Národná rada Slovenskej republiky
IX. volebné obdobie
Č: KNR-VHZ-5708/2025-6
1009a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o adresnej energopomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1009) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o adresnej energopomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1009) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1146 z 26. septembra 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
2
III.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 198 z 30. septembra 2025 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky o návrhu nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I § 8 ods. 9 druhej vete sa číslo „9“ nahrádza číslom „8“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I § 10 ods. 3 úvodná veta znie:
„Ministerstvo hospodárstva a okresný úrad poskytujú“.
Ide o legislatívno–technickú úpravu v nadväznosti na kompetencie ministerstva uvedené v odseku 2.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I § 10 ods. 3 písm. b) sa za slová „o členoch energetickej domácnosti“ vkladajú slová „v rozsahu meno, priezvisko a dátum narodenia“.
Navrhuje sa spresnenie údajov, ktoré sa poskytujú o členoch energetickej domácnosti.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I § 11 sa odsek 2 dopĺňa písmenom k), ktoré znie:
3
„k) odberateľovi elektriny v domácnosti alebo odberateľovi plynu v domácnosti, ktorý sa rozhodne odoberať elektrinu alebo plyn za cenu nepodliehajúcu cenovej regulácii, ponúknuť dodávku elektriny alebo dodávku plynu za cenu nepresahujúcu cenu regulovanú úradom.“.
Ide o doplnenie povinnosti pre dodávateľa elektriny a dodávateľa plynu ponúknuť odberateľovi elektriny alebo plynu v domácnosti možnosť odoberať elektrinu alebo plyn za ceny v rozsahu regulovaného cenníka aj pre tých odberateľov elektriny alebo plynu, ktorí sa rozhodnú odoberať elektrinu alebo plyn mimo regulovaného rámca, o. i. z dôvodu, aby nespĺňali podmienku na vznik práva na adresnú energopomoc podľa § 4 ods. 2 písm. b) zákona.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5. V čl. I § 14 odsek 2 znie:
„(2) Plnením povinností dodávateľom elektriny a dodávateľom plynu podľa tohto zákona nedochádza k porušeniu práv alebo povinností v oblasti energetiky podľa osobitných predpisov.35)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 35 znie:
35) § 22 zákona č. 250/2012 Z. z. v znení zákona č. 256/2022 Z. z.
§ 17 ods. 1 písm. b), § 34 ods. 2 písm. g) a § 69 ods. 2 písm. d) zákona č. 251/2012 Z. z. v znení zákona č. 256/2022 Z. z.“.
Doterajšia poznámka pod čiarou k odkazu 36 sa vypúšťa.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technické doplnenie v nadväznosti na relevantné ustanovenia zákona č. 250/2012 Z. z. a zákona č. 251/2012 Z. z.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6. Za článok I sa vkladá nový článok II, ktorý znie:
Čl. II
Zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení zákona č. 369/1999 Z. z., zákona č. 441/2001 Z. z., zákona č. 660/2002 Z. z., zákona č. 174/2004 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 454/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona
4
č. 224/2006 Z. z., zákona č. 335/2007 Z. z., zákona č. 216/2008 Z. z., zákona č. 49/2012 Z. z., zákona č. 190/2013 Z. z., zákona č. 335/2014 Z. z., zákonač. 125/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 254/2016 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 211/2019 Z. z., zákona č. 234/2019 Z. z., zákona č. 395/2019 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 101/2022 Z. z., zákona č. 222/2022 Z. z., zákona č. 122/2023 Z. z. a zákona č. 160/2024 Z. z. sa dopĺňa takto:
1. § 4 sa dopĺňa odsekom 9, ktorý znie:
„(9) Ak občan evidovaný trvalý pobyt v dome, ktorý sa člení na byty, a číslo bytu v evidencii pobytu občanov zapísané nesprávne alebo nemá zapísané, môže požiadať o opravu alebo o dodatočný zápis čísla bytu, pričom je povinný predložiť doklady uvedené v § 3 ods. 8.“.
2. V § 23a ods. 2 sa za slová „elektronické komunikačné služby,8ae)“ vkladajú slová „prevádzkovateľovi regionálnej distribučnej sústavy, prevádzkovateľovi distribučnej siete, ku ktorej je pripojených viac ako 100 000 koncových odberateľov plynu a organizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou,8aea)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8aea znie:
8aea) Zákon č. .../2025 Z. z. o adresnej energopomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Nasledujúce články sa primerane preznačia.
Navrhuje sa doplnenie zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v záujme umožnenia opravy alebo dodatočného zápisu čísla bytu. Zároveň sa navrhuje doplnenie v nadväznosti na ustanovenie § 11 zákona o adresnej energopomoci, a to v súvislosti s potrebou poskytovania údajov prevádzkovateľovi regionálnej distribučnej sústavy, prevádzkovateľovi distribučnej siete, ku ktorej je pripojených viac ako 100 000 koncových odberateľov plynu a organizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou. Tieto zmeny potrebné na zabezpečenie účelu a praktického uplatnenia zákona o adresnej energopomoci.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
7. Za čl. VI sa vkladá nový čl. VII, ktorý znie:
„Čl. VII
Zákon č. 150/2025 Z. z. o niektorých opatreniach na zvýšenie odolnosti Slovenskej republiky v oblasti obrany a bezpečnosti, o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
5
1.V § 8 ods. 1 písm. a) sa slová „stredné odborné vzdelanie“ nahrádzajú slovami „nižšie stredné vzdelanie“.
2.V § 12 ods. 2 písmeno b) znie:
„b) vojakovi branných záloh v sume 1 500 eur, ak sa zúčastnil na výcviku branných záloh najmenej v rozsahu 14 dní v kalendárnom roku.“
3.V § 12 odsek 3 znie:
„(3) Ak vojak operačných záloh podľa § 4 ods. 3 nebol po dobu viac ako šiestich mesiacov od jeho zaradenia do operačných záloh povolaný na pravidelné cvičenie alebo plnenie úloh ozbrojených síl z dôvodov na strane veliteľa vojenského útvaru, patrí mu motivačný príspevok v sume 600 eur za kalendárny rok.“
4.V § 12 ods. 4 sa slová „do konca kalendárneho roka, v ktorom absolvoval výcvik branných záloh,“ nahrádzajú slovami „do 12 mesiacov od nástupu na výcvik branných záloh“.
5.§ 12 sa dopĺňa o odseky 22 a 23, ktoré znejú:
„(22) Ak sa vojak operačných záloh alebo vojak pohotovostných záloh zúčastnil pravidelného cvičenia v čase pracovného voľna, ktoré mu na tento účel poskytol jeho zamestnávateľ podľa osobitného predpisu,28a) suma motivačného príspevku, na ktorý mu vznikol nárok podľa odseku 2 písm. a), sa skráti o sumu nákladov zamestnávateľa na náhradu mzdy za pracovné voľno, ktoré vojenský útvar uhradil zamestnávateľovi podľa osobitného predpisu.28b)
(23) Odsek 22 sa vzťahuje aj na vojaka branných záloh, ktorý sa zúčastnil výcviku branných záloh a vznikol mu nárok na motivačný príspevok podľa odseku 2 písm. b).“
Poznámky pod čiarou k odkazom 28a a 28b znejú:
28a) § 139 ods. 2 Zákonníka práce.
28b) § 139 ods. 9 Zákonníka práce.“
6.V § 46 odsek 1 znie:
„(1) Občan, ktorému nevznikla branná povinnosť, môže dobrovoľne prevziať brannú povinnosť od dňa nasledujúceho po dni, v ktorom dovŕši 18 rokov veku, ak trvalý pobyt na území Slovenskej republiky. O povolení dobrovoľne prevziať brannú povinnosť rozhoduje okresný úrad v sídle kraja na základe písomnej žiadosti občana.“
Doterajšie články sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa novelizácia nasledovných ustanovení zákona č. 150/2025 Z. z. o niektorých opatreniach na zvýšenie odolnosti Slovenskej republiky v oblasti obrany a bezpečnosti, o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov s cieľom uľahčiť proces zaraďovania občanov do Národných obranných síl a
6
racionalizácie podmienok a procesov vyplácania náležitostí vojakov v zálohe:
v § 8 ods. 1 písm. a) sa navrhuje znížiť kvalifikačné predpoklady na výkon funkcie s plánovanou vojenskou hodnosťou vojak 2. stupňa, slobodník a desiatnik zo stredného odborného vzdelania na nižšie stredné vzdelanie z dôvodu uľahčenia vstupu do Národných obranných síl občanom, ktorí spĺňajú vekové kritérium pre vznik brannej povinnosti ale ešte neukončili stredné odborné vzdelanie;
v § 12 ods. 2 písm. b) sa navrhuje vykonanie legislatívno-technickej úpravy, ktorej cieľom je zosúladenie používanej právnej terminológie, keďže vojak branných záloh sa zúčastňuje výcviku branných záloh a nie pravidelného cvičenia a vojak branných záloh taktiež nemôže plniť úlohy ozbrojených síl podľa § 15 a 16;
v § 12 ods. 3 sa s cieľom zabezpečiť efektívnejšie nakladanie s prostriedkami verejného rozpočtu navrhuje sprísniť podmienky na vyplatenie motivačného príspevku vo výške 600 eur tým, že vojakovi operačných záloh vznikne nárok na jeho vyplatenie iba vtedy, ak nebol povolaný na pravidelné cvičenie alebo plnenie úloh ozbrojených síl po dobu viac ako šesť mesiacov od jeho zaradenia do operačných záloh z dôvodov na strane veliteľa vojenského útvaru;
cieľom úprav v § 12 ods. 4 je zladenie procesu plánovania pravidelného cvičenia a vyplácania doplatku k motivačnému príspevku naviazaním jeho vyplácania na podmienku uzatvorenia dohody o zaradení do operačných záloh (resp. pohotovostných záloh) najneskôr do 12 mesiacov od nástupu na výcvik branných záloh, a nie do konca kalendárneho roka, v ktorom bol tento výcvik absolvovaný;
v § 12 sa dopĺňajú ustanovenia odsekov 22 a 23 umožňujúce skrátenie motivačného príspevku o sumu nákladov zamestnávateľa na náhradu mzdy zamestnanca za pracovné voľno poskytnuté na účely účasti na pravidelnom cvičení alebo plnení úloh ozbrojených síl Slovenskej republiky s cieľom zabezpečenia efektívnejšieho nakladania s verejnými finančnými prostriedkami vyčlenenými na činnosť Národných obranných síl;
v § 46 sa upravuje odsek 1 s cieľom umožniť občanom Slovenskej republiky dobrovoľne prevziať brannú povinnosť v deň nasledujúci po dni, v ktorom dovŕšia 18 rokov veku, aby v prípade ich záujmu mohli vstúpiť do Národných obranných síl ešte v ten istý kalendárny rok.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
7
8. V čl. VII sa slová „1. októbra 2025“ nahrádzajú slovami „10. októbra 2025“.
Navrhuje sa úprava účinnosti zákona na 10. október 2025, pretože pôvodne navrhnutý dátum 1. október 2025 nie je realizovateľný, ak majú byť dodržané ústavou a zákonom garantované lehoty v legislatívnom procese.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 8 spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o adresnej energopomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1009) s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 199 z 30. septembra 2025.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Igora Šimka predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 30. septembra 2025
Róbert P u c i, v.r.
predseda Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti