NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-1218/2022
1022a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o niektorých opatreniach v sociálnej oblasti v súvislosti so situáciou na Ukrajine (tlač 1022)
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o niektorých opatreniach v sociálnej oblasti v súvislosti so situáciou na Ukrajine (tlač 1022) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1473 z 24. mája 2022 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
2
III.
Vládny návrh zákona o niektorých opatreniach v sociálnej oblasti v súvislosti so situáciou na Ukrajine (tlač 1022) prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 516 z 24. mája 2022,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 334 z 24. mája 2022,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č.193 z 24. máj 2022.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.Pred čl. I sa vkladá nový čl. I, ktorý znie:
„Čl. I
Zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 606/2003 Z. z., zákona č. 207/2004 Z. z., zákona č. 1/2005 Z. z., zákona č. 692/2006 Z. z., zákona č. 643/2007 Z. z., zákona č. 451/2008 Z. z., zákona č. 75/2013 Z. z., zákona č. 305/2013 Z. z., zákona č. 495/2013 Z. z., zákona č. 131/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 198/2018 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 70/2019 Z. z., zákona č. 393/2020 Z. z., zákona č. 55/2022 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z. a zákona č. 124/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 29 ods. 1 prvej vete sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „cudzincom sa na účely poskytovania dočasného útočiska rozumie štátny príslušník tretej krajiny podľa osobitného predpisu.13ba)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 13ba znie:
13ba) § 2 ods. 4 zákona č. 404/2011 Z. z.“.
2.V § 35 sa na konci pripája táto veta: „Vreckové nepatrí cudzincovi žiadajúcemu o poskytnutie dočasného útočiska ani v prípade, ak je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi13bb) alebo poberá obdobnú finančnú pomoc; cudzinec je povinný túto skutočnosť oznámiť bezodkladne ministerstvu.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu13bb znie:
3
13bb) § 10 zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
3.V § 36 ods. 1 prvej vete sa slová „6 až 8“ nahrádzajú slovami „6 až 9“.
4.V § 36 ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Vreckové nepatrí odídencovi ani v prípade, ak je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi13bb) alebo poberá obdobnú finančnú pomoc; odídenec je povinný túto skutočnosť oznámiť bezodkladne ministerstvu.“.
5.V § 36a ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Vláda môže rozhodnúť, že súčasťou príspevku je aj náhrada za bezodplatné zabezpečenie stravovania odídencovi.“.
6.V § 36a ods. 2 piatej vete sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak oprávnená osoba zabezpečuje odídencovi popri ubytovaní aj stravovanie a náhrada za zabezpečenie stravovania odídencovi je súčasťou príspevku, odídenec je povinný oznámiť obci raz mesačne aj túto skutočnosť.“.
7.V § 36a odsek 3 znie:
„(3) Príspevok sa poskytuje oprávnenej osobe najviac v sume ustanovenej nariadením vlády.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 13f sa vypúšťa.
8.V § 36a ods. 4 štvrtej vete časť vety za bodkočiarkou znie: „ak sa v nebytovej budove slúžiacej na krátkodobé ubytovanie nachádza byt, použije sa odsek 3.“.
9.V § 36a ods. 5 druhej vete sa slová „poskytnúť bezodplatne ubytovanie odídencovi“ nahrádzajú slovami „odídencovi poskytnúť bezodplatne ubytovanie, prípadne aj zabezpečiť bezodplatne stravovanie“.
10.V § 36a ods. 7 prvej vete sa za slová „poskytované ubytovanie“ vkladá čiarka a slová „počet dní, počas ktorých bolo odídencovi skutočne zabezpečené stravovanie, ak náhrada za zabezpečenie stravovania odídencovi je súčasťou príspevku“, v tretej vete sa za slová „ubytovaných v tejto nehnuteľnosti v jednotlivom kalendárnom mesiaci“ vkladá čiarka a slová „počet dní, počas ktorých bolo odídencovi skutočne zabezpečené stravovanie, ak náhrada za zabezpečenie stravovania odídencovi je súčasťou príspevku“ a na konci tretej vety sa pripájajú tieto slová: „a ďalšie údaje uvedené vo vzore prehľadov o uplatnených príspevkoch“.
11.Za § 54g sa vkladá § 54h, ktorý znie:
㤠54h
4
Príspevok za mesiac máj 2022 sa poskytuje podľa predpisov účinných k 1. máju 2022.“.“.
Doterajšie články sa primerane prečíslujú.
K bodu 1
Odkazom na štátneho príslušníka tretej krajiny podľa zákona o pobyte cudzincov sa jednoznačne určuje, že odídencom môže byť iba štátny príslušník tretej krajiny, ktorý nie je občanom členského štátu Európskej únie. Podľa § 2 ods. 4 zákona o pobyte cudzincov Štátnym príslušníkom tretej krajiny je každý, kto nie je štátnym občanom Slovenskej republiky ani občanom Únie; štátnym príslušníkom tretej krajiny sa rozumie aj osoba bez štátnej príslušnosti. Uvedené je v súlade so smernicou Rady 2001/55/ES z 20. júla 2001 o minimálnych štandardoch na poskytovanie dočasnej ochrany v prípade hromadného prílevu vysídlených osôb a o opatreniach na podporu rovnováhy úsilia medzi členskými štátmi pri prijímaní takýchto osôb a znášaní z toho vyplývajúcich dôsledkov.
K bodu 2
Rozširujú sa dôvody, keď priamo zo zákona nepatrí vreckové cudzincovi žiadajúcemu o poskytnutie dočasného útočiska. Ide o prípady, keď sa týmto osobám poskytuje starostlivosť v azylových zariadeniach ministerstva vnútra zriadených v pôsobnosti migračného úradu a súčasne poberajú dávku v hmotnej núdzi alebo poberajú obdobnú finančnú pomoc. V súčasnosti je to pomoc na základe Vykonávacej dohody medzi Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky a Úradom Vysokého komisára OSN pre utečencov. Cudzinec žiadajúci o poskytnutie dočasného útočiska a odídenec budú povinní túto skutočnosť oznámiť bezodkladne ministerstvu.
K bodu 3
Navrhuje sa v prípade odídencov naďalej ponechať použitie ustanovenia, určujúceho dôvody, keď týmto osobám nepatrí vreckové priamo zo zákona.
K bodu 4
Ide o obdobnú úpravu ako v bode 2 pozmeňujúceho návrhu vo vzťahu k odídencovi.
K bodu 5
Z dôvodu potreby udržateľnosti poskytovania ubytovania odídencom oprávnenými osobami sa navrhuje možnosť zvýšenia príspevku za ubytovanie odídenca o náhradu za bezodplatné zabezpečenie stravy odídencovi. V súčasnosti viacerí ubytovatelia poskytujú stravovanie odídencom, ktorých ubytovávajú, čím im vznikajú ďalšie náklady.
5
K bodu 6
Obdobne, ako je to v prípade poskytnutia ubytovania, sa ustanovuje povinnosť odídenca verifikovať obci, že mu oprávnená osoba zabezpečuje stravu.
K bodu 7
Najvyššia suma príspevku za ubytovanie všetkých ubytovaných odídencov v kalendárnom mesiaci vrátane náhrady za bezodplatné zabezpečenie stravovania odídencovi, bude premietnutá v nariadení vlády Slovenskej republiky, pretože určenie najvyššej sumy je závislé od výšky jednotlivých súm za poskytnutie ubytovania alebo aj stravovania za jednu noc resp. deň.
K bodu 8
Ide o úpravu v nadväznosti na zmenu v § 36a ods. 3.
K bodu 9
Možnosť pre rozpočtové a príspevkové organizácie poskytovať odídencovi bezodplatne ubytovanie je potrebné rozšíriť o možnosť bezodplatného zabezpečenia stravovania.
K bodu 10
V prípade, že sa bude odídencovi zabezpečovať aj stravovanie, je potrebné túto skutočnosť premietnuť aj do výkazu, ktorý predkladá oprávnená osoba a ďalšia oprávnená osoba obci a do prehľadu o uplatnených príspevkoch, ktorý obec zasiela ministerstvu vnútra.
K bodu 11
Vzhľadom na to, že dátum účinnosti je navrhovaný dňom vyhlásenia, teda dňom, ktorého dátum nie je presne určený, prechodné ustanovenie upravujúce poskytovanie príspevkov za mesiac máj sa viaže na právny stav účinný k 1. máju 2022.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. III bode 2 § 32a ods. 5 písm. a) sa slovo „povinnosti“ nahrádza slovom „povinného“.
Legislatívno-technická úprava - zosúladenie terminológie so zákonom č. 245/2008 Z. z.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
3.Čl. IV sa dopĺňa bodom 4, ktorý znie:
„4. § 11 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a platiteľ poskytujú osobné údaje oprávnenej osoby a dieťaťa, ktoré podľa tohto zákona spracúvajú, medzinárodnej organizácii, ak je to nevyhnutné na plnenie úloh tejto organizácie podľa medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná, a to v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie účelu medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná.“.“.
V súvislosti s potrebou výmeny údajov pre korektné vyplácanie pomoci odídencom z Ukrajiny cez tzv. cash kartičky z UNHCR sa navrhuje umožniť Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny a úradu práce, sociálnych vecí a rodiny poskytovať osobné údaje, ktoré spracúvajú v súvislosti s výkonom štátnej správy v oblasti poskytovania príspevku na starostlivosť na dieťa, aj medzinárodnej organizácii. Predmetné osobné údaje sa navrhuje umožniť poskytovať iba ak je to nevyhnutné na plnenie úloh tejto organizácie podľa medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná, a to v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie jej účelu. V súvislosti s uvedenou pomocou z UNHCR to budú osobné údaje o odídencoch, ktorým sa poskytuje príspevok na starostlivosť.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. V bode 1 poznámke pod čiarou k odkazu 22c sa slová „neskorších predpisov“ nahrádzajú slovami „zákona č. .../2022 Z. z.“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.Za čl. V sa vkladá nový čl. VI, ktorý znie:
„Čl. VI
Zákon č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 480/2021 Z. z., zákona č. 113/2022 Z. z. a zákona č. 125/2022 Z. z. sa mení takto:
1.V § 3 ods. 1 písm. e) sa slovo „konca“ nahrádza slovami „do 10. dňa druhého“.
2.V § 6 ods. 1 sa slovo „nasledujúci“ nahrádza slovom „tretí“.“.
7
Doterajší čl. VI sa primerane preznačí.
Navrhuje sa predlženie lehoty na podanie žiadosti o podpore v čase skrátenej práce. V súvislosti so situáciou na Ukrajine dochádza k vzniku vonkajších faktorov, ktoré majú vplyv na prideľovanie práce zamestnancov. Keďže povinnosťou žiadateľa je zdokladovať existenciu vonkajšieho faktora, je v súvislosti so zahraničným presahom vonkajšieho faktora nevyhnutné poskytnúť žiadateľom dlhšiu lehotu na získanie príslušných dokladov od zahraničných dodávateľov z Ukrajiny. Na základe aplikačnej praxe sa navrhuje súčasnú lehotu jeden kalendárny mesiac predlžiť o 10 dní.
Navrhuje sa predĺženie lehoty na úhradu finančných prostriedkov postúpených Sociálnou poisťovňou z nasledujúceho pracovného dňa na tretí pracovný deň. Z objektívnych dôvodov nie je možné nepretržite v rámci každého dňa sledovať pohyby na bankovom účte tak, aby bolo možné obratom zadať platbu v ten istý deň so splatnosťou nasledujúceho dňa. Pre zadanie platby je nevyhnutné mať k dispozícii podklady na úhradu, kde sa zabezpečuje výkon základnej finančnej kontroly, schválenie finančnej operácie a výkon formálnej kontroly. V prípade, že by sa uvedené kroky nestihli v deň pripísania finančných prostriedkov zo Sociálnej poisťovne zabezpečiť, je potrebné zadať úhradu súrnou platbou na druhý deň za poplatok, čo má negatívny dopad na rozpočet.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o niektorých opatreniach v sociálnej oblasti v súvislosti so situáciou na Ukrajine (tlač 1022) a v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 5 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
8
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne vecič. 194 z 24. mája 2022.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Katarínu Hatrákovú, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 24. mája 2022
Vladimír Ledecký v.r
predseda výboru