Hodina otázok

Otázka od: Miroslav Beblavý

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 15. 6. 2016 
Zadávateľ Miroslav Beblavý 
Otázka Rodič sa pýta, prečo predpisy ministerstva školstva, ktoré riešia vzdelávanie detí so zdravotným postihnutím, neriešia aj podmienky pobytu týchto detí v školskom klube a ich účasť na mimovyučovacích aktivitách a popoludňajších krúžkoch? V praxi to potom vyzerá tak, že deti s postihnutím sa takýchto aktivít vôbec nemôžu zúčastniť, lebo asistent, ktorého má dieťa dopoludnia na vyučovaní, s ním už nemôže byť popoludní. 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Plavčan 
Dátum odpovede 16. 6. 2016 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Plavčan 
Odpoveď Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, ďakujem za položenú otázku. Právne predpisy upravujúce výchovu a vzdelávanie riešia aj podmienky výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré majú právo na výchovu a vzdelávanie s využitím špecifických foriem a metód, ktoré zodpovedajú ich potrebám a na utvorenie nevyhnutných podmienok, ktoré túto výchovu a vzdelávanie umožňujú. Všetky deti a žiaci majú podľa školského zákona právo na individuálny prístup rešpektujúci ich schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav. Toto sa vzťahuje tak na prostredie školy, ako aj na prostredie školského zariadenia. Pedagogický asistent sa podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy podieľa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu materskej školy, základnej školy, školy pre deti s nadaním alebo žiakov s nadaním, špeciálnej školy alebo výchovného programu pre deti a žiakov vo veku plnenia povinnej školskej dochádzky najmä utváraním rovnosti príležitostí vo výchove a vzdelávaní na prekonávanie architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér. Pedagogický asistent môže pôsobiť aj v stredných školách, ak ide o zabezpečenie vzdelávania žiakov so zdravotným postihnutím. Podľa kategórie pedagogického zamestnanca, pre ktorého pedagogický asistent vykonáva asistenciu, sa pedagogický asistent zaraďuje do jednotlivých podkategórií, ktoré sú známe ako asistent učiteľa, asistent vychovávateľa a asistent majstra odbornej výchovy. Tak ako bolo uverejnené v programovom vyhlásení vlády a čiastočne aj v rozpracovaní úloh programového vyhlásenia vlády na tento rok, tak jednou zo základných tém rozpracovania reformy je aj táto oblasť. A predpokladám, že príslušná pracovná skupina, ktorá sa bude zaoberať práve touto témou, navrhne aj riešenia, ktoré by dokázali upraviť tento stav. Ja sa domnievam, že pripomienka rodiča je správna a treba to v právnych predpisoch v tomto duchu, ako je to v otázke nastolené alebo ponúknuté ako riešenie, upraviť. Ďakujem za pozornosť.  
Doplňujúca otázka Pán minister, ďakujem pekne za túto odpoveď. Myslím, že bola jasná a potešujúca. Chcem len povedať, aby to bolo úprimne povedané, že aj mňa prekvapila tá situácia, keď som sa o nej dozvedel, teda, myslím, ako aj vás, teda aspoň som mal ten pocit. A som rád, že sme sa tak zhodli na tom, že je to absolútne neprijateľné, aby vlastne postihnuté dieťa bolo v podstate vylúčené z aktivít štátom len preto, že nie je štát ochotný platiť asistenta po jednej hodine poobede. A chcem vám len poďakovať za vašu odpoveď.  
Doplňujúca odpoveď Poviem úprimne, že ma to celkom prekvapilo. Rozprával som sa pri jednej príležitosti s viacerými riaditeľkami špeciálnych škôl a okrem viacerých iných problémov nastolili aj tento problém a s prekvapením som zistil, že je takáto situácia a určite to treba okamžite riešiť. Ďakujem.