Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
VIII. volebné obdobie
Z Á P I S N I C A
z 53. schôdze výboru, ktorá sa uskutočnila 13. mája 2021
Prítomní : členovia výboru podľa prezenčnej listiny
Neprítomní: P. Kremský, E. Ňarjaš.
Výbor schválil program s tým, že z celkového počtu 12 poslancov bolo v čase schvaľovania 10 prítomných poslancov, za hlasovalo 10 poslancov, 0 sa zdržalo, 0 bolo proti.
Program :
1.Návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 425/2020 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2021 (tlač 531)
2.Rôzne
K bodu 1
Návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 425/2020 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2021 (tlač 531) odôvodnil štátny tajomník MF SR Ľ. Jančík. (viď predkladacia správa)
Spravodajcom výboru bol poslanec NR SR M. Viskupič.
V rozprave vystúpili poslanci L. Kamenický, M. Beluský, M. Viskupič,
D. Muňko, A. Mierna.
Podpredseda výboru L. Kamenický vyjadril rozhorčenie nad návrhom novely zákona o štátnom rozpočte na rok 2021. Uviedol, že pri odovzdávaní vlády v roku 2019 boli výdavky na úrovni 18 mld. eur, v priebehu minulého roku (pozn. 2020) si súčasná vláda navýšila výdavky na úroveň 26 mld., ktoré neboli minuté v celom rozsahu, v tomto roku (pozn. 2021) mali byť výdavky na úrovni 23,8 mld. eur a predloženou novelou prichádza k navýšeniu výdavkov na úroveň 27 mld. eur.
Rozdiel vo výdavkoch sa tak navyšuje (oproti tomu, čo bolo silno kritizované) je o cca 50%. Zaujímal sa o to, kam majú navýšené výdavky smerovať a ako majú byť použité.
Podotkol, že máme na stole Plán obnovy a rozličné schémy a stále nie je dostatok prostriedkov. Požiadal o detailnú štruktúru a porovnanie výdavkov za rok 2019 a 2020 a taktiež o informáciu s rozdelením položiek, ako majú byť navýšené výdavky uvedené v novele zákona o ŠR na rok 2021 použité.
Poslanec M. Beluský rovnako požiadal o detailnú štruktúrovanú informáciu, ako bola použitá rezerva schválená v štátnom rozpočte na rok 2021 vo výške 1,04 mld. eur.
Predseda výboru M. Viskupič sa zaujímal aj o ďalšie položky okrem rezervy, ktoré boli použité na sanovanie dopadov v súvislosti s pandemickou krízou spôsobenou COVID-19.
ŠTAT MF SR Ľ. Jančík:
Prognóza rastu je výrazne nižšia, čo sa odzrkadľuje na vývoji príjmov. Druhá vlna sa preniesla z minulého roku (pozn. 2020) do tohto roku (pozn. 2021).
Použitie prostriedkov a pomoc zo strany štátu v minulom roku (pozn. 2020) považuje za efektívnu a dostatočnú, čo ukazujú aj výsledky vývoja ekonomiky, zamestnanosti a nezamestnanosti
2
v minulom roku (pozn. 2020), keď sme boli podpriemerne pod priemerom prepadu v EÚ, zatiaľ čo nárast nezamestnanosti bol nižší ako je priemer.
Apeloval, že ak členom výboru ide o udržateľnosť verejných financií, očakáva podporu novely zákona o dlhovej brzde, kde sa zavádzajú výdavkové limity, ktoré dôležitým nástrojom na to sme dokázali hospodáriť, v dobrých časoch šetriť a v zlých míňať.
GR Sekcia rozpočtovej politiky, p. A. Cirák:
Rozpočet na rok 2021 bol zostavovaný na základe platných prognóz (makroekonomická a daňová). Na základe týchto sa neočakávali špecifické vplyvy a to bol aj dôvod vytvorenia rezervy v objeme 1,04 mld. eur.
Rozpočet zohľadňoval platnú legislatívu a opatrenia, ktoré boli prijaté.
Rezerva bola primárne určená na pokračovanie takej situácie, aká bola v apríli 2021.
V tomto rolku prišlo k použitiu prostriedkov:
500 mil. Program Prvá pomoc (MPSVaR SR)
60 mil. nákupy vakcín
-preplácanie nákladov hospodárskej mobilizácie (obce ), príplatky zdravotníkom za prácu na COVID oddeleniach a všetky ostatné opatrenia, ktoré boli v priebehu prvých mesiacov 2021 schválené.
Významná časť výdavkov roku 2020 bola na sanovanie dopadov pandémie. Objemovo najvyššie položky na program Prvej pomoci (1,6 mld. od r. 2020 do 06/2021). Zároveň rastie transfer pre Sociálnu poisťovňu, ktorá prichádzala o príjmy z odvodov a ktorú je potrebné sanovať na zabezpečenie platobnej schopnosti.
Transfer do Sociálnej poisťovne by bol nutný za každých okolností, z dôvodu prestarnutia obyvateľstva.
Rozpočet 2020 ako taký obsahoval isté nárasty výdavkov oproti roku 2019 vychádzajúce zo schválenej legislatívy.
ŠTAT MF SR Ľ. Jančík:
Diskusiu veľmi víta diskusiu. Ak budeme vážne tlačiť na efektivitu míňania výdavkov v štátnej správe, vyvrcholením by mala byť masívna podpora zákona o dlhovej brzde, resp. zavedenia výdavkových limitov.
Podpredseda výboru L. Kamenický uviedol, že príjmy na rok 2021 boli naplánované vo výške 15,8 mld. eur, pokles prognózy akceptuje, avšak táto sa nepremietla do predloženej novely zákona.
Verejné financie vo Vašich rukách a obmedziť výdavky si môže Ministerstvo financií SR i vláda. Nikto nevie, na čo boli peniaze použité.
ŠTAT MF SR Ľ. Jančík:
Zdôraznil, že návrhom sa zvyšuje rezerva, čo neznamená, že príde k jej vyčerpaniu.
Problém nie je súčasná situácia. Problém je, že minulé vlády v dobrých časoch nešetrili.
Predseda výboru M. Viskupič zdôraznil, že podľa jeho názoru nie je na vytvorenie rezervy nutné prerokovávať návrh zákona v skrátenom legislatívnom konaní.
Poslanec D. Muňko očakával podstatne vyšší výpadok Sociálnej poisťovne (nielen na úrovni 330 mil. eur za rok 2020).
Požiadal, aby Ministerstvo zdravotníctva SR predložilo výboru skutkový stav výpadku na rok 2021. (odhad je 1,0 – 1,5 mld. eur).
ŠTAT MF SR Ľ. Jančík:
Na účet Ministerstva zdravotníctva SR by z rezervy malo ísť 432 mil. eur.
3
Hlasovanie o uznesení (počet členov výboru 12, prítomných 10, za návrh uznesenia hlasovali 5 poslanci, proti hlasovali 4 poslanci, 1 poslanec sa zdržal hlasovania).
K uvedenému návrhu nebolo prijaté platné uznesenie. Bol vypracovaný výpis zo zápisnice.
K bodu 2
Rôzne
V bode „Rôzne“ informoval predseda výboru o predpokladanom termíne najbližšej schôdze výboru.
Marián Viskupič
predseda výboru
Erik Ňarjaš
Ladislav Kamenický
overovatelia výboru