informovanosť spoločnosti pri zachovaní istej miery voľnosti na strane podnikateľov, ktorí môžu prispôsobiť spôsob splnenia povinnosti konkrétnym podmienkam. Ďalšie zmeny ustanovenia nadväzujú na precizovanie predmetu úpravy v § 1 návrhu zákona.
10. V § 4 odseky 2 a 3 znejú:
„(2) Každý, kto predáva alebo podáva energetické nápoje, na ktoré sa vzťahuje zákaz podľa § 3 ods. 1, je povinný overiť, či osoba, ktorej predáva alebo podáva energetický nápoj, dovŕšila 16 rokov veku.
(3) Predaj energetických nápojov na diaľku je možný, len ak predajca používa systém overovania veku, prostredníctvom ktorého možno v čase predaja overiť, či kupujúci dovŕšil 16 rokov veku. Systémom overovania veku sa na účely tohto zákona rozumie počítačový systém, ktorý elektronicky jednoznačne potvrdí vek kupujúceho. Predajca poskytne podrobné informácie o systéme overovania veku a jeho fungovaní na žiadosť orgánu kontroly podľa § 5 ods. 1.“.
Navrhuje sa precizovanie ustanovení o overovaní veku pri osobnom predaji (ods. 2) aj predaji na diaľku (ods. 3) tak, aby bola povinnosť overovania veku v oboch prípadoch formulovaná jasne, a následne náležite vykonávaná v praxi predávajúcich.
11. § 5 a 6 vrátane nadpisov znejú:
„§ 5
Kontrola
(1)Kontrolu dodržiavania tohto zákona vykonávajú orgány úradnej kontroly potravín4) v rozsahu ich pôsobnosti podľa osobitného predpisu.5)
(2)Pri kontrole dodržiavania povinností podľa tohto zákona sú orgány úradnej kontroly potravín oprávnené vykonávať kontrolné nákupy energetických nápojov prostredníctvom osôb mladších ako 16 rokov.
§ 6
Správne delikty
(1)Orgán kontroly podľa § 5 ods. 1 uloží pokutu od 150 eur do 5 000 eur fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie alebo právnickej osobe, ktorá poruší zákaz podľa § 3 alebo poruší povinnosť podľa § 4 ods. 2 alebo ods. 3.
(2)Orgán kontroly podľa § 5 ods. 1 uloží pokutu od 100 eur do 1 000 eur fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie alebo právnickej osobe, ak poruší povinnosť podľa § 4 ods. 1.
(3)Pokutu podľa odsekov 1 a 2 možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď zákaz alebo povinnosť boli porušené.
(4)Pri ukladaní pokuty podľa odsekov 1 a 2 sa prihliada najmä na závažnosť, rozsah a trvanie porušenia povinnosti.
(5)Výnosy z pokút podľa odsekov 1 a 2 sú príjmom štátneho rozpočtu.
(6)Ak odseky 1 až 5 neustanovujú inak, na ukladanie pokút sa vzťahuje Správny poriadok.“.