Hodina otázok

Otázka od: Eugen Jurzyca

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 22. 10. 2014 
Zadávateľ Eugen Jurzyca 
Otázka Robert Fico, TA3, nedeľa: "Chcem znovu zopakovať, že úplne zbytočne sú tieto rôzne hlasy, úplne zbytočne, pretože jedna vec je, aké číslo je napísané momentálne v návrhu a druhá vec, čo im garantujeme a čo hovoríme, že toto bude realita. Lebo kvôli ústavnému zákonu o dlhovej brzde, ktoré sme schválili a ktorý nás brzdí v navyšovaní verejného dlhu, nie je možné niektoré veci urobiť v štátnom rozpočte a musíme to urobiť v parlamente". Ak by Eurostat nezmenil výšku dlhu, boli by ste pripravení obísť ducha dlhovej brzdy, teda ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti? Citát tomu nasvedčuje.  
Adresát predseda vlády SR Robert Fico 
Dátum odpovede 23. 10. 2014 
Zodpovedal predseda vlády SR Robert Fico 
Odpoveď Ďakujem. Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, vážené panie poslankyne, páni poslanci a vážený pán poslanec, ktorý položil otázku, dovoľte mi najprv na úvod zopakovať pár vybraných myšlienok, ktoré predseda vlády uviedol v predmetnom televíznom vystúpení. Tieto vám poskytnú diametrálne iný interpretačný výklad, ako aj objektívny a ucelený pohľad na citovanú časť z jeho vyjadrenia. Nepokladám totiž za korektné a prípustné, ak je nejaká veta cielene a účelovo vytrhnutá z kontextu, nezohľadňuje konkrétne a súvisiace fakty, respektíve povedané skutočnosti, alebo je dokonca manipulatívnym spôsobom interpretovaná a šírená ďalej. V uvedenom televíznom vystúpení zo strany predsedu vlády jasne a zreteľne zaznelo, že rozpočet je zrkadlom toho, čo sme všetko urobili vo verejnej správe a pri konsolidácii verejných financií. Bolo tiež spomenuté, že náš dlh bude pod hranicou 55 % a že je to jeden z najnižších dlhov v celej Európskej únii. Predseda vlády deklaroval čitateľný a nemenný postoj, že vláda sa bude správať maximálne zodpovedne, aby dochádzalo k ďalšiemu znižovaniu deficitu a aby bol verejný dlh pod kontrolou. Určite nepôjdeme do žiadneho rozhadzovania. Mimochodom, doteraz to nebola iba konsolidácia verejných financií a lepší výber daní, ale aj znížené náklady štátu. Je tu predsa projekt ESO, o ktorom sa síce málo hovorí, ale jeho dosiahnuté výsledky sú viac ako viditeľné, či už na úrovni krajov, alebo okresov. Podobne je to aj na úrovni jednotlivých rezortov, kde je naplánované šetrenie, pokiaľ ide o počet zamestnancov alebo spájanie rôznych rozpočtových či príspevkových organizácií. Vážený pán poslanec, asi neprezradím žiadne veľké tajomstvo, keď vám teraz poviem, že ako dôkladne sú monitorované prejavy a vyjadrenia predsedu vlády Slovenskej republiky zo strany mnohých subjektov. Obsah jeho vystúpení je veľmi precízne zanalyzovaný a vyhodnotený. Preto si myslím, že ani nemusíte byť nejakým špičkovým analytikom, aby ste aj vy zistili, keď si prečítate prepis predmetného televízneho vystúpenia, že veci sa majú asi inak, než ako ich nastoľujete vy vo vašej otázke, a že nie je potrebné strašiť slovenskú verejnosť. V súvislosti s uvedeným vyjadrením mi však dovoľte ešte poznamenať a vyzdvihnúť jednu významnú skutočnosť. Slovensko si počas členstva v Európskej únii, ako i v eurozóne vybudovalo v mnohých oblastiach ekonomiky dobré meno a veľmi slušné renomé. Vo verejných financiách ako zodpovední a uznávaní hospodári si určite nemôžeme dovoliť robiť nejaké fiškálne fígle alebo rozpočtové kúsky či nebodaj podobné kúzla s číslami, ako boli prípady tzv. kreatívneho účtovníctva na úrovni štátu, známe u niektorých problémových členov Únie. Preto s plnou vážnosťou chcem zdôrazniť, že tvorba nášho štátneho rozpočtu bola zvládnutá vysoko profesionálne a predpokladaný rozpočtový návrh do parlamentu je pripravený zodpovedne a starostlivo. Je napokon v záujme nás všetkých, aby naša krajina pri jeho posudzovaní Európskou komisiou dopadla veľmi dobre a aby sme naďalej zostali v očiach ostatných členov Únie ako dôveryhodný a spoľahlivý ekonomický partner. Pokiaľ ide o predmetný citát z vyjadrenia predsedu vlády, ale aj hlbšie a jasnejšie pochopenie súvislostí v danej veci, treba dodať a upresniť nasledovné: Dôležitým momentom je aj samotný časový posun medzi stanoveným termínom odovzdania návrhu štátneho rozpočtu a oficiálnym vyhlásením zo strany Eurostatu, pokiaľ ide o definitívnu a verifikovanú podobu nielen výšky verejného dlhu, ale aj ostatných ukazovateľov z oblasti verejných financií. Skúsenosti z praxe nám potvrdzujú, že pri zostavovaní štátneho rozpočtu je lepšie vychádzať z prísnejšieho rámca a pripraviť sa radšej na horší scenár, ako byť prehnane optimistický pri očakávaniach jeho vývoja. Viete veľmi dobre, že sme sa už raz dočkali nepríjemného prekvapenia aj od inštitúcie, ako je Eurostat, práve v oblasti metodologických zmien, ktoré sa vzťahovali na sektor verejných financií. Aj táto skutočnosť preto rozhodla, že sme sa nakoniec priklonili k predloženému variantu návrhu, ale s dostatočnou finančnou rezervou, aby sme už zmienené a vo verejnosti pertraktované výdavkové oblasti zvládli v rámci posudzovania a schvaľovania štátneho rozpočtu v Národnej rade. Vážený pán poslanec, toto je alfou a omegou celého procesu okolo súčasného návrhu štátneho rozpočtu. Je mi preto ľúto, že ste televízne vyjadrenie predsedu vlády v tejto veci nepochopili, nesprávne interpretovali, čomu nasvedčuje napokon aj samotná formulácia a zameranie vašej otázky. Vážené pani posla... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)  
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď