1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
KNR-VFR-5908/2025-5
1061a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1061) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1061).
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1244 z 23. októbra 2025 pridelila predmetný vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1061) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
2
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tieto výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol pridelený:
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 277 zo dňa 23. októbra 2025),
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 398 zo dňa 23. októbra 2025).
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III vyplývajú nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I bod 8 znie:
„8. V § 36 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto vety: „To neplatí pri prevzatí individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne národnou lotériovou spoločnosťou od iného prevádzkovateľa hazardných hier v kasíne na základe dohody o zámere prevziať túto individuálnu licenciu. Ak zostávajúca doba platnosti individuálnej licencie, ktorá je predmetom dohody o zámere prevziať individuálnu licenciu, je ku dňu uzavretia tejto dohody kratšia ako tri mesiace, platnosť tejto individuálnej licencie sa predlžuje o šesť mesiacov. Ak národná lotériová spoločnosť nepodá úradu žiadosť o udelenie súhlasu s prevzatím individuálnej licencie, ktorej platnosť sa predlžuje podľa tretej vety, najneskôr do troch mesiacov odo dňa uzatvorenia dohody o zámere prevziať individuálnu licenciu, doba predĺženia platnosti individuálnej licencie skončí uplynutím tejto trojmesačnej lehoty. Národná lotériová spoločnosť je povinná bezodkladne oznámiť úradu dátum uzatvorenia dohody o zámere prevziať individuálnu licenciu na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne od iného prevádzkovateľa hazardných hier v kasíne.“.“.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I bod 9 znie:
„9. § 36 sa dopĺňa odsekmi 6 a 7, ktoré znejú:
„(6) Ak národná lotériová spoločnosť uzavrie dohodu o zámere prevziať individuálnu licenciu na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne s iným prevádzkovateľom hazardných hier v kasíne, je oprávnená za podmienok ustanovených týmto zákonom a na základe súhlasu udeleného úradom prevziať od tohto iného prevádzkovateľa hazardných hier v kasíne platnú individuálnu licenciu na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne. Udelením súhlasu úradu s prevzatím individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne sa za prevádzkovateľa hazardných hier v kasíne na základe takejto licencie považuje národná lotériová spoločnosť, pričom prevzatá individuálna licencia trvá ešte šesť rokov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia úradu o udelení súhlasu s prevzatím individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne; týmto dňom doterajší prevádzkovateľ hazardných hier v kasíne stráca práva a povinnosti k takto
3
prevzatej individuálnej licencii. Žiadosť o udelenie súhlasu s prevzatím individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne predkladá úradu národná lotériová spoločnosť; prílohou k tejto žiadosti je dohoda o zámere prevziať takúto individuálnu licenciu a projekt prevzatia individuálnej licencie schválený predstavenstvom národnej lotériovej spoločnosti. Na náležitosti žiadosti o udelenie súhlasu s prevzatím tejto individuálnej licencie sa vzťahujú ustanovenia upravujúce náležitosti žiadosti o udelenie individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne, ktorá je predmetom prevzatia, ak nie je v tomto ustanovení uvedené inak. K žiadosti o udelenie súhlasu s prevzatím individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne podľa tohto ustanovenia priloží národná lotériová spoločnosť aj vyjadrenie obce podľa § 60 ods. 1 písm. i) a j) a zároveň je povinná preukázať splnenie podmienky podľa § 46 ods. 2, že prevádzkovanie hazardných hier v kasíne na zvolenom mieste nie je v rozpore s verejným záujmom. Vyjadrenia obce podľa predchádzajúcej vety nesmú byť v čase predloženia žiadosti o udelenie súhlasu s prevzatím individuálnej licencie staršie ako tri mesiace. Z projektu prevzatia individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne musí byť zrejmé, že splnené podmienky na udelenie takej individuálnej licencie, ktorá je predmetom prevzatia. Na konanie o udelení súhlasu s prevzatím individuálnej licencie sa použijú ustanovenia o udelení individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne.
(7) Prevádzkovať hazardnú hru v kasíne na základe individuálnej licencie prevzatej národnou lotériovou spoločnosťou od iného prevádzkovateľa hazardných hier v kasíne je možné iba v tej istej obci, na území ktorej je umiestnené kasíno, ktoré bolo pôvodne prevádzkované na základe takto prevzatej individuálnej licencie, a iba v hoteli, ktorého vstupné priestory vybavené hotelovou halou a recepciou s nepretržitou prevádzkou a všetky izby a apartmány v ubytovacích priestoroch vybavené vlastným hygienickým zariadením. Ak pri prevzatí individuálnej licencie podľa odseku 6 nie je kasíno prevádzkované v hoteli podľa prvej vety, národná lotériová spoločnosť premiestni prevádzku kasína do hotela podľa prvej vety v lehote do 12 kalendárnych mesiacov odo dňa prevzatia individuálnej licencie od prevádzkovateľa hazardných hier v kasíne.“.“.
Odôvodnenie k bodom 1. a 2.:
Navrhovaná úprava reaguje na vznesené požiadavky Rady ZMOS zo dňa 14. októbra 2025, t. j. navrhovaná úprava reaguje na medzeru v platnom znení novely zákona o hazardných hrách, ktorá pri prevzatí (prevode) individuálnej licencie na národnú lotériovú spoločnosť nevyžaduje nové súhlasné vyjadrenie obce/mesta k umiestneniu kasína na jej území ani vyjadrenie k súladu s verejným záujmom. V dôsledku toho by mohlo dôjsť k automatickému predĺženiu prevádzky kasína na ďalších šesť rokov bez aktuálneho posúdenia miestnych podmienok a stanoviska samosprávy, hoci navrhovaný mechanizmus prevzatia licencie s takýmto predĺžením sám osebe predpokladá vládny návrh.
Cieľom úpravy je explicitne garantovať mestám a obciam právo vyjadriť súhlas alebo nesúhlas s ďalším umiestnením kasína aj pri prevode (prevzatí) individuálnej licencie na národnú lotériovú spoločnosť, a to pred rozhodnutím úradu. Zároveň sa tým zabezpečí, že zásah s významnými dopadmi na miestne spoločenstvo (verejný poriadok, bezpečnosť, sociálne dopady a územný rozvoj) bude podliehať aktuálnemu zhodnoteniu verejného záujmu na úrovni
4
územnej samosprávy. Takéto riešenie je v súlade so zásadou samosprávnosti a subsidiarity: obec/mesto najlepšie pozná lokálne reálie a legitímnu právomoc vážiť prínosy a riziká prevádzky kasína na konkrétnej adrese.
Navrhované znenie preto ukladá, aby k žiadosti o udelenie súhlasu s prevzatím individuálnej licencie bolo predložené súhlasné vyjadrenie obce k umiestneniu kasína vzťahujúce sa na príslušnú adresu, pričom sa zároveň požaduje splnenie podmienok podľa § 46 zákona; súhlasné vyjadrenie nesmie byť staršie ako 60 dní ku dňu podania žiadosti. Úprava nenarúša právnu istotu prevádzkovateľov, nepopiera možnosť prevzatia licencie národnou lotériovou spoločnosťou, len stanovuje, že takýto krok nemôže obísť legitímnu právomoc samosprávy prehodnotiť a rozhodnúť, či na jej území kasíno po dobu ďalšieho šesťročného obdobia pôsobiť. Zamedzuje sa tak neprimeranému „automatizmu“ predĺženia len prostým prevodom licencie, ktorý by opomenul zmenené miestne okolnosti (nové územné regulácie, bezpečnostnú situáciu, dopady na komunitu alebo výsledky miestnej politiky v oblasti hazardu). Mechanizmus súhlasu je primeraný (ide o jednorazový proces viazaný na konanie o prevzatí licencie), predvídateľný (jasné lehoty a väzba na konkrétnu adresu) a proporcionálny voči zamýšľanému cieľu ochrany verejného záujmu.
Zmeny v odseku 7 zároveň precizujú územnú a prevádzkovú viazanosť prevzatej licencie tak, že kasíno možno prevádzkovať výlučne v tej istej obci, čím sa zachováva kontinuita lokálnej regulácie a zamedzuje sa vzniku účelových kasín a ich možnému presunu do obcí s prijatým zákazom na svojom území.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I sa za bod 14 vkladá nový bod 15, ktorý znie:
15. V § 71 sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7) Pri prevzatí individuálnej licencie národnou lotériovou spoločnosťou od iného prevádzkovateľa hazardnej hry podľa § 36 ods. 6 je národná lotériová spoločnosť povinná spolufinancovať opatrenia na prevenciu a boj proti závislosti na hazardných hrách minimálne vo výške 500 000 eur ročne.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Nový bod 15 nadobúda účinnosť 1. januára 2026, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti pri spracúvaní čistopisu schváleného zákona.
Navrhované ustanovenie stanovuje exaktnú minimálnu výšku peňažnej sumy, ktorú bude národná lotériová spoločnosť povinná prispievať na opatrenia na prevenciu a boj proti závislostiam na hazardných hrách. Doteraz uvedená úprava v predmetnom zákone absentovala. Potreba jej úpravy je chápaná ako morálny záväzok Ministerstva športu a cestovného ruchu SR ako aj Národnej
5
lotériovej spoločnosti TIPOS na zníženie dopadov hrania na verejné zdravie a súčasne ako vklad na zlepšenie informovanosti a povedomia širokej verejnosti o prípadných následkoch hrania hier a stávkovania.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené pod bodom IV, hlasovať takto:
O bodoch spoločnej správy č. 1 3 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1061) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1061a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 278 z 23. októbra 2025.
Týmto uznesením gestorský výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Pavla ĽUPTÁKA, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov Národnej rady Slovenskej republiky a navrhol Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky znení neskorších predpisov. Zároveň výbor určil poslancov Daniela Karasa, Igora Váleka, Zdenku Mačicovú a Zdenka Svobodu, aby plnili úlohu spravodajcov.
Bratislava 23. októbra 2025
Ján Blcháč
predseda
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet