NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. VOLEBNÉ OBDOBIE
Návrh
UZNESENIE
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z … 2025
k problematike čistenia komunálnych odpadových vôd
Národná rada Slovenskej republiky
so zreteľom na:
- zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách v znení neskorších predpisov,
- Smernicu Rady 91/271/EHS o čistení komunálnych odpadových vôd,
- žalobu Európskej komisie voči Slovenskej republike za nedostatočné čistenie
komunálnych odpadových vôd,
- znenie Európskej vodnej charty,
- záväzky, ktoré Slovenskej republike vyplývajú z medzinárodných dohovorov a zmlúv o ochrane životného prostredia a zdravia, ktorých je signatárom,
A.vyhlasuje, že nedobudovaná kanalizačná sieť je civilizačný problém, ktorý Slovenskú republiku brzdí v rozvoji a drží v kategórii krajín, ktoré nedokážu naplniť základné existenčné potreby svojho obyvateľstva;
B.upozorňuje vládu Slovenskej republiky na diskriminačný stav, ktorý investičným dlhom prehlbuje;
C.upozorňuje vládu Slovenskej republiky na environmentálne, zdravotné, sociálne a ekonomické riziká, ktoré vinou nedobudovanej kritickej infraštruktúry dopadajú na obyvateľstvo a životné prostredie;
D.zaväzuje vládu Slovenskej republiky, aby neodkladne predstavila návrhy konkrétnych opatrení na rozšírenie kapacít čistiarní komunálnych odpadových vôd a plán zdostupnenia vývozu a čistenia odpadových vôd zo septikov a žúmp;
E.zaväzuje Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, aby detailne informovalo, akým postupom Slovenská republika reaguje na infringement vo veci nedostatočného čistenia komunálnych odpadových vôd.
Bratislava, august 2025
Odôvodnenie
Európska komisia 16. decembra 2024 predstavila balík rozhodnutí o porušení právnych
predpisov Európskej únie a oznámila, že v oblasti životného prostredia zažalovala Slovenskú
republiku na Súdnom dvore EÚ za nedostatočné čistenie komunálnych odpadových vôd.
Komisia konštatovala, že Slovensko si neplní v plnej miere povinnosti týkajúce sa zberu a
čistenia odpadových vôd stanovené v Smernici Rady
91/271/EHS
. Jej cieľom je chrániť
životné prostredie pred nepriaznivými vplyvmi, ktoré súvisia s vypúšťaním odpadovej vody a
ustanovuje európske pravidlá odvádzania, čistenia a vypúšťania komunálnych odpadových
vôd.
Členské štáty Európskej únie musia odvádzať a čistiť odpadové vody v mestských sídlach
najmenej s 2 000 obyvateľmi a vykonávať sekundárne čistenie odvádzaných odpadových vôd,
uplatňovať náročnejšie čistenie v mestských sídlach s vyše 10 000 obyvateľmi, ktoré sa
nachádzajú v určených citlivých oblastiach, zabezpečiť, aby sa čistiarne náležite udržiavali,
aby sa zabezpečila ich dostatočná prevádzka a aby boli schopné fungovať za bežných
poveternostných podmienok, prijímať opatrenia na obmedzenie znečisťovania zberných vôd v
dôsledku zaplavenia odtokovou dažďovou vodou pri mimoriadnych situáciách, ako je
nezvyčajne prudký dážď, monitorovať výkonnosť čistiarní a zberných vôd, monitorovať
vypúšťanie a opätovné použitie splaškových kalov. Smernica okrem uvádzaných metód
monitorovania a hodnotenia výsledkov uvádza hlavné požiadavky na zberné systémy,
vypúšťanie vôd z čistiarní komunálnych odpadových vôd vrátane stanovenia ich limitných
hodnôt emisií, priemyselné odpadové vody vypúšťané do komunálnych zberných systémov.
Komisia zaslala Slovensku formálnu výzvu na porušovanie Smernice vo februári 2017, po
ktorej nasledovalo odôvodnené stanovisko v novembri 2019. Napriek určitému pokroku,
slovenské orgány sťažnosti v plnej miere nevyhoveli, a preto Komisia podala prípad na Súdny
dvor EÚ. Týka sa 25 miest na Slovensku, ktoré nespĺňajú Smernicu. Sedemnásť miest
nezabezpečilo sekundárne čistenie pred vypúšťaním odpadových vôd, v deviatich lokalitách
mestské odpadové vody nie predmetom dodatočného biologického čistenia s odstraňovaním
dusíka alebo fosforu a jedno mesto nespĺňa obe požiadavky.
Povedľa týchto porušení sledujeme neudržateľný nárast cien vývozu a likvidácie odpadových vôd zo septikov a žúmp, rovnako tiež zhoršenú dostupnosť týchto služieb.
Samosprávy po celej krajine sa sťažujú, že by obyvateľstvu aj chceli zabezpečiť vývoz odpadových vôd, avšak čistiarne ich nemajú ako spracovať. V tejto situácii je alarmujúce, že vláda Slovenskej republiky na problematiku nedostatočných kapacít čistiarní odpadových vôd vo svojom Programovom vyhlásení nijako nereflektuje a systematicky túto skutočnosť nezohľadňuje ani Ministerstvo životného prostredia, keď nevytvára podmienky pre skokovité rozširovanie existujúcich kapacít.
Napriek tomu, že Slovenská republika podľa pôvodných plánov mala mať dobudovanú kanalizačnú sieť do roka 2015, dodnes tomu tak nie je a 1,5 milióna ľudí naďalej žije bez pripojenia na verejnú kanalizáciu. Tieto domácnosti dnes čelia nárastu cien za vývoz a likvidáciu odpadových vôd. Na nižšie uvedených príkladoch je zreteľné, že tieto ceny nie regulované, metodika cenotvorby nie je jednotná a líši sa v závislosti od poskytovateľa.
Turčianska vodárenská spoločnosť si napríklad v porovnávanom období účtovala za vývoz 10 m3 v rozmedzí od 95 eur do 123 eur s DPH v závislosti od vzdialenosti. Trenčianske vodárne a kanalizácie spoplatňujú vývoz sumou 70 eur s DPH. Trnavská vodárenská spoločnosť si za vývoz účtuje 95 eur s DPH. Podtatranská vodárenská prevádzková spoločnosť spoplatňuje výkon fekálneho vozidla v 15-minútových intervaloch sumou 23,60 eur s DPH a k tomu pripočítava tzv. kilometrovné vo výške 2,10 eur s DPH za kilometer. Rovnakú metodiku uplatňuje Považská vodárenská spoločnosť, ktorá si účtuje 22,71 eur za 15 minút plus jazdný výkon na kilometer v sume 1,12 eur s DPH. Západoslovenská vodárenská spoločnosť uvádza 15-minútovú sadzbu vo výške 13,75 eur s DPH a 2 eur / km.
Nedobudovaná kanalizačná sieť na Slovensku so sebou nesie mnohé riziká. Environmentálne v podobe znečistenia podzemných vôd (žumpy a nelegálne výpusty môžu presakovať do podzemných vôd, čo ohrozuje kvalitu pitnej vody zo studní), znečistenie povrchových vôd (pri vypúšťaní odpadových vôd do potokov či riek sa zvyšuje obsah dusíka, fosforu a baktérií, čo spôsobuje eutrofizáciu, hynutie rýb a narúšanie ekosystémov), hygienické riziká (fekálne baktérie, vírusy a parazity v prostredí môžu šíriť infekčné choroby), zhoršenie pôdnej kvality (dlhodobé vsakové polia alebo priesaky z nekvalitných žúmp môžu kontaminovať pôdu), narušenie biodiverzity (znečistené toky majú nižšiu schopnosť udržať prirodzené druhy rastlín a živočíchov).
Nedobudovaná kritická infraštruktúra aj výrazné sociálne riziká: zdravotné dopady (vyšší výskyt črevných ochorení, kožných infekcií či parazitárnych nákaz v obciach bez kanalizácie), zvyšovanie nerovnosti medzi regiónmi (samosprávy bez kanalizácie vnímané ako menej rozvinuté, čo znižuje ich atraktivitu), zhoršenie životného komfortu (neustála potreba vyprázdňovať žumpy, nepríjemný zápach, riziko pretečenia), diskriminácia (pocit nespravodlivosti u obyvateľstva, že nie svojim pričinením v 21. storočí nemá k dispozícii základnú infraštruktúru, ktorú iní k dispozícii majú), migrácia obyvateľov (ľudia sa sťahujú z obcí bez kanalizácie, čo vedie k ich postupnému vyľudňovanie).
Zanedbateľné nie ani ekonomické riziká. Zvyšujúce sa náklady pre domácnosti (pravidelné vyvážanie žúmp je finančne náročné, často drahšie než platba za kanalizáciu), nelegálne vypúšťanie (z ekonomických dôvodov ľudia odpadovú vodu vypúšťajú do pôdy alebo potokov, čo zvyšuje environmentálne škody), znížená hodnota nehnuteľností (domy v obciach bez kanalizácie sa predávajú ťažšie a za nižšie ceny), obmedzený rozvoj podnikania (prevádzky potrebujú spoľahlivú infraštruktúru, bez kanalizácie sa nerozvíjajú), dodatočné náklady pre štát (čistenie znečistených vôd, riešenie zdravotných následkov či investície do dobiehania infraštruktúry vyššie, ak sa odkladá riešenie), ohrozené čerpanie eurofondov (Slovensko môže prichádzať o finančné prostriedky EÚ, ak nesplní záväzky).
Nedobudovaná kanalizačná sieť nie je len technický problém, tiež reálne dôsledky na zdravie ľudí, kvalitu životného prostredia, sociálnu spravodlivosť aj ekonomický rozvoj regiónov. Ide jednoznačne o civilizačný problém.
Dostupnosť kanalizácie a bezpečnej pitnej vody základnými piliermi modernej spoločnosti. Tak ako elektrina či cesty, aj odvedenie a čistenie odpadových vôd patrí medzi infraštruktúru, bez ktorej sa nedá hovoriť o plnohodnotnom životnom štandarde.
Rozvinuté krajiny riešili kanalizáciu v 19. 20. storočí, lebo pochopili jej význam pre zdravie, hygienu a kvalitu života. Ak Slovensko v roku 2025 stále nie je schopné zabezpečiť túto základnú službu pre všetkých, signalizuje to civilizačný dlh s presahom do všetkých oblastí života. Nie je to len technická alebo environmentálna výzva, ale dotýka sa zdravia, sociálnej spravodlivosti, regionálneho rozvoja aj ekonomiky.
Európska únia považuje prístup ku kanalizácii za civilizačný štandard. Smernica o čistení komunálnych odpadových vôd považuje kanalizáciu za minimálnu úroveň infraštruktúry v 21. storočí. Nedobudovaná kanalizačná sieť je hanebnou vizitkou súčasnej a bývalých vlád a zároveň civilizačný problém, ktorý našu krajinu brzdí a drží v kategórii tých, ktoré nedokážu naplniť základné existenčné potreby svojho obyvateľstva.