NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
KNR-PZP-5788/2025-30
851a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Dagmar Kramplovej, Milana Garaja, Andreja Danka a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (tlač 851) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ako gestorský výbor k poslaneckému návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1009 z 10. júna 2025 pridelila návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Dagmar Kramplovej, Milana Garaja, Andreja Danka a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (tlač 851) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie;
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
Stanovisko vlády Slovenskej republiky k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Dagmar Kramplovej, Milana Garaja, Andreja Danka a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (tlač 851) podľa § 70 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebolo do konania schôdze gestorského výboru doručené.
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 351 z 8. októbra 2025 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 145 zo 14. októbra 2025 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto správy, vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy s odporúčaním gestorského výboru:
1.V úvodnej vete návrhu zákona sa slová „mení a dopĺňa zákon“ nahrádzajú slovami „dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky“.
Odôvodnenie k bodu 1.: Navrhuje sa legislatívno
technická úprava, ktorou sa zosúlaďuje názov návrhu zákona s jeho platným znením a aj obsahom čl. I návrhu zákona.
3
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I sa v úvodnej vete vypúšťajú slová „mení a“.
Odôvodnenie k bodu 2.: Legislatívno technická
úprava v súvislosti s obsahom čl. I návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I 1. bode sa slová „V § 2 ods. 1 sa za písmeno e) vkladá nové písmeno“ nahrádzajú slovami „§ 2 sa dopĺňa písmenom“.
Odôvodnenie k bodu 3.: Navrhuje sa legislatívno
technická úprava, ktorou sa zosúlaďuje návrh zákona s jeho platným znením, nakoľko § 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. sa nečlení na odseky.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I, 1. bode 2 ods. 1 písm. f)] sa slová „schválené ako nová potravina“ nahrádzajú slovami „povolené Európskou komisiou a zaradené do únijného zoznamu povolených nových potravín“.
Odôvodnenie k bodu 4: Navrhuje sa
zosúladenie zavedenej terminológie s § 6 ods. 3 písm. a) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z.
4
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I sa vypúšťa bod 2.
Odôvodnenie k bodu 5: Navrhuje sa
vypustenie bodu 2 návrhu zákona, ktorým sa zavádza splnomocnenie pre ministerstvo ustanoviť podrobnosti všeobecne záväzným právnym predpisom. Vzhľadom na to, že sa v rámci pozmeňujúceho návrhu vypustila povinnosť osobitného označovania potravín obsahujúcich zložku z hmyzu na obale, nie je potrebné, aby ministerstvo určovalo podrobnosti vykonávacím predpisom.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I, 3. bode 6 ods. 4 písm. e)] sa slová „štátnom jazyku“ nahrádzajú slovami „kodifikovanej podobe štátneho jazyka“.
Odôvodnenie k bodu 6: Navrhuje sa
zosúladenie s terminológiou používanou v § 9 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I, 4. bode sa v § 9c vypúšťa odsek 1.
Ostatné odseky sa primerane prečíslujú.
5
Odôvodnenie k bodu 7: Navrhuje sa
vypustenie odseku 1 v § 9c, ktorý ustanovuje povinnosť osobitného označovania potravín obsahujúcich zložku z hmyzu na obale. Cieľom je ponechať iba povinnosť oddeleného predaja a informovania spotrebiteľa podľa ďalších odsekov § 9c, čím sa zamedzí duplicitnej a nadmernej regulácii v oblasti označovania potravín, ktorá je upravená právom Európskej únie.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.Za bod 4 sa vkladá nový bod 5, ktorý znie:
„5. V § 28 sa odsek 2 dopĺňa písmenami r) až u), ktoré znejú:
r) neumiestni potravinu obsahujúcu zložku z hmyzu na samostatné predajné miesto podľa § 9c ods. 1,
s) pri predaji na diaľku neposkytne informáciu o prítomnosti zložky z hmyzu spolu s názvom potraviny podľa § 9c ods. 2,
t) pri predaji prostredníctvom automatu pred kúpou neposkytne informáciu o prítomnosti zložky z hmyzu podľa § 9c ods. 3,
u) neinformuje spotrebiteľa o prítomnosti zložku z hmyzu pri ponuke hotového pokrmu alebo jedla podľa § 9c ods. 4.“.
Odôvodnenie k bodu 8: Navrhuje sa
doplnenie skutkových podstát správnych deliktov za porušenie nových povinností podľa § 9c ods. 1 4. V súčasnosti nie je v zákone o potravinách ustanovená adekvátna sankcia pre tieto povinnosti, čo by viedlo k ich neúčinnosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
6
Čl. II
Zákon č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z. z., zákona č. 105/2004 Z. z., zákona č. 556/2004 Z. z., zákona č. 279/2008 Z. z., zákona č. 474/2009 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 290/2018 Z. z. a zákona č. 511/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 10 ods. 1 písm. c) sa slová ods. 1 alebo 2“ nahrádzajú slovami ods. 2 alebo ods. 3“.
2.V § 10 ods. 8 prvej vete sa na konci pripája bodkočiarka a slová ministerstvo postupuje rovnako aj vtedy, ak fyzická osoba doručí ministerstvu oznámenie po uplynutí lehoty podľa odseku 6.“.
3.V § 10 ods. 10 písm. b), ods. 11 písm. c) a ods. 13a ods. 2 písm. b) sa slová ods. 1 alebo ods. 2“ nahrádzajú slovami „ods. 2 alebo ods. 3“.
4.V § 13a sa pred odsek 1 vkladá nový odsek 1, ktorý znie:
„(1) Priestupku sa dopustí fyzická osoba, ktorá neoznámi ministerstvu nadobudnutie destilačného zariadenia v lehote podľa § 10 ods. 6 alebo § 15c.“.
Doterajšie odseky 1 až 4 sa označujú ako odseky 2 až 5.
5.V § 13a odsek 4 znie:
„(4) Ministerstvo uloží za priestupok podľa
a) odseku 1 alebo odseku 3 pokutu od 100 eur do 3 000 eur,
b) odseku 2 pokutu od 500 eur do 3 000 eur.“.
6.Za § 15b sa vkladá § 15c, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 15c
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. apríla 2026
Fyzická osoba, ktorá do 31. marca 2026 neoznámila ministerstvu nadobudnutie destilačného zariadenia v lehote podľa § 10 ods. 6 a nie je zapísaná v evidencii podľa § 10 ods. 7, je povinná oznámiť ministerstvu nadobudnutie destilačného zariadenia do 30. júna 2026.“.“.
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
V súvislosti s tým sa na primerane upraví názov zákona.
Nový článok nadobúda účinnosť 1. apríla 2026.
Odôvodnenie k bodu 9: Navrhuje sa doplniť
novelizačný článok k zákonu č. 467/2002 Z. z., pretožedoterajšia právna úprava
7
nepostihuje niektoré nedostatky na úseku oznamovania nadobudnutia destilačného zariadenia fyzickými osobami. Navrhuje sa, aby MPRV SR mohlo zaevidovať aj tie fyzické osoby, ktorí nadobudnutie destilačného zariadenia oznámili po 15 dňovej lehote, čím síce porušili povinnosť, avšak podľa doterajšej úpravy sa napriek nadobudnutiu tohto zariadenia nedostali do evidencie. Zároveň sa porušenie tejto povinnosti výslovne zaraďuje medzi priestupky, kde dosiaľ chýbalo. V prechodnom ustanovení sa navrhuje ustanoviť prechodné obdobie troch mesiacov, počas ktorých si dotknuté fyzické osoby majú splniť povinnosť, ktorú dovtedy porušovali. Ak nesplnia túto prechodnú oznamovaciu povinnosť, bude aj to priestupkom.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. II sa slová „dňom 1. apríl“ nahrádzajú slovami „1. apríla“.
Odôvodnenie k bodu 10: Legislatívno
technické precizovanie textu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 10 spoločnej správy spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
8
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k poslaneckému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky poslancov Národnej rady Slovenskej republiky poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Dagmar KRAMPLOVEJ, Milana GARAJA, Andreja DANKA a Adama LUČANSKÉHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (tlač 851) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Dagmar KRAMPLOVEJ, Milana GARAJA, Andreja DANKA a Adama LUČANSKÉHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (tlač 851a) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 149 zo 14. októbra 2025.
V citovanom uznesení výbor poveril spoločného spravodajcu výborov Jána Kvorku predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ho podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Ivan Š e v č í k, v. r.
predseda výboru