Hodina otázok

Otázka od: Anton Martvoň

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 25. 7. 2012 
Zadávateľ Anton Martvoň 
Otázka Vážený pán premiér, aký je váš názor na stav budovania diaľníc za bývalej vlády? Koľko kilometrov postavili?  
Adresát predseda vlády SR Robert Fico 
Dátum odpovede 26. 7. 2012 
Zodpovedal predseda vlády SR Robert Fico 
Odpoveď Ďakujem, pán poslanec, za otázku. Dovoľte mi na úvod svojej odpovede určitú rekapituláciu faktov. Vláda počas obdobia rokov 2006 - 2010 odovzdala 141 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a nechala rozostavaných 91 kilometrov diaľnic. Ak vezmeme do úvahy, že rýchlostná cesta R4 Košice - Milhosť, ktorá bola pripravená na podpis zmluvy, ale Úrad pre verejné obstarávanie ju kontroloval a odsunul podpis zmluvy až po voľbách v roku 2010, tak sme rozostavali 77 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Ďalej vláda v rokoch 2006 - 2010 zanechala vydané stavebné povolenia na 224 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a takáto východisková pozícia pripravených stavebných povolení v minulosti nikdy nebola. Vláda, ktorá prišla v roku 2010 a bola tu do marca 2012, počas svojho pôsobenia odovzdala za posledných 14 rokov najnižší počet diaľničných kilometrov a to len križovatku D2, križovatka Stupava - juh, dĺžka asi 3,2 kilometra. Zároveň odovzdala úsek, ktorý bol financovaný z projektu PPP R1 Nitra-západ - Tekovské Nemce v dĺžke asi 46 kilometrov. So spôsobom výstavby a financovania prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva sa predchádzajúci kabinet nestotožnil a v ďalších balíkoch nepokračoval. Bývalá vláda odovzdávala do užívania 8 kilometrov rýchlostných ciest v plnom profile a 13 kilometrov v polovičnom profile. Začala výstavbu 50 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v plnom profile a 5 kilometrov v polovičnom profile. Toto sa nedá nazvať inak, len ako výrazné spomalenie tempa výstavby nadradenej cestnej infraštruktúry. Zastavením výstavby diaľnice z projektu verejno-súkromného partnerstva, išlo o prvý a tretí balík PPP, v roku 2010 stopla predchádzajúca vláda aj výstavbu 105 kilometrov diaľnice D1 bez náhradného riešenia so všetkými negatívnymi súvislosťami, napríklad znižovaním nezamestnanosti. Dnes mohli byť jednotlivé úseky vysoko rozostavané. A predchádzajúci minister dopravy tak splnil vlastný a výrazne minimalistický program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest len na 60 %. S ľútosťou musím konštatovať, že tempo výstavby diaľnic za uplynulej vlády bolo nedostatočné a nezodpovedalo ani potrebám hospodárstva krajiny, ani očakávaniami ich užívateľov. Minister dopravy Ján Počiatek ma viackrát po svojom nástupe do funkcie ministra informoval, v akom prekvapujúco alarmujúcom stave našiel stav prípravy niektorých úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Spomeniem napríklad úseky najdôležitejšej diaľnice D1, ktorá má spojiť Bratislavu s Košicami. Nejde však len o toľko spomínanú D1, môžeme sa pozrieť napríklad aj na rýchlostnú cestu R2, keď nám bývalý kabinet odovzdával vládu, ubezpečovali nás, že úseky od Zvolena až po Lučenec sú pripravené a že sa môže začať stavať prakticky zajtra. Opak je pravdou. Neboli vykúpené pozemky, ani pripravené potrebné náležitosti projektovej dokumentácie a rýchlostná cesta R2 je jednou z priorít, predpokladám, každej z vlád, určite tejto súčasnej. Pracovníci ministerstva dopravy aj Národnej diaľničnej spoločnosti dnes robia všetko pre to, aby sme úseky od Zvolena po Kriváň mohli začať stavať najneskôr v priebehu budúceho roka, a toto bol aj záver z výjazdového rokovania vlády Slovenskej republiky v Poltári. Oneskorením výstavby sa vystavujeme budúcim problémom a dodatočnými kompenzačnými opatreniami a finančne náročným riešením, pretože prichádzame často do zastavaného územia ako poslední a musíme riešiť problémy spôsobené nevhodnými rozhodnutiami samosprávy či aktivitami iných investorov. Výrazne obmedzenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v posledných dvoch rokoch prinieslo aj ďalšie negatívne javy. Tradiční budovatelia diaľníc vo verejných súťažiach začali ponúkať nereálne nízke ceny, nakoľko podľa metodiky verejného obstarávania sa stala výlučným kritériom ponúkaná cena. Tým sa zastavil technický pokrok a sú výrazné obavy, či stavby stavané v tomto režime budú aj dostavané v požadovaných technických parametroch a budú naozaj slúžiť v plnej spokojnosti aj viac ako počas päťročnej záručnej lehoty. Toto je naozaj veľký problém, s ktorým sa dnes boríme. Plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest preto v súčasnosti prehodnocujeme a aktualizujeme. Prvý dôvod je, že sa Národná diaľničná spoločnosť dostala do zložitej situácie z dôvodu začatia tendrov, na ktoré nemá alokované zdroje v štátnom rozpočte, ako je to napríklad v prípade tunela Višňové. Druhým hroziacim rizikom je prepadnutie prostriedkov z eurofondov, ktoré sú určené na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Napriek ubezpečeniam exministra Jána Figeľa o tom, že zdroje z operačného programu Doprava budú vyčerpané, riziko zo straty nenávratných peňazí je nespochybniteľné, a práve tento operačný program, ako aj operačný program Informatizácia spoločnosti sú dva operačné programy, kde bude potrebné urobiť v krátkom čase, ak to umožní Európska komisia, realokácie. V každom prípade, a to je moja záverečná veta, výstavba diaľnic sa musí sa stať takou istou prioritou vlády v rokoch 2012 - 2016 ako bola prioritou v rokoch 2006 - 2010. Ďakujem, pán predseda. (Potlesk.)  
Doplňujúca otázka Pán premiér, ďakujem veľmi pekne za vašu odpoveď vyčerpávajúcu. Ďakujem pekne.  
Doplňujúca odpoveď