Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomír Galko predkladá návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 113/2018 Z. z. o uvádzaní dreva a výrobkov z dreva na vnútorný trh a o zmene a doplnení zákona č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je riešenie dlhodobého problému obchodovania s drevom vyťaženým na lesných ale aj ostatných pozemkoch vo vlastníctve Slovenskej republiky, osobitne situácie, ak domáce spracovateľské kapacity prevyšujú aktuálnu ponuku dreva na trhu, ktoré domáci spracovatelia schopní spracovať, pričom však dochádza k predaju dreva subjektom, ktoré v rámci obchodného reťazca nezabezpečujú žiadnu pridanú hodnotu a ide v podstate len o “priekupníkov”.
Návrh zákona ukladá subjektom spravujúcim lesy vo vlastníctve štátu, teda štátnemu podniku Lesy Slovenskej republiky, Vojenským lesom a majetkom, š. p., správam národných parkov ale aj ostatným správcom majetku štátu uskutočňovať takú obchodnú politiku, aby došlo k prednostnému zabezpečeniu čo najvyššieho zhodnotenia a stupňa opracovania drevnej hmoty, podporu zamestnanosti v drevospracujúcom priemysle na Slovensku, znižovaniu uhlíkovej bilancie pri preprave a spracovaní dreva a výrobkov z dreva a zohľadneniu uspokojenia zásobovania domácností na Slovensku palivovým drevom.
Za týmto účelom budú tieto subjekty povinné postupovať podľa zásad obchodu s drevnou hmotou, ktorých podrobnosti určí vláda Slovenskej republiky nariadením. Tým sa zabezpečí transparentnosť obchodnej politiky štátu, jej predvídateľnosť ako aj možnosť plnohodnotnej participácie všetkých relevantných subjektov, najmä zástupcov slovenského drevospracujúceho sektora na jej tvorbe.
Obmedzenie neželaného javu, t. j. prekupovania dreva bez pridanej hodnoty, sa zamedzí upravením povinnosti pre správcov majetku štátu dojednať zákaz ďalšieho scudzenia dreva bez jeho predchádzajúceho písomného súhlasu. Predchádzajúci písomný súhlas možno udeliť len ak sa aj po scudzení dodržia zásady obchodu s drevnou hmotou. Transparentnosť postupu správcov majetku štátu zabezpečí povinnosť bezodkladne zverejniť udelenie predchádzajúceho písomného súhlasu na svojom webovom sídle.
Predkladaný návrh zákona nezakladá vplyvy na štátny rozpočet a na rozpočet verejnej správy, zakladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, na informatizáciu spoločnosti a má pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana, nemá žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Dátum účinnosti sa navrhuje od 1. novembra 2025.
B.Osobitná časť
K čl. I
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je riešenie dlhodobého problému obchodovania s drevom vyťaženým na lesných ale aj ostatných pozemkoch vo vlastníctve Slovenskej republiky, osobitne situácie, ak domáce spracovateľské kapacity prevyšujú aktuálnu ponuku dreva na trhu, ktoré domáci spracovatelia schopní spracovať, pričom však dochádza k predaju dreva subjektom, ktoré v rámci obchodného reťazca nezabezpečujú žiadnu pridanú hodnotu a ide v podstate len o “priekupníkov”. Návrh zákona sa nijako nedotýka súkromných vlastníkov lesov.
K bodu 1
Navrhovanou zmenou zákona sa zavádza nový § 4a, ktorý komplexne a osobitne upravuje postupy o uvádzaní dreva vyťaženého na pozemkoch vo vlastníctve Slovenskej republiky. Návrh zákona ukladá subjektom spravujúcim lesy vo vlastníctve štátu, teda štátnemu podniku Lesy Slovenskej republiky, Vojenským lesom a majetkom, š. p., správam národných parkov ale aj ostatným správcom majetku štátu uskutočňovať takú obchodnú politiku, aby došlo k prednostnému zabezpečeniu čo najvyššieho zhodnotenia a stupňa opracovania drevnej hmoty, podporu zamestnanosti v drevospracujúcom priemysle na Slovensku, znižovaniu uhlíkovej bilancie pri preprave a spracovaní dreva a výrobkov z dreva a zohľadneniu uspokojenia zásobovania domácností na Slovensku palivovým drevom.
Za týmto účelom budú tieto subjekty povinné postupovať podľa zásad obchodu s drevnou hmotou, ktorých podrobnosti určí vláda Slovenskej republiky nariadením. Tým sa zabezpečí transparentnosť obchodnej politiky štátu, jej predvídateľnosť ako aj možnosť plnohodnotnej participácie všetkých relevantných subjektov, najmä zástupcov slovenského drevospracujúceho sektora na jej tvorbe.
Obmedzenie neželaného javu, t. j. prekupovania dreva bez pridanej hodnoty, sa zamedzí upravením povinnosti pre správcov majetku štátu dojednať zákaz ďalšieho scudzenia dreva bez jeho predchádzajúceho písomného súhlasu. Predchádzajúci písomný súhlas možno udeliť len ak sa aj po scudzení dodržia zásady obchodu s drevnou hmotou. Transparentnosť postupu správcov majetku štátu zabezpečí povinnosť bezodkladne zverejniť udelenie predchádzajúceho písomného súhlasu na svojom webovom sídle.
K bodu 2
Ustanovuje sa prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. novembra 2025 a stanovuje sa povinnosť vlády Slovenskej republiky určiť zásady podrobnosti obchodu s drevnou hmotou nariadením do 31. decembra 2025. Ustanovením povinnosti postupovať podľa zásad obchodu s drevnou hmotou od 1. júla 2026 sa vytvára dostatočného časového priestoru pre zosúladenie postupov správcov majetku štátu.
K čl. III
Nadobudnutie účinnosti sa navrhuje k 1. novembru 2025.