Národná rada Slovenskej republiky
IX. volebné obdobie
Č: KNR-VHZ-5797/2025-19
864a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 864) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 864) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1082 z 9. septembra 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
2
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 347 z 8. októbra 2025
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 250 z 13. októbra 2025 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 201 z 10. októbra 2025.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I, 2. bode, § 2 písm. p) prvý bod sa slovo „otvorený“ nahrádza slovom „prístupný“.
Legislatívno-technická úprava; zjednotenie terminológie zákona [(napr. § 39 ods. 5 písm. b) a § 34 ods. 1 a 2 platného znenia zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa].
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I, 4. bode, § 5 ods. 1 písm. f) sa nad slová „osobitného predpisu“ umiestňuje odkaz 22a.
Poznámka pod čiarou k odkazu 22a znie:
22a) Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2025/1960 z 25. septembra 2025 o dizajne a obsahu harmonizovaného oznámenia o zákonnej záruke súladu a harmonizovaného označenia obchodnej záruky životnosti (Ú. v. EÚ L, 2025/1960, 2. 10. 2025).“.
Navrhuje sa doplnenie odkazu na vykonávacie nariadenie Európskej komisie, ktoré upravuje harmonizované oznámenie o zákonnej záruke súladu a harmonizované označenie obchodnej záruky životnosti. Čl. I body 4 a 5 odkazujú na osobitný predpis bez jeho konkretizácie. Doplnenie odkazu sa navrhuje z dôvodov právnej istoty obchodníkov pri plnení predzmluvnej informačnej povinnosti týkajúcej sa zodpovednosti za vady voči spotrebiteľom.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3
3.V čl. I, 5. bode, § 5 ods. 1 písm. g) sa nad slová „osobitného predpisu“ umiestňuje odkaz 22a.
Navrhuje sa doplnenie odkazu na vykonávacie nariadenie Európskej komisie, ktoré upravuje harmonizované oznámenie o zákonnej záruke súladu a harmonizované označenie obchodnej záruky životnosti. Čl. I body 4 a 5 odkazujú na osobitný predpis bez jeho konkretizácie. Doplnenie odkazu sa navrhuje z dôvodov právnej istoty obchodníkov pri plnení predzmluvnej informačnej povinnosti týkajúcej sa zodpovednosti za vady voči spotrebiteľom.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I 7. bode poznámke pod čiarou k odkazu 23b sa slová „príloha IV“ nahrádzajú slovami „bod 5 prílohy IV, príloha IVa, V a VI“.
Legislatívno-technické spresnenie poznámky pod čiarou k odkazu 23b, keďže prílohy IVa VI tiež upravujú informáciu o bodovom hodnotení opraviteľnosti tovaru.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I sa za 10. bod vkladajú nové body 11 a 12, ktoré znejú:
„11. V § 5 ods. 6 sa vypúšťajú písmená l) a m).
12. V § 5 sa za odsek 6 vkladá nový odsek 7, ktorý znie:
„(7) Odsek 1 písm. a) až p) a odsek 4 sa nevzťahujú na zmluvu o
a) preprave osôb,
b) zájazde.36)“.“.
Doterajší odsek 7 sa označuje ako odsek 8.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Navrhované body 11 a 12 nadobúdajú účinnosť 1. januára 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Cieľom návrhu je zabezpečiť súlad zákona o ochrane spotrebiteľa s právom EÚ. Ustanovenia § 5 ods. 6 písm. l) a m) zákona o ochrane spotrebiteľa v rozpore s čl. 3 ods. 3 písm. g) a k) smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ z 25. októbra
4
2011 o právach spotrebiteľov, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 93/13/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES a ktorou sa zrušuje smernica Rady 85/577/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES v platnom znení, keď vylučujú aplikáciu § 5 ods. 2 (čl. 22 smernice 2011/83/EÚ v platnom znení o požiadavkách na doplnkové platby) na zmluvy o preprave osôb a zmluvy o zájazde. V zmysle návrhu sa § 5 ods. 2 zákona o ochrane spotrebiteľa vzťahovať aj na zmluvu o preprave osôb a zmluvu o zájazde. Navrhovaná zmena je v súlade s výhradami k transpozícii práva EÚ, ktoré Európska komisia adresovala Slovenskej republike v liste z 18. júla 2025 k prípadu DLGE(2025)11025.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I, 16. bode 10 ods. 2 písm. d)] sa za slová „dostupných a overiteľných záväzkov“ vkladá slovo „obchodníka“.
Upresnenie znenia ustanovenia v súlade so 4. bodom odôvodnenia k smernici (EÚ) 2024/825, ako aj s osobitnou časťou dôvodovej správy návrhu zákona (k bodom 15 a 16) sa z dôvodu zrozumiteľnosti navrhovaného ustanovenia dopĺňa subjekt záväzkov t. j. „obchodník“, aby bolo zo znenia ustanovenia zrejmé o koho záväzky ide.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I sa za 16. bod vkladá nový 17. bod, ktorý znie:
„17. V § 11 ods. 6 písm. a) sa za slovami „hodnotenia produktov“ vypúšťa čiarka a slová „ktoré predáva alebo poskytuje,“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Navrhovaný bod 17 nadobúda účinnosť 1. januára 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Cieľom návrhu je zabezpečiť úplný súlad § 11 ods. 6 písm. a) zákona o ochrane spotrebiteľa s čl. 7 ods. 6 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2005/29/ES z 11. mája 2005 o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom
5
na vnútornom trhu, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 84/450/EHS, smernice Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 (smernica o nekalých obchodných praktikách) v platnom znení. Ak obchodník poskytuje prístup k spotrebiteľským hodnoteniam produktov, za dôležité sa považujú informácie o tom, či a ako obchodník zabezpečuje, že uverejnené hodnotenia pochádzajú od spotrebiteľov, ktorí produkt skutočne použili alebo kúpili, pričom povinnosť sa vzťahuje na všetky uverejnené hodnotenia produktov, nielen tých produktov, ktoré obchodník (priamo) predáva alebo poskytuje. Navrhovaná zmena je v súlade s výhradami k transpozícii práva EÚ, ktoré Európska komisia adresovala Slovenskej republike v liste z 18. júla 2025 k prípadu DLGE(2025)11025.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I, 18. bode, § 13a ods. 2 sa slová „médiu, v primeranej lehote“ nahrádza slovami „médiu bezodkladne“.
Precizovanie ustanovenia v súlade s 11. bodom odôvodnenia k smernici (EÚ) 2024/1799, ktoré vysvetľuje, že primeraná lehota by mala zodpovedať čo najkratšej lehote. Z tohto dôvodu sa v záujme ochrany spotrebiteľa primeraná lehota nahrádza slovom „bezodkladne“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. I, 18. bode, § 13b ods. 1 sa vypúšťajú slová „(Ú. v. EÚ L, 2024/1799, 10.7.2024)“.
Cieľom návrhu je zabezpečiť primeranú a úplnú transpozíciu práva a súlad zákona o ochrane spotrebiteľa s Legislatívnymi pravidlami tvorby zákonov. Legislatívno-technickú úprava, ktorou sa v navrhovanom, normatívnom texte zákona vypúšťa odkaz na Úradný vestník Európskej únie, v ktorom publikované príslušné právne záväzné akty Európskej únie.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6
10.V čl. I 30. bod znie:
„30. V § 26 ods. 4 a 5 sa slovo „povinností“ nahrádza slovom „povinnosti“, za slovami „písm. a)“ sa vypúšťa čiarka a vkladajú sa slová „okrem nekalej obchodnej praktiky, ktorá sa týka ceny, spôsobu výpočtu ceny alebo existencie osobitnej cenovej výhody, povinností podľa“ a za slovami „§ 22“ sa vypúšťa čiarka a vkladá sa slovo „a“.“.
Čl. I 30. bod novelizuje v § 26 odseky 4 a 5 a súbežne tieto odseky novelizované aj v tlači 896 čl. III 8. bode, čo spôsobuje vzájomnú kolíziu. Navrhované zmeny zohľadňujú predmetnú kolíziu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. I, 48. bode, prílohe č. 1, v časti Klamlivé obchodné praktiky sa v šiestom bode na konci pripájajú tieto slová: „(napríklad „šetrný ku klíme“, „šetrný k životnému prostrediu“, „zelený“, „ekologický“)“.
Navrhuje sa doplniť exemplifikatívny výpočet tvrdení, ktoré možno kvalifikovať ako všeobecné environmentálne tvrdenia s cieľom posilnenia právnej istoty podnikateľov ako autorov týchto tvrdení a spotrebiteľov ako adresátov týchto tvrdení.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 11 spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 864) s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 225 zo 14. októbra 2025.
7
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu poslankyňu Andreu Szabóovú predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 14. októbra 2025
Róbert P u c i, v.r.
predseda Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti