1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Marián ČAUČÍK, Milan MAJERSKÝ, Igor JANCKULÍK a Martin ŠMILŇÁK-
V predkladanom návrhu zákona navraciame späť zaradenie samosprávnych krajov medzi subjekty verejného práva. Samosprávne kraje, zapojené v rámci participácie v oblasti regionálneho rozvoja, právnickými osobami založenými na účel plnenia potrieb verejného záujmu, ktoré nemajú výrobný alebo obchodný charakter.
Samosprávne kraje boli zahrnuté medzi subjekty verejného práva do roku 2021, následne boli vypustené zo zákona zrejme z dôvodu nezáujmu z ich strany o využitie tohto postavenia. V prípade ak by tam samosprávne kraje znova boli, nielenže by získali právomoci vykonávať aktivity v zmysle zákona napr. v prípade čistiarní odpadových vôd, ktoré vlastnia, ale zjednodušil by sa aj proces financovania projektovej prípravy a aj výstavby vodovodov a kanalizácií na území jednotlivých samosprávnych krajov, nakoľko sa na tento zákon odvolávajú súvisiace zákony týkajúce sa čerpania fondov, konkrétne výziev z Rady Partnerstva ako aj výziev z Envirofondu. Samosprávnym krajom sa teda navrhuje participovať na zriaďovaní a vlastníctve verejných vodovodov a verejných kanalizácií v rámci kompetencií v oblasti regionálneho rozvoja.
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana ako aj pozitívny vplyv na životné prostredie. Návrh zákona nemá žiaden vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, podnikateľské prostredie, rozpočet verejnej správy, informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
2
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
Upravuje sa zaradenie samosprávnych krajov medzi subjekty verejného práva.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. januára 2026.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián ČAUČÍK.
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach
Navrhovateľ
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián ČAUČÍK
2.Definovanie problému
V aktuálnej právnej úprave zákona nie samosprávne kraje zaradené pod subjekty verejného práva, čím sa im bráni v investovaní do vodárenskej infraštruktúry na ich územiach.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je umožniť samosprávnym krajom, aby získali právomoci vykonávať aktivity v zmysle zákona napr. v prípade čistiarní odpadových vôd, ktoré vlastnia, ale zjednodušil by sa im aj proces financovania projektovej prípravy a aj výstavby vodovodov a kanalizácií na území jednotlivých samosprávnych krajov
Pozitívom navrhovanej úpravy je taktiež, že samosprávne kraje budú môcť participovať na zriaďovaní a vlastníctve verejných vodovodov a verejných kanalizácií v rámci kompetencií v oblasti regionálneho rozvoja.
4.Dotknuté subjekty
Návrh zákona sa týka všetkých obyvateľov Slovenskej republiky, pretože všetci využívajú resp. chcú využívať vodárenskú a kanalizačnú infraštruktúru.
5.Alternatívne riešenia
Nulový variant by znamenal, že samosprávne kraje naďalej nebudú môcť riešiť dopripojenie obcí na vodovody a kanalizácie, resp. nebudú môcť využiť na tieto stavby fondy Európskej únie ako veľmi relevantný zdroj financovania investičných stavieb na Slovensku.
6.Vykonávacie predpisy
Navrhovaná právna úprava nepredpokladá prijatie alebo zmenu už existujúcich vykonávacích predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
Neaplikuje sa v tomto prípade.
8.Preskúmanie účelnosti
Navrhujeme preskúmanie účinnosti a účelnosti a zároveň vyhodnotenie vplyvov tejto právnej úpravy po piatich rokoch od jej prijatia.
Ako kritérium navrhujeme zaznamenať spokojnosť obcí a miest, ktoré neboli doposiaľ odkanalizované, resp. pripojené na verejný vodovod, a to prostredníctvom interview s ich starostami, resp. primátormi.
9.Vybrané vplyvy materiálu
5
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana ako aj pozitívny vplyv na životné prostredie. Návrh zákona nemá žiaden vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, podnikateľské prostredie, rozpočet verejnej správy, informatizáciu spoločnosti.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Navrhovateľ spracoval návrh zákona v súčinnosti s odbornými tímami Kresťanskodemokratického hnutia.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené