NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKYIX. volebné obdobie
Návrh
UZNESENIE
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z ............... 2025,
k vykonaniu auditu a k prijatiu systémových riadiacich a kontrolných opatrení pri čerpaní dotačných a grantových finančných prostriedkov v ústredných orgánoch štátnej správy za obdobie rokov 2020 – 2024
Národná rada Slovenskej republiky:
A.konštatuje, že
v období rokov 2020 – 2024 boli v ústredných orgánoch štátnej správy poskytované dotácie, granty a iné formy podpory, pri ktorých sa vyskytujú podozrenia na duplicitu, nehospodárnosť alebo neoprávnené čerpanie.
B.berie na vedomie, že
súčasné mechanizmy zverejňovania a kontroly (centrálny register zmlúv, rezortné evidencie a informačné systémy) nezabezpečujú jednotný a ucelený dohľad nad čerpaním verejných prostriedkov, neumožňujú krížové overenie medzi jednotlivými ústrednými orgánmi štátnej správy a nevytvárajú dostatočný rámec pre systémovú prevenciu duplicitného alebo neoprávneného čerpania.
C.žiada vládu Slovenskej republiky, aby
−vykonala komplexný audit čerpania finančných prostriedkov v ústredných orgánoch štátnej správy za obdobie rokov 2020 – 2024,
−aby k tomuto účelu zriadila medzirezortnú kontrolnú skupinu zo zástupcov všetkých dotknutých ústredných orgánov štátnej správy a subjektov ktoré poskytli dotácie a granty s cieľom komparatívnej kontroly dokumentácie zo
žiadostí o dotácie a grantové finančné podpory, účtovnej a súvisiacej dokumentácie
−zabezpečila paralelnú nezávislú kontrolu s cieľom identifikovať duplicitné alebo neoprávnené čerpanie,
−zverejnila súhrnné údaje o poskytnutých finančných prostriedkoch vrátane identifikácie príjemcov a výšky podpory,
−vykonala všetky potrebné právne úkony na vymoženie neoprávnene poskytnutých súm a prijala systémové opatrenia, ktoré zabránia podvodom pri poskytovaní dotácií a grantov
−v prípade, že kontrolné zistenia budú obsahovať podozrenia zo spáchania trestnej činnosti, aby ich v súlade so zákonom postúpila orgánom činným v trestnom konaní na ďalšie konanie
D.ukladá vláde Slovenskej republiky, aby
pravidelne informovala Národnú radu Slovenskej republiky o výsledkoch vykonaného auditu a o stave plnenia prijatých opatrení.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky v tejto súvislosti predkladá návrh na prijatie uznesenia z nasledovných dôvodov.
Ústredné orgány štátnej správy dlhodobo poskytujú dotácie, granty a iné formy finančnej podpory ako legitímny nástroj realizácie verejných politík. V rokoch 2020 – 2024 nadobudol rozsah týchto transferov mimoriadnu intenzitu. Z hľadiska správy verejných financií to prirodzene zvyšuje nároky na následnú kontrolu oprávnenosti, účelnosti a efektívnosti použitia prostriedkov a na preukázateľnosť výsledkov. Existujúce evidenčné a informačné systémy plnia kľúčovú transparentnú funkciu, avšak ich primárne publikačný charakter neumožňuje jednotné nadrezortné vyhodnocovanie rizík, krížové preverovanie možných duplicít financovania ani systematické meranie prínosov v porovnateľnej metodike. Chýba ucelené analytické preskúmanie, ktoré by spojilo dáta poskytovateľov, prijímateľov a kontrolných útvarov do jedného overiteľného obrazu.
Dňa 20.09.2025 boli zverejnené na tlačovom brífingu predsedu vlády SR Róberta Fica, ministra spravodlivosti SR Borisa Suska, štátneho tajomníka ministerstva kultúry SR Tibora Bernaťáka a europoslanca Erika Kaliňáka závažné zistenia týkajúce sa čerpania dotačných resp. grantových finančných prostriedkov poskytovaných ústrednými orgánmi štátnej správy a ďalších subjektov.
Z obsahu zverejnených informácií vyplývajú aj skutočnosti o dôvodných podozreniach zo spáchania trestného činu subvenčného podvodu zo strany štatutára občianskeho združenia PROJEKT FÓRUM pri žiadaní a účtovaní finančných prostriedkov na projekt „Stredoeurópske fórum 2021“.
V rozpore so zákonom (zákaz dvojitého financovania) malo občianske združenie predložiť nepravdivé informácie pri žiadaní finančných prostriedkov od viacerých subjektov štátnej správy na totožný projekt, čím mohli byť tieto subjekty uvedené do omylu.
V rozpore so zákonom malo občianske združenie fakturovať rovnaké účtovné položky súvisiace z totožným projektom (triplicitne), čím pravdepodobne došlo k nezákonnému vyplateniu finančných prostriedkov z viacerých orgánov štátnej správy.
Aby občania Slovenskej republiky mali istotu, že nielen toto konkrétne konanie, ale každé, ktoré zneužíva dotačný systém bude odhalené a vykonaný tento audit.
Ústredné orgány štátnej správy majú vlastný zákon o poskytovaní dotácií, ale všetky obsahujú zákaz dvojitého financovania. Nemožno financovať úplne ten istý projekt
(rovnaký účel, názov, popis, ciele, rozpočet) súčasne z dvoch ministerstiev alebo inštitúcií oprávnených poskytovať dotácie, čo by mohlo byť považované za porušenie finančnej disciplíny podľa zákona 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy. V prípade dokázania úmyslu môže mať toto konanie aj trestnoprávny charakter.Navrhované uznesenie preto smeruje k vykonaniu metodicky jednotného auditu čerpania verejných prostriedkov v ústredných orgánoch štátnej správy za roky 2020 – 2024, a to v nadrezortnom rámci. Cieľom auditu má byť nielen identifikácia konkrétnych pochybení a kvantifikácia neoprávnene poskytnutých súm s následným uplatnením vymáhacích postupov, ale aj preskúmanie fungovania vnútorných kontrol, rozhodovacích procesov a pravidiel oprávnenosti.
Závery majú obsahovať adresné nápravné opatrenia, ktoré posilnia prevenciu, štandardizujú krížové kontroly a zavedú porovnateľné indikátory efektívnosti. Požiadavka paralelnej nezávislej kontroly zvyšuje objektivitu hodnotenia a dôveryhodnosť výstupov a zároveň vytvára predpoklady na dlhodobé nastavenie jednotnej metodiky pre všetky dotované oblasti. Takýto postup je v súlade s rámcom rozpočtových pravidiel, finančnej kontroly a auditu a organizácie ústrednej štátnej správy, pričom rešpektuje kompetenčné vymedzenie jednotlivých orgánov.
Súčasťou navrhovaného riešenia je pravidelné informovanie Národnej rady Slovenskej republiky o priebehu a výsledkoch auditu a o stave realizácie prijatých opatrení. Kontinuálna spätná väzba umožní parlamentu priebežne vykonávať kontrolnú funkciu, vyhodnocovať účinnosť nápravných krokov a podľa potreby iniciovať procesné alebo legislatívne úpravy. Audit prinesie priame finančné efekty v podobe vymáhania neoprávnených plnení a zníženia budúcich strát, ako aj nepriamy prínos v podobe zlepšenia vnútorného riadenia, zavedenia krížových kontrol medzi ústrednými orgánmi, jednotnej evidencie rozhodnutí o podpore a pravidelného zverejňovania agregovaných analytických výstupov. Tým sa posilní zákonnosť, transparentnosť a hospodárnosť nakladania s verejnými zdrojmi a zvýši sa dôvera verejnosti v zodpovedné fungovanie ústredných orgánov štátnej správy.
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Bratislava 23. 9. 2025
Vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky,
v mene skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Vám predkladáme „Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k vykonaniu auditu a k prijatiu systémových riadiacich a kontrolných opatrení pri čerpaní dotačných a grantových finančných prostriedkov v ústredných orgánoch štátnej správy za obdobie rokov 2020 – 2024“. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky žiadajú, aby bol uvedený návrh zaradený do programu 39. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky predloží a odôvodní poslanec Tibor Gašpar. Jeho náhradníkmi budú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky podpísaní pod predkladaným návrhom.
S pozdravom
Prílohy:
1.materiál na prerokovanie 2x
2.podpisy navrhovateľov
Vážený pán
Richard Raši
predseda Národnej rady Slovenskej republiky