1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu : 1129/2012
76a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 76) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 66 z 26. júna 2012 pridelila vládny návrh zákona o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 76) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Uvedené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenom termíne.
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 76) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
2
III.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 47 zo dňa 19. júla 2012)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 40 zo dňa 17. júla 2012)
2.Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti neprijal platné uznesenie, nakoľko nebol schopný uznášať sa v súlade s § 52 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku v znení neskorších predpisov a čl. 84 ods. 1 Ústavy SR v znení neskorších predpisov (celkový počet 13 poslancov bolo prítomných 6 poslancov)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy.
1.V čl. I § 2 sa slová „sa rozumie odvodovým obdobím“ nahrádzajú slovami „sa za odvodové obdobie považuje“.
Navrhuje sa terminologické zosúladenie (§ 13 ods. 1).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I § 3 ods. 1 sa v uvádzacej vete slová „právnická osoba“ nahrádzajú slovami „osoba alebo organizačná zložka zahraničnej osoby“.
Navrhuje sa, aby regulovanými osobami boli všetky subjekty, ktoré na Slovensku vykonávajú podnikateľskú činnosť v regulovaných oblastiach, čím sa zrovnoprávni postavenie všetkých subjektov vykonávajúcich činnosť v regulovaných oblastiach.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I § 3 ods. 1 písm. a) štvrtom bode sa slová „povolenia vydaného“ nahrádzajú slovami „všeobecného povolenia alebo individuálneho práva na používanie čísel alebo frekvencií udeleného“.
Ide o vecné spresnenie ustanovenia upravujúceho osobný rozsah uvedeného zákona.
3
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I § 3 ods. 1 písm. a) piatom bode sa slová „zaobchádzania s liekmi“ nahrádzajú slovom „farmácie“ a za slová „Slovenskej republiky“ sa vkladajú slová „alebo samosprávnym krajom“.
Ide o vecné spresnenie ustanovenia upravujúceho osobný rozsah uvedeného zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V poznámke pod čiarou k odkazu 7 sa za slová „§ 7 ods. 1 písm. a)“ vkladajú slová „a b)“.
Ide o úpravu nadväzujúcu na vecné spresnenie ustanovenia upravujúceho osobný rozsah uvedeného zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I § 3 ods. 1 písm. a) šiestom bode sa za slová „na základe“ vkladajú slová „všeobecného povolenia alebo poštovej“.
Ide o vecné spresnenie ustanovenia upravujúceho osobný rozsah uvedeného zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I § 3 ods. 1 písm. a) ôsmom bode sa slovo „alebo“ nahrádza čiarkou.
Ide o legislatívno – technickú úpravu súvisiacu s bodom 9.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I § 3 ods. 1 písm. a) deviatom bode sa na konci slovo „a“ nahrádza čiarkou.
Ide o legislatívno – technickú úpravu súvisiacu s bodom 9.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I § 3 ods. 1 písmeno a) sa dopĺňa bodmi 10 a 11, ktoré znejú:
„10. poskytovania zdravotnej starostlivosti na základe povolenia vydaného podľa osobitného predpisu12) alebo
11. uvedenej v prvom desiatom bode na základe povolenia vydaného v inom členskom štáte Európskej únie a štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore a“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12 znie:
4
12) § 11 ods. 1 písm. a) zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Doterajšie odkazy sa primerane prečíslujú.
Medzi regulované osoby sa navrhujú doplniť aj poskytovatelia zdravotnej starostlivosti. Rovnako sa navrhuje, aby regulovanými osobami boli všetky subjekty, ktoré na Slovensku vykonávajú podnikateľskú činnosť v regulovaných oblastiach.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. I § 3 ods. 2 písm. c) sa za slovo „odhad“ vkladajú slová „predpokladaného výsledku hospodárenia“.
Navrhuje sa terminologické zosúladenie (§ 4 ods. 1).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. I § 3 sa dopĺňa odsekmi 3 a 4, ktoré znejú:
„(3) Osoba alebo organizačná zložka zahraničnej osoby, ktorá oprávnenie na výkon činnosti podľa odseku 1 písm. a) je regulovanou osobou za všetky odvodové obdobia v účtovnom období, v ktorom jej výnosy z činnosti v oblasti podľa odseku 1 písm. a) dosiahnu aspoň 50 % celkových výnosov tohto účtovného obdobia, a to aj ak nepredpokladala, že jej výnosy z činnosti v oblasti podľa odseku 1 písm. a) za toto účtovné obdobie dosiahnu aspoň 50 % celkových výnosov tohto účtovného obdobia alebo ak výnosy z činnosti podľa odseku 1 písm. a) za účtovné obdobie podľa § 13 ods. 1 nedosiahli aspoň 50 % celkových výnosov tohto účtovného obdobia; túto skutočnosť je regulovaná osoba povinná oznámiť správcovi odvodu najneskôr v lehote na podanie daňového priznania k dani z príjmov.
(4) Ak sa osoba alebo organizačná zložka zahraničnej osoby stala regulovanou osobou, neprestane byť regulovanou osobou, ani ak jej výnosy z činnosti v oblasti podľa odseku 1 písm. a) za účtovné obdobie, v ktorom oprávnenie na výkon činnosti podľa odseku 1 písm. a), nedosiahnu 50 % celkových výnosov tohto účtovného obdobia.“.
Navrhuje sa, aby sa regulovanou osobou stali všetky subjekty, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť v regulovaných oblastiach a ktorých výnosy z tejto činnosti dosiahli aspoň 50 % celkových výnosov, a to aj ak nepredpokladali, že ich výnosy z regulovanej činnosti dosiahnu túto hranicu a túto skutočnosť zistia po zostavení účtovnej závierky za uplynulé účtovné obdobie. Ďalej sa navrhuje zachovať statusovú kontinuitu regulovanej osoby, a to aj napriek zmene pomeru výnosov z regulovanej činnosti k celkovým výnosom.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.V čl. I § 4 ods. 1 sa za slová „výsledok hospodárenia“ vkladajú slová „alebo rozdiel medzi príjmami a výdavkami, ak účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva (ďalej len „výsledok hospodárenia“),“.
5
Dopĺňa sa úprava aj pre osoby, ktoré účtujú v sústave jednoduchého účtovníctva.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.V čl. I § 4 sa vypúšťa odsek 4.
Doterajšie odseky 5 až 7 sa označujú ako odseky 4 až 6.
Ustanovenia sa vypúšťa ako obsolentné z dôvodu navrhovanej úpravy v bode 21.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. I § 4 doterajšom odseku 6 sa slová „právnickej osobe“ nahrádzajú slovami „osobe alebo organizačnej zložke zahraničnej osoby“.
Ide o legislatívno – technickú úpravu súvisiacu s bodom 1.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.V čl. I doterajšie znenie § 4 sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Ak regulovanej osobe nevznikla povinnosť platiť odvod podľa odseku 1, § 13 ods. 1 alebo 4, vzniká jej povinnosť platiť odvod počnúc prvým odvodovým obdobím účtovného obdobia, za ktoré jej výsledok hospodárenia dosiahne aspoň sumu základu odvodu podľa odseku 2, najskôr však odvodovým obdobím, ktorým je september 2012.“.
Vzhľadom na to, že odvod sa platí z reálne vykázaného výsledku hospodárenia, navrhuje sa, aby povinnosť platiť odvod vznikla aj v prípade, ak sa zistí splnenie podmienok vzniku tejto povinnosti po predložení účtovnej závierky za príslušné účtovné obdobie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.V čl. I § 5 ods. 1 sa za slovom „hospodárenia“ vypúšťa odkaz 12.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12 sa vypúšťa.
Doterajšie odkazy sa primerane prečíslujú.
Navrhovanou úpravou sa za základ odvodu bude považovať výsledok hospodárenia pred zdanením.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.V čl. I sa v poznámke pod čiarou k doterajšiemu odkazu 13 slová „§ 4 ods. 2 zákona“
nahrádzajú slovom „Zákon“.
Ide o legislatívno- technickú úpravu súvisiacu s bodom 12.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
18.V čl. I § 5 ods. 3 a 4 sa za slová sa použije výsledok hospodárenia“ vkladajú slová „pred zdanením“.
Navrhovanou úpravou sa za základ odvodu bude považovať výsledok hospodárenia pred zdanením.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.V čl. I § 5 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Základ odvodu podľa odseku 1 sa znižuje o nárok na podiel na zisku od inej regulovanej osoby zaúčtovaný v účtovníctve podľa osobitného predpisu13) za predpokladu, ak táto iná regulovaná osoba zaplatila odvod z výsledku hospodárenia, z ktorého sa tieto podiely na zisku vypočítali.“.
Navrhovanou úpravou sa zabezpečuje, že vyplatené dividendy budú iba raz zaťažené odvodom u regulovanej osoby, t.j. ak dividendy boli zahrnuté do výsledku hospodárenia pred zdanením, z ktorého regulovaná účtovná jednotka vypočítala odvod a plynuli materskej spoločnosti alebo spoločnosti s podstatným vplyvom, tieto ho následne z výsledku hospodárenia na účely výpočtu odvodu vylúčia.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.V čl. I § 6 sa číslo „0,00351“ nahrádza číslom „0,00363“.
Upravuje sa sadzba odvodu vzhľadom na skutočnosť, že odvod sa bude platiť len zo sumy prevyšujúcej 3 mil. eur.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.V čl. I § 7 vrátane nadpisu znie:
„§ 7
Výpočet odvodu
Odvod sa vypočíta ako súčin sadzby odvodu a sumy základu odvodu, ktorá prevyšuje sumu základu odvodu podľa § 4 ods. 2.“.
Navrhuje sa, aby sa odvod platil len zo sumy, ktorá prevyšuje minimálnu hranicu určenú pre vznik povinnosti platiť odvod.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7
22.V čl. I § 8 ods. 3 písm. a) sa vypúšťajú slová „výsledok hospodárenia“ za slovom „alebo“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
23.V čl. I § 8 ods. 4 sa slová „ods. 4“ nahrádzajú slovami „ods. 5“.
Ide o úpravu vnútorného odkazu na nesprávny odsek 4.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
24.V čl. I § 8 ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Regulovaná osoba je povinná platiť odvod na základe rozhodnutia podľa prvej vety počnúc odvodovým obdobím nasledujúcim po kalendárnom mesiaci, v ktorom jej bolo rozhodnutie doručené.“.
Dopĺňa sa odvodové obdobie, od ktorého je regulovaná osoba povinná platiť odvod na základe rozhodnutia.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
25.V čl. I § 8 ods. 6 sa za slová „len proti“ vkladajú slová „základu odvodu,“.
Navrhuje sa možnosť podať námietku aj proti sume základu odvodu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
26.V čl. I § 9 ods. 1 sa za slová „podľa § 8“ vkladajú slová „alebo odvody, ktoré mali byť zaplatené,“.
Navrhovanou úpravou sa dopĺňa zúčtovanie nezaplatených odvodov za tie odvodové obdobia, kedy regulovaná osoba mala povinnosť platiť odvod.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
27.V čl. I § 13 ods. 1 a 3 sa slová „právnická osoba“ nahrádzajú slovami „osoba alebo organizačná zložka zahraničnej osoby“.
Ide o legislatívno – technickú úpravu súvisiacu s bodom 2.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16, 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 hlasovať s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 76)
vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 76) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 76a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 56 z 23. júla 2012. Výbor určil poslankyňu Evu Hufkovú za spoločnú spravodajkyňu výborov.
Súčasne ju poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy 83 ods. 2, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 23. júla 2012
Daniel D u c h o ň
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet