. Ale vy ste podpredsedom vlády a ste, teda neviem, či to stále platí, ale boli ste dlhé roky zodpovedný za reformu verejnej správy, ESO, aj za jej výsledky, aj za jej nevýsledky, a zároveň máme teda aj podpredsedu vlády pre informatizáciu pána, teraz najnovšie pána Pellegriniho. Takže pomaly chcem dodať, že hoci súhlasím s tým, že ani občanovi to zrejmé byť nemusí, toto je prípad, kde to nemusí byť zrejmé ani odborníkovi špecialistovi. A možno to, ako tie kompetencie za reformu verejnej správy a vo väzbe na informačné otázky a vo väzbe aj samozrejme potom na elektronické schránk,y je rozdelená medzi jednotlivými rezortami, môže byť jeden z dôvodov toho, že nemáme až tak funkčnú túto funkciu. Ale ak môžem sa spýtať v tejto súvislosti vás, predsa len ešte jednu doplňujúcu otázku. Tak je to to, ako hodnotíte mieru pripravenosti verejnej správy na tú veľkú zmenu, ktorá bude súvisieť s právnickými osobami a štatutármi a elektronickou komunikáciou s firmami vo všeobecnosti? A ako aj vy ako podpredseda vlády a minister vnútra hodnotíte pripravenosť štátnej správy na tento krok? Ďakujem veľmi pekne.  
Doplňujúca odpoveď Ďakujem pekne. Pán poslanec, naozaj hlavným možno problémom je, že nemám úplne nielen záujem, ale ani možnosť mať vedomosti o všetkom. Snažím sa úzko špecializovať na tú úlohu, pre ktorú som aj podpredseda vlády, teda predovšetkým pre národnú bezpečnosť a obranu a tieto veci. Ale máte pravdu, aj sme pripravovali reformu verejnej správy, ktorá, ESO sa dotýkalo hlavne miestnej štátnej správy, a daňovú správu sme jednak do nej nikdy nezaraďovali, pretože nie je tou klasickou a v podstate ani by to nebolo dostatočne dobre možné. Pretože finančné úrady sú naozaj odlišným, priestorom, sú správcom daní. Čiže nie je to klasický výkon štátnej správy, kde poskytujú orgány štátnej správy určité služby. Čo sa týka pripravenosti, nemôžem teda hovoriť za všetkých a neodhadol by som, ale využijem túto vašu otázku na to, aby som spomenul jeden efekt, ktorý sa trošku dramatizuje v posledných dňoch, týždňoch, a to je vlastne príchod jednotlivých osôb, ktoré si preberajú a vybavujú si nové občianske preukazy s čipom. A viete, že tak včera, kedy vlastne vypadli všetky komunikačné prostriedky z dôvodu preseknutia optického kábla, aj tu je vidieť, ako zraniteľná je vlastne samotná elektronizácia a akým spôsobom aj Telekom sa musí lepšie pripraviť na takéto možnosti. I keď treba povedať, že ten výpadok trval iba niekoľko, v úvodzovkách, iba niekoľko hodín, tak znamená to, že sme pripravení na tú obnovu. Bol to hlavný kábel, ktorý vlastne spája naše ústredné centrum, databázové centrum ministerstva vnútra. Aj to nadväzuje, aby sme urýchlili vlastne výstavbu toho záložného dátového centra, ktoré plne je schopné vždy preskočiť v prípade, že hlavné centrum je nejakým spôsobom ohrozené alebo odpojené. V tejto súvislosti chcem aj takto verejne vyzvať, že sme posilnili nielen počet pracovníkov, ale aj počet pracovísk, aj v Bratislave. Okrem hlavného klientskeho centra na Tomášikovej pre výmenu občianskych preukazov fungujú aj strediská v bratislavskom Ružinove na Pošni, takisto v bratislavskej Petržalke na Záporožskej, teda na tej hlavnej ceste pri starej Viedenskej ceste a samozrejme, že aj v Dúbravke, tak aby sme dokázali zminimalizovať tieto čakacie lehoty na minimum. Pretože je takým zvykom a tomu sa nedá, bohužiaľ, nikdy predísť, že sa vybavujú veci vždy na poslednú chvíľu tak, ako najväčší počet daňových priznaní sa jednoducho bude vždy podávať 31. marca, akokoľvek sa bude robiť reklamná kampaň. Takže našou úlohou nie je v tejto chvíli poučovať o tom, že si to má niekto vybaviť skôr, ale našou úlohou je, aby sme sa prispôsobili tomu záujmu, ktorý je v posledných dňoch naozaj mimoriadne zvýšený. A tak aj sa snažíme čo najviac posilniť jednotlivé služby tak, aby tie čakacie lehoty boli čo najmenšie. Pre tých, ktorí už občiansky preukaz majú v plastovej podobe bez čipu, tí samozrejme môžu využiť ľubovoľné klientske centrum na celom Slovensku. Nie je to viazané teda k trvalému pobytu, ale tá prvá registrácia do tej databázy v prípade, že majú úplne ten najstarší občiansky preukaz ešte v podstate v papierovej podobe, tak ten je potrebné vymeniť v trvalom mieste. Tak ako pri každej veľkej zmene, dochádza k určitým kostrbatým prechodom, pretože to tak je vždy. Žiadny veľký systém sa nikdy nedodal bez vád, žiadny veľký systém sa nikdy nedodal bez nejakého drobného omeškania a tak ďalej. Je nevyhnutné, že každý tento systém je vždy otvorený na ďalšie úpravy a prispôsobovania sa jednotlivým požiadavkám trhu a zákazníkom v tomto prípade, ktorými sú občania Slovenskej republiky, tak predpokladám, že tá implementácia bude postupne prebiehať a všetky chyby budú odstraňované. Takže verím, že to bude mať ten priebeh čo najviac hladký. Ale určite nie je možné vylúčiť, že bude to úplne bezchybný prechod. A preto si obidve strany musíme dopriať trošku trpezlivosti, aby sme dokázali ten systém uviesť do stopercentnej funkčnosti tak, aby v budúcnosti to práve šetrilo ten čas, ktorý pred tým museli občania stráviť na úradoch, a bude to v konečnom dôsledku hodnotené ako efektívne riešenie. Ďakujem.