Národná rada Slovenskej republiky
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-2597/2022
1328a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1328) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1328) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1875 z 1. decembra 2022 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
2
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 639 z 1. decembra a 2022
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 392 z 5. decembra 2022.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet o návrhu nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V čl. I sa za bod 1. vkladá nový bod 2., ktorý znie:
„2. V § 3 písm. a) sa bod 10. dopĺňa bodom 10.8., ktorý znie:
„10.8. skupina koncových odberateľov elektriny, ktorými vlastníci bytov a nebytových priestorov v bytovom dome, odoberajúca elektrinu na výrobu tepla a ohrev teplej úžitkovej vody pre domácnosti, zákonne zastúpená fyzickou osobou alebo právnickou osobou vykonávajúcou správu spoločného tepelného zdroja zásobujúceho bytový dom teplom a teplou úžitkovou vodou.6c)“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tento bod nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Navrhuje sa rozšírenie zraniteľných odberateľov aj o skupinu, ktorá odoberá elektrinu na výrobu tepla a teplej úžitkovej vody.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
2. V čl. I bode 5. § 25c ods. 2 sa vypúšťa slovo „ďalej“.
Navrhuje s vypustenie nadbytočného slova.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3
3. V čl. I bode 5. § 25f ods. 2 sa za slová „kombinovanou výrobou“ vkladajú slová „zo zdrojov podľa odseku 1“.
Spresnenie textu, aby bolo zrejmé, že aj odsek 2 sa týka iba zdrojov podľa odseku 1.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
4. V čl. I sa za bod 10 vkladá nový bod 11, ktorý znie:
11. § 94 sa dopĺňa odsekmi 5 až 10, ktoré znejú:
(5) Prevádzkovateľ distribučnej sústavy poskytuje zo svojho informačného systému orgánu podľa odseku 9 na účel podľa odseku 9 údaje o
a)mene, priezvisku, dátume narodenia, adrese pobytu a rodnom čísle odberateľa elektriny v domácnosti, v rozsahu, v akom tieto údaje spracúva vo svojom informačnom systéme,
b)čísle odberného miesta odberateľa elektriny v domácnosti,
c)spotrebe elektriny na odbernom mieste za určené obdobie a
d)distribučnej tarife odberného miesta.
(6) Prevádzkovateľ distribučnej siete poskytuje zo svojho informačného systému orgánu podľa odseku 9 na účel podľa odseku 9 údaje o
a)mene, priezvisku, dátume narodenia, adrese pobytu a rodnom čísle odberateľa plynu v domácnosti, v rozsahu, v akom tieto údaje spracúva vo svojom informačnom systéme,
b)čísle odberného miesta odberateľa plynu v domácnosti,
c)spotrebe plynu na odbernom mieste za určené obdobie a
d)distribučnej tarife odberného miesta.
(7) Dodávateľ elektriny poskytuje zo svojho informačného systému orgánu podľa odseku 9 na účel podľa odseku 9 údaje o
a)mene, priezvisku, dátume narodenia, adrese pobytu a rodnom čísle odberateľa elektriny v domácnosti, v rozsahu, v akom tieto údaje spracúva vo svojom informačnom systéme,
b)čísle odberného miesta odberateľa elektriny v domácnosti,
c)spotrebe elektriny na odbernom mieste za určené obdobie,
d)sadzbe za dodávku elektriny odberateľa elektriny v domácnosti za jednotlivé odberné miesta,
e)celkovej sume, vrátane dane z pridanej hodnoty, fakturovanej za určené obdobie odberateľovi elektriny v domácnosti podľa zmluvy o združenej dodávke elektriny alebo zmluvy o dodávke elektriny.
(8) Dodávateľ plynu poskytuje zo svojho informačného systému podľa odseku 9 na účel podľa odseku 9 údaje o
a)mene, priezvisku, dátume narodenia, adrese pobytu a rodnom čísle odberateľa plynu v domácnosti, v rozsahu, v akom tieto údaje spracúva vo svojom informačnom systéme,
b)čísle odberného miesta odberateľa plynu v domácnosti,
c)spotrebe plynu na odbernom mieste za určené obdobie,
4
d)tarife pre odber plynu odberateľa plynu v domácnosti za jednotlivé odberné miesta,
e)celkovej sume, vrátane dane z pridanej hodnoty, fakturovanej za určené obdobie odberateľovi plynu v domácnosti podľa zmluvy o združenej dodávke plynu alebo zmluvy o dodávke plynu.
(9) Údaje podľa odsekov 5 až 8 sa poskytujú
a)ministerstvu, Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky a Ministerstvu financií Slovenskej republiky na analytické a štatistické účely,
b)riadiacemu orgánu a sprostredkovateľskému orgánu podľa osobitného predpisu96a) na účel podľa osobitného predpisu.96a)
(10) Prevádzkovateľ distribučnej sústavy, prevádzkovateľ distribučnej siete, dodávateľ elektriny a dodávateľ plynu poskytne na žiadosť orgánu podľa odseku 9 bezodplatne údaje podľa odsekov 5 8 v rozsahu, štruktúre, termíne a spôsobom určeným orgánom podľa odseku 9. Prevádzkovateľ distribučnej sústavy, prevádzkovateľ distribučnej siete, dodávateľ elektriny a dodávateľ plynu poskytne údaje podľa prvej vety vo forme, ktorá umožní jednoznačné priradenie týchto údajov k číslu odberného miesta odberateľa elektriny v domácnosti a číslu odberného miesta odberateľa plynu v domácnosti.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 96a znie:
96a) Zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tento bod nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Prevádzkovateľovi distribučnej sústavy, prevádzkovateľovi distribučnej siete, dodávateľovi elektriny a dodávateľovi plynu sa ustanovuje povinnosť poskytnúť vybraným orgánom na požiadanie a bezodplatne údaje súvisiace s dodávkou plynu a elektriny domácnostiam. Uvedené údaje budú slúžiť napríklad na účel zostavovania rozpočtu verejnej správy, cielenia sociálnych politík, cielenia hospodárskych politík a lepšej regulácie trhu s energiami, ako aj na čerpanie prostriedkov z rozpočtu Európskej únie, napr. z prostriedkov EŠIF. Vykonanie analytických a štatistických úloh a úloh riadiacich a sprostredkovateľských orgánov podmienených dostupnosťou uvedených dát umožní lepšie cielenie verejných politík aj s ohľadom na zraniteľné domácnosti a energetickú chudobu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5
5. V čl. I bod 12. znie:
„12. Za § 96j sa vkladajú § 96k a 96l, ktoré vrátane nadpisov znejú:
§ 96k
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným dňom vyhlásenia
(1) Prvé odvodové obdobie začína dňom nasledujúcim po dni účinnosti nariadenia vlády, ktorým určila strop trhového príjmu podľa § 25f ods. 1; ustanovenie § 25g ods. 1 o začatí odvodového obdobia sa v tom prípade nepoužije.
(2) Zmluvy o združenej dodávke elektriny a zmluvy o združenej dodávke plynu za ceny nepodliehajúce cenovej regulácii uzatvorené na dobu nepresahujúcu 31. december 2022 so zraniteľnými odberateľmi podľa § 3 písm. a) bodov 10.3. 10.8. zostávajú nedotknuté. Ak zraniteľný odberateľ podľa § 3 písm. a) bodov 10.3. 10.8. uzatvorenú zmluvu o združenej dodávke elektriny alebo zmluvu o združenej dodávke plynu na dobu presahujúcu 31. december 2022, môže si do 31. decembra 2022 uplatniť právo na dodávku elektriny alebo na dodávku plynu za cenu regulovanú úradom podľa osobitného predpisu2) na kalendárny rok 2023. Tým nie sú dotknuté ustanovenia § 17 ods. 9 až 11.
§ 96l
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 5. februára 2023
Právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá dováža na územie Slovenskej republiky ropu, na ktorú sa vzťahujú sankcie podľa osobitného predpisu,84b) a právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá prepravuje ropné výrobky označené podľa § 87 ods. 1 do Českej republiky, je povinná oznámiť údaje podľa § 87a ods. 2 prvýkrát do 8. marca 2023.“.“.
Ustanovenie § 96k nadobudne účinnosť dňom vyhlásenia a ustanovenie § 96l nadobudne účinnosť 5. februára 2023, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
V nadväznosti na § 25f ods. 1, ktorý predpokladá prijatie nariadenia vlády SR na stanovenie stropov trhového príjmu podľa jednotlivých typov zdrojov, sa navrhuje prechodné ustanovenie k prvému odvodovému obdobiu, ktoré bude začínať po účinnosti nariadenia vlády SR. Zároveň sa navrhuje predĺženie lehoty na uplatnenie práva na dodávku elektriny alebo plynu za regulované ceny na rok 2023, a to do 31. decembra 2023.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6. V čl. IV sa za bod 1. vkladá nový bod 2., ktorý znie:
„2. V § 2 sa písmeno k) dopĺňa ôsmym bodom, ktorý znie:
„8. skupina koncových odberateľov elektriny, ktorými vlastníci bytov a nebytových priestorov v bytovom dome, odoberajúca elektrinu na výrobu tepla a ohrev teplej úžitkovej vody pre domácnosti, zákonne zastúpená fyzickou osobou alebo právnickou osobou vykonávajúcou správu spoločného tepelného zdroja zásobujúceho bytový dom teplom a teplou úžitkovou vodou.6c)“.“.
6
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa rozšírenie zraniteľných odberateľov aj o skupinu, ktorá odoberá elektrinu na výrobu tepla a teplej úžitkovej vody.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
7. V čl. IV sa za bod 3. vkladá nový bod 4., ktorý znie:
„4. § 12 sa dopĺňa odsekom 12, ktorý znie:
„(12) Ministerstvo môže poskytnúť finančné prostriedky na účet organizátora krátkodobého trhu s elektrinou na financovanie nákladov zohľadnených v tarife za prevádzkovanie systému podľa § 2 písm. o). Finančné prostriedky podľa predchádzajúcej vety sa poukazujú prostredníctvom kapitoly štátneho rozpočtu ministerstva.“.“
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa právna konštrukcia, aby MH SR mohlo dať príspevok do systému TPS za účelom financovania nákladov systému TPS, nakoľko právny rámec ustanovený zákonom č. 309/2009 Z. z. (§17a) umožňuje poskytnúť finančné prostriedky na financovanie nákladov vynaložených na zúčtovanie podpory zúčtovateľom podpory iba podľa zákona č. 309/2009 Z. z.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
8. V čl. IV bode 4. § 14 ods. 22 písm. a) až c) znejú:
„a) ohrozenie obyvateľov vplyvom neúmerného nárastu cien v sieťových odvetviach uvedených v § 11,
b) príprava opatrení vo všeobecnom hospodárskom záujme, ktoré majú vplyv na ceny a podmienky ich uplatnenia,
c) hrozba značných hospodárskych škôd pre štát.“.
Navrhuje sa zjednotenie terminológie použitej v navrhovanom § 14 ods. 22 a v navrhovanom § 16a Krízová regulácia.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
9. V čl. IV bode 7. sa § 45j dopĺňa odsekom 9, ktorý znie:
„(9) Úrad za účelom ochrany odberateľov pred neúmerným nárastom cien môže § 2 písm. o) v znení účinnom dňom vyhlásenia prvýkrát zohľadniť v cenových konaniach na rok 2023.“.
7
Ustanovenie umožňujúce ÚRSO aplikovať zmenenú definíciu tarify za prevádzkovanie systému a súvisiacu zmenu vo výnosoch a nákladoch (náklady na systémové služby, straty a pod.) systému TPS v cenových rozhodnutiach na rok 2023.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1328) s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 393 z 5. decembra 2022.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Milana Kuriaka predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 5. decembra 2022
Peter K r e m s k ý, v.r.
predseda Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti