Hodina otázok

Otázka od: Stanislav Kahanec

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 4. 11. 2009 
Zadávateľ Stanislav Kahanec 
Otázka Pán minister, nebolo by načase sprecizovať podmienky pre kampaň vo voľbách do VÚC a tiež napríklad limitovať výdavky na volebnú kampaň? 
Adresát minister vnútra SR Robert Kaliňák 
Dátum odpovede 5. 11. 2009 
Zodpovedal minister vnútra SR Robert Kaliňák 
Odpoveď Prepáčte ešte, ale nemôžem si odpustiť, pani poslankyňa Sárközy teraz počas telefonovania, keď ma bude počúvať. Viete, ak chcete niekoho poúčať, pani poslankyňa, mali by ste si osvedčiť základy ekonómie. Dneska sa to už učia aj na stredných školách. Viete, je základný rozdiel medzi investovaním a sporením. Viete, keď sporíte, tak neriskujete. Keď investujete, tak riskujete. Skúste sa naučiť základy predtým, než budete urážať iných ľudí. Ja viem, že je vám veľmi blízke jednoducho toto urážanie, ale ja si myslím, že treba si pozrieť základy a potom môžete. (Hlasy v pléne.) Pani poslankyňa, viete, ja tento rok si užívam 20. výročie revolúcie a verím, že môžem ešte stále v tomto štáte povedať aj nejaký svoj názor, a keď sa vám to nezdá, dajte na mňa trestné oznámenie. Ďakujem pekne. Pán poslanec, podali ste tri otázky rovnakého znenia. Stačí, ak vám odpoviem raz alebo mám trikrát prečítať tú istú odpoveď? (Nezrozumiteľné hlasy v pléne.) Dobre. Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán poslanec, zákon č. 303/2001 o voľbách do orgánov samosprávnych krajov a o doplnení Občianskeho súdneho poriadku v znení zákona č. 335/2007 nebol prijatý v tomto volebnom období, a teda ani navrhnutý touto vládou. Zákon predkladala na schválenie parlamentu predchádzajúca vláda, a preto aj táto otázka by mala smerovať k niekomu inému. Faktom ostáva, že naša vláda je tu už tri roky. V tomto volebnom období bolo potrebné, resp. ešte bude potrebné pripraviť všetky druhy volieb, voľbu prezidenta Slovenskej republiky, voľby do Európskeho parlamentu, a teraz ešte pred nami sú posledné voľby do orgánov samosprávnych krajov. Viaceré nové voľby do orgánov samosprávnych obcí a krajov a nakoniec voľby to sú ešte opravné a na konci, na budúci rok nás čakajú samotné voľby do Národnej rady Slovenskej republiky. Zabezpečenie volieb bolo pre mňa prioritné a doteraz uskutočňované voľby sa vykonali bez väčších problémov. Tým nechcem podceniť potrebu skvalitnenia právnych noriem, ktoré organizáciu volieb upravujú. V tomto smere rezort ministerstva vnútra pripravil a touto Národnou radou boli schválené novely zákonov, ktoré upravujú voľby do Národnej rady Slovenskej republiky a voľby do Európskeho parlamentu. O úpravách ďalších zákonov, vrátane zákona č. 303/2001, resp. o vypracovaní nových zákonov môžeme už uvažovať iba v budúcom volebnom období. Predpokladám však, že aj voľby do orgánov samosprávnych krajov napriek rôznym nedostatkom právnej úpravy sa vykonajú podobne, ako aj ostatné voľby bez väčších problémov, resp. aj tieto dokážeme zvládnuť a riešiť. Dovolil by som si povedať, že nielen ja, ale aj moji predchodcovia, či už to bol dnes poslanec Pado, dnes poslanec Palko, Šimko, či bývalý minister vnútra Pittner, mali vždy sťaženú úlohu, pretože máme veľké množstvo volieb a voľby boli rozsypané vždy počas celého volebného obdobia. Čiže úprava volieb do jedného kódexu volebného by znamenala, že pre niektoré voľby to bude tesný termín. To znamená, upravovali by sme všeobecný volebný kódex. Napríklad, keby sme ho chceli prijímať teraz na jeseň, tak by boli aktuálne voľby do VÚC a každý z takýchto predkladateľov, ja, ale aj moji predchodcovia by boli ovplyvnení a by boli obvinení z toho, že upravujú tieto zákony práve pre svoju potrebu, resp. pre svoju stranu. Pamätáte si, že sme mali rôzne volebné termíny, myslím si, že pri niektorých eurovoľbách dokonca bol volebný termín nedeľa, ťažko povedať, komu ten deň vyhovoval. Ale myslím si, že teraz sa nám črtá ideálna príležitosť, pretože po budúcich voľbách, kedy vznikne nová vláda, bude mať do najbližších volieb, akýchkoľvek, myslím, že tri roky. Pretože v roku 2014 budú všetky voľby v jednom roku. Bude to super volebný rok, kedy vlastne budú voľby prezidenta, budú voľby európske, budú voľby do Národnej rady, aj voľby do vyšších územných celkov, aj voľby - nie, tie budú o rok predtým, ale na jeseň -, ale aj voľby do samosprávy obcí. A práve preto možno bude ideálne po júni 2010 otvoriť túto tému a začať pripravovať volebný kódex, pretože do najbližších volieb bude v tom čase zhruba tri roky, tri a štvrť a takéto ohrozenia alebo nejaké ovplyvňovanie toho výsledku obviňovaním ministra, ktorý bude vtedy na svojej stoličke, z toho, že chce ovplyvniť nejaké výsledky, by malo byť minimálne. Čiže tak my, ako aj naši predchodcovia mali vždy počas svojho volebného obdobia tie termíny veľmi rozhádzané, a preto si myslím, že to zosúlaďovanie bolo veľmi náročné. Otázky volebnej kampane, spôsoby jej vedenia, vplyvu na voliča sú predmetom diskusií na úrovni politických strán, masmédií, miestnych orgánov, štátnej správy, ako i samotných kandidátov od roku 1990 vždy tesne pred voľbami. Musím sa priznať, že za ten čas, čo to pozorne sledujem, tak nikdy bez ohľadu na to, kto vynaložil aké prostriedky, komu to dal niekto darom, komu nejaká firma to zaplatila, preplatila, pretože sa rozhodla, že ona má chuť podporovať niekoho a bude tam mať jeho fotku na plagáte, čo nikdy nedokážete, že proste to neurobila z vlastnej vôle, pretože firma môže vlastné prostriedky investovať spôsobom akým chce, a keď sa rozhodne prezentovať poslanca XY na svojich billboardoch, tak ho tam proste bude prezentovať, je to ich aktivita. Ak to robia zo zisku, zo zdanených peňazí ťažko môže obviniť toho kandidáta, že to sám zorganizoval. Čiže je to veľmi ťažko dosiahnuteľné a už omnoho ťažšie si viem predstaviť, a to kľudne budem s vami na tú tému diskutovať, ak usvedčíte nejakého kandidáta, ktorý má celý kraj obsypaný billboardmi a poviete, že prekročil limit, aj keby ste mu ho nedali, alebo, z čoho to financoval a budete ho upodozrievať z toho, ako to financuje, povedzte mi dôvod, ako by mohol Ústavný súd vysloviť, že bol nelegitímne zvolený. Pretože doteraz, ak sa ja dobre pamätám, bolo tých zrušených rozhodnutí kandidáta, ktorý vyhral, len veľmi málo a možno na jednej ruke, na prstoch jednej ruky by sme to možno spočítali. Ja si pamätám ten prípad zvoleného kandidáta za starostu Petržalky, ak sa nemýlim, kde boli preukázateľné volebné, ale už podvody. To znamená, že za nejaký úkon nejaká koruna atď. Od roku 1990 všetkými voľbami, ktoré doteraz boli, môžete si urobiť mediálny rešerš, vždy minimálne v jednom médiu bol minimálne článok, že niekto si niekoho hlasy kúpil, buď občanov, buď hlasy nejakej menšiny alebo hlasy kohokoľvek. To znamená, a opäť mohli ste to byť vy, pán poslanec, ktorý objavil takýto prípad, ohlásili ste ten prípad a niekto sa tým prípadom dokonca aj zaoberal, možno aj polícia by sa ním zaoberala, ale žiadny z nich sa nikdy nedokázal, lebo ťažko to spojiť, že teda si kúpil nejaký hlas, atď., pretože to volebné právo je slobodné v tom a tak sú tie zákony upravené svojím spôsobom v základoch ešte od roku 1990, kedy sme všetko chceli mať čo najliberálnejšie, že pristúpením k tej urne sa rozhodujete. A v tej chvíli nad vami nikto nevyvíja tlak. Pretože, ak ste dostali predtým napríklad nejaké peniaze a nejako budete voliť a potom, kto si ich bude ako, na základe akej zmluvy, alebo čo? Viete, takéto veci nikdy nikde neexistovali. To všetko boli pocity, že on si určite nejakých voličov kúpil a niekoho zvážal autobusom a podobne. Také sa vždy v médiách objavia, ale nepamätám si, že by nejaký kandidát bol kvôli tomu priamo zbavený funkcie, hoci si viem predstaviť, že by to tak malo byť, že by sa mali stanoviť presné limity, že by sa malo urobiť akékoľvek opatrenie tohto druhu a môžeme to v tom novom kódexe naozaj presne zadefinovať. To máte ako s volebným moratóriom. Volebné moratórium je nadefinované úplne presne, že vlastne nesmiete si robiť volebnú kampaň. Niektoré médiá to berú až tak, že vlastne vôbec váš obrázok neukážu, keby vás hneď zrazilo auto alebo by ste vyniesli zranenú osobu z horiaceho domu. Proste neurobia to, lebo majú vnútorný pocit, hoci v zákone to napísané nie je, že by vám robili kampaň v čase moratória. Hoci moratórium je hlavne preto, že nesmiete počas toho obdobia presviedčať voličov, aby vás volili. To však neznamená, že sa v spravodajstve ako hrdina nemôžete objaviť. Ale iní bez problémov v rámci moratória, veď si ja pamätám veľmi dobre voľby v roku 2002, kedy v deň volieb a jeden deň pred voľbami kolegovia od vašej inej opozičnej strany a ich mladé deti stáli popri cestách s rôznymi transparentmi o tom, koho majú voliť a koho nie, a to už bolo počas moratória. Nejaké noviny možno aj napísali nejakú kritiku. Niekto na to odpovedal, že to boli aktivisti, za ktorých oni neručili. Rozhodli sa, že to chcú robiť v lete, no, tak ja neviem, potrestajte deti. Dajte im nejakú konkrétnu sankciu. Nemáte za čo poriadne. Lebo veď keď sa rozhodne fyzická osoba, že chce proste mávať nejakým transparentom v deň volieb, tak, samozrejme, za čo ju, konkrétnu fyzickú osobu budete stíhať? A keby ste chceli stíhať toho kandidáta, ktorý na tom transparente bol, tak on, samozrejme, sa aj pred Ústavným súdom obháji, veď on nemal žiadny právny vzťah s tým človekom - robil to dobrovoľne, nebolo to mnou organizované, nerobil som to priamo ja, nevyzýval som ja, aby ste ma volili - a ste zase v problémoch. Jednoducho kontakt a tie voľby sú taká citlivá záležitosť, že aby ste dosiahli výsledok, ktorý, predpokladám, svojou otázkou, smerujete, museli by ste to volebné právo tak trošku obmedzovať. A to už by mohlo byť za určitých okolností protiústavné. Preto si myslím, že ak by mal byť prijatý takýto nejaký kódex, ak by mal byť prijatý nový zákon, v ktorom podľa vašich otázok budeme limitovať výdavky na volebnú kampaň, aby nedochádzalo k zneužívaniu dier v zákone - to nie sú diery v zákone, to pomenúvate nesprávne, to je to, že nemôžete ísť tvrdšie, ináč by ste už narúšali v niektorých oblastiach ústavu. Proste, nie všade je možné urobiť taký presný proces, ako to máte robiť, lebo sloboda samotného voličského práva je práve tým daná, že obmedzovať ju, samozrejme, je veľmi náročné. Alebo, ale nie, opäť sa vraciame k tomu, že je to otázka toho limitu volebných výdavkov. Čiže nechám vám priestor na otázku a tá predstava by mala byť taká, že ak 150 poslancov zahlasuje za taký volebný kódex, má šancu byť úspešný. Pán poslanec, nech sa páči. 
Doplňujúca otázka Ďakujem, že ste mi dali priestor. Ja chápem, že nemôže byť robená nejaká zmena teraz, tesne pred voľbami. Toto plne chápem. Ďakujem za vašu odpoveď. Ja som chcel počuť váš názor. No, ale nemyslím si, že to boli len pocity, lebo boli konkrétne natočené autobusy, ktoré zvážali voličov a kde sa pekne kupovali hlasy. Čiže ja preto chcem položiť doplňujúcu otázku, ktorá s tým súvisí. Aký máte názor na to, pán minister, že napríklad teraz sa robia niektoré megakampane niektorých kandidátov na predsedov VÚC, napríklad v Prešovskom samosprávnom kraji, ktoré sú značne finančne preexponované. Je tam súboj vlastne súčasného šéfa Prešovského samosprávneho kraja s podporou Smeru a HZDS a súčasného primátora mesta, ktorý sa prezentuje ako NE-KA a aký je váš názor na to, že či tí, ktorí vlastne s takým silným finančným zázemím vstupujú, či títo ľudia budú vôbec schopní obhajovať záujmy obyčajných občanov, alebo budú vracať tie milióny, ktoré mali použité na volebnú kampaň? 
Doplňujúca odpoveď Viete, ja si pamätám veľmi dobre - keď teda reprezentuje tu Kresťanskodemokratické hnutie - ja si pamätám veľmi dobre, keď váš kandidát na primátora pán Ďurkovský, ktorého nijakým spôsobom nechcem napadnúť, ale povedzte mi vy z vašej skúsenosti, ako to splácate? V momente, keď začala kandidovať pani poslankyňa Beňová, neobjavil sa žiadny voľný billboard, ani veľká plocha v meste, to v jednej sekunde bolo obsypané mesto pánom Ďurkovským. Všetko, obrovské billboardy v tej chvíli, ako to ohlásila Monika Beňová, že bude kandidovať. Jednoducho, volebný tím vášho kandidáta - lebo na to sa pýtate, tak najprv doma sa opýtajte, ako sa to spláca -, tak do vášho kandidáta investovali nemalé prostriedky na to, aby bol zvolený. Je to legitímne právo robiť si reklamu. A cez túto reklamu uspel. Keď sa pýtate, komu to spláca, máte právo sa teraz na mňa uraziť, lebo ja netvrdím, že pán Ďurkovský to niekomu spláca. On si vedie ako primátor, bude konfrontovaný vo voľbách s nejakým iným kandidátom, to je na ňom. Ale urobil kampaň, ktorá bola veľká a ja som proste mal ten pocit, že chce toľko peňazí do toho investovať a presvedčiť svojich voličov. A keď sa pýtate, z čoho to tí kandidáti splácajú, no tak sa môžete opýtať u vás doma vo vašej strane, z čoho splácate túto vec. A keď mi odpovie pán poslanec Fronc ako jeden z najúspešnejších kandidátov na europoslancov, že to vôbec nesplácajú a ja mu budem rád veriť, ja mu budem rád veriť. (Hlasy v pléne.) Čiže to je veľmi jednoduché. Neexistuje drahšia kampaň ako v Bratislave, pán poslanec, to vám stopercentne garantujem. Ale to teraz nemá byť, naozaj to berte, že to nie je útok. Ak mi povie pán poslanec Fronc, že to nijakým spôsobom pán primátor Ďurkovský nespláca, ja mu budem, ja mu budem naozaj veriť, pretože sa rozhodol, že sú ľudia, ktorí mu fandili, ktorí mu tie peniaze možno dali na to, aby to tak bolo. Ale ak by ste ho chceli za to postihovať, tak možno časť ľudí povie, že ja mám firmu, ktorá si myslí, že primátor to takto spravil a ja chcem, aby mal billboardy. A teraz mi dokážte, že tá firma, ktorá podporovala pána primátora, bola ním objednaná, nebola ním objednaná. Urobme spoločný kódex. Moja výzva je, urobme spoločný 150-poslancový kódex a bude definitívny pokoj.(Vystúpenie prerušené podpredsedom NR SR.)