Hodina otázok

Otázka od: Miroslav Sopko

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 21. 9. 2016 
Zadávateľ Miroslav Sopko 
Otázka Školy na začiatku školského roka vyplňujú 4 základné výkazy plné údajov o žiakoch, učiteľoch, známkach, dochádzke, z toho jeden papierový so štyrmi prílohami, ostatné cez webové aplikácie, ktoré majú neustále problémy pri odosielaní a porovnaní (konkrétne RIS) alebo to treba zadávať ručne. Kedy budú môcť naši riaditelia, miesto 3 týždňov klikania do PC, viesť školy ako sa patrí v 21. storočí? 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Plavčan 
Dátum odpovede 22. 9. 2016 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Plavčan 
Odpoveď Pán podpredseda Národnej rady, ďakujem pekne za slovo. Vážený pán poslanec, v mene ministra školstva, vedy, výskumu a športu, ktorého dnes zastupujem, vám ďakujem za položenú otázku. Dovoľte mi prečítať odpoveď pána ministra Petra Plavčana. Kedy budú zástupcovia riaditeľov, pretože väčšinou to riaditelia nerobia, viesť údaje jednoduchšie, je v tejto chvíli skôr otázka na dodávateľov systémov, ktoré poskytujú správu školskej administratívy. Ministerstvo školstva v súčasnosti nedisponuje systémom, ktorý by mohol plošne poskytnúť školám na správu ich administratívy. RIS je informačný systém ministerstva na centralizovanú správu údajov v školstve a na zbere údajov spolupracuje s jednotlivými dodávateľmi školských systémov, pričom nezasahuje do ich definície, ich funkcionalít a nástrojov, ktoré poskytujú jednotlivým školám. V každom prípade ministerstvo školstva si uvedomuje aj svoju zodpovednosť za to, že množstvo údajov, ktoré požaduje, je veľké. Uvedené množstvo vyplýva z platnej legislatívy, z požiadaviek pedagogického procesu, z požiadaviek na financovanie škôl a požiadaviek Štatistického úradu Slovenskej republiky, z medzinárodných štatistík a z niektorých ďalších požiadaviek, ako je OPIS, projekty, duálne vzdelávanie, spolupráca s inými orgánmi štátnej moci a podobne. Zároveň treba upozorniť, že množstvo údajov sa líši aj od druhu školy. V niektorých prípadoch v malých materských školách sa vyplnenie dá určite stihnúť za jeden deň. V prípade stredných škôl s mnohými odbormi a v prípade s viacerými vyučovacími jazykmi je to, celkom iste trvá niekoľko dní. Cieľom je uvedené množstvo požadovaných údajov postupne znižovať, resp. znižovať potrebu ich vyplňovania vo viacerých výkazoch. Samotný proces znižovania administratívnej záťaže je analyticky a časovo náročný, a to najmä v jeho počiatkoch. Tento rok sa v pravidlách na zredukovanie počtu výkazov urobil prvý krok, a to porovnávanie údajov a výkazov určených na financovanie s údajmi RIS. Do finančných výkazov sa dávajú agregované údaje a v RIS-ke sa tieto údaje vypočítavajú z jednotlivých údajov priradených konkrétnej osobe. Z tohto dôvodu musia byť údaje v RIS-ke vyplnené presne, s čím majú mnohé školy problémy. Veríme, že tieto problémy budú po počiatočnom štádiu detskej choroby úspešne prekonané. Toľko odpoveď pána ministra. Skončil som.  
Doplňujúca otázka Ďakujem za slovo, ako ďakujem aj za odpoveď. Len by som chcel doplniť a poprosil by som tlmočiť pánu ministrovi, že tento problém je už pomerne dlhý, má dlhší čas, odkiaľ, čo si ja pamätám, sa spúšťa ten Rezortný informačný systém a neustále je problém ani nie tak zo strany dodávateľov týchto softvérov, ktorí sa snažia naozaj komunikovať so školami a často prispôsobujú jednotlivé zostavy k ich potrebám a komunikujú s nimi, ako skôr práve aj na strane webových serverov, ktoré spravuje práve ministerstvo. Čiže naozaj moja otázka bola nasmerovaná k tomu, aby sa naozaj tieto systémy sfunkčnili do tej miery, nedochádzalo k tomu, čo naozaj riaditelia, áno, aj riaditelia, samozrejme aj zástupcovia a samozrejme aj často školskí administrátori počítačových sietí riešia posledné dni, niekedy aj noci, že naozaj ten systém padá a jednoducho nedarí sa tie dáta odosielať. A je to naozaj veľmi frustrujúce, pretože, verte mi, ako sám som si to zažil, keď som pomáhal, aj som vo vedení školy, pri nahadzovaní týchto dát. A myslím si, že naše vedenia škôl a naše manažmenty školské by mohli tento čas využiť podstatne, podstatne lepšie. A verím, že ministerstvo vykoná ten informačný audit do tej miery, že ktoré údaje naozaj sú potrebné a ktoré nie. Ďakujem.  
Doplňujúca odpoveď Môžem len prisľúbiť, že budem tlmočiť.