Hodina otázok

Otázka od: Richard Vašečka

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 11. 12. 2013 
Zadávateľ Richard Vašečka 
Otázka Vážený pán minister, aké bude vaše rozhodnutie vo veci šlabikára po stretnutí pracovnej komisie?  
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Dušan Čaplovič 
Dátum odpovede 12. 12. 2013 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Dušan Čaplovič 
Odpoveď Vážená pani predsedajúca, kolegyne, kolegovia, pani poslankyne, páni poslanci, vážený pán poslanec, pracovné stretnutie k téme Hupsov šlabikár - Lipka, ako vy dobre viete, sa uskutočnilo v utorok, teda pred dvoma dňami na pôde Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Osobne ma potešilo, že vy ste ako pán poslanec sa zúčastnili tohto rokovania a prispeli svojim konštruktívnym prístupom k pozitívnym odporúčaniam. Sú tam alternatívy a odporúčania tohto rokovania a zúčastnilo sa toho podľa prezenčnej listiny, ktorú má k dispozícii, 22 ľudí. Boli tam aj zástupcovia médií, ale samozrejme boli tam predovšetkým rodičia a opakujem znovu, rodičia, zástupcovia škôl, majitelia tej firmy AITEC a autori tohto šlabikára a plus pracovníci nášho rezortu. Ja som v tom čase bol na kulikulárnej rade. Keďže si samozrejme, pán poslanec, rozhodnutie v tejto záležitosti vyžaduje mimoriadnu zodpovednosť a citlivý prístup, nerád by som sa samozrejme unáhlil a ešte ani nemám tie výsledky. Musím ich dostať v písomnej podobe, tie návrhy, tie dve alternatívy, o ktorých sa mám rozhodnúť na stole, ale chcem vám s plnou vážnosťou povedať a súčasne vás aj ubezpečiť, že s predloženými odporúčaniami, ktoré vzišli z pracovného stretnutia, sa budem naozaj zodpovedne zaoberať a venovať im náležitú pozornosť a osobitne aj ja, keď poznáte môj osobný názor k tomu, ale musím rešpektovať aj iné stanoviská a odborné stanoviská, ktoré tam odzneli a ktoré vytvorili nejaký spôsob i z tých dvoch odporúčaní, o ktorých sa budem rozhodovať, ale všetky budú v podstate niektoré radikálne, jeden radikálnejšie, druhý menej radikálne riešiť tento problém. Nateraz však môžem k predmetnej veci povedať iba toľko, že budem plne rešpektovať a opakujem to znovu aj verejne na pôde parlamentu, názory odbornej, pedagogickej a predovšetkým aj rodičovskej verejnosti a osobitne aj preto, že jedná sa o deti v prvom ročníku základnej školy, kde si myslím ja osobne naozaj treba pripravovať šlabikáre a iné učebnice tak, aby boli nielen prístupné, ale aby boli, zohľadňovali vek týchto detí, hlavne na prvom stupni základných škôl osobitne. Je to citlivá otázka a chcem vám tiež, pán poslanec, aj verejne povedať, že o konečnom rozhodnutí, ktoré príjmem budem informovať verejnosť, ale zrejme ho prijmem ešte do vianočných sviatkov. Toľkoto z mojej strany.  
Doplňujúca otázka Ďakujem veľmi pekne pán minister, oceňujem ten váš prístup v tej veci takého promptného zriadenia tej pracovnej komisie a vyvstáva mi z toho, z tejto konkrétnej situácie, ktorá si nemyslím, že nastala z nejakých zlých úmyslov z jednej alebo z druhej strany, ale proste vznikla na základe tých okolností, že či vo svetle tejto situácie nezvažujete do budúcnosti, že v prípade tak špecifických vecí, ako je napríklad šlabikár, nehovoríme teraz o všetkých učebniciach samozrejme, ale takou vecou ako je šlabikár, ktorý naozaj ovplyvňuje deti v tom najútlejšom a najzákladnejšom školskom veku, aby takéto pracovné stretnutie, ktoré bolo podľa mňa veľmi fajn a veľmi konštruktívne, aby prebehlo ešte pred schválením napríklad odporúčacej doložky alebo schválenia licencie? Ďakujem.  
Doplňujúca odpoveď Ďakujem za doplňujúcu otázku. Chcem vás ubezpečiť, že tá skúsenosť, ktorú mám aj v súvislosti s týmto šlabikárom, ma iste poučila, aby sme naozaj predišli mnohým problémom v budúcnosti a ja som ochotný, aby sme postupovali tak, aby sa pred tou schvaľovacou licenciou, doložkou, aby sa k tomu vyjadrili, zvlášť k takej citlivej záležitosti ako je nielen šlabikár, alebo povedzme učebnice a pracovné zošity pre prvý stupeň základných škôl. Hovorím osobitne o prvom stupni základných škôl, lebo to sú ešte deti, ktoré potrebujú osobitný prístup a istú empatiu a metodiku, didaktiku špecifickú, ktorú treba rešpektovať a treba tiež počúvať hlas učiteľov, pedagógov, ale hlas aj psychológov, ktorí v tejto oblasti pracujú a pôsobia a samozrejme aj rodičov. Ale tiež treba povedať, že ja som sa potom informoval, ako to v iných štátoch je, a hlavne myslím si, že je veľmi dôležité, aby tie šlabikáre pre ten prvý ročník prvého stupňa základnej školy vychádzali z vlastných tradícií tej konkrétnej krajiny z kultúrnych hodnôt tej krajiny a takto sú pripravované šlabikáre. Dokonca ich pripravujú významní, by som povedal, renomovaní spisovatelia, autori, či už sú to básnici, či sú to prozaici, ktorí majú istú, by som povedal, empatiu a výtvarníci. Teda v budúcnosti sa treba aj s touto problematikou zaoberať, lebo naozaj deti si zaslúžia osobitný prístup a ja si stále myslím, že pre naše deti by bolo najlepšie, aby mali také texty ako vytvoril Milan Rúfus, ako vytvorila Mária Rázusová Martáková, Ľudmila Podjavorinská, vychádzali z podstaty z toho slovenského, milo a skutočne tvárnili veľmi úspešnú a silnú generáciu aj čo sa týka morálnych hodnôt. Toľkoto z mojej strany.