1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie SLOVENSKO.
Daňový bonus na nezaopatrené dieťaťa predstavuje nástroj daňovej politiky štátu zameraný na podporu pracujúcich rodičov, ktorí vychovávajú deti. Jeho cieľom je najmä finančne podporiť rodiny s deťmi a pomôcť im zabezpečiť výdavky spojené so starostlivosťou o deti, ale zároveň aj politikou štátu v prospech rodín motivovať rodičov, ktorí plánujú založenie rodiny. Sekundárnym cieľom daňového bonusu je podpora legálneho zamestnávania - motivovaním zamestnancov, ktorý pracujú bez uzatvorenia pracovnej zmluvy (tzv. „na čierno“), za ktorých zamestnávateľ neodvádza ani sociálne, ani zdravotné odvody a rovnako ani daň z príjmu, aby uzatvorili riadny pracovno-právny vzťah a plnili si všetky daňovo-odvodové povinnosti, ktoré im z právneho poriadku vyplývajú. Návrh zákona má teda zároveň pozitívny vplyv na efektívnejší výber daní a znižovanie daňových únikov.
Daňový bonus predstavoval výraznú pomoc pre rodiny s deťmi počas finančných, hospodárskych a spoločenských kríz, ktoré boli spôsobené vírusom COVID-19 a neskôr vojenskou agresiou Ruskej federácie voči Ukrajine. Podľa analýz práve daňový bonus pomohol rodinám s deťmi udržať si primeranú životnú úroveň počas kríz a zároveň podporil spotrebu týchto domácností, a tým aj ekonomiku.
V záujme posilnenia podpory rodín zo strany štátu je cieľom návrhu zákona návrat k právnej úprave daňového bonusu na dieťa, ktorá bola účinná do 31. decembra 2024.
Návrhom zákona sa ruší súčasné vekové obmedzenie 18 rokov, odkedy sa daňový bonus prestáva vyplácať, keďže nezohľadňuje reálne náklady, ktoré vznikajú v posledných rokoch stredoškolského štúdia - pred maturitnou skúškou a prípravou na prijímacie pohovory na vysokú školu. Tieto výdavky môžu byť pre rodinu výrazne zaťažujúce, najmä ak nasleduje vysokoškolské štúdium spojené s nákladmi na bývanie, stravu, študijné materiály a pod. Vládna koalícia týmto rodinám zobrala celý daňový bonus a nechala ich bez akejkoľvek pomoci, pričom tento krok žiadnym relevantným spôsobom neodôvodnila. Aj z tohto dôvodu predkladaný zákon navrhuje túto úpravu vrátiť do stavu pred rokom 2025.
Súčasná vládna koalícia sa rozhodla zobrať daňový bonus aj rodinám s deťmi, kde rodičia majú podľa nich vysoký príjem, pričom sa vôbec nezohľadňuje počet nezaopatrených detí, ktoré títo rodičia vychovávajú, čo predstavuje zrejmú nespravodlivosť voči týmto rodinám, keďže ich výdavky násobne vyššie. Z toho dôvodu sa táto úprava navrhuje vypustiť zo znenia zákona.
Cieľom návrhu zákona je:
2
-predĺžiť obdobie vyššieho daňového bonusu na dieťa namiesto doterajších 15 rokov na 18 rokov a zvýšiť sumu zo súčasných 100 eur na 140 eur,
-zrušiť súčasné vekové obmedzenie 18 rokov, odkedy sa daňový bonus prestáva vyplácať,
-umožniť uplatnenie daňového bonusu pre deti vo veku od 18 rokov do 25 rokov sústavne sa pripravujúce na povolanie,
-vypustiť krátenie výšky daňového bonusu z dôvodu výšky príjmu, keďže ide o neodôvodnený zásah do nároku na daňový bonus bez ohľadu na počet vyživovaných detí.
Návrh zákona negatívny aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy, nemá žiadne vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie a na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodom 1 a 2
Podľa súčasnej právnej úpravy § 33 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) je suma daňového bonusu
a)50 eur mesačne, ak vyživované dieťa dovŕšilo 15 rokov veku a nedovŕšilo 18 rokov veku, a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 18 rokov veku, alebo
b)100 eur mesačne, ak vyživované dieťa nedovŕšilo 15 rokov veku, a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 15 rokov veku.
Navrhuje sa stanoviť podmienky daňového bonusu tak, ako to bolo do 31.12.2024, a teda:
a)50 eur mesačne, ak vyživované dieťa dovŕšilo 18 rokov veku, alebo
b)140 eur mesačne, ak vyživované dieťa nedovŕšilo 18 rokov veku,a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 18 rokov veku.
K bodom 3, 4, 7 a 8
Ide o legislatívno-technické úpravy.
K bodu 5
Navrhuje sa navrátenie legislatívneho znenia odseku 9 do pôvodného znenia z dôvodu, že nové znenie predstavuje výkladové nejasnosti.
K bodu 6
Navrhuje sa vypustiť krátenie výšky daňového bonusu z dôvodu výšky príjmu, keďže ide o neodôvodnený zásah do nároku na daňový bonus bez ohľadu na počet vyživovaných detí.
K bodu 9
Navrhujú sa prechodné ustanovenia, ktorými sa upresňuje, že daňový bonus v novej výške a podľa nových podmienok v zmysle predloženého návrhu zákona sa uplatní prvýkrát za kalendárny mesiac január 2026.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. januára 2026.
4
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
6
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Napravenie výšky a podmienok nároku na daňový bonus, ktoré boli zmenené zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Zlepšenie postavenia a finančnej situácie rodín s deťmi.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Daňové úrady,
Rodiny s deťmi,
Obce a vyššie územné celky,
Zamestnávatelia.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Neprijatie navrhovanej právnej úpravy bude znamenať pokračovanie nižšej, respektíve žiadnej podpory rodín s deťmi.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
7
Preskúmanie účelnosti zákona sa navrhuje po 3 rokoch odo dňa nadobudnutia účinnosti.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané
Celková suma uplatnených daňových bonusov na dieťa.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy nie je možné určiť, keďže nie je možné presne predvídať počet detí a príjmy ich rodičov, na základe ktorých sa počíta výška nároku na daňový bonus.
Pozitívny vplyv na rozpočet predstavuje sekundárny jav, a to motivácia rodičov priznávať svoje zdaniteľné príjmy vzhľadom na vyššiu sumu daňového bonusu.
Pozitívne sociálne vplyvy predstavuje lepšia životná úroveň rodín s deťmi, pričom pre nízkopríjmové rodiny môže daňový bonus predstavovať možnosť lepšej inklúzie ich detí.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.
8