1
z 21. októbra 2025,
o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet a pôsobnosť zákona
(1) Tento zákon upravuje
a) práva a povinnosti spotrebiteľa1) a obchodníka2) pri finančných službách poskytovaných obchodníkom prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie na základe zmluvy uzavretej na diaľku,
b) uzavieranie a možnosti odstúpenia od zmluvy uzavretej na diaľku,
c) pôsobnosť v oblasti dohľadu nad dodržiavaním povinností obchodníka podľa tohto zákona.
(2) Ak bola zmluva uzavretá na diaľku uzavretá na základe rámcovej zmluvy, tento zákon a ustanovenia osobitného predpisu3) vzťahujúce sa na finančnú službu sa vzťahujú len na rámcovú zmluvu nevzťahujú sa na postupný sled súvisiacich operácií alebo sériu operácií rovnakého druhu; tým nie je dotknutý zákaz pre obchodníka používať telefónne číslo služby so
1) § 52 ods. 4 Občianskeho zákonníka.
2) § 52 ods. 3 Občianskeho zákonníka.
3) § 2, § 3 ods. 2, § 4 ods. 2 písm. f) a g), § 5 ods. 2, § 16 ods. 1 a 2, § 20a, § 24 písm. g), § 25 a 26 zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.../2025 Z. z.
2
zvýšenou tarifou ako telefónne číslo, na ktorom môže spotrebiteľ kontaktovať obchodníka v súvislosti s uzavretou zmluvou podľa osobitného predpisu.4)
(3) Ak nie je postupný sled súvisiacich operácií alebo séria operácií rovnakého druhu, ktoré nadväzujú na prvú operáciu z postupného sledu súvisiacich operácií alebo zo série operácií rovnakého druhu vykonávaný na základe rámcovej zmluvy, vzťahujú sa § 3 a 4 len na prvú operáciu; to neplatí, ak sa operácia rovnakého druhu nevykonávala dlhšie ako jeden rok.
§ 2
Vymedzenie základných pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a) finančnou službou služba poskytovaná
1. poisťovňou, poisťovňou z iného členského štátu, zahraničnou poisťovňou alebo ich pobočkami,5)
2. obchodníkom s cennými papiermi, zahraničným obchodníkom s cennými papiermi, pobočkou zahraničného obchodníka s cennými papiermi,6)
3. správcovskou spoločnosťou, zahraničnou správcovskou spoločnosťou, pobočkou zahraničnej správcovskej spoločnosti,7)
4. bankou, zahraničnou bankou, pobočkou zahraničnej banky,8)
5. dôchodkovou správcovskou spoločnosťou,9) doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou,10) poskytovateľom celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu,11)
6. inštitúciou elektronických peňazí, zahraničnou inštitúciou elektronických peňazí, pobočkou zahraničnej inštitúcie elektronických peňazí,12)
7. platobnou inštitúciou, zahraničnou platobnou inštitúciou, pobočkou zahraničnej platobnej inštitúcie,12)
8. veriteľom, ktorý poskytuje spotrebiteľský úver alebo úver na bývanie v rámci svojej podnikateľskej činnosti,13)
4) § 4 ods. 2 písm. g) zákona č. 108/2024 Z. z.
5) Zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
6) Zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov.
7) Zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení neskorších predpisov.
8) Zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
9) Zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
10) Zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
11) Čl. 2 bod 15 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1238 z 20. júna 2019 o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte (PEPP) (Ú. v. EÚ L 198, 25.7.2019) v platnom znení.
12) Zákon č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13) § 2 písm. b) a § 20 ods. 1 zákona č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 90/2016 Z. z. o úveroch na bývanie a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3
9. poskytovateľom služieb kryptoaktív,14) zahraničným poskytovateľom služieb kryptoaktív, emitentom tokenov naviazaných na aktíva, zahraničným emitentom tokenov naviazaných na aktíva15) alebo ich pobočkami, alebo
10. inou osobou s obdobným predmetom činnosti, ako majú osoby uvedené v prvom bode až deviatom bode,
b) zmluvou uzavretou na diaľku zmluva medzi obchodníkom a spotrebiteľom o poskytnutí finančnej služby dohodnutá a uzavretá výlučne prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie,
c) rámcovou zmluvou zmluva o vykonávaní postupného sledu súvisiacich operácií alebo série operácií rovnakého druhu,
d) prostriedkom diaľkovej komunikácie prostriedok, ktorý bez súčasnej fyzickej prítomnosti obchodníka a spotrebiteľa možno použiť pri poskytovaní finančnej služby na diaľku, najmä využitím online rozhrania,16) elektronickej pošty, telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu.
§ 3
Informácie pre spotrebiteľa pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku
(1) Obchodník je povinný oznámiť spotrebiteľovi informácie o obchodníkovi, ponúkanej finančnej službe a informácie súvisiace s touto finančnou službou tak, aby spotrebiteľ mal tieto informácie dostupné v dostatočnom časovom predstihu na ich posúdenie pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku alebo predtým ako spotrebiteľ bude viazaný ponukou finančnej služby, pričom takýmito informáciami sú
a) obchodné meno a sídlo obchodníka alebo osoby konajúcej v mene obchodníka, ak ide o právnickú osobu, alebo meno, priezvisko a miesto podnikania alebo adresa trvalého pobytu obchodníka alebo osoby konajúcej v mene obchodníka, ak ide o fyzickú osobu podnikateľa,
b) hlavný predmet podnikania obchodníka alebo osoby konajúcej v mene obchodníka,
c) telefónne číslo a adresa elektronickej pošty obchodníka alebo osoby konajúcej v mene obchodníka a ďalšie údaje, ktoré dôležité pre rýchly kontakt spotrebiteľa s obchodníkom alebo osobou konajúcou v mene obchodníka; kontaktné údaje musia mať takú formu, aby spotrebiteľ mal možnosť uchovávať písomnú komunikáciu s obchodníkom alebo s osobou konajúcou v mene obchodníka na trvanlivom médiu,17)
d) poštová adresa a adresa elektronickej pošty obchodníka alebo osoby konajúcej v mene obchodníka, na ktorej môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu finančnej služby, podať sťažnosť alebo iný podnet,
e) identifikačné číslo obchodníka a označenie registrového súdu, ktorý ho pridelil; ak ide o cudzinca, označenie verejného zoznamu alebo registra, do ktorého sa zapisujú ustanovené údaje týkajúce sa podnikateľov v štáte, v ktorom sídlo obchodník, a identifikačné číslo, pod ktorým je v tomto verejnom zozname alebo registri zapísaný,
f) názov, adresa, webové sídlo a kontaktné údaje príslušného orgánu dohľadu nad činnosťou obchodníka,
14) Čl. 3 ods. 1 bod 15 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1114 z 31. mája 2023 o trhoch s kryptoaktívami a o zmene nariadení (EÚ) č. 1093/2010 a (EÚ) č. 1095/2010 a smerníc 2013/36/EÚ a (EÚ) 2019/1937 (Ú. v. EÚ L 150, 9.6.2023) v platnom znení.
15) Čl. 3 ods. 1 bod 11 nariadenia (EÚ) 2023/1114 v platnom znení.
16) Čl. 3 ods. 15 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/2394 z 12. decembra 2017 o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za presadzovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa a o zrušení nariadenia (ES) č. 2006/2004 (Ú. v. EÚ L 345, 27. 12. 2017) v platnom znení.
17) § 2 písm. f) zákona č. 108/2024 Z. z.
4
g) opis hlavných vlastností poskytovanej finančnej služby,
h) celková suma odplaty za finančnú službu vrátane všetkých poplatkov, výdavkov a daní platených spotrebiteľom prostredníctvom obchodníka; ak nemožno určiť presnú celkovú sumu odplaty za finančnú službu, obchodník je povinný uviesť základ na jej výpočet tak, aby bolo možné overenie celkovej sumy odplaty spotrebiteľom,
i) informácia o dôsledkoch pri oneskorenej platbe alebo neuhradenej platbe, ak je platba oneskorená alebo neuhradená,
j) informácia, že predajná cena je pre konkrétneho spotrebiteľa alebo pre skupinu spotrebiteľov určená na základe automatizovaného rozhodovania vrátane profilovania,18) ak bolo takéto rozhodovanie využité,
k) upozornenie, že sa môžu účtovať dane a poplatky, ktoré nie uhrádzané prostredníctvom obchodníka, alebo ním nie sú vyberané,
l) upozornenie na riziká, ak je ponúkaná finančná služba spojená s nástrojmi zahŕňajúcimi riziká súvisiace s ich špecifickými črtami alebo činnosťami, ktoré sa majú vykonať alebo ktorých cena je závislá od zmien na finančných trhoch, na ktoré obchodník nemá vplyv, a upozornenie, že doterajší výnos nie je zárukou budúcich výnosov,
m) informácia o dodatočných nákladoch spotrebiteľa spojených s použitím prostriedkov diaľkovej komunikácie, ak sa účtujú,
n) informácia o obmedzeniach alebo dobách platnosti poskytnutých údajov,
o) informácia o platobných podmienkach a spôsobe vykonania finančnej služby,
p) informácia o environmentálnych cieľoch a sociálnych cieľoch investičnej stratégie finančnej služby, ak sa na ne zameriava,
q) informácia o práve spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa § 5 vrátane lehoty na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku, o podmienkach na jeho uplatnenie, o sume odplaty, ktorú možno požadovať od spotrebiteľa podľa § 6 a o dôsledkoch neuplatnenia tohto práva alebo informácia o neexistencii práva na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku,
r) informácia o minimálnej dobe platnosti zmluvy uzavretej na diaľku pri finančných službách, ktoré sa majú poskytovať trvalo alebo opakovane,
s) informácia o možnosti predčasného skončenia zmluvy alebo jednostranného skončenia zmluvy uzavretej na diaľku vrátane informácie o súvisiacich zmluvných sankciách,
t) postup uplatnenia práva na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku vrátane adresy elektronickej pošty, telefónneho čísla obchodníka alebo informácie o iných komunikačných prostriedkoch, prostredníctvom ktorých je možné zaslať oznámenie o odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku; ak bola zmluva uzavretá na diaľku uzavretá prostredníctvom online rozhrania, obchodník oznámi spotrebiteľovi aj informáciu o existencii a umiestnení osobitnej funkcie na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa osobitného predpisu,19)
u) označenie štátu, ktorého právnym poriadkom sa obchodník riadi pri ponuke finančných služieb spotrebiteľovi pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku,
v) zmluvné informácie o uplatniteľnom práve alebo súde, vrátane voľby takéhoto práva alebo súdu podľa osobitných predpisov,20)
18) Čl. 4 ods. 4 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. EÚ L 119, 4. 5. 2016) v platnom znení.
19) § 20a zákona č. 108/2024 Z. z. v znení zákona č. .../2025 Z. z.
20) § 9, § 10 ods. 2 písm. d) a § 37e zákona č. 97/1963 Zb. o medzinárodnom práve súkromnom a procesnom v znení neskorších predpisov.
Čl. 6 a čl. 7 ods. 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 593/2008 zo 17. júna 2008 o rozhodnom práve pre zmluvné záväzky (Rím I) (Ú. v. EÚ L 177, 4.7.2008) v platnom znení.
5
w) uvedenie jazyka alebo jazykov, v akých sa obchodník so súhlasom spotrebiteľa zaväzuje komunikovať počas trvania zmluvy uzavretej na diaľku a oznamovať zmluvné podmienky a informácie podľa tohto ustanovenia; tým nie je dotknuté ustanovenie osobitného predpisu,21)
x) spôsob a postup vybavovania reklamácií a sťažností a postup a možnosti prístupu k mimosúdnemu riešeniu sporov,22)
y) informácia o existencii iných garančných fondov alebo systémov náhrad, ako garančné fondy alebo systémy náhrad podľa osobitných predpisov.23)
(2) Obchodník je povinný oznámiť spotrebiteľovi informácie podľa odseku 1 zreteľným, jasným a zrozumiteľným spôsobom vhodným pre použitý prostriedok diaľkovej komunikácie v súlade so zásadami dobrých mravov a zásadami poctivého obchodného styku tak, aby bol zrejmý obchodný účel týchto informácií; informácie musia byť aktuálne, úplné, pravdivé a ľahko čitateľné. Informácie podľa odseku 1 sa spotrebiteľovi so zdravotným postihnutím vrátane spotrebiteľa so zrakovým postihnutím poskytnú na požiadanie vo vhodnom a prístupnom formáte.
(3) Ak ide o telefonickú komunikáciu z podnetu obchodníka, spotrebiteľovi sa musia na začiatku každého telefonického hovoru oznámiť identifikačné údaje obchodníka najmenej v rozsahu podľa odseku 1 písm. a) a obchodný zámer telefonickej komunikácie. Od obchodníka sa následne vyžadujú iba informácie podľa odseku 1 písm. g), h), k) a q), ak spotrebiteľ vyjadril jasný a zrozumiteľný súhlas s tým, že mu budú oznámené informácie iba v tomto rozsahu. Obchodník je povinný informovať spotrebiteľa, ktoré ďalšie informácie mu dostupné kedykoľvek na požiadanie; tým nie je dotknutá povinnosť podľa odseku 7.
(4) Ak sa telefonická komunikácia podľa odseku 3 zaznamenáva alebo sa môže zaznamenávať, obchodník je o tom povinný na začiatku každého telefonického hovoru informovať spotrebiteľa.
(5) Informácie podľa odseku 1 musia byť v súlade so zmluvnými povinnosťami, ktoré by vyplynuli z právneho poriadku, ktorým by sa riadila zmluva uzavretá na diaľku, ak by sa uzavrela.
(6) Obchodník je povinný zaslať spotrebiteľovi oznámenie o práve na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa § 5 s oznámením o postupe, v ktorom uvedie, ako spotrebiteľ pri odstúpení postupovať, ak sa informácie podľa odseku 1 poskytnú spotrebiteľovi menej než jeden deň predtým, ako začne byť spotrebiteľ viazaný zmluvou uzavretou na diaľku alebo jej ponukou. Oznámenie podľa prvej vety sa spotrebiteľovi poskytne na trvanlivom médiu, a to jeden sedem dní po uzavretí zmluvy uzavretej na diaľku alebo, ak je to možné, po predložení záväznej ponuky spotrebiteľovi.
Čl. 17 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1215/2012 z 12. decembra 2012 o právomoci a o uznávaní a výkone rozsudkov v občianskych a obchodných veciach (prepracované znenie) (Ú. v. L 351, 20.12.2012) v platnom znení.
21) § 8 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
22) Napríklad zákon č. 335/2014 Z. z. o spotrebiteľskom rozhodcovskom konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
23) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 566/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
6
(7) Informácie podľa odseku 1 je obchodník povinný poskytnúť spotrebiteľovi v primeranom časovom predstihu pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku alebo predtým, ako spotrebiteľ bude viazaný ponukou finančnej služby v listinnej podobe alebo v podobe zápisu na inom trvanlivom médiu, ktoré je k dispozícii a je dostupné spotrebiteľovi; to platí aj pre informácie podľa odseku 10, ak osobitné predpisy neustanovujú inak.24) Primeraným časovým predstihom sa rozumie čas, ktorý potrebuje spotrebiteľ na posúdenie informácií a zmluvných podmienok podľa tohto zákona.
(8) Ak je zmluva uzavretá na diaľku uzavretá na žiadosť spotrebiteľa prostredníctvom prostriedku diaľkovej komunikácie, ktorý neumožňuje poskytnutie informácií podľa odsekov 1 a 10 v listinnej podobe alebo v podobe zápisu na inom trvanlivom médiu pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku, obchodník je povinný zaslať spotrebiteľovi tieto informácie v listinnej podobe alebo v podobe zápisu na inom trvanlivom médiu bezprostredne po uzavretí zmluvy uzavretej na diaľku.
(9) Informácie podľa odseku 1 môžu byť zobrazované vo viacerých vrstvách, ak sa poskytujú prostredníctvom elektronických prostriedkov; to neplatí pre informácie podľa odseku 1 písm. a), g), h), k) a q). Informácie, ktoré zobrazené vo viacerých vrstvách musí byť možné zobraziť, uložiť alebo vytlačiť v jednom dokumente.
(10) Ak informácie zobrazené vo viacerých vrstvách podľa odseku 9, obchodník je povinný spotrebiteľovi poskytnúť pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku všetky informácie podľa odseku 1.
(11) Ak vzniknú pochybnosti o splnení informačnej povinnosti obchodníka podľa odsekov 1 10, dôkazné bremeno na preukázanie splnenia informačných povinností voči spotrebiteľovi znáša obchodník.
(12) Ustanovenia odsekov 1 11 sa nepoužijú ak osobitné predpisy25) upravujú informačné povinnosti obchodníka voči spotrebiteľovi pred uzavretím zmluvy; to neplatí pre informácie podľa odseku 1 písm. q) a t).
§ 4
Primerané vysvetlenia
(1) Obchodník je povinný pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku bezplatne poskytnúť spotrebiteľovi primerané vysvetlenia týkajúce sa ponúkanej zmluvy uzavretej na diaľku a akejkoľvek doplnkovej služby, aby mohol posúdiť, či ponúkaná zmluva uzavretá na diaľku a doplnková služba spĺňa jeho potreby a zodpovedá jeho finančnej situácii. Tieto primerané vysvetlenia obsahujú
a) informácie podľa § 3,
24) Napríklad zákon č. 483/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 566/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 492/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 129/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 203/2011 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 39/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 90/2016 Z. z. v znení neskorších predpisov.
25) Napríklad zákon č. 566/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 492/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 129/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 39/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 90/2016 Z. z. v znení neskorších predpisov.
7
b) základné vlastnosti ponúkanej zmluvy uzavretej na diaľku alebo doplnkovej služby,
c) konkrétny vplyv, ktorý môže mať ponúkaná zmluva uzavretá na diaľku alebo doplnková služba na spotrebiteľa, vrátane dôsledkov nesplácania alebo omeškania spotrebiteľa s platením.
(2) Informácie podľa odseku 1 musia byť pre spotrebiteľa jednoznačné a zrozumiteľné a obchodník je povinný ich spotrebiteľovi poskytnúť zreteľným a jasným spôsobom vhodným pre použitý prostriedok diaľkovej komunikácie v súlade so zásadami dobrých mravov a zásadami poctivého obchodného styku. Informácie musia byť aktuálne, úplné, pravdivé a ľahko čitateľné, pričom rozsah informácií sa určuje na základe zložitosti finančnej služby ponúkanej na diaľku. Spotrebiteľovi so zdravotným postihnutím vrátane spotrebiteľa so zrakovým postihnutím sa primerané vysvetlenia poskytnú na požiadanie vo vhodnom a prístupnom formáte.
(3) Ak obchodník poskytuje spotrebiteľovi primerané vysvetlenia podľa odseku 1 použitím automatizovaného online rozhrania, spotrebiteľ právo kedykoľvek pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku alebo v odôvodnených prípadoch aj po uzavretí zmluvy uzavretej na diaľku požiadať obchodníka o poskytnutie primeraných vysvetlení neautomatizovaným spôsobom, a to v jazyku v akom boli poskytnuté informácie podľa § 3.
(4) Ak vzniknú pochybnosti o splnení požiadaviek podľa odsekov 1 3, dôkazné bremeno na preukázanie splnenia týchto požiadaviek znáša obchodník.
(5) Ustanovenia odsekov 1 4 sa nepoužijú, ak osobitné predpisy26) upravujú primerané vysvetlenia pre spotrebiteľa a použijú sa tieto osobitné predpisy.
§ 5
Právo na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku
(1) Spotrebiteľ je oprávnený odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku bez sankcie a bez uvedenia dôvodu v lehote 14 kalendárnych dní odo dňa
a) uzavretia zmluvy uzavretej na diaľku, alebo
b) doručenia informácií podľa § 3 a zmluvných podmienok spotrebiteľovi, ak k doručeniu došlo v akýkoľvek deň po dni podľa písmena a).
(2) Lehota na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa odseku 1 je 30 kalendárnych dní pri zmluvách uzavretých na diaľku v oblasti doplnkového dôchodkového sporenia a celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu.
(3) Ak obchodník neposkytol spotrebiteľovi informácie podľa § 3 a zmluvné podmienky, spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku do 12 mesiacov od uplynutia lehoty podľa odseku 1 písm. a); to neplatí, ak spotrebiteľ nebol informovaný o práve na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa § 3 ods. 1 písm. q).
(4) Lehota na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa odsekov 1 3 sa považuje za dodržanú, ak oznámenie o odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku bolo odoslané
26) Napríklad zákon č. 129/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 90/2016 Z. z. v znení neskorších predpisov.
8
obchodníkovi najneskôr v posledný deň tejto lehoty v listinnej podobe alebo poskytnuté v podobe zápisu na inom trvanlivom médiu, ktoré je k dispozícii a je dostupné obchodníkovi.
(5) Právo na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa odseku 1 alebo odseku 2 sa nevzťahuje na
a) finančnú službu, ktorej cena závisí od zmien na finančnom trhu, na ktoré obchodník nemá vplyv a ku ktorým môže dôjsť počas lehoty na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku, najmä na finančnú službu súvisiacu
1. s operáciami s peňažnými prostriedkami v cudzej mene (devízové operácie),
2. s nástrojmi peňažného trhu,27)
3. s prevoditeľnými cennými papiermi,28)
4. s podielovými listami alebo inými cennými papiermi vydávanými subjektmi kolektívneho investovania,29)
5. so zmluvami o termínovaných finančných obchodoch vrátane ekvivalentných nástrojov uhrádzaných v hotovosti,
6. s termínovými úrokovými obchodmi (FRA),
7. s akciovými swapmi, úrokovými swapmi a menovými swapmi,
8. s opciami na kúpu alebo predaj akýchkoľvek nástrojov uvedených v prvom bode siedmom bode vrátane ekvivalentných nástrojov uhrádzaných v hotovosti,
9. s operáciami s kryptoaktívami,
b) poistnú zmluvu o poistení cestujúcich a poistení batožiny alebo na iné poistné zmluvy5) uzavreté na dobu kratšiu ako jeden mesiac,
c) zmluvu uzavretú na diaľku, ak sa finančná služba poskytla na výslovnú žiadosť spotrebiteľa predtým, ako spotrebiteľ uplatnil svoje právo na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku,
d) finančný lízing.
(6) Spotrebiteľ nie je viazaný zmluvou o doplnkovej službe súvisiacou so zmluvou uzavretou na diaľku, ktorá je poskytovaná na základe dohody medzi obchodníkom a treťou stranou a takáto zmluva o doplnkovej službe sa zrušuje bez poplatkov, ak spotrebiteľ uplatní svoje právo na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku.
(7) Ak § 8 neustanovuje inak, zmluva uzavretá na diaľku vzniká okamihom dohodnutým medzi obchodníkom a spotrebiteľom uvedeným v zmluve uzavretej na diaľku alebo v zmluvných podmienkach, alebo ak takýto okamih nie je medzi obchodníkom a spotrebiteľom dohodnutý, okamihom, od ktorého vznikajú práva a povinnosti vyplývajúce zo zmluvy uzavretej na diaľku.
(8) Na právo na odstúpenie od zmluvy sa použijú osobitné predpisy,30) ak upravujú právo na odstúpenie od zmluvy.
§ 6
Odplata za finančnú službu poskytnutú pred odstúpením od zmluvy uzavretej na diaľku
27) § 8 písm. k) zákona č. 566/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
28) § 3 písm. f) zákona č. 203/2011 Z. z.
29) § 8 ods. 1 zákona č. 203/2011 Z. z.
30) Napríklad § 46f ods. 10 a § 46h ods. 13 zákona č. 43/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 13 zákona č. 129/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov,§ 14 zákona č. 90/2016 Z. z.
9
(1) Ak spotrebiteľ uplatní právo na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa § 5, je povinný zaplatiť obchodníkovi odplatu iba za finančnú službu skutočne poskytnutú obchodníkom v súlade so zmluvou uzavretou na diaľku.
(2) Suma odplaty podľa odseku 1 nesmie presiahnuť sumu úmernú rozsahu poskytnutej finančnej služby v porovnaní s celkovým rozsahom služieb podľa zmluvy uzavretej na diaľku a nesmie mať charakter sankcie.
(3) Obchodník nesmie požadovať od spotrebiteľa zaplatenie odplaty podľa odseku 1, ak
a) nemôže preukázať, že spotrebiteľ bol o sume odplaty podľa odseku 1, ktorú zaplatiť riadne informovaný podľa § 3 ods. 1 písm. q) alebo
b) obchodník začal s plnením zmluvy uzavretej na diaľku pred uplynutím lehoty na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku podľa § 5 bez predchádzajúcej žiadosti spotrebiteľa.
(4) Spotrebiteľ je povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa odoslania oznámenia o odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku vrátiť obchodníkovi finančné prostriedky, ktoré od obchodníka prijal a na ktoré obchodník nárok v súvislosti so zmluvou uzavretou na diaľku, od ktorej spotrebiteľ odstúpil.
(5) Obchodník je povinný bez zbytočného odkladu po doručení oznámenia o odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku vrátiť spotrebiteľovi poskytnuté finančné prostriedky, ktoré od neho prijal v súvislosti so zmluvou uzavretou na diaľku, okrem sumy odplaty podľa odseku 1. Ak nie je obchodník schopný splniť povinnosť bez zbytočného odkladu, je povinný ju splniť najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku obchodníkovi.
§ 7
Dodatočné platby
Platbu inú ako je celková suma odplaty za finančnú službu podľa § 3 ods. 1 písm. h) je spotrebiteľ povinný zaplatiť, ak s touto platbou výslovne súhlasil pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku alebo pred odoslaním objednávky, ak sa zmluva uzavretá na diaľku uzaviera na základe objednávky spotrebiteľa. Obchodník nesmie v návrhu zmluvy uzavretej na diaľku alebo pri ktoromkoľvek úkone, ktorý predchádza uzavretiu zmluvy uzavretej na diaľku, ponúkať spotrebiteľovi predvolené možnosti, pri ktorých sa vyžaduje úkon spotrebiteľa smerujúci k ich odmietnutiu s cieľom vyhnúť sa úhrade dodatočných nákladov.
§ 8
Telefonická komunikácia
Obchodník alebo osoba, ktorá koná v mene alebo na účet obchodníka, povinní na začiatku každého telefonického hovoru so zámerom predložiť ponuku na uzavretie alebo zmenu zmluvy uzavretej na diaľku oznámiť spotrebiteľovi identifikačné údaje obchodníka podľa § 3 ods. 3, obchodný zámer telefonického hovoru a povinnosť spotrebiteľa uhradiť cenu a iné náklady a poplatky za poskytnutie finančnej služby. Zmluva uzavretá na diaľku podľa prvej vety vznikne doručením súhlasu spotrebiteľa s obsahom ponuky obchodníkovi v podobe zápisu na trvanlivom médiu.
§ 9
Dodatočná ochrana v online rozhraniach
10
(1) Obchodníkovi sa pri prevádzkovaní online rozhrania zakazuje
a) zvýrazňovanie konkrétnych možností výberu pri rozhodovaní spotrebiteľa,
b) opakovanie požiadavky na výber, ktorý spotrebiteľ v rámci toho istého procesu uzavierania zmluvy na diaľku vykonal, a to najmä prostredníctvom automaticky otváraných okien,
c) zavedenie takého postupu pre ukončenie alebo zánik zmluvy uzavretej na diaľku, ktorý je pre spotrebiteľa zložitejší ako uzavretie zmluvy uzavretej na diaľku.
(2) Obchodníkovi sa zakazuje navrhovať, organizovať alebo prevádzkovať také online rozhrania, ktoré pri uzavieraní zmlúv o finančných službách na diaľku manipulujú alebo zavádzajú spotrebiteľa alebo inak podstatne zhoršujú, narúšajú alebo obmedzujú schopnosť spotrebiteľa urobiť slobodné a informované rozhodnutie; týmto nie dotknuté ustanovenia osobitných predpisov.31)
§ 10
Dohľad
Dohľad nad dodržiavaním povinností obchodníka podľa tohto zákona vykonáva Národná banka Slovenska podľa osobitného predpisu.32)
§ 11
Prechodné ustanovenia
(1) Ustanovenia tohto zákona sa použijú na zmluvu uzavretú na diaľku uzavretú po 18. júni 2026. Vznik právnych vzťahov zo zmlúv uzavretých pred 19. júnom 2026 a nároky vzniknuté z týchto zmlúv sa posudzujú podľa predpisov účinných do 18. júna 2026.
(2) Dozor, dohľad alebo kontrola povinností v oblasti ochrany spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku, ktoré boli začaté a neukončené do 18. júna 2026 sa dokončia podľa predpisov účinných do 18. júna 2026.
§ 12
Transpozičné ustanovenie
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe.
§ 13
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa zákon č. 266/2005 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 8/2008 Z. z., zákona č. 186/2009 Z. z., zákona č. 492/2009 Z. z., zákona č. 129/2010 Z. z., zákona č. 373/2014 Z. z., zákona č. 287/2023 Z. z. a zákona č. 248/2024 Z. z.
31) Nariadenie (EÚ) 2016/679 v platnom znení.
Zákon č. 108/2024 Z. z. v znení zákona č....../2025 Z. z.
32) Zákon č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
11
Čl. II
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 391/2012 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 382/2013 Z. z., zákona č. 102/2014 Z. z., zákona č. 321/2014 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 162/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 309/2018 Z. z., zákona č. 419/2020 Z. z., zákona č. 85/2022 Z. z., zákona č. 256/2022 Z. z., zákona č. 324/2022 Z. z., zákona č. 393/2022 Z. z., zákona č. 433/2022 Z. z., zákona č. 205/2023 Z. z., zákona č. 309/2023 Z. z., zákona č. 108/2024 Z. z., zákona č. 109/2024 Z. z., zákona č. 128/2024 Z. z., zákona č. 143/2024 Z. z., zákona č. 26/2025 Z. z., zákona č. 259/2025 Z. z. a zákona č. 260/2025 Z. z. sa dopĺňa takto:
1.V § 17 ods. 1 písm. e) prvom bode sa na konci pripájajú tieto slová: „a ak ide o zmluvu o združenej dodávke elektriny alebo zmluvu o združenej dodávke plynu uzavretú na diaľku prostredníctvom online rozhrania,34ba) informácia o práve odstúpiť od zmluvy zahŕňa aj informáciu o existencii a umiestnení osobitnej funkcie na odstúpenie od zmluvy podľa osobitného predpisu,34bb)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 34ba a 34bb znejú:
34ba) Čl. 3 ods. 15 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/2394 z 12. decembra 2017 o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za presadzovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa a o zrušení nariadenia (ES) č. 2006/2004 (Ú. v. EÚ L 345, 27. 12. 2017) v platnom znení.
34bb) § 20a zákona č. 108/2024 Z. z. v znení zákona č. .../2025 Z. z.“.
2.V § 17 ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Ak ide o zmluvu o združenej dodávke elektriny alebo zmluvu o združenej dodávke plynu uzavretú na diaľku prostredníctvom online rozhrania, odberateľ elektriny v domácnosti alebo odberateľ plynu v domácnosti môže uplatniť právo na odstúpenie od zmluvy aj použitím osobitnej funkcie na odstúpenie od zmluvy podľa osobitného predpisu.34bb)“.
3.Príloha č. 2 sa dopĺňa dvanástym bodom, ktorý znie:
„12. Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2673 z 22. novembra 2023, ktorou sa mení smernica 2011/83/EÚ, pokiaľ ide o zmluvy o finančných službách uzavreté na diaľku, a ktorou sa zrušuje smernica 2002/65/ES (Ú. v. L, 2023/2673, 28. 11. 2023).“.
Čl. III
Zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
1.Poznámka pod čiarou k odkazu 31 znie:
31) § 2 písm. a) zákona č. .../2025 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
2.V § 14 ods. 5 písm. f) sa slová „§ 19 až 22“ nahrádzajú slovami „§ 19, § 20, § 21 a 22“.
3.V § 14 ods. 6 písm. c) sa na konci pripájajú tieto slová: „okrem § 16 a 20a“.
12
4.V § 15 ods. 1 písm. f) sa na konci pripájajú tieto slová: „a ak obchodník je povinný zabezpečiť, aby spotrebiteľ mohol odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku prostredníctvom online rozhrania použitím osobitnej funkcie na odstúpenie od zmluvy (ďalej len „funkcia na odstúpenie od zmluvy“) podľa § 20a, poučenie o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy podľa § 19 ods. 1 zahŕňa aj informáciu o existencii a umiestnení funkcie na odstúpenie od zmluvy podľa § 20a“.
5. V § 16 ods. 3 sa za slová „a 5“ vkladajú slová „alebo podľa osobitného predpisu66a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 66a znie:
66a) § 3 ods. 1 zákona č. .../2025 Z. z.“.
6.Za § 20 sa vkladá § 20a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 20a
Uplatnenie práva na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku prostredníctvom online rozhrania
(1) Obchodník je povinný zabezpečiť, aby spotrebiteľ mohol odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku prostredníctvom online rozhrania, aj použitím funkcie na odstúpenie od zmluvy; ustanovenie § 20 ods. 6 tým nie je dotknuté.
(2) Funkcia na odstúpenie od zmluvy musí byť označená ľahko čitateľným spôsobom slovným spojením „odstúpiť od zmluvy tu“ alebo obdobnou formuláciou, ktorá jednoznačne vyjadruje, že jej použitím môže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy. Funkcia na odstúpenie od zmluvy musí byť v online rozhraní zreteľne zobrazená a musí byť pre spotrebiteľa ľahko a nepretržite dostupná počas plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy podľa § 20 ods. 1 3 alebo podľa osobitných predpisov.69a)
(3) Funkcia na odstúpenie od zmluvy musí umožniť spotrebiteľovi zaslať obchodníkovi oznámenie o odstúpení od zmluvy využitím online rozhrania, ktorým spotrebiteľ poskytne alebo potvrdí
a) meno a priezvisko spotrebiteľa, ktorý uplatňuje právo na odstúpenie od zmluvy,
b) identifikačné údaje zmluvy, ktorej sa odstúpenie od zmluvy týka,
c) adresu elektronickej pošty spotrebiteľa alebo údaje iného prostriedku online komunikácie, ktorým obchodník poskytne spotrebiteľovi potvrdenie o doručení oznámenia o odstúpení od zmluvy.
(4) Ak spotrebiteľ vyplní oznámenie o odstúpení od zmluvy podľa odseku 3, obchodník zabezpečí, aby spotrebiteľ mohol obchodníkovi odoslať oznámenie o odstúpení od zmluvy aktivovaním osobitnej funkcie v online rozhraní, ktorá musí byť označená ľahko čitateľným spôsobom slovným spojením „potvrdiť odstúpenie od zmluvy“ alebo obdobnou formuláciou, ktorá jednoznačne vyjadruje, že jej aktivovaním spotrebiteľ potvrdí odstúpenie od zmluvy.
(5) Ak spotrebiteľ potvrdí odstúpenie od zmluvy podľa odseku 4, obchodník je povinný bezodkladne poskytnúť spotrebiteľovi potvrdenie o doručení oznámenia o odstúpení od zmluvy na trvanlivom médiu, ktoré obsahuje oznámenie o odstúpení od zmluvy a dátum a čas odoslania oznámenia o odstúpení od zmluvy.
13
(6) Lehota na odstúpenie od zmluvy podľa § 20 ods. 1 3 alebo podľa osobitných predpisov69a) sa považuje za zachovanú, ak spotrebiteľ najneskôr posledný deň lehoty odošle oznámenie o odstúpení od zmluvy obchodníkovi podľa odseku 4.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 69a znie:
69a) § 17 ods. 1 písm. e) prvý bod a ods. 16 zákona č. 251/2012 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 5 ods. 1 až 3 zákona č. .../2025 Z. z.“.
7.V § 26 ods. 3 sa za slová „až 5“ vkladá čiarka a slová „a § 17“ sa nahrádzajú slovami „§ 17 a 20a“.
8.V § 26 ods. 4, 5 a ods. 7 písm. b) sa za slová „a 13“ vkladá čiarka a slová „§ 20a“.
9.V § 43 ods. 1 písm. a) sa za slová „a 13“ vkladá čiarka a slová „§ 20a ods. 1 až 5“.
10.Za § 53 sa vkladá § 53a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 53a
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 19. júna 2026
Ustanovenia tohto zákona v znení účinnom od 19. júna 2026 sa použijú na zmluvu uzavretú na diaľku prostredníctvom online rozhrania uzavretú po 18. júni 2026. Vznik právnych vzťahov zo zmlúv uzavretých pred 19. júnom 2026 a nároky vzniknuté z týchto zmlúv sa posudzujú podľa predpisov účinných do 18. júna 2026.“.
11.V prílohe č. 3 prvom bode časti Právo na odstúpenie od zmluvy sa pred slová „Doplňte text podľa bodu 4“ vkladá nová veta, ktorá znie: „Doplňte text podľa bodu 3a Pokynov na vyplnenie, ak sa na Vás vzťahuje povinnosť zabezpečiť, aby spotrebiteľ mohol odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku prostredníctvom online rozhrania použitím funkcie na odstúpenie od zmluvy.“.
12.V prílohe č. 3 časti Pokyny na vyplnenie: sa za bod 3 vkladá nový bod 3a, ktorý znie:
„3a. „Právo na odstúpenie od zmluvy môžete uplatniť aj online na adrese ...................... [doplňte adresu webovej stránky alebo iné vhodné vysvetlenie toho, kde sa funkcia na odstúpenie od zmluvy nachádza]. Ak využijete túto možnosť, potvrdenie o doručení odstúpenia od zmluvy vrátane jeho obsahu, dátumu a času jeho odoslania Vám bezodkladne poskytneme na trvanlivom médiu (napríklad e-mailom).“.“.
13.Príloha č. 4 sa dopĺňa jedenástym bodom, ktorý znie:
„11. Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2673 z 22. novembra 2023, ktorou sa mení smernica 2011/83/EÚ, pokiaľ ide o zmluvy o finančných službách uzavreté na diaľku, a ktorou sa zrušuje smernica 2002/65/ES (Ú. v. EÚ L, 2023/2673, 28. 11. 2023).“.
14
Čl. IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 19. júna 2026.
prezident Slovenskej republiky
predseda Národnej rady Slovenskej republiky
predseda vlády Slovenskej republiky
15
Príloha k zákonu č. .../2025 Z. z.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
1.Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ z 25. októbra 2011 o právach spotrebiteľov, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 93/13/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES a ktorou sa zrušuje smernica Rady 85/577/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES (Ú. v. L 304, 22. 11. 2011) v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2302 z 25. novembra 2015 (Ú. v. L 326, 11. 12. 2015), smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2161 z 27. novembra 2019 (Ú. v. EÚ L 328, 18. 12. 2019).
2.Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2673 z 22. novembra 2023, ktorou sa mení smernica 2011/83/EÚ, pokiaľ ide o zmluvy o finančných službách uzavreté na diaľku, a ktorou sa zrušuje smernica 2002/65/ES (Ú. v. L, 2023/2673, 28. 11. 2023).