Hodina otázok

Otázka od: Pavol Zajac

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 12. 12. 2012 
Zadávateľ Pavol Zajac 
Otázka Vážený pán minister, v piatok ste na medzirezortné pripomienkovanie zverejnili dokument "Aktualizácia Programu pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011-2014", podľa ktorého ste odsunuli začatie výstavby úseku "R4 - Prešov severný obchvat" až niekedy po roku 2014. Tento úsek rýchlostnej cesty sa podľa doteraz platného harmonogramu výstavby mal začať stavať v marci 2014. Pýtam sa, prečo bol uvedený úsek odsunutý na takýto neurčitý termín? 
Adresát minister dopravy SR Ján Počiatek 
Dátum odpovede 13. 12. 2012 
Zodpovedal minister dopravy SR Ján Počiatek 
Odpoveď Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, Národná diaľničná spoločnosť v súčasnosti zabezpečuje prípravu dokumentácie pre stavebné povolenie na predmetný úsek rýchlostnej cesty R4 Prešov - severný obchvat. Predpokladaný termín dodania dokumentácie pre stavebné povolenie je v júli budúceho roka. Následne bude možné zahájiť proces majetkovej prípravy a prípravy žiadosti na vydanie stavebného povolenia, ktoré si vyžiada dlhší čas. Vzhľadom na aktuálny stav prípravy tohto úseku, prognózovanej intenzity dopravy, väzbu na ostatné pripravované investičné aktivity v okolí mesta Prešov a predovšetkým vzhľadom na možnosti zabezpečenia finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, resp. z fondov EÚ, sa začatie realizácie predmetného úseku rýchlostnej cesty R4 Prešov - severný obchvat predpokladá v roku 2015. V súčasnosti Národná diaľničná spoločnosť pripravuje v danej lokalite stavbu úseku diaľnice D1 Prešov-západ, Prešov-juh, na ktorý bude vypracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie do mája budúceho roku. Okrem dôkladnej projektovej prípravy, majetkoprávneho vysporiadania, zabezpečenia potrebných povolení a preukázaní ekonomickej efektívnosti je tiež nevyhnutné vyriešiť otázku financovania pri oboch úsekoch. Vzhľadom na prioritu vlády dokončiť výstavbu diaľničného prepojenia miest Bratislava - Košice je potrebné podniknúť všetky kroky, aby bolo možné využiť na výstavbu chýbajúceho úseku D1 Prešov-západ - Prešov-juh zdroje z budúceho programového obdobia 2014 - 2020. Je vysoko otázne, či ukáže štúdia opodstatnenosť obidvoch tých úsekov, a je to ešte téma na diskusiu s Komisiou, či je ochotná financovať v tejto lokalite obidva úseky. Ďakujem za slovo.  
Doplňujúca otázka Ďakujem, pán minister. Som rád, že aspoň vy nie ste na dovolenke a môžte mi takto odpovedať. Už nie som veľmi rád, ako riadite, manažujete ministerstvo a svoju podriadenú organizáciu, kde ste 100-percentným vlastníkom, to znamená NDS-ku, keď zamestnanci NDS-ky a pracovníci ministerstva dopravy vás dokážu presvedčiť o tom, že všetky úseky diaľnic posúvate na neskoršie termíny. Naozaj dobrý manažér nefunguje tak, že svojim podriadeným dovolí už zadané termíny, že si ich môžu predlžovať. Pretože dobre viete, že keď im predĺžite tieto termíny, tak sa to niekedy predĺži aj do nekonečna. Ale chcem doplňujúcu otázku položiť inú, a to: Prečo ste nespustili do výstavby úseky diaľnice D1, to znamená úsek Dubová - Ivachnová, kde máte ponuku na stole od firiem už desať mesiacov? Takisto úsek tunela Višňové, kde máte ponuku už šesť mesiacov. Čo robí ministerstvo dopravy osem mesiacov vlády Roberta Fica? Čo robí NDS-ka, keď nie je schopná spustiť do výstavby tieto úseky? Máte ÚVO, máte šéfku ÚVO, čo bráni tejto vláde, aby spustila tieto úseky do výstavby? Ďakujem.  
Doplňujúca odpoveď Zase možno od konca. Zaujal ma výrok "máte šéfa ÚVO", to znamená, že akože keď má niekto šéfa ÚVO, má manipulovať tendre? Alebo čo ste chceli tým povedať, pán poslanec? Veď bežia regulárne súťaže, ktoré majú nejaký svoj život, nejaký svoj osud. To, že vy ste nastavili alebo takým spôsobom zdeformovali spôsob obstarávania vôbec súťaží na tieto veľké investičné projekty, že sa nedá nič poriadne vysúťažiť, to je maslo na vašej hlave. A vďaka tomu - a ešte sa aj ukáže v budúcnosti, že či ten váš postup bol úplne správny a či to bude prinášať tie očakávané výsledky. Ale v každom prípade to je naozaj zaujímavé, to, čo ste povedali, že "máte šéfa ÚVO", takže teraz majú akože sa sypať jeden za druhým tie tendre bez toho, aby sa spĺňali tie zákonné lehoty? To je veľmi zaujímavé, čo ste teraz povedali. Ma to, fakt, fascinuje. A keď sa vrátime trošku k tým termínom, tak sa vy trošku pozrite na to, aké ilúzie ste vy napísali do toho plánu, a môžme ísť úsek po úseku, čo ste nenaplnili vôbec tie očakávania, ktoré ste tam napísali. My teraz len upratujeme po vás. Rozbabrané veci, nekomunikácia s Komisiou, ohrozenie čerpania európskych fondov. V takom stave sme zdedili po vás Operačný program Doprava. Hrozilo nám pozastavenie platieb. Môžem vám ukázať ten warning letter. Môžme sa baviť s Komisiou o tom, ako to tu všetko bolo. Konečne sa nám to podarilo odstrániť a už sa aj zvýšilo čerpanie, aj kontrahovanie. Takže teraz sa celý ten plán rozbieha. Takže ja mám skôr pocit, že keby sme to vyhodnotili, čo sa tam robilo za vašich čias, tak by ste z toho asi boli veľmi smutný. Ja z toho smutný určite som, ale už sa nám to našťastie podarilo ako-tak poupratovať. A proste fandiť si tu, že tak zanedbané veci, ako ste nám odovzdali, sa dajú odstrániť za pár mesiacov, to proste reálne nie je. Robíme, čo sa dá, a takto z toho tie reálne termíny vychádzajú. Ďakujem.