NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
___________________________________________
Č.: KNR-UPV-5371/2025-3
815a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 815) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 815) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
2
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 955 z 3. júna 2025 rozhodla o tom, že vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 815) prerokuje v druhom čítaní a pridelila ho na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Určila zároveň Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 815) prerokovali výbory a odporúčali ho schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 323 zo 4. septembra 2025 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 187 z 8. septembra 2025.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
3
1.V čl. I bode 5 § 14 ods. 1 sa slová „neodmietne návrh len z dôvodu“ nahrádzajú slovami „nemôže odmietnuť návrh len z dôvodu“.
Legislatívno-technická úprava, ktorou sa spresňuje nejednoznačné ustanovenie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I bod 97 znie:
„97. V § 203b ods. 5 sa vypúšťajú slová „podľa odseku 4“, slová „alebo jeho časť“ vo všetkých tvaroch a slová „alebo zverejnením jeho časti“.“.
Transparentnosť insolvenčných konaní je základom novej právnej úpravy vedenia týchto konaní, avšak pravidlá zverejňovania, resp. nezverejňovania by mali platiť aj pre tie elektronické dokumenty, ktoré eviduje v insolvenčnom registri súd, správca alebo likvidátor. Inak povedané, niektoré dokumenty súdu, správcu alebo likvidátora rovnako tak môžu obsahovať údaje podliehajúce zákonnej úprave utajenia alebo povinnosti mlčanlivosti, čo je nutné odzrkadliť aj v úprave zverejňovania.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I sa za bod 99 vkladá nový bod 100, ktorý znie:
„100. V § 206q ods. 2 sa vypúšťajú slová „a v Obchodnom vestníku“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Zmena je žiadúca vzhľadom na technické prevedenie migrácie údajov. Údaje, ktoré boli súčasťou registra úpadcov, dostatočné na vedenie konaní v insolvenčnom registri.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I bod 100 § 206q ods. 4 sa slová „§ 206b“ nahrádzajú slovami „§ 206“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, nakoľko nová právna úprava sa nemôže vzťahovať na konkurzy a vyrovnania, ktoré vedené
4
podľa predpisov účinných do 30. júna 2005, nakoľko tieto sa vedú podľa predpisov účinných do 30. júna 2005, pričom tieto konania sú definované v § 206 zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I bod 100 § 206q ods. 6 sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „oznámenia súvisiace s dražbou správca zverejňuje v Obchodnom vestníku.“.
V súvislosti s umožnením speňažovania v starých konkurzoch a reštrukturalizáciách sa postupuje podľa predpisov účinných do 30. júna 2005, pričom tieto konania sa nebudú viesť v insolvenčnom registri ale podľa predpisov účinných do 30. júna 2005, preto v týchto prípadoch aj zverejňovanie oznámení súvisiacich s dražbou je potrebné ponechať v Obchodnom vestníku.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I bod 100 § 206q odsek 9 znie:
„(9) Bývalý manžel alebo spoluvlastník nehnuteľnosti, ktorý je oprávnenou osobou podľa § 167r ods. 4 v znení účinnom od 1. októbra 2025, v konaniach, ktoré sa začali a právoplatne neskončili do 30. septembra 2025, môže uplatniť právo vykúpiť majetok z konkurznej podstaty podľa § 167r ods. 2 alebo právo ponúknuť vec na predaj podľa § 167r ods. 5 prvýkrát 1. októbra 2025, ak lehoty na uplatnenie práv neuplynuli do 30. septembra 2025.“.
Z dôvodu zrozumiteľnosti bolo potrebné preformulovať prechodné ustanovenie, aby nevznikali výkladové nejasnosti o plynutí lehôt na uplatnenie práv novým oprávneným osobám, ktoré môžu uplatniť právo výkupu a ponuky na predaj aj v konaniach vedených podľa predpisov účinných do 30. septembra 2025, a to do ich uplynutia, pričom toto právo môžu prvýkrát uplatniť 1. októbra 2025.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. IV sa za prvý bod vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 16 sa za slová „v úpadku“ vkladajú slová „prostredníctvom správcu alebo súdu“.“.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
Vzhľadom na funkcionalitu systému, kedy evidencia a zverejňovanie je v dispozícii výlučne u správcu alebo súdu je
5
potrebné zabezpečiť reálne naplnenie zákonného ustanovenia, ktoré ukladá štatutárnemu orgánu dlžníka povinnosť zverejniť vyhlásenie, že nie je v úpadku v insolvenčnom registri.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.Čl. IV sa dopĺňa bodom 3, ktorý znie:
„3. V § 49 ods. 2 sa na konci prvej vety pripájajú tieto slová: „prostredníctvom správcu alebo súdu“.“.
Vzhľadom na funkcionalitu systému, kedy evidencia a zverejňovanie je v dispozícii výlučne u správcu alebo súdu je potrebné zabezpečiť reálne naplnenie zákonného ustanovenia, ktoré ukladá štatutárnemu orgánu dlžníka povinnosť zverejniť vyhlásenie, že nie je v úpadku v insolvenčnom registri.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne o uvedených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch (body 1 až 8), s odporúčaním schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 815) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v druhom čítaní (tlač 815a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č. 338 z 9. septembra 2025.
6
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Zuzanu Plevíkovú, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informovala o výsledku rokovania výborov a pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a určil poslancov Richarda Glücka, Richarda Eliáša, Štefana Gašparoviča, Adama Lučanského, Miroslava Čellára a Tibora Gašpara za náhradníkov spravodajkyne.
Miroslav Čellár
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 9. septembra 2025