Hodina otázok

Otázka od: Miroslav Beblavý

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 15. 6. 2016 
Zadávateľ Miroslav Beblavý 
Otázka Rodič sa pýta: V Rožňave končí v júni 2016 bežnú základnú školu moje dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré nevyhnutne potrebuje asistenta učiteľa. Je prijaté na strednú odbornú školu, avšak od septembra mu škola nevie asistenta učiteľa zabezpečiť. To sa vraj podarí až v druhom polroku a ani to nie je vraj zaručené. Ako majú rodičia riešiť tento problém? 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Plavčan 
Dátum odpovede 16. 6. 2016 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Plavčan 
Odpoveď Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán poslanec, ďakujem za položenú otázku. Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má právo na výchovu a vzdelávanie s využitím špecifických foriem a metód, ktoré zodpovedajú jeho potrebám, a na vytvorenie nevyhnutných podmienok, ktoré túto výchovu a vzdelávanie umožňujú. Predpokladám, že rodič, ktorý je spomínaný, využil pri výbere konkrétnej strednej odbornej školy právo vybrať pre svoje dieťa školu, ktorá poskytuje výchovu a vzdelávanie zodpovedajúce schopnostiam, zdravotnému stavu, záujmom a záľubám dieťaťa, jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnosti a etnickej príslušnosti. Právo na slobodnú voľbu školy alebo školského zariadenia možno uplatňovať podľa možnosti výchovno-vzdelávacej sústavy. Riaditeľ strednej školy pri rozhodovaní o prijatí prihliada aj na zdravotnú spôsobilosť na štúdium vo zvolenom odbore vzdelávania na výkon povolania. Zriaďovateľ strednej odbornej školy, ktorým je samosprávny kraj, utvára podmienky na zabezpečenie výchovy a vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Finančné prostriedky na zabezpečenie asistenta učiteľa pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami si zabezpečuje škola z vlastného rozpočtu. Riaditeľ školy môže požiadať na začiatku školského roka o dotáciu na pridelenie finančných prostriedkov na asistenta učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením svojho zriaďovateľa, ktorý predkladá žiadosť o pridelenie finančných prostriedkov na mzdy a platy asistentov učiteľa ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu prostredníctvom príslušného okresného úradu najneskôr do 30. septembra príslušného kalendárneho roka. V prípade ak nie je príslušnej škole vyhovené, na základe viaczdrojového financovania škôl môže na činnosť asistenta učiteľa škole prispievať aj zriaďovateľ školy. K tomu chcem doplniť, že v ostatnom čase som dostal viacero podnetov odbornej verejnosti, učiteľov škôl, takisto aj dám a pánov poslancov. Napríklad v ostatnej dobe asi pred dvoma týždňami bola u mňa napríklad aj pani poslankyňa Európskeho parlamentu pani Žitňanská. Tej som dal istý prísľub. A momentálne je situácia taká, že bol by som veľmi rád a dávam taký prísľub, že do jedného mesiaca by sme dali výzvu, na ktorú sa môžu školy prihlásiť do projektu ako pokračovania toho, čo bolo, Škola otvorená všetkým, a dal som aj pokyn, aby táto výzva bola s ohľadom aj na veľký záujem verejnosti, aj poslancov zvýšená z pôvodne uvažovaných 30 mil. eur na 50 mil. eur, lebo sa domnievam, že toto budú správne použité finančné prostriedky. A táto výzva by sa teda mala týkať nielen asistentov učiteľov, ale aj špeciálnych pedagógov a terénnych pracovníkov. Takže predpokladám a urobím všetko pre to, aby do jedného mesiaca vyšla výzva, na ktorú sa školy môžu prihlásiť. Ďakujem za pozornosť.  
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne, pán minister. V prvom rade dovoľte mi oceniť, že ste naozaj odpovedali na tú otázku. Dovoľte mi, zároveň povedať, že keď ste v tej druhej polovici odpovede odpovedali spontánne a osobne, bola to podľa mňa oveľa lepšia odpoveď ako tie úradnícke veci, ktoré vám tam napísali na začiatok. Takže chcem to naozaj oceniť, je to skutočná diskusia, taká, aká má v parlamente byť. Dovoľte mi možno aj vysvetlenie, prečo je tá otázka, a potom predsa len to doplniť ešte v jednej veci. Táto otázka ako aj ďalšie, ktoré som si vám dnes dovolil s kolegyňami položiť, vyplýva naozaj z presvedčenia, že aj pohľady a problémy občanov, ak majú nejaký systémový charakter, by sa sem mali dostať. A my sme sa rozhodli takto využiť dnes túto hodinu otázok vo vzťahu k školstvu a sme rodičov požiadali, aby nám dali takéto problémy. Túto otázku sme vybrali preto, a potvrdilo sa to aj na včerajšom stretnutí zástupcov školského výboru so zástupcami rodičov, kde boli aj vaši kolegovia, napríklad pani poslankyňa Smolíková, že tento problém, ktorý aj tu riešime, je problém systémový, teda naozaj nejde o nejakú výnimočnú situáciu, a je to situácia, keď rodič dieťaťa so zdravotným postihnutím, ktorý ho naozaj vypiple vo veľmi ťažkých podmienkach, kde tento štát ani spoločnosť neposkytujú nejakú významnejšiu podporu v takejto ťažkej životnej situácii, ho dokáže natoľko vypiplať, že sa dostane na strednú školu a zrazu po tom, čo sa podarilo horko-ťažko vybrať asistentov počas toho primárneho, a teda nižšieho sekundárneho vzdelávania, zrazu ten asistent znovu chýba. Ja úplne chápem to, čo ste povedali s tou výzvou. A teraz to nemyslím nejak v zlom voči vám. Ja si aj cením, že idete do toho. Ale obidvaja vieme, že nie je to systémové riešenie. To systémové riešenie je naozaj zmeniť ten normatívny systém financovania tak, aby všetky tieto veci boli štandardnou súčasťou vzdelávania pre tie deti, ktoré to potrebujú. A chcem sa vás tu preto spýtať, že či počítate s tým, že počas vášho mandátu dospejeme k takejto situácii, keď vás budeme kontrolovať teda pri ukončení činnosti tejto vlády, že máte ambíciu, aby už takéto veci nemuseli byť riešené mimoriadnymi výzvami ani ničím iným a boli štandardnou súčasťou... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)  
Doplňujúca odpoveď Ďakujem pekne. Pán poslanec, máte úplne pravdu. Zabudol som spomenúť aj ďalších pánov poslancov a pani poslankyne, s ktorými sme o tom hovorili, sú to napríklad pán Sopko a ďalší. A tam som aj povedal, že je potrebné pretransformovať ten model, aby v tých školách bolo viacej špeciálnych pedagógov, asistentov učiteľov a terénnych pracovníkov z akéhosi extra financovania z eurofondov, z prostriedkov štátneho rozpočtu. A práve spolieham sa na to, že práve pri príprave Koncepcie ďalšieho rozvoja výchovy a vzdelávania, možno sa to podarí aj pri príprave zákona o financovaní regionálneho školstva, urobiť mechanizmus, aby ak budú ubúdať finančné prostriedky z eurofondov na tento účel, plynule ako keby sa dofinancovávali práve tieto kategórie zamestnancov, ktorí napomáhajú vo výučbe v jednotlivých školách zo štátneho rozpočtu. Viem, že podobný model majú v Českej republike. Tak pred dvoma týždňami aj preto sme sa stretli s pani ministerkou školstva, mládeže a telovýchovy Českej republiky, aby som získal poznatky o tom, akým spôsobom to robia a ako je to možné nastaviť. Takže, áno, v budúcnosti by som chcel, keďže už bolo povedané, že v rámci reformy treba problém výučby akosi lepšie nastaviť potrebám žiakov, tak aby aj tento model bol funkčný a sa nespoľahol len na finančné prostriedky z eurofondov, ktoré nakoniec nebudú stále a ktoré v priebehu niekoľkých rokov aj na tento účel skončia.