VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Č.: KNR-VSV-5340/2025/336. schôdza výboru
124
Návrh
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci
z 8. septembra 2025
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 819)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
po prerokovaní
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 819);
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 819) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré tvoria prílohu tohto uznesenia;
C.poveruje
predsedu výboru, aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov spracoval do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložil ju na schválenie.
Ján Richter
predseda výboru
overovatelia výboru:
Michal Stuška
Veronika Veslárová
2
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Príloha k uzneseniu č. 124
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 819)
___________________________________________________________________________
1.V čl. I sa za bod 5 vkladá nový bod 6, ktorý znie:
„6. V § 117 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Ak sa na účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky67) poukázali splátky dôchodkovej dávky, úrazovej renty alebo pozostalostnej úrazovej renty, ktoré poberateľovi dávky z dôvodu jeho úmrtia nepatrili, banka alebo pobočka zahraničnej banky je povinná na žiadosť Sociálnej poisťovne tieto splátky alebo ich časť vrátiť Sociálnej poisťovni, najviac do výšky zostatku finančných prostriedkov na tomto účte ku dňu doručenia žiadosti Sociálnej poisťovne.“.
Doterajšie odseky 3 až 9 sa označujú ako odseky 4 až 10.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. apríla 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Návrh znižuje administratívnu záťaž žiadateľov o dôchodkovú dávku, úrazovú rentu a pozostalostnú úrazovú rentu, Sociálnej poisťovne a bánk. Umožňuje nahradiť listinné preukazovanie potvrdenia vlastníctva účtu elektronickým overovaním Sociálnou poisťovňou priamo v banke. Cieľom návrhu je overiť vlastníctvo majiteľa účtu a dispozičného práva k účtu manžela/manželky žiadateľa bez návštevy pobočky a komplexne upraviť viaceré aplikačné problémy v tomto procese.
Návrhom sa tiež ukladá povinnosť, aby sumy dávok, ktoré boli vyplatené z dôvodu úmrtia poberateľa dávky neprávom, sa bankou z platobného účtu, na ktorý bola dávka poukázaná, vrátili z tohto účtu, a to na žiadosť Sociálnej poisťovne, v ktorej sa vyčísli suma, ktorá bola neprávom vyplatená najviac však v sume, ktorá v čase doručenia žiadosti na tomto účte je. Povinnosť banky vrátiť neprávom poukázané sumy uvedených dávok najviac do výšky zostatku finančných prostriedkov na účte poberateľa (resp. manžela poberateľa) dávky ku dňu doručenia žiadosti Sociálnej poisťovne vyžaduje proaktívny prístup
3
Sociálnej poisťovne na čo najskoršie uplatnenie vrátenia neprávom vyplatených súm.
2.V čl. I bode 6 sa slová „ods. 3“ nahrádzajú slovami „ods. 4“.
Návrh znižuje administratívnu záťaž žiadateľov o dôchodkovú dávku, úrazovú rentu a pozostalostnú úrazovú rentu, Sociálnej poisťovne a bánk. Umožňuje nahradiť listinné preukazovanie potvrdenia vlastníctva účtu elektronickým overovaním Sociálnou poisťovňou priamo v banke. Cieľom návrhu je overiť vlastníctvo majiteľa účtu a dispozičného práva k účtu manžela/manželky žiadateľa bez návštevy pobočky a komplexne upraviť viaceré aplikačné problémy v tomto procese.
Návrhom sa tiež ukladá povinnosť, aby sumy dávok, ktoré boli vyplatené z dôvodu úmrtia poberateľa dávky neprávom, sa bankou z platobného účtu, na ktorý bola dávka poukázaná, vrátili z tohto účtu, a to na žiadosť Sociálnej poisťovne, v ktorej sa vyčísli suma, ktorá bola neprávom vyplatená najviac však v sume, ktorá v čase doručenia žiadosti na tomto účte je. Povinnosť banky vrátiť neprávom poukázané sumy uvedených dávok najviac do výšky zostatku finančných prostriedkov na účte poberateľa (resp. manžela poberateľa) dávky ku dňu doručenia žiadosti Sociálnej poisťovne vyžaduje proaktívny prístup Sociálnej poisťovne na čo najskoršie uplatnenie vrátenia neprávom vyplatených súm.
3.V čl. I sa za bod 6 vkladá nový bod 7, ktorý znie:
„7. V § 117 ods. 9 sa slová „odseku 6“ nahrádzajú slovami „odseku 7“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. apríla 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Návrh znižuje administratívnu záťaž žiadateľov o dôchodkovú dávku, úrazovú rentu a pozostalostnú úrazovú rentu, Sociálnej poisťovne a bánk. Umožňuje nahradiť listinné preukazovanie potvrdenia vlastníctva účtu elektronickým overovaním Sociálnou poisťovňou priamo v banke. Cieľom návrhu je overiť vlastníctvo majiteľa účtu a dispozičného práva k účtu manžela/manželky žiadateľa bez návštevy pobočky a komplexne upraviť viaceré aplikačné problémy v tomto procese.
Návrhom sa tiež ukladá povinnosť, aby sumy dávok, ktoré boli vyplatené z dôvodu úmrtia poberateľa dávky neprávom, sa bankou z platobného účtu, na ktorý bola dávka poukázaná, vrátili z tohto účtu, a to na žiadosť Sociálnej poisťovne, v ktorej sa vyčísli suma, ktorá bola neprávom vyplatená najviac však v sume, ktorá v čase doručenia žiadosti na tomto účte je. Povinnosť banky vrátiť neprávom poukázané sumy uvedených
4
dávok najviac do výšky zostatku finančných prostriedkov na účte poberateľa (resp. manžela poberateľa) dávky ku dňu doručenia žiadosti Sociálnej poisťovne vyžaduje proaktívny prístup Sociálnej poisťovne na čo najskoršie uplatnenie vrátenia neprávom vyplatených súm.
4.V čl. I sa za bod 20 vkladá nový bod 21, ktorý znie:
„21. § 170 sa dopĺňa odsekom 31, ktorý znie:
„(31) Sociálna poisťovňa poskytuje bez súhlasu dotknutých osôb v elektronickej podobe banke93adj) alebo pobočke zahraničnej banky93adk) osobné údaje potrebné na účely overenia splnenia podmienok poukazovania dôchodkovej dávky, úrazovej renty a pozostalostnej úrazovej renty na účet.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. apríla 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Návrh znižuje administratívnu záťaž žiadateľov o dôchodkovú dávku, úrazovú rentu a pozostalostnú úrazovú rentu, Sociálnej poisťovne a bánk. Umožňuje nahradiť listinné preukazovanie potvrdenia vlastníctva účtu elektronickým overovaním Sociálnou poisťovňou priamo v banke. Cieľom návrhu je overiť vlastníctvo majiteľa účtu a dispozičného práva k účtu manžela/manželky žiadateľa bez návštevy pobočky a komplexne upraviť viaceré aplikačné problémy v tomto procese.
Návrhom sa tiež ukladá povinnosť, aby sumy dávok, ktoré boli vyplatené z dôvodu úmrtia poberateľa dávky neprávom, sa bankou z platobného účtu, na ktorý bola dávka poukázaná, vrátili z tohto účtu, a to na žiadosť Sociálnej poisťovne, v ktorej sa vyčísli suma, ktorá bola neprávom vyplatená najviac však v sume, ktorá v čase doručenia žiadosti na tomto účte je. Povinnosť banky vrátiť neprávom poukázané sumy uvedených dávok najviac do výšky zostatku finančných prostriedkov na účte poberateľa (resp. manžela poberateľa) dávky ku dňu doručenia žiadosti Sociálnej poisťovne vyžaduje proaktívny prístup Sociálnej poisťovne na čo najskoršie uplatnenie vrátenia neprávom vyplatených súm.
5.V čl. I sa za bod 64 vkladá nový bod 65, ktorý znie:
„65. § 233 sa dopĺňa odsekom 21, ktorý znie:
„(21) Banka93adj) alebo pobočka zahraničnej banky93adk) je povinná Sociálnej poisťovni na účely poukazovania dôchodkovej dávky, úrazovej renty a pozostalostnej úrazovej renty elektronicky, bezplatne a bez súhlasu dotknutej osoby overiť majiteľa účtu alebo dispozičné právo k účtu manžela (manželky), na ktorý sa táto dávka vyplácať, za podmienok uvedených v dohode uzatvorenej medzi Sociálnou poisťovňou a záujmovým združením bánk a pobočiek zahraničných bánk.93adm)“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
5
Tento bod nadobúda účinnosť 1. apríla 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Návrh znižuje administratívnu záťaž žiadateľov o dôchodkovú dávku, úrazovú rentu a pozostalostnú úrazovú rentu, Sociálnej poisťovne a bánk. Umožňuje nahradiť listinné preukazovanie potvrdenia vlastníctva účtu elektronickým overovaním Sociálnou poisťovňou priamo v banke. Cieľom návrhu je overiť vlastníctvo majiteľa účtu a dispozičného práva k účtu manžela/manželky žiadateľa bez návštevy pobočky a komplexne upraviť viaceré aplikačné problémy v tomto procese.
Návrhom sa tiež ukladá povinnosť, aby sumy dávok, ktoré boli vyplatené z dôvodu úmrtia poberateľa dávky neprávom, sa bankou z platobného účtu, na ktorý bola dávka poukázaná, vrátili z tohto účtu, a to na žiadosť Sociálnej poisťovne, v ktorej sa vyčísli suma, ktorá bola neprávom vyplatená najviac však v sume, ktorá v čase doručenia žiadosti na tomto účte je. Povinnosť banky vrátiť neprávom poukázané sumy uvedených dávok najviac do výšky zostatku finančných prostriedkov na účte poberateľa (resp. manžela poberateľa) dávky ku dňu doručenia žiadosti Sociálnej poisťovne vyžaduje proaktívny prístup Sociálnej poisťovne na čo najskoršie uplatnenie vrátenia neprávom vyplatených súm.
6.V čl. I, 68 bode, § 293gka odsekoch 2 a 3 sa za slová „ods. 1 písm. q) bodu 1a.“ vkladajú slová „v znení účinnom do 31. decembra 2025“.
Pozmeňujúci návrh precizuje lehotu účinnosti ustanovenia § 231 ods. 1 písm. q), na ktoré sa v prechodnom období vzťahuje plnenie povinnosti zamestnávateľa, a to z dôvodu jednoznačnosti.
7.Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
Čl. II
Zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 430/2002 Z. z., zákona č. 510/2002 Z. z., zákona č. 165/2003 Z. z., zákona č. 603/2003 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 554/2004 Z. z., zákona č. 747/2004 Z. z., zákona č. 69/2005 Z. z., zákona č. 340/2005 Z. z., zákona č. 341/2005 Z. z., zákona č. 214/2006 Z. z., zákona č. 644/2006 Z. z., zákona č. 209/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., zákona č. 297/2008 Z. z., zákona č. 552/2008 Z. z., zákona č. 66/2009 Z. z., zákona č. 186/2009 Z. z., zákona č. 276/2009 Z. z., zákona č. 492/2009 Z. z., zákona č. 129/2010 Z. z., zákona č. 46/2011 Z. z., zákona č. 130/2011 Z. z., zákona č. 314/2011 Z. z., zákona č. 394/2011 Z. z., zákona č. 520/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 234/2012 Z. z., zákona č. 352/2012 Z. z., zákona č. 132/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 213/2014 Z. z., zákona č. 371/2014 Z. z., zákona č. 374/2014 Z. z., zákona č. 35/2015 Z. z., zákona č. 252/2015 Z. z., zákona č. 359/2015 Z. z., zákona č. 392/2015 Z. z., zákona č. 405/2015 Z. z., zákona č. 437/2015 Z. z., zákona č. 90/2016 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 292/2016 Z. z., zákona č. 298/2016 Z. z., zákona č. 299/2016 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 386/2016 Z. z., zákona č. 2/2017
6
Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 279/2017 Z. z., zákona č. 18/2018 Z. z., zákona č. 69/2018 Z. z., zákona č. 108/2018 Z. z., zákona č. 109/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 345/2018 Z. z., zákona č. 373/2018 Z. z., zákona č. 6/2019 Z. z., zákona č. 30/2019 Z. z., zákona č. 54/2019 Z. z., zákona č. 211/2019 Z. z., zákona č. 305/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 340/2020 Z. z., zákona č. 423/2020 Z. z., zákona č. 209/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 431/2021 Z. z., zákona č. 454/2021 Z. z., zákona č. 512/2021 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z., zákona č. 123/2022 Z. z., zákona č. 302/2023 Z. z., zákona č. 309/2023 Z. z., zákona č. 508/2023 Z. z., zákona č. 526/2023 Z. z., zákona č. 106/2024 Z. z., zákona č. 108/2024 Z. z., zákona č. 248/2024 Z. z., zákona č. 334/2024 Z. z. a zákona č. 187/2025 Z. z. sa mení takto:
V § 91 ods. 4 písmeno y) znie:
y) Sociálnej poisťovne86dg) v rozsahu nevyhnutnom na účely
1.vymáhania pohľadávok prikázaním pohľadávky z účtu klienta banky alebo pobočky zahraničnej banky, ktorý je účastníkom konania pred Sociálnou poisťovňou vo veciach vymáhania pohľadávok podľa osobitného predpisu,86dh)
2.preverenia majiteľa účtu, na ktorý sa poukazovať dávka podľa osobitného predpisu,86dha) a
3.preverenia dispozičného práva poberateľa dávky podľa osobitného predpisu86dha) k účtu jeho manžela (manželky), na ktorý sa mu poukazovať dávka podľa osobitného predpisu,86dha)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 86dha znie:
86dha) § 117 ods. 2 a 3 zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.“.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tento článok nadobúda účinnosť 1. apríla 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Návrh znižuje administratívnu záťaž žiadateľov o dôchodkovú dávku, úrazovú rentu a pozostalostnú úrazovú rentu, Sociálnej poisťovne a bánk. Umožňuje nahradiť listinné preukazovanie potvrdenia vlastníctva účtu elektronickým overovaním Sociálnou poisťovňou priamo v banke. Cieľom návrhu je overiť vlastníctvo majiteľa účtu a dispozičného práva k účtu manžela/manželky žiadateľa bez návštevy pobočky a komplexne upraviť viaceré aplikačné problémy v tomto procese.
Návrhom sa tiež ukladá povinnosť, aby sumy dávok, ktoré boli vyplatené z dôvodu úmrtia poberateľa dávky neprávom, sa bankou z platobného účtu, na ktorý bola dávka poukázaná, vrátili z tohto účtu, a to na žiadosť Sociálnej poisťovne, v ktorej sa vyčísli suma, ktorá bola neprávom vyplatená najviac však v sume, ktorá v čase doručenia žiadosti na tomto účte je. Povinnosť banky vrátiť neprávom poukázané sumy uvedených dávok najviac do výšky zostatku finančných prostriedkov na účte poberateľa (resp. manžela poberateľa) dávky ku dňu doručenia žiadosti Sociálnej poisťovne vyžaduje proaktívny prístup Sociálnej poisťovne na čo najskoršie uplatnenie vrátenia neprávom vyplatených súm.
7
8.V čl. II sa pred bod 1 vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. V § 20a sa vypúšťa slovo „odpisu“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. apríla 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti zákona.
Zmena právnej úpravy sa navrhuje z dôvodu upresnenia pojmov v § 12a ods. 17 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, kedy pri nefunkčnosti elektronického systému nie je možné vytvoriť elektronický zdravotný záznam, a tým ani vystaviť odpis predmetného záznamu, ale lekár musí vystaviť potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti na predpísanom tlačive.
9.V čl. II sa za bod 2 vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 70 odsek 21 znie:
„(21) Úrad zisťuje vznik a ukončenie
a)dočasnej pracovnej neschopnosti fyzickej osoby na účely tohto zákona z registra dočasných pracovných neschopností,63ad)
b)potreby osobného a celodenného ošetrovania chorej blízkej osoby a osobnej a celodennej starostlivosti o blízku osobu fyzickou osobou na účely tohto zákona z registra starostlivosti v prirodzenom prostredí osoby.63ae)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 63ae znie:
63ae) § 6b zákona č. 153/2013 Z. z. v znení zákona č. .../2025 Z. z.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. apríla 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti zákona.
V súvislosti s návrhom v čl. II bode 3 vládneho návrhu zákona, upravujúceho postup úradu práce, sociálnych vecí a rodiny pri overovaní potreby osobného a celodenného ošetrovania chorej blízkej osoby a osobnej a celodennej starostlivosti o blízku osobu z úradnej povinnosti z registra starostlivosti v prirodzenom prostredí osoby, sa navrhuje systematicky upraviť overovanie dočasnej pracovnej neschopnosti (zákonom č. 151/2025 Z. z. ustanovené v § 70 ods. 21) a potreby osobného a celodenného ošetrovania/starostlivosti komplexne v § 70 ods. 21 a reguláciu postupu v prípade nefunkčnosti elektronického systému upraviť pre obidve situácie v § 70 ods. 22.
10.V čl. II bod 3 znie:
„3. V § 70 sa za odsek 21 vkladá nový odsek 22, ktorý znie:
8
„(22) Ak z technických príčin nebolo možné, aby ošetrujúci lekár vytvorením elektronického záznamu v elektronickej zdravotnej knižke v národnom zdravotníckom informačnom systéme63af) vystavil potvrdenie o
a)dočasnej pracovnej neschopnosti, vznik a ukončenie dočasnej pracovnej neschopnosti preukazuje úradu fyzická osoba do troch pracovných dní odo dňa vzniku alebo ukončenia dočasnej pracovnej neschopnosti potvrdením o dočasnej pracovnej neschopnosti vystaveným ošetrujúcim lekárom,
b)vzniku alebo ukončení potreby osobného a celodenného ošetrovania alebo osobnej a celodennej starostlivosti, vznik a ukončenie potreby osobného a celodenného ošetrovania alebo osobnej a celodennej starostlivosti preukazuje úradu fyzická osoba do troch pracovných dní odo dňa vzniku alebo ukončenia potreby osobného a celodenného ošetrovania alebo osobnej a celodennej starostlivosti potvrdením o vzniku alebo ukončení potreby osobného a celodenného ošetrovania alebo osobnej a celodennej starostlivosti vystaveným ošetrujúcim lekárom.“.
Doterajší odsek 22 sa označuje ako odsek 23.
Poznámka pod čiarou k odkazu 63af znie:
63af) Zákon č. 153/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.“.
Zmena právnej úpravy v § 70 ods. 22 písm. a) (preukazovanie vzniku a ukončenia dočasnej pracovnej neschopnosti potvrdením o dočasnej pracovnej neschopnosti a nie odpisom potvrdenia o dočasnej pracovnej neschopnosti) sa navrhuje z dôvodu upresnenia pojmov v § 12a ods. 17 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, kedy pri nefunkčnosti elektronického systému nie je možné vytvoriť elektronický zdravotný záznam, a tým ani vystaviť odpis predmetného záznamu, ale lekár musí vystaviť potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti na predpísanom tlačive.
Súčasne sa v súvislosti s návrhom na komplexnú úpravu postup úradu práce, sociálnych vecí a rodiny pri overovaní dočasnej pracovnej neschopnosti a potreby osobného a celodenného ošetrovania chorej blízkej osoby a osobnej a celodennej starostlivosti o blízku osobu v § 70 ods. 21, navrhuje obdobne komplexne upraviť v rámci § 70 ods. 22 postup pri preukazovaní dočasnej pracovnej neschopnosti a potreby osobného a celodenného ošetrovania/ starostlivosti v prípade nefunkčnosti elektronického systému.
11.V čl. II sa za bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. V § 72az ods. 1 sa slová „31. decembra 2025“ nahrádzajú slovami „31. marca 2026“.“.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2025, čo sa premietne do článku o účinnosti.
9
Právna úprava súvisí so zmenou účinnosti a funkčnosti procesu výmeny údajov z registra dočasných pracovných neschopností medzi Národným centrom zdravotníckych informácií a Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny od 1. apríla 2026.
12.V čl. II, 4. bode úvodnej vete sa slová „§ 72ay sa vkladá § 72az“ nahrádzajú slovami
„§ 72az sa vkladá § 72ba“.
V tejto súvislosti sa v 4. bode „§ 72az“ preznačí na „§ 72ba“.
Pozmeňujúci návrh legislatívno-technicky precizuje navrhované znenie vzhľadom na nadobudnutie účinnosti zákona č. 151/2025 Z. z.
13.V čl. IV druhom bode § 12b odsek 1 znie:
„(1) Osobná a celodenná starostlivosť alebo osobné a celodenné ošetrovanie (ďalej len „osobná starostlivosť“) sa poskytuje osobe, ktorej je podľa potvrdenia ošetrujúceho lekára potrebné poskytovať osobnú starostlivosť v jej prirodzenom prostredí (ďalej len „osoba vyžadujúca osobnú starostlivosť“) inou osobou; týmto nie je dotknuté poskytovanie domácej starostlivosti podľa § 8 ods. 1 druhej vety a ods. 10. Za osobnú starostlivosť sa považuje aj osobná starostlivosť o dieťa poskytovaná zákonným zástupcom.“.
Zjednodušenie a sprehľadnenie osobnej starostlivosti a zavedenie legislatívnej skratky, ktorá je používaná následné v celom znení § 12b.
14.V čl. IV druhom bode § 12b ods. 2 písm. a) prvom bode, ods. 7 písm. b) (3x), ods. 8 (5x) a ods. 10 sa pred slovo „starostlivosť“ vkladá slovo „osobnú“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zavedením legislatívnej skratky.
15.V čl. IV druhom bode § 12b ods. 2 písm. a) druhom bode sa za slovo „vyžadujúcej“ vkladá slovo „osobnú“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zavedením legislatívnej skratky.
16.V čl. IV druhom bode § 12b ods. 2 písmeno b) znie:
„b) krátkodobá osobná starostlivosť, ktorou je osobná starostlivosť o osobu vyžadujúcu osobnú starostlivosť
1.z dôvodu zdravotného stavu osoby vyžadujúcej osobnú starostlivosť, ak nie splnené podmienky podľa písmena a),
2.z dôvodu sprevádzania osoby vyžadujúcej osobnú starostlivosť, ktorá je dieťaťom v ústavnej starostlivosti sprievodcom podľa § 15,
10
3.z dôvodu, že osobe vyžadujúcej osobnú starostlivosť, ktorá je dieťaťom, bolo nariadené karanténne opatrenie alebo izolácia alebo
4.z dôvodu, že fyzická osoba, ktorá sa inak stará o dieťa, ochorela, bolo jej nariadené karanténne opatrenie alebo izolácia alebo bola prijatá do ústavnej starostlivosti.“.
Legislatívno–technická úprava a zosúladenie s inými ustanoveniami § 12b.
17.V čl. IV druhom bode § 12b ods. 4 písm. a) sa slová „(§ 8 ods. 3), s ktorým osoba vyžadujúca starostlivosť uzatvorenú dohodu“ nahrádzajú slovami „(§ 8 ods. 3) poskytovateľa, s ktorým má osoba vyžadujúca osobnú starostlivosť uzatvorenú dohodu“.
Pozmeňujúci návrh legislatívno-technicky precizuje a zosúlaďuje ustanovenie s § 12 ods. 1 zákona č. 576/2004 Z. z. v platnom znení, podľa ktorého sa dohoda o poskytovaní zdravotnej starostlivosti uzatvára s poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, a nie s lekárom. Zároveň legislatívno-technicky precizuje zavedenú legislatívnu skratku.
18.V čl. IV druhom bode § 12b ods. 5 písmeno b) znie:
„b) potvrdiť vznik potreby dlhodobej osobnej starostlivosti, dôvod potreby dlhodobej osobnej starostlivosti a jej predpokladané trvanie vytvorením elektronického zdravotného záznamu v elektronickej zdravotnej knižke v národnom zdravotníckom informačnom systéme
1.v deň, keď zistil potrebu dlhodobej osobnej starostlivosti, ak o potrebe dlhodobej osobnej starostlivosti rozhodol lekár podľa odseku 3 písm. a) alebo
2.najneskôr v deň prepustenia osoby vyžadujúcej osobnú starostlivosť zo zdravotníckeho zariadenia ústavnej starostlivosti, ak o vzniku potreby dlhodobej osobnej starostlivosti rozhodol lekár podľa odseku 3 písm. b); vytvorený elektronický zdravotný záznam v elektronickej zdravotnej knižke v národnom zdravotníckom informačnom systému musí obsahovať aj identifikátor príslušnej lekárskej prepúšťacej správy,“.
Legislatívno technická úprava a zosúladenie s inými ustanoveniami § 12b.
19.V čl. IV druhom bode § 12b ods. 7 písmeno a) znie:
„a) vytvorením elektronického zdravotného záznamu v elektronickej zdravotnej knižke v národnom zdravotníckom informačnom systéme rozhodnúť o
1.predpokladanom trvaní potreby dlhodobej osobnej starostlivosti,
2.ukončení potreby dlhodobej osobnej starostlivosti,“.
Legislatívno technická úprava a zosúladenie s inými ustanoveniami § 12b.
20.V čl. IV druhom bode § 12b ods. 7 písm. b) sa slová „pacienta v jeho“ nahrádzajú slovami osoby vyžadujúcej osobnú starostlivosť v jej“.
11
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zavedením legislatívnej skratky.
21.V čl. IV, 2. bode, § 12b ods. 8 sa slovo „vyšetrenia“ nahrádza slovom „kontroly“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s používaním jednotnej terminológie.
22.V čl. IV, druhom bode § 12b ods. 9 sa za slovo „hospitalizácii“ vkladajú slová „osoby vyžadujúcej osobnú starostlivosť“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s precizovaním ustanovenia a zavedením legislatívnej skratky.
23.V čl. IV druhom bode § 12b ods. 11 sa slová „odseku 3 alebo 4“ nahrádzajú slovami „odsekov 3, 4 alebo 7“.
Legislatívno technická úprava a zosúladenie s inými ustanoveniami § 12b.
24.V čl. IV, 2. bode, § 12b ods. 11 sa za slová „národný zdravotnícky“ vkladá slovo „informačný“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s používaním jednotnej terminológie.
25.V čl. V bode 3 v poznámke pod čiarou k odkazu 15ub sa pred slová „§ 36 ods. 4 písm. c)“ vkladajú slová „§ 32a ods. 4 a 5 a“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s rozšírením okruhu fyzických osôb o osoby v hmotnej núdzi.
26.V čl. V bode 4 v poznámke pod čiarou k odkazu 15ue sa pred slová „§ 36 ods. 4 písm. d)“ vkladajú slová „§ 32a ods. 4 a 5 a“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s rozšírením okruhu fyzických osôb o osoby v hmotnej núdzi.
27.V čl. V, 9 bode, § 5b ods. 2 písm. g) sa slovo „zrealizovaných“ nahrádza slovom „realizovaných“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s používaním jednotnej terminológie.
28.V čl. V deviatom bode § 5b odseku 4 sa za slová „podľa § 3a ods. 28 písm. i) a k)“ vkladajú slová „u lekára so špecializáciou v špecializačnom odbore gynekológia a pôrodníctvo“.
Úprava súvisiaca s precizovaním ustanovenia, že sa nesúhlas udeľuje u lekára so špecializáciou v špecializačnom odbore gynekológia a pôrodníctvo.
12
29.V čl. V deviatom bode § 5b odseky 5 a 6 znejú:
„(5) Z elektronickej tehotenskej knižky sa na základe žiadosti tehotnej ženy vyhotovuje odpis v listinnej podobe vyhotovený ošetrujúcim lekárom so špecializáciou v špecializačnom odbore gynekológia a pôrodníctvo.
(6) Z elektronickej tehotenskej knižky sa na základe žiadosti tehotnej ženy vyhotovuje potvrdenie v listinnej podobe obsahujúce údaje o jej tehotenstve, ktoré obsahuje osobné údaje ženy v rozsahu meno a priezvisko, rodné číslo, identifikátor fyzickej osoby alebo bezvýznamové identifikačné číslo, očakávaný dátum pôrodu, dátum ukončenia tehotenstva, dátum vyhotovenia potvrdenia, podpis ošetrujúceho lekára a odtlačok pečiatky ošetrujúceho lekára.“.
Legislatívno - technická úprava súvisiaca s odstránením kompetencie poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktorá kompetenčne nepatrí pod predmetný zákon.
30.Za čl. V sa vkladá nový čl.VI, ktorý znie:
„Čl. VI
Zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 308/2014 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 81/2017 Z. z., zákona č. 42/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 223/2019 Z. z., zákona č. 231/2019 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z., zákona č. 199/2022 Z. z., zákona č. 488/2022 Z. z., zákona č. 65/2023 Z. z., zákona č. 275/2023 Z. z., zákona č. 278/2024 Z. z., zákona č. 376/2024 Z. z., zákona č. 150/2025 Z. z. a zákona č. 151/2025 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 10 ods. 4 písm. a) druhom bode sa za slovo „opakovane“ vkladajú slová „v období 24 mesiacov“, za slová „tejto skutočnosti“ sa vkladajú slová „v období 24 mesiacov“ a na konci sa čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „opakovanie skutočnosti odôvodňujúcej zníženie dávky sa zohľadňuje aj vtedy, ak došlo k zániku nároku a opakovanému vzniku nároku na pomoc v hmotnej núdzi v tomto období,“.
2.V § 28 ods. 2 písmeno d) znie:
„d) doručiť úradu potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti člena domácnosti do troch pracovných dní odo dňa vzniku alebo ukončenia dočasnej pracovnej neschopnosti, ak dočasná pracovná neschopnosť nebola potvrdená vytvorením elektronického záznamu v elektronickej zdravotnej knižke v národnom zdravotníckom informačnom systéme,48c)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 48c znie:
48c) § 12a zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.“.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
13
V čl. VI bod 1 nadobúda účinnosť 1. novembra 2025 a bod 2 nadobúda účinnosť 1. apríla 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti.
V § 10 ods. 4 písm. a) druhom bode sa navrhuje doplnenie obdobia 24 mesiacov, v rámci ktorého sa sledovať vznik opakovanej skutočnosti odôvodňujúcej zníženie dávky v hmotnej núdzi v rozsahu troch kalendárnych mesiacov. Súčasne sa navrhuje, u člena domácnosti, u ktorého vznikla skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky v hmotnej núdzi a z tohto dôvodu bolo ukončené poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi, aby sa pri opakovanom vzniku nároku na pomoc v hmotnej núdzi ďalšia skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky v hmotnej núdzi v období 24 mesiacov od posledného pochybenia tohto člena domácnosti považovala za opakovanú. Ako príklad možno uviesť jednotlivca, ktorý odmietne ponuku vhodného zamestnania a z uvedeného dôvodu mu zanikne nárok na poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi, pretože nárok len na dávku v hmotnej núdzi a nemá žiaden príjem. Následne si opätovne podá žiadosť o pomoc v hmotnej núdzi v období 24 mesiacov a opätovne odmietne ponuku vhodného zamestnania. Táto skutočnosť sa bude považovať za opakovanú skutočnosť odôvodňujúcu zníženie dávky, t. j. dochádza k zníženiu dávky v hmotnej núdzi na tri mesiace.
Zmena právnej úpravy v § 28 ods. 2 písm. d) sa navrhuje z dôvodu zjednotenia pojmov v nadväznosti na zmenu v § 12a ods. 17 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a súčasne z dôvodu upresnenia situácie, kedy je príjemca pomoci v hmotnej núdzi povinný si túto povinnosť splniť. Túto povinnosť bude mať príjemca pomoci v hmotnej núdzi len v prípade, ak nie je možné získať predmetné potvrdenie z národného zdravotníckeho informačného systému, nakoľko nebol vytvorený elektronický záznam v elektronickej zdravotnej knižke.
31.V čl. VII sa za slová „„písm. f) a h)““ vkladá čiarka a slová „za slovami „1. septembra 2025“ sa vypúšťa slovo „a““.
Pozmeňujúci návrh legislatívno-technicky upravuje účinnosť zákona č. 361/2024 Z. z., ktorým sa odkladá účinnosť § 3a ods. 28 písm. g) v čl. I.