D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ochranou pred zneužívaním syntetického obsahu generovaného umelou inteligenciou, predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky František MIKLOŠKO a Igor JANCKULÍK.
Predkladaný návrh zákona reaguje na nástup novej technologickej éry definovanej umelou inteligenciou (AI), ktorá predstavuje jednu z najvýznamnejších transformačných síl súčasnosti. Jej vplyv presahuje hranice informatiky a zasahuje do všetkých aspektov spoločenského a hospodárskeho života. Popri obrovskom potenciáli pre inovácie však AI prináša aj bezprecedentné riziká, ktoré si vyžadujú včasnú a robustnú legislatívnu odpoveď.
Jednou z najväčších a najnaliehavejších hrozieb je nekontrolované šírenie a zneužívanie technológie deepfake – vysoko realistického, no úplne falošného audiovizuálneho obsahu, vytvoreného pomocou AI. Táto technológia prehlbuje existujúci problém tzv. „dohľadového kapitalizmu“, kde algoritmy na online platformách zbierajú obrovské množstvo dát o ľudskom správaní a využívajú ich na sofistikované ovplyvňovanie a manipuláciu maximalizujúcu emocionálny dopad. Technológia deepfake v kombinácii s možnosťou generovať milióny falošných online identít (tzv. armády botov) predstavuje priamu hrozbu pre integritu verejnej diskusie a demokratických procesov. V tejto súvislosti je nevyhnutné legislatívne ukotviť „právo na mentálnu bezpečnosť“ – právo občana žiť v prevažne pravdivom informačnom prostredí, ktoré je dnes extrémne zraniteľné.
Súčasná právna úprava v Slovenskej republike neposkytuje dostatočne cielenú a efektívnu ochranu proti týmto novým hrozbám. Obzvlášť alarmujúca je situácia v oblasti zneužitia ľudskej podoby na tvorbu neoprávneného pornografického materiálu. Štúdie ukazujú, že drvivá väčšina deepfake obsahu na internete je pornografická, pričom v 99 % prípadov zobrazuje ženy. V prípade tzv. „revenge porn“ vytvoreného pomocou deepfake sú existujúce skutkové podstaty, ako ohováranie či poškodzovanie cudzích práv, nedostatočné a neposkytujú komplexnú ochranu. Preto existuje akútna spoločenská potreba zaviesť novú, špeciálnu skutkovú podstatu, ktorá by explicitne kriminalizovala nielen šírenie, ale už samotnú výrobu takéhoto materiálu bez súhlasu zobrazenej osoby.
Pri tvorbe tohto návrhu sme sa inšpirovali priekopníckym legislatívnym prístupom Dánskeho kráľovstva, ktoré ako prvé v Európe navrhlo novelu zákona o autorských právach s cieľom zaručiť občanom právo na ich vlastné telo, hlas a črty tváre. Ako uviedol dánsky minister kultúry, „ľudské bytosti možno prehnať cez digitálne kopírovacie zariadenie a zneužiť ich na najrôznejšie účely a ja to nie som ochotný akceptovať“. Podobne ako dánsky model, aj náš návrh zákona má za cieľ vyslať jednoznačný signál, že každý má právo na svoju vlastnú digitálnu podobu a jej použitie musí podliehať výlučne jeho súhlasu.
Cieľom navrhovanej úpravy je vytvoriť komplexný právny rámec, ktorý explicitne zakotví právo na ochranu digitálnej identity v Občianskom zákonníku, zavedie cielenú administratívnoprávnu zodpovednosť a trestnoprávnu zodpovednosť za vytváranie a šírenie škodlivého deepfake obsahu v Zákone o priestupkoch a Trestnom zákone a zabezpečí rýchlu