VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE ĽUDSKÉ PRÁVA A NÁRODNOSTNÉ MENŠINY
Zápisnica
z 57. schôdze Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny
zo 4. novembra 2015
Prítomní: 10 (podľa prezenčnej listiny)
O ospravedlnenie svojej neprítomnosti požiadal poslanec Ján Babič.
Schôdzu viedol predseda výboru Rudolf Chmel.
Návrh programu:
1.Vládny návrh zákona o európskom ochrannom príkaze v trestných veciach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1630)
2.Vládny návrh zákona, ktorým sa na účely Trestného zákona ustanovuje zoznam látok s anabolickým alebo iným hormonálnym účinkom a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1714)
3.Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení zákona č. 289/2012 Z. z. (tlač 1726)
4.Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (tlač 1727)
5.Návrh na voľbu komisára pre deti a komisára pre osoby so zdravotným postihnutím
6.Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení neskorších predpisov (tlač 1732)
7.Vládny návrh zákona o rozvojovej spolupráci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1649)
8.Návrh rozpočtu kapitoly MZVaEZ na rok 2016 až 2018
9.Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín (tlač 1760)
10.Oznámenie verejného ochrancu práv podľa § 19 ods. 5 zákona č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov (tlač 1652) a list verejnej ochrankyne práv z 30. 6. 2015
11.Návrh rozpočtu kapitoly Úrad vlády SR na roky 2016 až 2018
12.Návrh rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladničná správa na roky 2016 až 2018
13.Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2016 až 2018 (tlač 1700)
14.Rôzne
Hlasovanie o návrhu programu schôdze: 8/0/0. Program bol schválený jednomyseľne.
K bodu 1
Návrh zákona odôvodnil minister spravodlivosti SR Tomáš Borec. Spravodajca výboru Béla Bugár predložil návrh na uznesenie, aby výbor súhlasil s návrhom zákona a odporúčal ho národnej rade schváliť.
V rozprave vystúpil poslanec Béla Bugár, ktorý po konzultácii so zástupcom navrhovateľa si osvojil pripomienky uvedené v stanovisku Odboru legislatívy a aproximácie práva K NR SR (ďalej len OLAP).
Hlasovanie o 7 pripomienkach B. Bugára: 8/0/0.
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 8/0/0. Uznesenie výboru č. 194 bolo schválené.
K bodu 2
Návrh zákona odôvodnil minister spravodlivosti SR Tomáš Borec. Spravodajkyňa výboru Jana Laššáková predložila návrh na uznesenie, aby výbor vyjadril súhlas s návrhom a odporúčal ho národnej rade schváliť.
V rozprave poslankyňa J. Laššáková predložila 3 pripomienky k návrhu zákona (zo stanoviska OLAP-u). Predseda výboru R. Chmel sa pýtal na dôvody, prečo sa len čiastočne transponuje smernica o ochrane obetí, resp. kedy sa uskutoční úplná transpozícia.
Minister T. Borec vo svojej odpovedi informoval, že pracovná skupina, ktorá bola zriadená na tento účel, pracuje na komplexnej právnej úprave, ktorá bude zahŕňať nielen trestnú oblasť, ale aj ďalšie oblasti súvisiace s ochranou obetí, ktoré v kompetencii iných rezortov; preto príprava trvá dlhšie.
Hlasovanie o pripomienkach J. Laššákovej: 8/0/0
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 8/0/0. Uznesenia výboru č. 195 bolo schválené.
K bodu 3
Návrh zákona odôvodnil minister spravodlivosti Tomáš Borec. Spravodajca výboru Ľubomír Želiezka predložil návrh na uznesenie, aby výbor súhlasil s návrhom zákona a odporúčal ho národnej rade schváliť.
V rozprave predložil Ľ. Želiezka 2 pripomienky (zo stanoviska OLAP-u). Poslanec J. Mikloško sa pýtal na počet sťažností podaných za rok, resp. oblastí, ktorých sa týkajú. Ďalšia jeho otázka sa týkala termínu zavedenia náramkov pre osoby v domácom väzení.
Na otázky odpovedal Ľ. Klištinec, riaditeľ organizačno-právneho odboru GRZVJS: ročne podávajú väzni cca 400 sťažností, minulý rok sa 6 z nich vyhodnotilo ako opodstatnené, tento rok zatiaľ boli 3 opodstatnené. Týkajú sa zväčša stravy, zdravotnej starostlivosti, podmienok výkonu väzby. Náramky sa zavedú od 1. januára 2016.
Hlasovanie o pripomienkach Ľ. Želiezku (OLAP): 8/0/0
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 8/0/0. Uznesenie výboru č. 196 bolo schválené.
K bodu 4
Návrh zákona odôvodnil minister spravodlivosti Tomáš Borec. Neprítomnú určenú spravodajkyňu Ivetu Liškovú zastúpila poslankyňa Jana Laššáková, ktorá predložila návrh na uznesenie, aby výbor súhlasil s návrhom zákona a odporúčal ho národnej rade schváliť.
V rozprave predložila poslankyňa J. Laššáková 4 pripomienky (OLAP) a zároveň sa opýtala, ako sa navrhovateľ vysporiadal s vecnými výhradami uvedenými v časti B stanoviska OLAP-u (čiastočná transpozícia smernice). Generálny riaditeľ sekcie legislatívy MS SR J. Palúš informoval, že výhrady neakceptujú; navrhovateľ je toho názoru, že ustanovenie o zverejňovaní je v súlade s príslušnou smernicou. Predseda výboru R. Chmel sa pýtal na to, či rezort chystá komplexnejšiu novelu zákona o slobode informácií. Minister T. Borec uviedol, že práce na komplexnej novele boli prerušené z dôvodu, že počas medzirezortného pripomienkového konania bolo podaných veľa zásadných pripomienok, čo neumožnilo konsenzuálne pokračovať v príprave návrhu zákona. Táto úloha čaká na ďalšieho ministra v novom volebnom období.
Hlasovanie o pripomienkach J. Laššákovej (OLAP): 9/0/0
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 9/0/0. Uznesenie výboru č. 197 bolo schválené.
K bodu 5
Predseda výboru otvoril rokovanie o voľbe komisára pre deti a komisára pre zdravotne postihnutých. Zdôraznil, že úlohou výboru je overiť, či navrhnutí kandidáti spĺňajú podmienky voliteľnosti. Na rokovanie výboru pozval všetky kandidátky a kandidátov. Spravodajkyňa výboru Lucia Nicholsonová predložila návrh na uznesenie: výbor konštatuje, že 4 kandidáti na komisára pre deti a 2 kandidáti na komisára pre osoby so zdravotným postihnutím spĺňajú podmienky voliteľnosti; výbor odporúča národnej rade zvoliť komisárov z navrhnutých kandidátov; odporúča uskutočniť opakovanú voľbu v prípade, že vo voľbe nebude zvolený komisár pre deti alebo komisár pre osoby so zdravotným postihnutím.
V úvode rozpravy predseda výboru vyzval kandidátov, aby stručne, v rozsahu cca 3 minút informovali poslancov o motívoch, na základe ktorých sa uchádzajú o post komisára. Najprv sa predstavili kandidáti na komisára pre deti, potom kandidáti na komisára pre osoby so zdravotným postihnutím v poradí: Natália Blahová, Ondrej Gallo, Jozef Mikloško, Viera Tomanová, Lýdia Brichtová a Zuzana Stavrovská.
Otázky všetkým kandidátom položila podpredsedníčka Lucia Nicholsonová. N. Blahovej sa opýtala, koľkým deťom pomohla, a keď tak či tak pomáha deťom, čo sa zmení, keď to bude robiť z pozície komisára re deti. N. Blahová uviedla, že ročne pomôže cca 25 deťom, za roky jej činnosti môže ísť o stovky detí. Multidisciplinárny, personálne dobre vybavený úrad by otvoril mnohé nové možnosti podpory deťom. Ondreja Galla sa pýtala, ako dlho pracuje v oblasti ochrany práv detí. O. Galla uviedol, že 10 rokov pôsobil v Rade mládeže Slovenska, právam detí sa intenzívne venuje posledných päť rokov, aj ako člen Výboru pre deti, zúčastňuje sa práce Rady vlády pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť. Jozefa Mikloška sa opýtala na jeho názor na Dohovor RE o ochrane detí pred sexuálnym zneužívaním vzhľadom na to, že Aliancia pre rodinu, členom ktorej je aj Úsmev ako dar, dohovor odmieta. J. Mikloško odpovedal, že dohovor podporuje, ale je treba rozlišovať medzi prevenciou pred sexuálnym zneužívaním a sexuálnou výchovou. Viery Tomanovej sa opýtala, ako hlasovala o ratifikácii predmetného dohovoru v NR SR (odpoveď: nehlasovala pre poruchu hlasovacieho nariadenia), a pripomenula niektoré politické kauzy spájané s menom V. Tomanovej. K tomu poslanec Béla Bugár poznamenal, že výbor nie je vyšetrovací orgán, jedinou jeho úlohou je potvrdiť voliteľnosť kandidátov. Ďalej L. Nicholsonová vyjadrila pochybnosť nad tým, či niektoré z mimovládnych organizácií, ktoré poskytli podporné stanovisko ku kandidatúre V. Tomanovej, sa skutočne venujú právam detí, ako to vyžaduje zákon. V. Tomanová spochybňovanie odmietla, a zdôraznila, že práva detí nemožno zužovať iba na problémy detí v náhradných rodinách. L. Nicholsonová Lýdii Brichtovej položila otázku, ktorým hlavným problémom zdravotne postihnutých by sa chcela venovať. L. Brichtová uviedla aplikáciu zákona č. 448/2008 Z. z., systémové chyby pri poskytovaní, financovaní, decentralizácii sociálnych služieb a inštitút podporovaného rozhodovania. V odpovedi na ďalšiu otázku L. Nicholsonovej vyjadrila svoju ochotu spolupracovať s komisárom pre deti v duchu Parížskych princípov. Poslankyňa Jana Laššáková poďakovala za možnosť vypočuť si všetkých kandidátov a vyjadrila súhlas s konštatovaním, že všetci spĺňajú podmienky voliteľnosti. Poslanec Jozef Mikloško zdôraznil, že problematika práv detí aj problematika práv zdravotne postihnutých je nadrezortná a nadstranícka. Vyjadril pochybnosť, či všetci kandidáti budú spĺňať podmienku nadstraníckosti, a či sa stranícki kandidáti po zvolení neobklopia iba ľuďmi blízkymi ich strane. Predseda výboru R. Chmel upozornil, že výbor musí rozhodnúť aj o tom, ktorí kandidáti postúpia do prípadnej opakovanej voľby.
Hlasovanie o návrhu, aby do opakovanej voľby postúpili 2 kandidáti s najväčším počtom hlasov: 9/0/1.
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 10/0/0. Uznesenie výboru č. 203 bolo schválené.
K bodu 6
Vládny návrh zákona odôvodnil štátny tajomník ministerstva vnútra Jozef Buček. Spravodajca výboru Peter Pollák predložil návrh na uznesenie, aby výbor vyjadril súhlas s návrhom a odporúčal ho národnej rade schváliť.
V rozprave predložil poslanec P. Pollák 8 pripomienok (zo stanoviska OLAP-u, s výnimkou 2 pripomienok, s ktorými zástupca navrhovateľa vyjadril nesúhlas). Poslankyňa Jana Laššáková sa pýtala na časť návrhu zákona, ktorá sa týka voľby 2 nezávislých expertov do osemčlennej komisie na kontrolu spravodajských služieb. Podľa jej informácií boli úvahy na ministerstve, aby národná rada nevolila dvoch expertov, s čím by ona súhlasila, lebo národná rada volí funkcionárov rôznych ústredných orgánov, no v tomto prípade ide o číro odbornú spôsobilosť členov komisie, a preto by títo dvaja členovia mohli byť menovaní. Štátny tajomník J. Buček odvetil, že on nemá vedomosť o pozmeňujúcom návrhu, ktorý by menil túto časť zákona; ide o komisiu národnej rady, preto podľa jeho názoru nemôže časť jej členov menovať minister či vláda. Jeho spolupracovníci potvrdili, že sa brannobezpečnostný výbor otázkou voľby členov komisie zaoberal, jeho poslanci predložili aj pozmeňujúci návrh týkajúci sa ukončenia funkčného obdobia členov komisie, resp. zníženia počtu členov komisie.
Hlasovanie o pripomienkach P. Polláka (OLAP): 8/0/0
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 8/0/0. Uznesenie výboru č. 198 bolo schválené.
K bodu 7
Vládny návrh zákona odôvodnil vedúci služobného úradu MZVaEZ SR Pavol Sýkorčin. Zdôraznil, že oblasť rozvojovej pomoci prešla v minulých rokoch výraznými zmenami, ktoré si vyžadujú nové legislatívne riešenia zabezpečujúce efektívnu spoluprácu všetkých zainteresovaných, pričom sa do rozvojovej spolupráce zapájajú aj nové subjekty (podnikateľské subjekty, samosprávy). Nové, flexibilné prostriedky pomoci zabezpečia aj udržateľnosť výsledkov dosiahnutých v prijímajúcich
krajinách. Spravodajca výboru Jozef Mikloško predložil návrh na uznesenie, aby výbor vyjadril súhlas s vládnym návrhom zákona a odporúčal ho národnej rade schváliť.
V rozprave poslanec J. Mikloško predložil 8 pripomienok (OLAP). Upozornil na vecné pripomienky uvedené v časti A stanoviska OLAP-u, ktoré podľa neho dosť vážne. K tomu generálna riaditeľka sekcie ekonomiky a všeobecnej správy ministerstva M. Vozáryová uviedla, že v reakcii na vecné výhrady pripravil rezort pozmeňujúce návrhy, ktoré budú predložené v gestorskom výbore (čl. IV, zaradenie nového § 88e; úprava týkajúca sa vládneho štipendia). Poslanec J. Mikloško pripomenul, že on pri prvom čítaní upozornil na niektoré problémy: všetko zostane v kompetencii MZVaEZ, o všetkom bude rozhodovať trojčlenná komisia menovaná ministrom, čo môže viesť k predraženiu zákaziek. Slovensko je štvrtá najslabšia krajina v EÚ v oblasti poskytovania rozvojovej pomoci, bez mimovládnych organizácií by bola na tom ešte horšie. dojem, že časom by bolo treba meniť aj partnerské krajiny. Návrh dáva Eximbanke veľké úlohy, pričom subjekt, ktorý kontroluje banku, je viazaný mlčanlivosťou. Chýba mu zdôvodnenie platových tabuliek. Téma rozvojovej pomoci by mala figurovať aj v prioritách slovenského predsedníctva EÚ.
Na otázky a pripomienky poslanca J. Mikloška reagovala M. Vozáryová: úprava finančných nástrojov je prebratá zo súčasnej legislatívy, novým zákonom sa nemení spôsob rozdeľovania dotácií a finančných príspevkov. Odpustenie dlhu realizuje vláda, nie MZVaEZ. Vládne štipendiá udeľuje a bude udeľovať ministerstvo školstva, ibaže doteraz udeľovanie bolo upravené iba vo vnútornom predpise, teraz to bude upravené v zákone. K Eximbanke: banka je zriadená zákonom, kontrolu zvýhodneného vývozného úveru vykonáva aj dozorná rada, v ktorej aj zástupcovia ministerstva financií. Platové tabuľky nevyhnutným dôsledkom valorizácie platov pevnou sumou podľa kolektívnej zmluvy z r. 2013. Poslanec J. Mikloško znovu namietal prílišnú koncentráciu právomocí na MZVaEZ, na čo M. Vozáryová odvetila, že súčasný stav vyplýva zo znenia kompetenčného zákona. Odznela aj informácia o prehodnocovaní zoznamu partnerských krajín v strednodobej koncepcii napr. už nefiguruje Srbsko.
Hlasovanie o pripomienkach J. Mikloška (OLAP): 6/0/0
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 5/0/1. Uznesenie výboru č. 199 bolo schválené.
K bodu 8
Návrh rozpočtu kapitoly odôvodnil vedúci služobného úradu MZVaEZ SR Pavol Sýkorčin. Za neprítomného určeného spravodajcu J. Babiča predložil návrh na uznesenie výboru poslanec J. Mikloško: výbor súhlasí s návrhom rozpočtu kapitoly.
V rozprave poslanec J. Mikloško konštatoval, že výdavkový titul členské príspevky medzinárodným organizáciám bol presunutý do kapitoly VPS, no nie je mu známy zoznam predmetných medzinárodných organizácií, ani to, či sa vykonala revízia členstva SR v medzinárodných organizáciách tak, ako o to uznesením žiadala národná rada pri rokovaní o štátnom rozpočte v r. 2014. Ďalej vyslovil názor, že slovenské inštitúty podfinancované, na ich činnosť by sa mohla presunúť časť financií určených na ľudskoprávne granty. Predseda výboru R. Chmel sa informoval, či dôjde, a ak áno, kedy, k delimitácii grantových prostriedkov na ministerstvo spravodlivosti.
P. Sýkorčin k otázke týkajúcej sa členských príspevkov uviedol, že titul bol presunutý do VPS z dôvodu, že ide o záväzky štátu, nie ministerstva zahraničných vecí. Snažia sa minimalizovať výšku dobrovoľných príspevkov. Dramatické vystupovanie z medzinárodných organizácií určite nenastane. Pokiaľ ide o slovenské inštitúty, tie majú aj iné zdroje, než len prostriedky z tejto rozpočtovej kapitoly. K otázke R. Chmela poznamenal, že ide o otázku, ktorú bude riešiť budúca vláda.
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 6/0/1. Uznesenie výboru č. 200 bolo schválené.
K bodu 9
Poslanecký návrh zákona odôvodnil poslanec Béla Bugár. Informoval o zámere navrhovateľov vzniesť samosprávny princíp do financovania menšinových kultúr. Ministrovi kultúry návrh priznáva právomoc kontrolovať účelnosť vynakladania prostriedkov fondu. Uviedol, že návrh zákona bol podporený aj v ústavnoprávnom výbore. Spravodajca výboru Peter Pollák predložil návrh na uznesenie, aby výbor vyjadril súhlas s návrhom zákona a odporúčal ho národnej rade schváliť.
V rozprave predseda výboru R. Chmel zdôraznil, že kultúra menšín si vyžaduje komplexnú podporu. Predložený návrh zákona nepredstavuje nejakú revolučnú zmenu, navrhovaný fond vhodne zapadá do existujúceho systému na podporu kultúry. Poslankyňa J. Laššáková ocenila komplexnosť návrhu.
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 9/0/0. Uznesenie výboru č. 201 bolo schválené.
K bodu 10
Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová vo svojom úvodnom slove pripomenula, že materiál bol do národnej rady predložený v júli 2016. Dôvodom predloženia zistení o postupe policajtov v prípadoch, keď obmedzujú osobnú slobodu predvedených osôb bolo, že ňou navrhnuté opatrenia orgánmi verejnej správy neboli prijaté. Problémy s vydávaním dokladov o dosiahnutom vzdelaní pre osoby so zmeneným pohlavím, resp. problémy s dvojjazyčnými výpismi z matriky sa síce netýkajú veľkého množstva ľudí, no ide o zásah do základných práv, preto by boli potrebné zmeny legislatívy v daných oblastiach. Spravodajkyňa výboru Iveta Lišková predložila návrh na uznesenie, aby výbor zobral oznámenie verejného ochrancu práv na vedomie.
V rozprave predseda výboru Rudolf Chmel predložil návrh na doplnenie uznesenia o nový bod: výbor odporúča predsedovi NR SR zaradiť tlač 1652 do programu schôdze národnej rady. Poslankyňa Jana Laššáková predložený materiál kritizovala kvôli tomu, že neobsahuje informáciu o odpovedi ministra vnútra a prezidenta Policajného zboru. Pokiaľ ide o ďalšie problémy spomenuté verejnou ochrankyňou práv, vzhľadom na blížiaci sa koniec volebného obdobia bude možné riešiť ich až v novom volebnom období.
Hlasovanie o doplňujúcom návrhu R. Chmela: 2/0/5
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 2/0/5. Uznesenie nebolo schválené.
K bodu 11
Návrh rozpočtu odôvodnila vedúca služobného úradu Úradu vlády SR Tatiana Janečková. Podčiarkla, že suma na dotácie pre národnostné menšiny sa vlani navýšila o 50 tisíc eur, pričom týchto 50 tisíc bolo započítaných aj do ďalších rokov. Spravodajkyňa výboru Svetlana Pavlovičová predložila návrh na uznesenie, aby výbor vyjadril súhlas s návrhom rozpočtu.
V rozprave poslanec Jozef Mikloško sa kriticky vyjadril o elektronizácii štátnej správy.
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 5/02. Uznesenie výboru č. 204 bolo schválené.
K bodu 12
Návrh rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladničná správa odôvodnil štátny tajomník ministerstva financií Ivan Lesay. Vo svojom úvodnom slove zvlášť upozornil na transfery na činnosť subjektov, spadajúcich do oblasti kompetencií výboru. Tu pribudli dotácie pre činnosť kancelárií komisára pre deti a komisára pre osoby so zdravotným postihnutím. Spravodajca výboru Ľubomír Želiezka predložil návrh na uznesenie, aby výbor vyjadril súhlas s návrhom rozpočtu.
V rozprave poslanec Jozef Mikloško pripomenul, že národná rada vlani prijala uznesenie o prehodnotení členstva SR v medzinárodných organizáciách. Zdá sa mu, že k hodnoteniu nedošlo. Opýtal sa aj na postup elektronizácie verejnej správy. Štátny tajomník Ivan Lesay v odpovedi uviedol, že záverečná správa z vyhodnotenia členstva SR v medzinárodných organizáciách ešte nie je, no rezort financií každoročne pri zostavovaní rozpočtu tlačí všetky rezorty k zníženiu nákladov na členské príspevky. Elektronizácia verejnej správy sa primárne realizuje z európskych štrukturálnych fondov, z operačného programu Informatizácia spoločnosti.
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 5/0/2. Uznesenie výboru č. 205 bolo schválené.
K bodu 13
Návrh zákona o štátnom rozpočte odôvodnil štátny tajomník ministerstva financií Ivan Lesay. Informoval o základných číslach návrhu rozpočtu, ktoré vychádzajú z programu stability. Podčiarkol najmä znižovanie deficitu, pričom v r. 2018 by mal byť rozpočet vyrovnaný. Pri zostavení rozpočtu boli brané do úvahy aj dopady sociálnych balíkov, resp. dopady nových zákonov. Rozpočet obsahuje rezervu na významné investície a rezervu na riešenie migračnej krízy. Poslanec Zoltán Daniš predložil návrh na uznesenie: výbor berie na vedomie návrh rozpočtu verejnej správy, súhlasí s návrhom štátneho rozpočtu na rok 2016, odporúča národnej rade zobrať na vedomie návrh rozpočtu verejnej správy a návrh zákona o štátnom rozpočte schváliť.
V rozprave nevystúpil nikto.
Hlasovanie o návrhu uznesenia: 5/0/2. Uznesenie výboru č. 206 bolo schválené.
K bodu 14
V rámci bodu Rôzne výbor
-určil za spravodajcu navrhnutého gestorského výboru k tlači 1810 poslanca Jozefa Mikloška (9/0/0, uznesenie č. 206),
-určil za účastníkov konferencie o migrácii v Paríži poslancov Zoltána Daniša a Jozefa Mikloška (7/0/2, uznesenie č. 207).
Predseda výboru dal do pozornosti poslancov pozvánku na konferenciu SAV o udržateľnej reprodukcii a na workshop organizovaný Úradom splnomocnenca vlády SR pre národnostné menšiny.
Po prerokovaní všetkých bodov programu predseda výboru Rudolf Chmel ukončil 57. schôdzu Výboru NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny.
Ľubomír Želiezka Rudolf Chmel
overovateľ predseda výboru