N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
IX. volebné obdobie
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
n a p r i j a t i e
uznesenia k negatívnemu vplyvu rozšírenia systému obchodovania s emisnými kvótami pre budovy a cestnú dopravu (ETS2) na sociálnu a hospodársku situáciu domácností v Slovenskej republike
___________________________________________________________________
Príloha: podpisy
Bratislava október 2025
P r e d k l a d a j ú :
Návrh na uznesenie:
Skupina poslancov NR SR
1.Návrh uznesenia Národnej rady SR
2.Odôvodnenie
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
Číslo: /2025
Návrh
UZNESENIE
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z ... . októbra 2025
k negatívnemu vplyvu rozšírenia systému obchodovania s emisnými kvótami pre budovy a cestnú dopravu (ETS2) na sociálnu a hospodársku situáciu domácností v Slovenskej republike
Národná rada Slovenskej republiky
so zreteľom na čl. 5 ods. 1 4 Zmluvy o Európskej únii, ktoré stanovujú zásady prenesenia právomocí, subsidiarity a proporcionality,
so zreteľom na čl. 4 ods. 2 písm. e) a i) Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktoré ustanovujú spoločnú právomoc Európskej únie s členskými štátmi v oblasti životného prostredia a energetiky,
so zreteľom na čl. 9 a 11 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktoré vyžadujú, aby sa sociálna ochrana, zamestnanosť, zdravie a udržateľný rozvoj zohľadňovali vo všetkých politikách a činnostiach Európskej únie,
so zreteľom na ustanovenia Ústavy Slovenskej republiky, ktoré definujú Slovenskú republiku ako zvrchovaný štát so sociálne orientovanou trhovou ekonomikou,
vzhľadom na to, že smernica (EÚ) 2023/959 z 10. mája 2023 mení smernicu 2003/87/ES s cieľom zriadiť nový systém obchodovania s emisnými kvótami, ktorý sa vzťahuje na budovy a palivá používané v cestnej doprave (ETS2);
vzhľadom na to, že Európska únia sama uznáva, že právna úprava pravdepodobne povedie k zvýšeniu nákladov domácností, keďže dodávatelia palív prenášajú emisné náklady na konečných spotrebiteľov;
vzhľadom na to, že Európska rada a právne predpisy Európskej únie v súlade so zásadou č. 20 Európskeho piliera sociálnych práv potvrdili, že prechod na klimaticky neutrálnu ekonomiku musí byť spravodlivý a inkluzívny, založený na solidarite a spravodlivosti, pričom sa musí zabezpečiť, aby mali všetci občania prístup k cenovo dostupnej energii;
vzhľadom na to, že text smernice (EÚ) 2023/959 výslovne uznáva, že náklady, ktoré znášajú domácnosti a používatelia dopravy sa v dôsledku systému ETS2 pravdepodobne zvýšia, a konštatuje, že zvýšenie cien palív môže neprimerane ovplyvniť zraniteľné domácnosti a mikropodniky, ktoré nemajú alternatívy, čím naznačuje riziko regresívnych dôsledkov v rozpore so zásadou sociálnej spravodlivosti;
vzhľadom na to, že napriek navrhovaným ochranným opatreniam by podľa viacerých nezávislých analýz mohla cena emisií v rámci ETS2 do roku 2030 výrazne prekročiť úroveň predpokladanú v oficiálnych prognózach a výpočtoch inštitúcií Európskej únie, čo by viedlo k podstatnému zvýšeniu nákladov domácností na benzín, naftu, zemný plyn a vykurovací olej vývoju, ktorý je vo všeobecnosti považovaný za politicky a sociálne neudržateľný;
vzhľadom na to, že viaceré členské štáty Európskej únie formálne vyjadrili nesúhlas alebo sa usilovali o zmenu systému ETS2 v záujme ochrany verejného záujmu pričom Česká republika signalizovala zámer zablokovať jeho vnútroštátnu transpozíciu, Poľsko požaduje trojročné odloženie do roku 2030, Estónsky parlament vyzval na odklad a šestnásť členských štátov Európskej únie rátane Nemecka a Talianska navrhlo prísnejšie cenové stropy a rezervné mechanizmy na obmedzenie nárastu spotrebiteľských nákladov čo odráža celoeurópske obavy, že súčasný návrh ETS2 môže ohroziť sociálnu a hospodársku stabilitu;
vzhľadom na to, že zástupcovia vlády Slovenskej republiky dôrazne namietajú proti vplyvu ETS2 na slovenské domácnosti a hroziacemu drastickému zvýšeniu cien energií, palív a potravín, ktoré v dopade môžu slovenskú domácnosť stáť rádovo tisíce eur ročne;
vzhľadom na to, že je právom a povinnosťou Slovenskej republiky, ako aj každého zvrchovaného členského štátu Európskej únie, chrániť životnú úroveň a sociálnu súdržnosť svojich občanov a vyjadriť svoj názor k právnemu aktu Európskej únie, ktoré zásadne odporujú verejnému záujmu.
Národná rada Slovenskej republiky
1.Vyhlasuje, že rozšírenie systému obchodovania s emisnými kvótami Európskej únie na budovy a cestnú dopravu (ETS2) v jeho súčasnej podobe je v rozpore s verejným a sociálnym záujmom obyvateľov Slovenskej republiky, keďže bude neprimerane zaťažovať domácnosti zvýšenými nákladmi na energiu, zvyšuje riziko energetickej chudoby a nie zavedené dostatočné alternatívy ani kompenzačné opatrenia na zmiernenie týchto dosahov.
2.Podporuje všetky iniciatívy členských štátov Európskej únie, ktoré smerujú k zavedeniu dodatočných sociálnych záruk, kompenzačných fondov, cenových mechanizmov alebo hĺbkovej revízii smernice (EÚ) 2023/959, ktoré zabránia neúmernému nárastu životných nákladov v dôsledku ETS2.
3.Žiada vládu Slovenskej republiky, aby na úrovni Rady Európskej únie a Európskej rady presadzovala odloženie účinnosti ETS2 do obdobia, kým nebudú prijaté dostatočné sociálne a ekonomické ochranné mechanizmy pre domácnosti a malé podniky.
4.Povzbudzuje Európsku komisiu, aby predložila revíziu systému ETS2 s cieľom znížiť jeho regresívne účinky, zaviesť cenové stropy na uhlíkové kvóty v sektore budov a cestnej
dopravy a zabezpečiť spravodlivé rozdelenie výnosov z predaja emisných povoleniek medzi členské štáty Európskej únie, so zreteľom na úroveň životných nákladov a príjmov domácností.
5.Poveruje predsedu Národnej rady Slovenskej republiky na postúpenie tohto uznesenia predsedovi vlády Slovenskej republiky, predsedníčke Európskej komisie a predsedníčke Európskeho parlamentu.
Bratislava, október 2025
O d ô v o d n e n i e
Cieľom predkladaného uznesenia je vyjadriť zásadný nesúhlas Národnej rady Slovenskej republiky s rozšírením systému obchodovania s emisnými kvótami Európskej únie (ETS2) na sektor budov a cestnej dopravy v jeho súčasnej podobe a poukázať na jeho vážne sociálne a ekonomické dôsledky pre obyvateľov Slovenskej republiky.
Rozšírenie systému ETS na domácnosti, dopravu a malé podniky, ktoré vstúpiť do platnosti v roku 2027, predstavuje zásadnú zmenu európskej klimatickej legislatívy. Mechanizmus ETS2 spôsobí, že dodávatelia palív budú povinní nakupovať emisné povolenky, čo nevyhnutne prenesú do cien energií, palív a súvisiacich tovarov a služieb. Náklady sa tak premietnu priamo do rozpočtov domácností, ktoré budú musieť platiť výrazne vyššie ceny za kúrenie, bývanie, dopravu či potraviny.
Odborné analýzy, vrátane štúdií renomovaných ekonómov a inštitúcií, potvrdzujú, že bežná slovenská domácnosť môže v dôsledku zavedenia ETS2 prísť aj o viac ako 3000 eur ročne. Ide o sumu, ktorej vplyv by mohol viesť k nárastu energetickej chudoby a zásadnému zníženiu životnej úrovne obyvateľov. Vysoké riziko regresívnych účinkov, ktoré by najviac zasiahli nízkopríjmové skupiny a sociálne zraniteľné domácnosti, uznávajú aj samotné orgány EÚ.
Ceny emisných povoleniek budú rovnaké pre všetky členské štáty Európskej únie, no ich reálny dopad sa bude zásadne líšiť v závislosti od priemerných príjmov obyvateľstva. Zatiaľ čo pre domácnosti v bohatších členských štátoch môžu byť dodatočné náklady relatívne zvládnuteľné, pre obyvateľov krajín s nižšími príjmami ako je Slovensko budú mať dramaticky horší sociálny a ekonomický dopad.
Slovenská republika podporuje ochranu životného prostredia a hlási sa k cieľom znižovania emisií skleníkových plynov, tieto ciele však nemôžu byť napĺňané spôsobom, ktorý dramaticky zhorší životnú úroveň obyvateľov a ohrozí sociálnu stabilitu krajiny. Ochrana klímy nesmie byť postavená proti človeku a sociálnej spravodlivosti.