D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ochranou pred zneužívaním syntetického obsahu generovaného umelou inteligenciou, predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky František MIKLOŠKO a Igor JANCKULÍK.
Predkladaný návrh zákona reaguje na nástup novej technologickej éry definovanej umelou inteligenciou (AI), ktorá predstavuje jednu z najvýznamnejších transformačných síl súčasnosti. Jej vplyv presahuje hranice informatiky a zasahuje do všetkých aspektov spoločenského a hospodárskeho života. Popri obrovskom potenciáli pre inovácie však AI prináša aj bezprecedentné riziká, ktoré si vyžadujú včasnú a robustnú legislatívnu odpoveď.
Jednou z najväčších a najnaliehavejších hrozieb je nekontrolované šírenie a zneužívanie technológie deepfake vysoko realistického, no úplne falošného audiovizuálneho obsahu, vytvoreného pomocou AI. Táto technológia prehlbuje existujúci problém tzv. „dohľadového kapitalizmu“, kde algoritmy na online platformách zbierajú obrovské množstvo dát o ľudskom správaní a využívajú ich na sofistikované ovplyvňovanie a manipuláciu maximalizujúcu emocionálny dopad. Technológia deepfake v kombinácii s možnosťou generovať milióny falošných online identít (tzv. armády botov) predstavuje priamu hrozbu pre integritu verejnej diskusie a demokratických procesov. V tejto súvislosti je nevyhnutné legislatívne ukotviť „právo na mentálnu bezpečnosť“ právo občana žiť v prevažne pravdivom informačnom prostredí, ktoré je dnes extrémne zraniteľné.
Súčasná právna úprava v Slovenskej republike neposkytuje dostatočne cielenú a efektívnu ochranu proti týmto novým hrozbám. Obzvlášť alarmujúca je situácia v oblasti zneužitia ľudskej podoby na tvorbu neoprávneného pornografického materiálu. Štúdie ukazujú, že drvivá väčšina deepfake obsahu na internete je pornografická, pričom v 99 % prípadov zobrazuje ženy. V prípade tzv. „revenge porn“ vytvoreného pomocou deepfake existujúce skutkové podstaty, ako ohováranie či poškodzovanie cudzích práv, nedostatočné a neposkytujú komplexnú ochranu. Preto existuje akútna spoločenská potreba zaviesť novú, špeciálnu skutkovú podstatu, ktorá by explicitne kriminalizovala nielen šírenie, ale samotnú výrobu takéhoto materiálu bez súhlasu zobrazenej osoby.
Pri tvorbe tohto návrhu sme sa inšpirovali priekopníckym legislatívnym prístupom Dánskeho kráľovstva, ktoré ako prvé v Európe navrhlo novelu zákona o autorských právach s cieľom zaručiť občanom právo na ich vlastné telo, hlas a črty tváre. Ako uviedol dánsky minister kultúry, „ľudské bytosti možno prehnať cez digitálne kopírovacie zariadenie a zneužiť ich na najrôznejšie účely a ja to nie som ochotný akceptovať“. Podobne ako dánsky model, aj náš návrh zákona za cieľ vyslať jednoznačný signál, že každý právo na svoju vlastnú digitálnu podobu a jej použitie musí podliehať výlučne jeho súhlasu.
Cieľom navrhovanej úpravy je vytvoriť komplexný právny rámec, ktorý explicitne zakotví právo na ochranu digitálnej identity v Občianskom zákonníku, zavedie cielenú administratívnoprávnu zodpovednosť a trestnoprávnu zodpovednosť za vytváranie a šírenie škodlivého deepfake obsahu v Zákone o priestupkoch a Trestnom zákone a zabezpečí rýchlu
a účinnú vymožiteľnosť práv poškodených osôb prostredníctvom úpravy Civilného sporového poriadku a zavedením zodpovednosti online platforiem.
Návrh zákona je plne v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, najmä s článkami garantujúcimi ochranu ľudskej dôstojnosti, cti, dobrého mena a súkromia. Zároveň je v súlade s právnym rámcom Európskej únie, najmä s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1689 (Akt o umelej inteligencii), ktorý zavádza povinnosti transparentnosti pre deepfake obsah, a Nariadením (EÚ) 2022/2065 (Akt o digitálnych službách), ktorý upravuje zodpovednosť online platforiem. Predkladaná vnútroštátna úprava tieto európske nariadenia dopĺňa a konkretizuje zavedením priamo vymožiteľných hmotnoprávnych noriem a sankcií.
Navrhovaná úprava nebude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Naopak, bude mať významné pozitívne sociálne vplyvy, pretože posilní právnu istotu občanov, ochráni obete zneužitia moderných technológií a prispeje k zdravšiemu a bezpečnejšiemu informačnému prostrediu.
B.Osobitná časť
K Čl. I (Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník)
Navrhované ustanovenie § 11a explicitne zakotvuje „právo na ochranu digitálnej identity“ ako samostatné osobnostné právo. Cieľom je poskytnúť fyzickým osobám jasný a silný právny základ na obranu proti neoprávnenému použitiu ich podoby, hlasu a iných charakteristík na tvorbu syntetického obsahu. Odsek 2 presne definuje nároky, ktorých sa môže dotknutá osoba domáhať (zdržanie sa konania, odstránenie následkov a primerané zadosťučinenie), čo posilňuje vymožiteľnosť práva. Zakotvenie trvania ochrany aj po smrti osoby po vzore autorského práva chráni pamiatku zosnulého a oprávnené záujmy jeho blízkych.
K Čl. II (Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch)
K bodu 1 (§ 49 ods. 1 písm. h):
Navrhuje sa zavedenie novej skutkovej podstaty priestupku proti občianskemu spolunažívaniu. Cieľom je postihovať menej závažné formy vytvorenia alebo šírenia deepfake obsahu, ktoré nedosahujú intenzitu trestného činu, ale spôsobilé narušiť súkromie alebo poškodiť česť dotknutej osoby. Tým sa zabezpečuje komplexná ochrana a dodržiava sa princíp ultima ratio trestného práva.
K bodu 2 (§ 49 ods. 2):
Navrhuje sa doplniť sadzba pokuty za novú skutkovú podstatu priestupku. Horná hranica pokuty vo výške 250 eur je stanovená s ohľadom na povahu konania. Odráža vyššiu mieru potenciálnej škodlivosti v porovnaní s bežnou urážkou na cti (pokuta do 33 eur), a to z dôvodu trvalejšej povahy digitálneho obsahu a jeho masového šírenia.
K Čl. III (Zákon č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode)
Keďže pôvodné znenie § 6 bolo zrušené, vkladá sa nové znenie tohto paragrafu. Ustanovenie zavádza konkrétne a vynútiteľné povinnosti pre poskytovateľov online platforiem v nadväznosti na Akt o digitálnych službách, pričom stanovuje povinnosť zaviesť jednoduchý nahlasovací mechanizmus a krátku, 24-hodinovú lehotu na odstránenie zjavne nezákonného obsahu. Navrhovaná sankcia má silný odstrašujúci účinok.
K Čl. IV (Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon)
Zavádza sa nová, špeciálna skutková podstata trestného činu § 374a, ktorá postihuje zlomyseľné vytváranie a šírenie deepfake obsahu. Na rozdiel od všeobecných trestných činov, toto ustanovenie priamo cieli na akt vytvorenia falošného obsahu so zámerom poškodiť. Odsek 2 definuje kvalifikované skutkové podstaty pre obzvlášť závažné konania. Odsek 3 explicitne pokrýva najzávažnejšiu formu zneužitia tvorbu syntetického obsahu zobrazujúceho deti.
K Čl. V (Zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok)
Navrhuje sa vložiť nový § 325a. Táto zmena je kľúčová pre reálnu vymožiteľnosť práv, keďže rýchlosť je pri šírení škodlivého online obsahu rozhodujúca. Ustanovenie umožňuje súdom vydať neodkladné opatrenie na zastavenie šírenia deepfake obsahu vo veľmi krátkej lehote (do 48 hodín) a za zjednodušených podmienok, čím sa poškodeným osobám poskytuje rýchly a účinný nástroj na zabránenie ďalšej škody.
K Čl. VI (Zákon č. 185/2015 Z. z. Autorský zákon)
Vkladá sa nový § 118a. Ustanovenie sa systematicky správne zaraďuje do časti upravujúcej práva súvisiace s autorským právom. Chráni ako výkonných umelcov, tak aj akúkoľvek inú fyzickú osobu pred neoprávneným digitálnym napodobnením. Zároveň sa stanovuje vyvážená výnimka pre legitímne použitie v rámci slobody prejavu, pokiaľ je obsah jasne označený a nezasahuje do ľudskej dôstojnosti.
K Čl. VII (Účinnosť)
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2026, aby sa poskytol dostatočný časový priestor na oboznámenie sa s novou právnou úpravou pre orgány aplikácie práva aj pre verejnosť.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladatelia právneho predpisu: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky František MIKLOŠKO a Igor JANCKULÍK.
2.Názov návrhu právneho predpisu: : Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ochranou pred zneužívaním syntetického obsahu generovaného umelou inteligenciou.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie a to v:
Nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1689 z 13. júna 2024, ktorým sa stanovujú harmonizované pravidlá v oblasti umelej inteligencie (akt o umelej inteligencii), najmä v čl. 50 o povinnostiach transparentnosti pre systémy umelej inteligencie.
Nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2065 z 19. októbra 2022 o jednotnom trhu s digitálnymi službami (akt o digitálnych službách), najmä v Kapitole III o zodpovednosti poskytovateľov sprostredkovateľských služieb.
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Záväzky vyplývajú priamo z vyššie uvedených nariadení, ktoré priamo uplatniteľné. Tento návrh zákona konkretizuje a dopĺňa európsky právny rámec v oblastiach, ktoré ponechané na vnútroštátnu úpravu (napr. špecifikácia trestných činov, procesné postupy).
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Úplný.
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ochranou pred zneužívaním syntetického obsahu generovaného umelou inteligenciou
Navrhovateľ
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky František MIKLOŠKO a Igor JANCKULÍK
2.Definovanie problému
Nedostatočná právna ochrana fyzických osôb pred tvorbou a šírením škodlivého syntetického obsahu (deepfake), ktorý poškodzuje ich práva, dôstojnosť a ohrozuje demokratické procesy.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom je vytvoriť komplexnú a účinnú právnu ochranu. Výsledným stavom bude posilnenie právnej istoty občanov, zavedenie jasnej zodpovednosti za zneužitie AI technológií a zabezpečenie rýchlej vymožiteľnosti práv.
4.Dotknuté subjekty
Fyzické osoby, orgány činné v trestnom konaní, súdy, poskytovatelia online platforiem.
5.Alternatívne riešenia
Nulový variant by znamenal ponechanie súčasného nedostatočného stavu a neriešenie narastajúcich spoločenských hrozieb.
6.Vykonávacie predpisy
Návrh zákona si nevyžaduje prijatie nových vykonávacích predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
Neaplikuje sa. Návrh dopĺňa priamo uplatniteľné nariadenia EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
Áno
Nie
Čiastočne
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže nevytvára nové inštitúcie ani nároky na štátny rozpočet. Vymáhanie práva bude prebiehať v rámci existujúcich kapacít súdov a orgánov činných v trestnom konaní. Sociálne vplyvy jednoznačne pozitívne, nakoľko sa zvyšuje ochrana jednotlivca. Vplyv na informatizáciu je pozitívny, pretože podporuje dôveru v digitálne prostredie.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
František Mikloško
Igor Janckulík
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené