NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
___________________________________________
Č.: KNR-UPV-5791/2025-9
986a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (tlač 986) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších (tlač 986) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
2
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 1. októbra 2025 rozhodla o tom, že návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších (tlač 986) prerokuje v druhom čítaní a pridelila ho na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny.
Určila zároveň Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Stanovisko vlády Slovenskej republiky k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších (tlač 986) podľa § 70 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebolo do konania schôdze gestorského výboru doručené.
IV.
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších (tlač 986) prerokovali výbory a odporúčali ho schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 382 z 9. októbra 2025 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uznesením č. 76 z 13. októbra 2025.
3
V.
Z uznesenia Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky uvedenom v IV. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I § 248b znie:
„§ 248b
Poškodzovanie vojnových pamätníkov, vojnových hrobov, vojnových kultúrnych pamiatok a pamätníkov holokaustu
(1) Kto hanobí, poškodí, znehodnotí alebo zničí vec, ktorá je vojnovým pamätníkom, pamätnou tabuľou vojny, vojnovým hrobom, vojnovou kultúrnou pamiatkou alebo pamätníkom holokaustu a spôsobí tak malú škodu, potrestá sa odňatím slobody až na jeden rok.
(2) Odňatím slobody na dva roky sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1 a spôsobí ním väčšiu škodu.
(3) Odňatím slobody na jeden rok päť rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1
a) a spôsobí ním značnú škodu,
b) z osobitného motívu,
c) ako verejný činiteľ,
d) závažnejším spôsobom konania, alebo
e) za krízovej situácie.
(4) Odňatím slobody na dva roky šesť rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1
a) ako člen nebezpečného zoskupenia,
b) a spôsobí tým škodu veľkého rozsahu, alebo
c) na území požívajúcom ochranu podľa osobitného predpisu.“.
Spresnenie a zapracovanie terminológie počas legislatívneho procesu za cieľ zahrnúť aj pamätníky holokaustu a zároveň stanoviť pri malej škode trest pre páchateľa, nakoľko väčšinové poškodenia sú práve v menšom rozsahu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2. V čl. I sa doterajší text označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„2. Za § 351 sa vkladá § 351a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 351a
Marenie volebnej kampane
Kto v spojení s cudzou mocou alebo cudzím činiteľom poruší zákaz vykonávať činnosť na podporu alebo v neprospech politických strán a hnutí, koalícií politických strán a hnutí alebo
4
kandidátov v čase ustanovenom na volebnú kampaň, potrestá sa odňatím slobody na jeden rok.“.“
Cieľom zavedenia novej skutkovej podstaty marenia volebnej kampane je zabezpečiť ochranu politických práva ukotvených najmä v čl. 29 31 Ústavy Slovenskej republiky prostredníctvom noriem trestného práva, a to v tých prípadoch, ak slobodná politická súťaž je ovplyvňovaná zo zahraničia ako tomu bolo v recentnom prípade volieb do Národnej rady Slovenskej republiky v roku 2023.
Navrhovaná úprava nadväzuje na úpravu volebnej kampane podľa zákona č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o volebnej kampani“). Podľa § 2 ods. 1 zákona o volebnej kampani vedú volebnú kampaň politické strany, politické hnutia, ich koalície a kandidáti; volebnou kampaňou sa rozumie činnosť v prospech aj v neprospech subjektov podľa prvej vety. Podľa § 2 ods. 2 zákona o volebnej kampani sa volebná kampaň začína dňom uverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb v Zbierke zákonov Slovenskej republiky a končí 48 hodín predo dňom konania volieb. Podľa § 2 ods. 3 zákona č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani „Činnosť iných subjektov ako ustanovených v odseku 1 (t. j. strany, hnutia, koalície, kandidáti) na podporu alebo v neprospech politických strán, koalícií politických strán a kandidátov sa v čase ustanovenom na volebnú kampaň zakazuje.“ V § 19 ods. 10 zákona o volebnej kampani je upravený správny delikt, podľa ktorého „Ministerstvo vnútra uloží pokutu od 3 000 eur do 100 000 eur fyzickej osobe podnikateľovi alebo právnickej osobe, ktorá vedie volebnú kampaň po čase ustanovenom v § 2 ods. 2 alebo poruší zákaz podľa § 2 ods. 3, a pokutu 100 000 eur, ak poruší zákaz podľa § 17 ods. 3 alebo 5.“ Analogicky je v § 20 ods. 1 písm. b) upravený aj priestupok. Z uvedeného vyplýva, že iné subjekty ako politické strany, hnutia, koalície a samotní kandidáti nemôžu viesť volebnú kampaň. Porušenie tohto pravidla je správnym deliktom, resp. priestupkom. Ak je takéto konanie výsledkom zahraničného vplyvu, je miera ohrozenia slobodnej politickej súťaže podstatne vyššia, a preto je legitímne pripustiť potrebu ochrany politickej súťaže aj prostredníctvom noriem trestného práva.
Navrhovaná skutková podstata nadväzuje na existujúce znenie zákona o volebnej kampani a zameriava sa na porušenie zákazu v § 2 ods. 3 zákona o volebnej kampani. Ako ďalší znak skutkovej podstaty trestného činu sa navrhuje použiť to, že ide o konanie v spojení s cudzou mocou alebo cudzím činiteľom. Tým sa odlíši nový trestný čin od doterajšieho správneho deliktu, resp. priestupku. Cudzou mocou sa na účely Trestného zákona rozumejú cudzie štáty a ich vojenské alebo iné zoskupenia predstavované ich organizáciami a orgánmi, akými najmä osoby vykonávajúce spravodajskú činnosť, vojenskí funkcionári,
5
diplomati a iní štátni úradníci 133 ods. 1). Cudzím činiteľom sa na účely Trestného zákona rozumie fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá síce nie je orgánom alebo zástupcom cudzieho štátu, ale vzhľadom na svoje politické, hospodárske alebo spoločenské postavenie významný vplyv vo svojom štáte alebo v medzinárodných vzťahoch (§ 133 ods. 2).
Subjekt skutkovej podstaty je všeobecný, t. j. je ním každá fyzická osoba alebo právnická osoba. Subjektívna stránka vyžaduje úmysel. Objektívna stránka je založená na porušení zákazu vykonávať činnosť na podporu alebo v neprospech politických strán, koalícií politických strán a kandidátov v čase ustanovenom na volebnú kampaň v spojení s cudzou mocou alebo cudzím činiteľom. Objektom chráneným touto skutkovou podstatou je čistota volebnej kampane v kontexte slobodnej politickej súťaže politických síl.
Ako trestná sankcia sa navrhuje trest odňatia slobody na jeden rok.
Ochrana slobodnej politickej súťaže pred zahraničným vplyvom nie je v európskom priestore novinkou, pretože k obdobným úpravám, ktoré chránia slobodnú politickú súťaž pred zahraničnými vplyvmi prijalo Belgicko, Rakúsko a Maďarsko.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3. Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 316/2016 Z. z., zákona č. 161/2018 Z. z., zákona č. 214/2019 Z. z., zákona č. 474/2019 Z. z., zákona č. 288/2020 Z. z., zákona č. 312/2020 Z. z., zákona č. 309/2023 Z. z., zákona č. 40/2024 Z. z., zákona č. 353/2024 Z. z. a zákona č. 157/2025 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 3 sa za slová „marenie výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 a 349,“ vkladajú slová „marenie volebnej kampane podľa § 351a,“.“.
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje a primerane sa upraví aj názov zákona.
Navrhuje sa novú skutkovú podstatu trestného činu marenia volebnej kampane zahrnúť do katalógu trestných činov, ktorých sa môžu dopustiť aj právnické osoby.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
Gestorský výbor odporúča hlasovať o uvedených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch (body 1 až 3) spoločne, s odporúčaním schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších (tlač 986) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších v druhom čítaní (tlač 986a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č. 390 zo 14. októbra 2025.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Richarda Glücka, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov a pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a určil poslancov Zuzanu Plevíkovú, Richarda Eliáša, Adama Lučanského, Štefana Gašparoviča, Miroslava Čellára a Tibora Gašpara za náhradníkov spravodajcu.
Miroslav Čellár v. r.
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 14. októbra 2025