Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
VIII. volebné obdobie
Z Á P I S N I C A
z 91. schôdze výboru, ktorá sa uskutočnila 10. mája 2022
Prítomní : členovia výboru podľa prezenčnej listiny
Neprítomní: G. Gyimesi, L. Kamenický, D. Muňko, T. Lehotský
Výbor schválil program s tým, že z celkového počtu 12 poslancov bolo v čase schvaľovania 7 prítomných poslancov, za hlasovalo 7 poslancov, 0 sa zdržalo, 0 bolo proti.
Záznam z 91. schôdze je dostupný na webovom sídle NR SR - MediaPORTAL NR SR -VÝBORY.
Program :
1.Návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1015)
2.Rôzne
K bodu 1
Návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1015) odôvodnila podpredsedníčka vlády a ministerka investícií, reg. rozvoja a informatizácie SR V. Remišová (viď dôvodová správa). Prítomná bola aj riaditeľka odboru legislatívy MIRRI D. Blašková a generálna riaditeľka sekcie financovania fondov MIRRI M. Zubriczká.
(Obsah: Cieľom návrhu zákona je reagovať na nepredvídateľné situácie, ktoré so sebou po pandémii
prináša zhoršenie geopolitickej situácie, v dôsledku čoho je na území Slovenskej republiky okrem vyhlásenej mimoriadnej situácie v súvislosti s pandémiou COVID-19 vyhlásený núdzový stav z dôvodu situácie vyvolanej vojnou na Ukrajine a umožniť čo najpružnejšiu reakciu na prekonanie ich následkov v rámci poskytovania príspevkov z európskych štrukturálnych a investičných fondov.
Návrh zákona obsahuje dve oblasti úprav - (i) možnosť zmeniť rozhodnutie o neschválení žiadosti v prípade projektov technickej pomoci a (ii) rozšírenie definície „krízovej situácie“ v rámci existujúcich osobitných procesných ustanovení uplatňovaných v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s pandémiou COVID-19 na uplatňovanie týchto ustanovení v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného na území SR všeobecne. Zároveň sa definícia „krízovej situácie“ rozširuje aj tým spôsobom, že osobitné postupy je možné využiť aj z dôvodu tzv. „vis maior“, to znamená z dôvodu objektívnej mimoriadnej udalosti nespôsobenej prijímateľom, ktorú nemohol predvídať.)
Spravodajcom výboru bol poslanec NR SR M. Viskupič.
V rozprave vystúpili poslanci M. Beluský, M. Viskupič, M. Kuriak,
J. Blcháč.
2
V rámci rozpravy boli zo strany poslancov položené otázky týkajúce sa najmä výkladu zákona a jeho realizácie v praxi. Zároveň sa poslanci zaujímali, či sa uvedená úprava vzťahuje nielen na nenávratné finančné prostriedky, ale aj na národné projekty.
MIRRI:
V zákone sa riešia zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku v procese realizácie. Verejné obstarávanie sa v tomto zákone nerieši, táto časť je riešená predsedom Úradu pre verejné obstarávanie. Tu sa hľadajú riešenia, ktoré umožnia v rámci verejného obstarávania navyšovať ceny až 50%. Toto je momentálne témou rokovaní s Európskou komisiou.
Cieľom je zindexovať ceny z projektu.
Ceny vybraných materiálov, z ktorých väčšina stavebné materiály stúpli výraznejšie ako je priemer. Pri 52 dvoch národných projektov prišlo k zvýšeniu na celkový objem cien projektov o 1,24 mld. eur.
Projekty budú hodnotené prípad od prípadu, nakoľko ide o rôznorodé projekty. Ministerstvo dopravy v súčasnosti vypracúva metodiku k hodnoteniu a posudzovaniu projektov.
Dňom účinnosti zákona nabehne metodika do realizácie a spustí sa procedúra.
Poslanec J. Blcháč sa zaujímal, aké činnosti spadajú do technickej pomoci v rámci projektov. Zároveň sa zaujímal, či sa uvedená úprava vzťahuje aj na projekty dopytových výziev.
MIRRI:
Činnosti, ktoré v rámci technickej asistencie pokryté vyplývajú z operačného programu. Každý rezort má svoje činnosti, ktoré spadajú do technickej asistencie (hodnotitelia, analýzy, ľudia, atď).
Dopytové projekty momentálne podliehajú rokovaniam s Európskou komisiou, kde EK nesúhlasí s touto cestou úpravy a hľadajú sa riešenia a iné alternatívy, ktoré by EK odobrila. Všetky 4 alternatívy vedia ísť do praxe aj bez nutnosti zmeny zákona.
Hlasovanie:
1.o návrhu uznesenia výboru: 7/0/0 Schválené
K uvedenému návrhu bolo prijaté uznesenie č. 329.
K bodu 2
Rôzne
Predseda výboru informoval, že v prípade schválenia návrhu na skrátené legislatívne konanie a schválenia o postúpení do II. čítania sa bude opäť konať rokovanie výboru k prerokovaniu návrhu zákona v II. čítaní vo výbore.
Zároveň informoval, že na základe vzájomnej dohody z 89. schôdze sa dňa 12. mája 2022 (t. j. štvrtok) o 12.30 hod. uskutoční rokovanie výboru k metodike výpočtu výdavkových limitov a ich fungovania v praxi s predstaviteľmi Rady pre rozpočtovú zodpovednosť.
Poslanec J. Blcháč sa zaujímal, či vláda SR plánuje na rokovanie vlády dňa 11.5.2022 predložiť aj iné skrátené legislatívne konania a ak áno, aké. (informácia: vláda by mala rokovať o opatreniach proti zdražovaniu predstavených ministrom financií SR).
Marián Viskupič
predseda výboru
Erik Ňarjaš
Ladislav Kamenický
overovateľ výboru