Hodina otázok

Otázka od: Viliam Jasaň

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 4. 12. 2013 
Zadávateľ Viliam Jasaň 
Otázka Ako obyvateľa Petržalky by ma zaujímalo, aké infraštrukturálne projekty sa budú financovať v hlavnom meste a Petržalke z eurofondov? 
Adresát minister dopravy SR Ján Počiatek 
Dátum odpovede 5. 12. 2013 
Zodpovedal minister dopravy SR Ján Počiatek 
Odpoveď 32. Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec, ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky ako riadiaci orgán pre súčasný Operačný program Doprava 2007 - 2013 a budúci Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020 realizuje infraštruktúrne projekty verejnej, osobnej dopravy v hlavnom meste prostredníctvom prijímateľa, ktorým je v tomto prípade Magistrát hlavného mesta Slovenskej republiky, Bratislava. Začiatkom tohto týždňa som mal tú česť spolu s eurokomisárom pre regionálnu politiku Johannesom Hahnom a primátorom hlavného mesta Milanom Ftáčnikom zahájiť rekonštrukciu Starého mosta, cez ktorý už o dva roky bude premávať moderná rýchloelektrička z centra mesta na Bosákovú ulicu. V Mestskej časti Petržalka sa v nastávajúcom programovom období 2014 - 2020 plánuje pokračovať v budovaní tejto električkovej trate z Bosákovej ulice až po Janíkov dvor, čo bude pokračovaním v súčasnosti realizovaného projektu rekonštrukcie Starého mosta. Vďaka možnosti využiť eurofondy aj na zlepšenie dopravy v hlavnom meste sa tak konečne naplnia niekoľkodesaťročné plány vybudovať systém koľajovej dopravy spájajúci centrum Bratislavy s najväčším slovenským sídliskom. Po dokončení tohto projektu, ktorého prvú fázu budú môcť obyvatelia hlavného mesta využívať naozaj už o dva roky, sa nielen zvýši kvalita hromadnej dopravy, ale sa aj výrazne zlepší situácia na ostatných mostoch cez Dunaj, ktoré každodenne zažívajú silný nápor individuálnej dopravy. Okrem toho pre mesto významného projektu budú v hlavnom meste mimo mestskej časti Petržalka realizované aj ďalšie dôležité projekty v tomto programovom období: modernizácia trate na Štefanovičovej ulici, ktorý obnoví električkovú dopravu na hlavnú železničnú stanicu, ktorú, ako viete, dlhé roky leží ľadom, okrem tohto projektu sa bude realizovať aj modernizácia časti električkovej trati v mestskej časti Dúbravka. V nasledujúcom programovom období sa plánuje pokračovať v obnovovaní električkových tratí na existujúcich radiálach. Okrem toho kvalitu verejnej dopravy výrazne zvýši aj obstaranie 80 nízkopodlažných trolejbusov a 30 nových električiek, ktoré ľuďom žijúcim v hlavnom meste umožnia cestovanie na úrovni hodnej európskeho mesta 21. storočia. Nové električky a trolejbusy budú nadväzovať na projekt 15 nových vlakov, z toho 5 elektrických poschodových vlakov a 10 dieselových Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré prispejú k budovaniu integrovaného dopravného systému na území Bratislavského samosprávneho kraja. Spomínané vlaky budú navážať cestujúcich do hlavného mesta zo všetkých železničných tratí smerujúcich do Bratislavy, a to Kúty - Malacky - Bratislava, hlavná stanica; Nové Mesto nad Váhom - Leopoldov - Trnava - bratislavská hlavná stanica; Nové Zámky - Galanta - Bratislava, hlavná stanica. (Ruch v sále.) To vyrušuje, sa hádajú počas hodiny otázok asi k téme... Následne budú môcť cestujúci využiť mestskú hromadnú dopravu, ktorú..., súčasťou bude už spomínaný obnovený vozový park skladajúci sa aj z nových električiek a trolejbusov. Investície do dopravných prostriedkov, ktoré budú postupne dodávané v rokoch 2014 a 2015, predstavujú približne 200-miliónovú investíciu. Ďalším minimálne 100 mil. pôjde do infraštruktúrnych projektov taktiež v rokoch 2014 a 2015. A, nehovoriac o tom, že ďalšie investície pribudnú v novom programovom období v rámci nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Vážený pán poslanec, dovoľte mi pripomenúť, že tieto pre Bratislavu dôležité infraštruktúrne projekty zvyšujúce kvalitu dopravy môžme realizovať vďaka enormnému nasadeniu pracovníkov rezortu, pretože nezávislá štúdia realizovateľnosti vlani vyhodnotila pôvodný projekt železničnej stanice Filiálka, ktoré bývalé vedenie ministerstva dopravy chcelo financovať z eurofondov, ako ekonomicky neefektívny a investične tak náročný, že neboli pridelené tomuto projektu prostriedky z európskych fondov. Napriek tomu, že neexistuje jediný dokument, ktorý by dával záruky financovania tohto projektu z eurofondov, práve naopak množstvo dokumentov, ktoré jasne naznačujú výrazné a veľké výhrady Európskej komisie k tomuto projektu, jeho výstavba už dokonca bola predmetom verejnej súťaže, čo by, samozrejme, spôsobilo, že by sme zostali zo 400- miliónovou sekerou a nemožnosťou čerpať týchto 400 mil. z prioritnej osi číslo 4. Urýchlenou prípravou vyššie spomínaných projektov sme tak nielen vytvorili priestor na zlepšenie dopravy, ale sme sa postarali práve o to, aby spomínaných 400 mil. z eurofondov neprepadlo. Tým sme jednoznačne ušetrili nemalé prostriedky štátneho rozpočtu, pretože, chtiac-nechtiac, keby ten projekt pokračoval ďalej tak, ako bol naprojektovaný, musel by ho znášať štátny rozpočet. Čo sa týka filiálky ako takej, ako stanice, tá myšlienka nie ale úplne mŕtva. S vybudovaním novej železničnej stanice pri Trnavskom mýte sa počíta aj v novom programovom období v roku 2014 - 2020, avšak v úplne zmenenej a transformovanej podobe. Projekt novej regionálnej stanice v tejto lokalite je zahrnutý aj v strategickom pláne rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky do roku 2020, kde figuruje pod názvom Uzol Bratislava - modifikovaná. So samotným obstarávaním projektovej dokumentácie plánujeme začať už na budúci rok, ale tomuto projektovaniu musí predchádzať štúdia realizovateľnosti, tak ako pri všetkých eurofondoch v budúcnosti, ktorá jednoznačne preukáže relevantnosť tohto projektu. Tú pripravujeme ešte v tomto programovom období a bude podkladom pre schválenie projektu zo strany Európskej komisie. Súčasne s využívaním zdrojov spolufinancovania z Kohézneho fondu a štrukturálnych fondov Európskej únie vznikla schválením nariadení EÚ o usmerneniach pre rozvoj transeurópskej dopravnej siete TEN-T a o nástrojoch na prepájanie Európy CEF nová možnosť spolufinancovania implementácie infraštruktúrnych projektov v Slovenskej republike, a tým aj na území hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy, ktoré sú zároveň súčasťou koridorových sietí TEN-T. Toto poukazuje na ich dôležitosť a význam nielen z národného hľadiska, ale aj v širšom európskom kontexte. Uvedené nariadenia začnú platiť od 1. 1. 2014 a budú znamenať markantný rozdiel oproti predchádzajúcemu obdobiu 2007 až '13, keďže v rámci spolufinancovania projektov na sieťach TEN-T boli až doposiaľ oprávnené na čerpanie z fondu len projekty na financovanie štúdií uskutočniteľnosti, technických štúdií, projektovej dokumentácie a iných stupňov dokumentácií, v nadchádzajúcom období budú oprávnené na spolufinancovanie a aj samotné implementačné, modernizačné, teda realizačné práce a projekty infraštruktúry. (Krátka pauza. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.) Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR 37. Už ste skončili, pán minister? Počiatek, Ján, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR 38. Neskončil, ale... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.) Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR 39. Takže nech sa páči. Počiatek, Ján, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR 40. Ale ja tu mám toho veľa. (Smiech v sále.) Musím to nejak skrátiť, aby som pánovi poslancovi dostatočne odpovedal. A možno som už aj skončil teda. (Smiech v sále.) Už som toho povedal dosť. (Povedané so smiechom. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.) Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR 41. Ale odpoveď, áno, odpoveď, pán minister. Počiatek, Ján, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR 42. Však som odpovedal.  
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne. Ďakujem pekne, pán minister, za veľmi potešujúce správy pre Bratislavčanov a Petržalčanov. Škoda, že kolegovia z KDH sa bavia a nepočuli, ako sa to dá robiť, keďže za ich vlády sa to nedalo. Ešte raz vám veľmi pekne ďakujem a v tej súvislosti ma tak napadlo, že keď už ten Starý most vlastne bude financovaný z rozpočtu Európskej únie a na to pôjdu všetky tie financie, či by sa nemal potom už, keď potom bude viac-menej nový most, nemal aj premenovať, možno na nejaký most Európy alebo most Európskej únie. Čo si o tom myslíte? Nestálo by to za reč? Ďakujem pekne ešte raz.  
Doplňujúca odpoveď 46. Ďakujem opäť za slovo. Ja mám voči tomu mostu jedinú výhradu a to je zatiaľ navrhovaná farba, ktorá sa mi vôbec nepáči. Ale pán primátor povedal, že sa nad touto farbu ešte zamyslí. Možnože tá samotná farma navodí nejaký možný názov mosta a ja mám takú tajnú predstavu o tom, ako by sa mohol volať, ale budem za to, za tento názov lobovať u zodpovedných. (Povedané so smiechom.) Vďaka, skončil som.