1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu : 1122/2012
80a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 80) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 41 z 19. júna 2012 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 80) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Uvedené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenom termíne.
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 80) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
2
III.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 50 zo dňa 19. júla 2012)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 42 zo dňa 17. júla 2012)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy.
1.V čl. I v doterajšom bode 1 sa vypúšťa veta “Poznámka pod čiarou k odkazu 3 sa vypúšťa.“.
Navrhovanou zmenou sa zachováva poznámka pod čiarou k odkazu na zákon č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I za doterajší bod 1 sa vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 3 ods. 2 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak sa v § 8 neustanovuje inak.“.“.
Doterajšie body 2 až 5 sa označujú ako body 3 až 6.
Navrhovaná zmena súvisí s navrhovaným novým § 8, ktorý sa týka tzv. degresie výšky bankového odvodu, resp. postupného znižovaniu sadzby odvodu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I doterajší bod 3 znie:
„3. V § 3 ods. 3 druhá veta znie:
„Na určenie základu pre výpočet odvodu na príslušný kalendárny štvrťrok sa použijú priemerné hodnoty položiek podľa § 2 písm. a) vypočítané z údajov k poslednému dňu jednotlivých kalendárnych mesiacov predchádzajúceho kalendárneho štvrťroka.“.“.
Cieľom navrhovanej úpravy je zmena metodiky určenia základu pre výpočet odvodu, pričom na jeho určenie sa použijú priemerné hodnoty jednotlivých položiek vypočítané z údajov ku koncu jednotlivých mesiacov predchádzajúceho kalendárneho štvrťroka, tzn. ak sa jedná
3
napr. o základ pre výpočet odvodu za druhý kalendárny štvrťrok, na jeho určenie sa použije priemerná hodnota položiek (tzn. pasív, vlastného imania, finančných zdrojov dlhodobo poskytnutých pobočke zahraničnej banky a podriadeného dlhu), pričom tento priemer sa určí z ich stavov ku koncu jednotlivých mesiacov prvého kalendárneho štvrťroka, t.j. stavov za január až marec.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I. za doterajší bod 3 sa vkladá nový bod 5, ktorý znie:
„5. V § 4 ods. 3 sa na konci pripája táto veta: „Štátne finančné aktíva podľa odseku 1 možno použiť aj na doplnenie zdrojov Fondu ochrany vkladov3) potrebných na výdavky z dôvodu výplaty náhrad za nedostupné vklady.“.“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Cieľom navrhovanej úpravy je rozšírenie účelu, na ktorý možno použiť osobitný odvod.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I v doterajšom bode 5 v úvodnej vete sa vypúšťajú slová „vrátane nadpisov“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, keďže § 6 a 7 neobsahujú nadpisy.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I v doterajšom bode 5 v uvádzacej vete sa slová „a 7“ nahrádzajú slovami „až 9“ a za § 7 sa vkladajú § 8 a 9, ktoré znejú:
„§ 8
(1) Ak celková suma uhradených odvodov presiahne k 25. aprílu, k 25. júlu alebo k 25. októbru príslušného kalendárneho roka 500 000 000 eur, sadzba odvodu podľa § 3 ods. 2 na nasledujúci kalendárny rok a ďalšie kalendárne roky, v ktorých nie je splnená podmienka podľa odseku 2, je 0,2 %, pričom ak je táto podmienka splnená k 25. aprílu alebo k 25. júlu príslušného kalendárneho roka, banka nie je povinná uhradiť štvrťročnú splátku na nasledujúce kalendárne štvrťroky príslušného kalendárneho roka.
(2) Ak celková suma uhradených odvodov presiahne k 25. aprílu, k 25. júlu alebo k 25. októbru príslušného kalendárneho roka 750 000 000 eur, sadzba odvodu podľa § 3 ods. 2 na nasledujúci kalendárny rok a ďalšie kalendárne roky, v ktorých nie je splnená podmienka podľa odseku 3, je 0,1 %, pričom ak je táto podmienka splnená k 25. aprílu alebo k 25. júlu príslušného kalendárneho roka, banka nie je povinná uhradiť štvrťročnú splátku na nasledujúce kalendárne štvrťroky príslušného kalendárneho roka.
(3) Ak celková suma uhradených odvodov presiahne k 25. dňu príslušného kalendárneho štvrťroka 750 000 000 eur a zároveň dosiahne k 25. dňu príslušného kalendárneho štvrťroka 1,45 % z hodnoty celkových aktív za bankový sektor Slovenskej republiky k poslednému dňu
4
predchádzajúceho kalendárneho štvrťroka, ktorý predchádza kalendárnemu štvrťroku, v ktorom bola táto podmienka splnená, sadzba odvodu podľa § 3 ods. 2 na nasledujúce kalendárne roky, v ktorých je táto podmienka splnená, je 0 %, pričom banka nie je povinná uhradiť štvrťročnú splátku na nasledujúce kalendárne štvrťroky príslušného kalendárneho roka.
(4) Ak celková suma uhradených odvodov k 25. októbru kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom bola splnená podmienka podľa odseku 3, nedosiahne 1,45 % z hodnoty celkových aktív za bankový sektor Slovenskej republiky k poslednému dňu predchádzajúceho kalendárneho roka, sadzba odvodu podľa § 3 ods. 2 na nasledujúce kalendárne roky, v ktorých nie je podmienka podľa odseku 3 splnená, je 0,05 %.
(5) Splnenie podmienok podľa odseku 1, 2, 3 alebo odseku 4, vyhlási Ministerstvo financií Slovenskej republiky všeobecne záväzným právnym predpisom do dvoch mesiacov od zistenia splnenia týchto podmienok.
§ 9
Ustanovenie § 6 ods. 1 je banka povinná dodržiavať do 31. decembra 2014.“.
Navrhovaná zmena sa týka tzv. degresie sadzby bankového odvodu v závislosti od dosiahnutia sumy uhradeného odvodu a úrovne definovaného ukazovateľa, ktorým je podiel uhradených odvodov na celkových aktívach bankového sektora SR.
V odsekoch 1 a 2 sa navrhuje ustanoviť, aby pri presiahnutí stanoveného limitu objemu uhradeného odvodu došlo k zníženiu sadzby odvodu. Ministerstvo financií SR bude štvrťročne (prvý krát k 25. aprílu) sledovať splnenie uvedených limitov a 2 mesiace po zistení ich splnenia vydá vyhlášku o tejto skutočnosti, to znamená, že banky budú mať mesiac informáciu o sadzbe odvodu na nasledujúci kalendárny rok. Ak sa to dosiahne 25. apríla alebo 25. júla, splátky za zvyšné kalendárne štvrťroky banky nemusia uhradiť a nasledujúci rok majú zníženú sadzbu odvodu.
V odseku 3 sa navrhuje, po dosiahnutí objemu viac ako 750 mil. eur uhradeného odvodu a zároveň dosiahnutí pomeru odvodu 1,45 % z hodnoty celkových aktív za bankový sektor SR, nulový odvod, t.j. banky nebudú povinné platiť odvod. Uvedená podmienka sa bude sledovať štvrťročne k objemu aktív k poslednému dňu predchádzajúcich dvoch štvrťrokov (napr. odvod za 3. štvrťrok, t.j. k 25.7. sa bude porovnávať s objemom aktív k 31.3. daného kalendárneho roka).
Ak sa prvý krát splnila stanovená podmienka podľa odseku 3, nasledujúci rok MF SR k 25. októbru preverí podiel objemu odvodu k celkovým aktívam bankového sektora. Ak sa zistí, že stanovený podiel nie je splnený (poklesol), platí ustanovenie odseku 4 a banky budú od nasledujúceho roka hradiť bankový odvod so sadzbou 0,05%. Ak znovu odvod dosiahne 1,45% z aktív bankového sektora, postupuje sa podľa odseku 3 a nasledujúce kalendárne štvrťroky príslušného kalendárneho roka a ďalšie roky sa odvod nebude platiť.
Cieľom navrhovanej úpravy ustanovenia § 9 je časové obmedzenie ustanovenia § 6.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
7.V čl. I v doterajšom bode 5 v poznámke pod čiarou k odkazu 16 sa slová „Zákon“ nahrádzajú slovami „§ 1 ods. 2 zákona“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I v doterajšom bode 5 v § 7 ods. 1 sa slová „dňa štvrtého kalendárneho štvrťroka roka“ nahrádzajú slovami „októbra“.
Ide o legislatívnu pripomienku, keďže nejde o periodicky sa opakujúcu povinnosť banky, táto povinnosť musí byť bankou splnená do 25. októbra roku 2012 a nie viac krát, nie je dôvod vyjadriť koniec lehoty komplikovanejším spôsobom, ak je možné použiť vyjadrenie konca lehoty jednoduchšie a zrozumiteľnejšie pre bežného adresáta zákonov.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I v doterajšom bode 5 v poznámke pod čiarou k odkazu 18 sa za slová „Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 29“ vkladá čiarka a slová: „Ú. v. ES L 243, 11.9.2002“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zaužívaným spôsobom uvádzania informácie o publikácii právne záväzných aktov Európskej únie v úradnom vestníku v poznámke pod čiarou.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. II doterajšom bode 1 sa za slová „Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 6/zv. 4“ vkladá čiarka a slová: „Ú. v. ES L 294, 10.11.2001“ a za slová „Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 17/zv. 1“ sa vkladá čiarka a slová: „Ú. v. EÚ L 207, 18.8.2003“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zaužívaným spôsobom uvádzania informácie o publikácii právne záväzných aktov Európskej únie v úradnom vestníku v poznámke pod čiarou.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. II za doterajší bod 2 sa vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 13 ods. 4 sa za písmeno d) vkladá nové písmeno e), ktoré znie:
„e) zabezpečenie účelu podľa osobitného zákona,15j)“.“.
Doterajšie písmeno e) sa označuje ako písmeno f).
6
Poznámka pod čiarou k odkazu 15j znie:
„15j) § 4 ods. 3 prvá veta zákona č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. .../2012 Z. z.".
Doterajší bod 3 sa označuje ako bod 4.
Cieľom navrhovanej úpravy je rozšírenie účelu, na ktorý možno použiť peňažné prostriedky Fondu ochrany vkladov.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.V článku II v doterajší bod 3 znie:
„3. Za § 28bc sa vkladá § 28bd, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 28bd
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. septembra 2012
(1)Výška štvrťročných splátok ročného príspevku na tretí štvrťrok a štvrtý štvrťrok roku 2012 je 0 % z hodnoty vkladov v banke chránených týmto zákonom; týmto nie dotknuté splátky ročného príspevku na prvý štvrťrok a druhý štvrťrok roku 2012.
(2)Fond je povinný do 20. septembra 2012 vrátiť banke uhradenú sumu štvrťročnej splátky ročného príspevku na tretí štvrťrok roku 2012 prevyšujúcu výšku štvrťročnej splátky ročného príspevku na tretí štvrťrok roku 2012 podľa odseku 1.
(3)Výška ročného príspevku na rok 2013 je 0 % z hodnoty vkladov v banke chránených týmto zákonom.“.“.
Navrhuje sa doplnenie nového prechodného ustanovenia § 28bd do zákona o ochrane vkladov tak, aby sa týmto ustanovením na prechodné obdobie roku 2012 priamo zákonom ustanovila výška štvrťročného príspevku na tretí a štvrtý štvrťrok 2012 vo výške 0 %. Týmto krokom banky nebudú uhrádzať štvrťročnú splátku do Fondu ochrany vkladov za štvrtý štvrťrok 2012 a štvrťročnú splátku za tretí štvrťrok 2012 im bude fond povinný vrátiť. Uvedená úprava za cieľ poskytnúť finančnú kompenzáciu bankovému sektoru znížením ročného príspevku do Fondu ochrany vkladov z dôvodu zavedenia mimoriadneho bankového odvodu do verejných financií v roku 2012 a rozšírenia základne pre výpočet osobitného odvodu aj o chránené vklady fyzických osôb, čím by dochádzalo k duplicitnému zaťaženiu pri týchto chránených vkladoch. Preto sa zároveň navrhuje zákonom určiť, aby ani v roku 2013 banky neuhrádzali Fondu ochrany vkladov ročný príspevok.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 hlasovať s návrhom gestorského výboru schváliť.
7
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 80) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 80) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 80a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 59 z 23. júla 2012. Výbor určil poslanca Jaroslava Demiana za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy 83 ods. 2, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 23. júla 2012
Daniel D u c h o ň
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet