Hodina otázok

Otázka od: Árpád Érsek

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 12. 12. 2012 
Zadávateľ Árpád Érsek 
Otázka Vážený pán minister, na základe vášho materiálu, ktorý išiel do medzirezortného pripomienkového konania sme na väčšine úsekov diaľnic a rýchlostných ciest zistili časové oneskorenie. Moja otázka: výstavba rýchlostnej cesty R7 je taktiež časovo odsunutá až po roku 2015? Domnievam sa, že tento termín je neskorý a pri dodržiavaní nezrýchleného harmonogramu prípravy výstavba tohto cestného úseku mohla byť začatá už od konca roku 2013 - začiatku roku 2014. Nevidím opodstatnenosť podľa vyhlásenia hovorcu ministerstva, aby sme skúmali potrebu tejto rýchlostnej cesty, stačí počúvať každý deň dopravné správy a pri frekvencii skoro 20 000 áut denne nemôžu byť žiadne pochybnosti o nevyhnutnosti realizácie rýchlostnej cesty R7. 
Adresát minister dopravy SR Ján Počiatek 
Dátum odpovede 13. 12. 2012 
Zodpovedal minister dopravy SR Ján Počiatek 
Odpoveď Ďakujem za slovo. O nevyhnutnosti realizácie rýchlostnej cesty R7 nemáme žiadne pochybnosti, avšak vzhľadom na aktuálny stav prípravy jediný úsek, ktorý je pripravený na začatie výstavby už v roku 2014, je úsek rýchlostnej cesty R7 Bratislava - Ketelec - Dunajská Lužná. Pre nadväzujúci úsek rýchlostnej cesty R7 Bratislava - Prievoz Bratislava - Ketelec prebieha v súčasnosti proces posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie a pre úsek diaľnice D4 Jarovce - Ivanka pri Dunaji-sever sa v súčasnosti vypracováva technická štúdia, dokumentácia pre územné rozhodnutie a dokumentácia stavebného zámeru. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja koordinuje postup prípravy a harmonogram výstavby všetkých súvisiacich úsekov, a preto nie je podľa nás účelné začať realizáciu rýchlostnej cesty R7 v úseku Bratislava - Ketelec - Dunajská Lužná skôr, ako budú pripravené na výstavbu nadväzné úseky rýchlostnej cesty R7 Bratislava - Prievoz-Bratislava - Ketelec a úsek diaľnice D4 Bratislava - Jarovce - Ivanka pri Dunaji-sever. Termín výstavby spomínaných úsekov rýchlostnej cesty R7 priamo súvisí so stavom pripravenosti, v ktorom sme jednotlivé úseky zdedili pred pár mesiacmi od bývalého vedenia rezortu. Ten vylučuje, aby sa s výstavbou začalo už na budúci rok. A je to ľahko zdokumentovateľné. Navyše nie je účelné budovať rýchlostné cesty, ktoré vodiči reálne niekoľko rokov nebudú môcť využívať, pretože by skončili v poli. Práve kvôli stavu príprav, v akom sa nachádzajú, budeme intenzívne pracovať na tom, aby sa výstavba týchto úsekov stala už o niekoľko rokov skutočnosťou. Ďakujem za slovo, skončil som.  
Doplňujúca otázka 20. Ďakujem za slovo. Už to funguje. Áno, pán minister, máte pravdu, ale v konečnom dôsledku, keď si zoberieme, budovanie cesty začína od jedného konca, môže aj od dvoch koncov, keď máme plný úsek. Ja viem, som si toho vedomý, že práve Ketelec smerom do Bratislavy, ten úsek nie je až v takom štádiu. Ale pokiaľ začneme stavať diaľnicu zdola a to potrvá minimálne rok a pol, dve(dva), tak určite ten úsek, ktorý nám chýba, bude dokončený. Nebol by som rád, ako sme spolu hovorili o tom, nespájajme R7 s D4, lebo potom to bude na strašne dlhé roky. A preto vás prosím a žiadam, aby ste dohliadal na to, aby sme sa pohli z miesta, a hlavne nie je to vaša vec, ale asi Národnej diaľničnej spoločnosti. Ďakujem.  
Doplňujúca odpoveď Súhlasím s tým, že nemusíme spájať výstavbu D4 s R7 a budeme na tento čas prioritizovať R7 a verte mi, že urobím všetko preto, aby sme čo najskôr tú cestu postavili. A vôbec sa nebránim ani takým úvahám, že ak to z toho vyjde, že je výhodné začať aj z obidvoch koncov stavať, tak budem len rád. Problém je, že to enviroposudzovanie ešte proste neskončilo, a dúfajme, že nás tam nestretne, na tom úseku Bratislava - Ketelec, nič také alebo nič podobné, ako bolo v úseku Turany - Hubová. Ďakujem za slovo.