Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh na ratifikáciu Zmien a doplnení Dohovoru energetickej charty
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
apríl 2025
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
máj 2025
2.Definovanie problému
Dohovor energetickej charty je mnohostranná medzinárodná zmluva, ktorá nadobudla platnosť v roku 1998, a ktorá okrem iného obsahuje ustanovenia o ochrane investícií, urovnávaní sporov, tranzite a obchode v odvetví energetiky. Vznikol z dôvodu potreby zabezpečenia spoľahlivých dodávok energetických zdrojov do západnej Európy a ochrany investícií do fosílnej infraštruktúry v štátoch bývalého ZSSR a východnej a strednej Európy. V uplynulých rokoch čelil kritike najmä zo strany za ochranu investícií do fosílnych palív v období nevyhnutnej energetickej transformácie a tiež z dôvodu nedostatočného súladu so súčasnými environmentálnymi a klimatickými cieľmi.
Medzičasom viacero členských štátov (Francúzsko, Nemecko, Poľsko, Taliansko, Luxembursko, Slovinsko, Portugalsko, Španielsko, Holandsko) od Dohovoru energetickej charty odstúpilo a Dánsko oznámilo depozitárovi úmysel odstúpiť od neho. Rada prijala 30. mája 2024 dve rozhodnutia, ktorými definitívne schválila odstúpenie a Euratomu od Dohovoru energetickej charty. Obe rozhodnutia nadobudnú platnosť rok po doručení oznámenia depozitárovi.
SR od začiatku podporovala proces zmeny a doplnenia Dohovoru energetickej charty. Pre SR bolo dôležité dosiahnuť explicitné vylúčenie intra-EÚ arbitráží, tzn. medzi členskými štátmi a investormi z iných členských štátov EÚ. Doterajšia rozhodovacia prax arbitrážnych tribunálov totiž preukazuje ich neochotu akceptovať, že intra-EÚ arbitráže nie v súlade s právom podľa judikatúry Súdneho dvora EÚ, tieto tribunály naďalej vydávajú arbitrážne rozhodnutia. S ohľadom na súčasnú situáciu v oblasti energetiky a radikálne zmeny zmluvných podmienok SR považuje za výhodné zabezpečiť čo najpriaznivejšie procesné arbitrážne pravidlá Dohovoru energetickej charty. Navyše jednostranné odstúpenie od Dohovoru energetickej charty by zachovalo pre existujúce investície v platnosti ustanovenia o ochrane investícií na ďalších 20 rokov (tzv. „Sunset clause“). Vystupujúci štát bude potom počas tejto doby žalovateľný za zaobchádzanie so zahraničným investorom podľa nevýhodného textu pôvodného Dohovoru energetickej charty.
3.Ciele a výsledný stav
Proces modernizácie Dohovoru energetickej charty prebiehal od roku 2020 do roku 2024 a jeho výsledkom malo byť zosúladenie jeho ustanovení s aktuálnymi klimaticko-energetickými cieľmi EÚ, cieľmi Parížskej dohody a Európskej zelenej dohody, ako aj s modernými štandardmi EÚ politiky ochrany investícií.
Na Konferencii energetickej charty 3. decembra 2024 boli schválené Zmeny a doplnenia Dohovoru energetickej charty s predbežným vykonávaním od 3. septembra 2025. Zmeny a doplnenia Dohovoru energetickej charty nadobudnú platnosť po ratifikácii troch štvrtín zmluvných strán.
Cieľom materiálu je ratifikovať Zmeny a doplnenia Dohovor energetickej charty po vyslovení súhlasu NR SR a vysloviť súhlas s predbežným vykonávaním Dohovoru od 3. septembra 2025.
4.Dotknuté subjekty
Podnikateľské subjekty, ktoré uskutočnili alebo uskutočnia investíciu v zmluvnom štáte Dohovoru energetickej charty.
5.Alternatívne riešenia
Nulový variant je neschválenie predbežného vykonávania Zmien a doplnení Dohovoru energetickej charty a ich následnej ratifikácie. To by malo za následok, že v platnosti zostanú ustanovenia pôvodného Dohovoru energetickej charty, ktoré nepodliehajú modernizácii. Uvedená situácia by viedla k stavu právnej neistoty, pretože niektoré zmluvné strany budú uplatňovať ustanovenia Zmien a doplnení Dohovoru energetickej charty a niektoré budú uplatňovať ustanovenia pôvodného Dohovoru energetickej charty, ktoré nepodliehajú modernizácii.
Alternatívou je aj možnosť odstúpenia od Dohovoru energetickej charty. Odstúpenie by spustilo 20 ročnú ochrannú lehotu (tzv. Sunset clause) na existujúce investície uskutočnené v SR s možnosťou začať proti SR arbitráž podľa pôvodného textu Dohovoru energetickej charty, ktorý je v zmysle rozhodnutia Súdneho dvora vo veci Komstroy v rozpore s právom EÚ. Z tohto dôvodu MH SR ako gestor a MF SR ako spolugestor Dohovoru energetickej charty považujú takýto krok za veľmi nevýhodný pre SR.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Vzhľadom na charakter materiálu je preskúmanie účelnosti bezpredmetné.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Mgr. Marek Janček,
marek.jancek@mhsr.sk
; 02/48541031
12.Zdroje
Oficiálne informácie zverejnené na webovom sídle Sekretariátu Dohovoru energetickej charty -
https://www.energycharter.org/
Rozhodnutie Konferencie energetickej charty z 24. 7. 2022 CC 753 verejná komunikácia vysvetľujúca hlavné zmeny obsiahnuté v principiálnej dohode o Zmene a doplnení Dohovoru energetickej charty
Rozhodnutia Konferencie energetickej charty z 3. 12. 2024 CCDEC202412, CCDEC202413, CCDEC202414, CCDEC202415 – Zmeny a doplnenia Dohovoru energetickej charty
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: