NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
KNR-VFR-5703/2025-12
895a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 895) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 895).
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1108 zo 16. septembra 2025 pridelila predmetný vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 895) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Národná rada Slovenskej republiky určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
2
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tieto výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol pridelený:
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 254 zo dňa 13. októbra 2025),
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 358 zo dňa 9. októbra 2025),
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj o návrhu zákona nerokoval , pretože podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III vyplývajú nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I bode 4 § 2 písm. f) sa slová „ak vykonáva alebo vykonať finančnú kontrolu podľa § 9“ nahrádzajú slovami „§ 9“.
Ide o vypustenie nadbytočných a duplicitných slov.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I bode 14 § 4 ods. 1 písm. e) sa slová „nápravu a odstraňovať“ nahrádzajú slovami „nápravu, odstraňovať“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu. V zmysle bodu 5 prílohy č. 2 k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.) sa spojka kladie medzi posledné dve možnosti (v tomto prípade náležitosti).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I bode 14 § 5 ods. 1 písm. d) sa za slovo „len“ vkladá slovo „vtedy“.
Ide o jazykovú úpravu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
3
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I bode 27 § 8 ods. 1 sa slová „Ustanovenie prvej vety a druhej vety neplatí“ nahrádzajú slovami „Ustanovenia prvej vety a druhej vety neplatia“.
Ide o spresnenie textu použitím plurálu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I bode 28 § 10 ods. 2 písm. b) sa slovo „zlepšeniu“ nahrádza slovom „zlepšovaniu“.
Zo znenia písmena b) vyplýva kontinuálnosť predmetnej činnosti, čomu lepšie zodpovedá navrhované slovo „zlepšovaniu“.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I bode 42 § 15 ods. 1 štvrtej vete sa vypúšťa slovo „najneskôr“.
Ide o vypustenie nadbytočného slova, ktoré v obdobnom kontexte nie je použité ani v piatej vete predmetného odseku.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I bode 43 § 15 ods. 4 sa v celom texte slovo „ich“ nahrádza slovom „jeho“.
Ide o vypustenie nadbytočných a duplicitných slov.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I bode 54 § 20 ods. 1 písm. a) sa v celom texte vypúšťa slovo „si“.
Ide o jazykovú úpravu a formulačné zjednotenie v súlade so zaužívanou terminológiou.
4
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I bode 70 § 21 ods. 3 písm. b) sa slová „auditom a vydať“ nahrádzajú slovami „auditom, vydať“, slová „pravdivosti a umožniť“ sa nahrádzajú slovami „pravdivosti, umožniť“ a vypúšťa sa slovo „si“.
Legislatívno-technické úpravy: v zmysle bodu 5 prílohy č. 2 k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.) sa spojka kladie medzi posledné dve možnosti (v tomto prípade povinnosti). Jazyková úprava vypúšťa nadbytočné slovo „si“, čím sa text aj formulačne zjednocuje.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.K čl. I, bod 71
V čl. I bod 71 znie:
„71. V § 21 ods. 3 písmeno f) znie:
„f) splniť prijaté opatrenia na nápravu nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku a predložiť dokumentáciu preukazujúcu splnenie prijatých opatrení v lehote určenej oprávnenou osobou.“.“.
Z dôvodu jednoznačnosti je potrebné explicitne doplniť povinnosť povinnej osoby splniť prijaté opatrenia obdobne ako je to upravené v § 21 ods. 3 písm. d).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.K čl. I, bod 74
V čl. I bode 74 v § 22 ods. 4 prvá veta znie:
Na náležitosti čiastkovej správy a správy sa vzťahuje odsek 3 písm. a) až d).“.
Ide o spresnenie, aby bolo zrejmé, že na náležitosti čiastkovej správy a správy sa vzťahuje odsek 3 písm. a) d), ktoré upravujú niektoré náležitosti návrhu čiastkovej správy a návrhu správy.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
5
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.V čl. I bode 74 § 22 ods. 6 tretej vete v celom texte sa za slovami „§ 9“ slovo „alebo“ nahrádza čiarkou.
Legislatívno-technické úpravy: v zmysle bodu 5 prílohy č. 2 k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.) sa spojka kladie až medzi posledné dve možnosti.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.V čl. I bode 75 § 22a ods. 2 predposlednom riadku sa slová „správy alebo návrhu čiastkovej správy alebo správy“ nahrádzajú slovami „správy, návrhu čiastkovej správy, správy“.
Legislatívno-technické úpravy: v zmysle bodu 5 prílohy č. 2 k Legislatívnym pravidlám tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.) sa spojka kladie až medzi posledné dve možnosti.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. I bode 80 § 26 ods. 5 prvej vete sa slovo „uplatnil“ nahrádza slovom „podal“.
Ide o terminologické spresnenie v súlade s § 26 ods. 3 a 4 zákona č. 357/2015 Z. z.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.V čl. I bode 83 § 28 ods. 3 časti vety za bodkočiarkou sa za slovo „aj“ vkladá slovo „vtedy“.
Ide o jazykovú úpravu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.K čl. I, bod 92
V čl. I bode 92 v § 30c ods. 3 sa na konci pripájajú tieto slová: „podľa tohto zákona“.
6
Z dôvodu aby boli pokryté aj také eventuálne situácie, ak by orgán verejnej správy mal zriadený útvar vnútorného auditu, avšak tento by nespĺňal podmienky kladené na neho týmto návrhom zákona, sa dopĺňa na konci spresnenie, že ide o útvar vnútorného auditu podľa tohto zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.V čl. I bode 92 § 30c ods. 5 sa slová „začínajúce 1. januára“ nahrádzajú slovami „začínajúce najskôr 1. januára“.
Ide o spresnenie textu vychádzajúc z kontextu daného ustanovenia, z ktorého vyplýva, že sa vzťahovať ako na účtovné obdobia začaté presne 1. januára, tak aj na neskôr začaté účtovné obdobia.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.K čl. I, bod 92
V čl. I bode 92 v § 30c ods. 6 sa vypúšťajú slová „v znení účinnom od 1. januára 2026“ a za slovo „plniť“ sa vkladá slovo „najneskôr“.
Účinnosť nie je potrebné uvádzať, keďže predmetné ustanovenie § 18 ods. 1 písmena d) je novým ustanovením doplneným týmto návrhom zákona v čl. I bode 50. Účinnosť celého § 30c je vyjadrená v jeho nadpise, ako aj v článku o účinnosti návrhu zákona. Pre spresnenie sa dopĺňa, že novú povinnosť podľa § 18 ods. 1 písm. d) je orgán verejnej správy povinný plniť najneskôr od 1. júla 2026.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.V čl. I bode 92 § 30c ods. 8 sa slová prechádza 1. januára“ nahrádzajú slovami „prechádza od 1. januára“ .
Predmetné formulačné spresnenie lepšie postihuje skutočnosť, že prechod pôsobnosti nebude realizovaný len v daný deň, ale od daného dňa.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
7
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.V čl. I bode 92 § 30c odsek 14 znie:
„(14) Členstvo zástupcu Úradu vládneho auditu vo výbore zaniká 1. januára 2026.“.
Navrhovaná formulácia lepšie zohľadňuje zrušenie Úradu vládneho auditu od 1. januára 2026.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.K čl. V, nové body 2 a 3
V čl. V sa za bod 1 vkladajú nové body 2 a 3, ktoré znejú:
„2. V § 14 ods. 1 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie:
Informácie a údaje získané podľa prvej vety si cenové orgány môžu navzájom poskytovať.“.
3. V § 14 ods. 1 tretej vete sa slovo „Týmto“ nahrádza slovami „Ustanoveniami prvej vety a druhej vety“.“.
Doterajšie body 2 až 11 sa primerane prečíslujú.
S cieľom minimalizovania administratívnej a finančnej záťaže cenových orgánov a fyzických osôb a právnických osôb, od ktorých si cenové orgány môžu vyžiadať cenové informácie podľa § 14 sa zavádza možnosť zdieľania získaných informácií medzi cenovými orgánmi. Ochrana údajov podľa tohto zákona alebo osobitných predpisov týmto nie je dotknutá.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
22.K čl. V, nový bod 10
V čl. V sa za bod 9 vkladá nový bod 10, ktorý znie:
„10. V § 20 sa vypúšťa odsek 9.
Doterajšie odseky 10 až 12 sa označujú ako odseky 9 až 11.“.
Doterajšie body 10 a 11 sa primerane prečíslujú.
Ide o zefektívnenie procesov informovania verejnosti odstránením duplicity, nakoľko každý cenový orgán monitoruje cenový vývoj osobitne a Ministerstvo financií
8
SR výsledky zverejňuje prostredníctvom príslušných dokumentov na svojom webovom sídle.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
23.K čl. V, bod 10
V bode 10 sa slová „ods. 11“ nahrádzajú slovami „ods. 10“.
Legislatívno - technická úprava vzhľadom na vypustenie odseku 9 v § 20.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
24.V čl. VII bode 4 sa v celom texte slová „§ 122yi“ nahrádzajú slovami „§ 122yj“ a slová „§ 122yj“ sa nahrádzajú slovami „§ 122yk“.
Ide o legislatívno-technické úpravy vyvolané medzičasom prijatým zákonom č. 187/2025 Z. z.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
25.V čl. VII bode 5 sa číslo „16“ nahrádza číslom „17“ a číslo „15“ sa nahrádza číslom „16“.
Ide o legislatívno-technické úpravy vyvolané medzičasom prijatým zákonom č. 187/2025 Z. z.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
26.V čl. VIII bode 9 sa vypúšťa nadpis paragrafu a v celom texte sa slová „§ 293gl“ nahrádzajú slovami „§ 293gmd“ a slová „§ 293gm“ sa nahrádzajú slovami „§ 293gme“.
Ide o legislatívno-technické úpravy vyvolané medzičasom prijatým zákonom v tlači 1005/čl. VI/bod 46 zohľadňujúc existujúcu systematiku prechodných ustanovení v novelizovanom zákone č. 461/2003 Z. z.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9
27. V čl. IX § 25a ods. 15 sa za slová „Generálnej prokuratúre“ vkladajú slová „Slovenskej republiky“.
Ide o spresnenie názvu daného štátneho orgánu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
28.K čl. IX
Čl. IX sa vypúšťa.
Doterajšie články sa primerane preznačia.
Z dôvodu, že čl. IX nespĺňa podmienky podľa § 6 ods. 2 a 3 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nakoľko predmetný čl. IX obsahovo priamo nesúvisí s návrhom zákona vypúšťa sa tento článok z návrhu zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
29.K čl. XII, bod 3
V čl. XII bod 3 sa text: „Poznámky pod čiarou k odkazom 37a a 37b znejú:
37a) Čl. 125 ods. 5 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013 v platnom znení.
37b) § 8 zákona č. 357/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
nahrádza textom „Poznámka pod čiarou k odkazu 37b znie:
37b) § 8 zákona č. 357/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
V § 7 ods. 3 sa ustanovuje, že riadiaci orgán vykonáva ako finančnú kontrolu overovanie podľa osobitného predpisu, ktorý je identifikovaný v poznámke pod čiarou 37a ako čl. 125 ods. 5 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013. Uvedené ustanovenie ustanovuje funkcie riadiaceho orgánu pri finančnom riadení a kontrole operačného programu. Avšak s finančným riadením a kontrolou súvisia aj ďalšie ustanovenia čl. 125, napríklad odsek 1, 5, 6 a 7. Vzhľadom na uvedené sa odkaz v poznámke pod čiarou 37a rozširuje na celý článok 125 tak, ako je to v platnom a účinnom znení.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené pod bodom IV, hlasovať takto:
a)o bodoch spoločnej správy č. 1 26, 28 a 29 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
b)o bode 27 spoločnej správy hlasovať s návrhom gestorského výboru uvedený bod neschváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 895) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 895a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 270 zo dňa 14. októbra 2025.
Týmto uznesením gestorský výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Daniela KARASA, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov Národnej rady Slovenskej republiky a navrhol Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky znení neskorších predpisov. Zároveň výbor určil poslancov Igora Váleka, Zdenku Mačicovú, Pavla Ľuptáka a Zdenka Svobodu, aby plnili úlohu spravodajcov.
Bratislava 14. októbra 2025
Ján Blcháč, v. r.
predseda
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet