Hodina otázok

Otázka od: Ľudovít Kaník

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 13. 3. 2013 
Zadávateľ Ľudovít Kaník 
Otázka Vysvetlite, ako je možné, že naše cesty sú plné výtlkov a v Rakúsku takéto problémy nie sú, pričom náklady na údržbu u nás sú 4-krát vyššie ako v Rakúsku? 
Adresát minister dopravy SR Ján Počiatek 
Dátum odpovede 14. 3. 2013 
Zodpovedal minister dopravy SR Ján Počiatek 
Odpoveď Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec. Nie je mi zrejmé odkiaľ máte také informácie, pretože Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja takýmito nedisponuje. Máme porovnanie údajov poskytnutých českým ministerstvom dopravy a rozpočtovanými výdavkami na opravu a údržby diaľníc rýchlostných ciest a ciest 1. triedy v Slovenskej republike na rok 2013 a v tomto porovnaní výdavky na Slovensku dosahujú v prepočte na kilometer len približne polovičnú hodnotu výdavkov Českej republiky. Predpokladám, že je táto suma určite nižšia, ako v Rakúsku a nie 4 krát vyššie, ale ak máte takú štatistiku, rád si ju pozriem, ale veľmi o tom pochybujem, pretože dlhodobo je na Slovensku práve problém, že sa veľmi málo investovalo do cyklickej a pravidelnej údržby a obnovy diaľníc, ale najmä ciest 1. triedy, ktoré sú v žalostnom stave. A v tom sa s vami úplne zhodnem. A myslím si, že to je jasné každému. Problém však je ten, že je to história, ktorá netrvá samozrejme rok. Ale desiatky rokov, alebo veľa rokov minimálne a dá sa presne pozrieť koľko prostriedkov išlo do pravidelnej údržby ciest prvej triedy. Hovoríme najmä a cestách prvej triedy za posledné obdobie. V tomto roku je v rozpočte Slovenskej správy ciest na ich opravu a údržbu 32 500 000 eur čo je asi polovička potrebnej sumy, ktorá by zabezpečila sanáciu tohto stavu a nejakú udržateľnosť. Čiže zhruba 60 až 70 miliónov eur by bolo treba každoročne investovať do pravidelnej údržby ciest prvej triedy. Problém je však ten, že prostriedky štátneho rozpočtu sú limitované a je jasné, že aj v strednodobom pohľade limitované budú, takže preto je momentálne nevyhnutné využiť historickú šancu, ktorú Slovensko má v podobe eurofondov a snažíme sa ju aj na plno využiť. Ešte v tomto volebnom období plánujeme zmodernizovať viac ako tisíc kilometrov ciest prvej triedy a zvýšiť tak samozrejme bezpečnosť cestnej premávky. Ďakujem za slovo skončil som.  
Doplňujúca otázka Pán minister, tie údaje sú asi každému dostupné, každý ich mohol zachytiť. V dennej tlači boli publikované, v elektronických médiách boli reportáže, ktoré porovnávali tieto údaje netýkalo sa to len ciest prvej triedy o ktorých ste hovorili. Ale aj normálne obecných komunikácií, čo nie je vaša kompetencia, ale myslím si, že tam je situácie veľmi obdobná. A tá moja otázka smeruje skôr k tomu k tej nezrovnalosti, že náklady vynakladáme veľké efekty ale sú absolútne iné a v čom je problém. Či to je technológia, či to je kvalita tých zmesí, či to je nejaká schopnosť tých firiem, ktoré to vykonávajú, alebo neschopnosť? A ja si myslím, kto iný až nie ministerstvo dopravy by malo pátrať po tejto odpovedi a poskytnúť kvalifikované vysvetlenie? A prípadne teda snažiť sa o odstránenie tejto situácie, alebo napríklad aby sme sa dostali zasa k cestám prvej triedy tá 66 v druhej otázke, ktorá ale nepríde zrejme na rad. Sa pýtam, ktorá je od Brezna cez Horehronie tá je v hroznom stave a zároveň sa teda chcem využiť to a v doplňujúcej otázke sa spýtať. Kedy plánujete s touto cestou robiť niečo opravy, rekonštrukcie, v akom rozsahu, ale aby som nezabudol na to podstatné. Kde je problém v tom, že naozaj po každej zime na Slovensku fakt máme samé výtlky, samé diery a stačí prejsť cez tie hranice do Rakúska a je jedno na akej komunikácii sa nachádzame, či na diaľnici, či na ceste prvej triedy, či na obecnej komunikácii. Tie cesty sú kvalitné a s tých údajov, ktoré všeobecne boli dostupné náklady sú nižšie ako na Slovensku neviem tomu porozumieť.  
Doplňujúca odpoveď Pochybujem o tom, že náklady na kilometer bežnej cyklickej údržby sú nižšie v Rakúsku ako na Slovensku. Pritom sa pýtam, odkiaľ to máte? Keď mi ukážete relevantné dáta, ja vám hovorím, že mám relevantné dáta z Čiech, priamo z ministerstva, ktoré majú výpovednú hodnotu. Nie to, že vy ste sa niekde dočítali no tak to moc veľa neznamená. Ak ukážete nejakú detailnú štatistiku, tak sa môžme o tom baviť. Podľa mojich informácií na kilometer na pravidelnú údržbu ide samozrejme v Rakúsku oveľa viac finančných prostriedkov ako u nás. A to je ten problém, keď sa pýtate. Problém nie je ani tak technológia ako to, že tie cesty sú dlhodobo zanedbané. Pokiaľ sa niekto stará o tie cesty pravidelne, čo hovorím, že na Slovensku by bolo treba len na cesty prvej triedy zhruba dvojnásobnú sumu ročne. A investovať ju v pravidelne, aby boli v takom stave, že tie výtlky jednoducho nebudú vznikať v takej miere v akej vznikajú. To znamená rádovo 30 až 40 miliónov eur len na cesty prvej triedy viac ročne. A Slovensko je jednoducho v stave, že si to jednoducho dovoliť nevie. Vláda sa momentálne rozhodla a správne ste povedali, že množstvo ciest má v správe samospráva, ktoré majú tiež veľa výtlkov stačí sa pozrieť v Bratislave a iných veľkých mestách, ktoré keď sa ich spýtate, tak vám určite povedia v čom je problém. Ani nie v tom primárne, že by nemali technológie na to ako to urobiť, ale jednoducho v tom, že na to nemajú peniaze. Teraz sa vláda rozhodla poskytnúť výnimočnú pomoc samosprávam v objeme 16 000 000 vzhľadom na to, že táto zima bola ešte výnimočnejšia ako iné z pohľadu tých teplôt a vlhkosti a jej agresivity voči cestám. A už samosprávy hovoria, že to je málo, že to jednoducho málo peňazí. No a taktiež sa snažíme, či to je pre samosprávy cesty, ktoré oni majú v správe. Čo je naozaj výnimočná pomoc zo strany vlády. A taktiež hľadáme možnosti ako poskytnúť Slovenskej správe ciest ďalších aspoň 15 000 000 na sanáciu toho doslova havarijného stavu v niektorých miestach. (Reakcia z pléna.) To máte v inej otázke. Ďakujem za slovo, skončil som.