Dôvodová správa
A.VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Adam Lučanský, Milan Garaj, Andrej Danko a Dagmar Kramplová.
Navrhovaná úprava ustanovenia za cieľ reflektovať potrebu posilnenia bezpečnostného charakteru výkonu verejnej moci prostredníctvom obecnej polície, ako aj požiadavku na zachovanie osobitného vzťahu príslušníka obecnej polície k Slovenskej republike. Zavedenie podmienky štátneho občianstva Slovenskej republiky ako jednej z kvalifikačných požiadaviek prispieť k upevneniu verejnej dôvery v bezpečnostné zložky samosprávy a k zamedzeniu prípadných rizík spojených s výkonom tejto funkcie osobami bez väzby na právny poriadok a ústavné zriadenie Slovenskej republiky.
Zmenou ustanovenia dochádza k sprísneniu vstupných predpokladov pre výkon funkcie príslušníka obecnej polície, čo je v súlade s trendom zvyšovania štandardov pre osoby vykonávajúce verejnú moc, osobitne v oblasti poriadkovej služby. Zavedenie novej právnej úpravy je dôsledkom zvyšujúcich sa nárokov na profesionálnu a hodnotovú integritu osôb, ktoré nositeľmi represívnych právomocí a ktoré vykonávajú činnosti smerujúce k ochrane verejného poriadku a bezpečnosti.
Predložená úprava nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, nemá dopad na podnikateľské prostredie, sociálne vzťahy, životné prostredie, informatizáciu ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K čl.I
K bodu 1
Navrhuje sa zmeniť znenie § 5 ods. 2 zákona tak, aby bolo výslovne ustanovené, že príslušníkom obecnej polície môže byť len štátny občan Slovenskej republiky. Cieľom tejto úpravy je zaviesť explicitnú podmienku štátneho občianstva ako základného predpokladu na výkon funkcie príslušníka obecnej polície, ktorá je súčasťou verejnej moci zabezpečujúcej poriadkovú zložku v územnej samospráve.
Zákonné zakotvenie tejto podmienky reaguje na potrebu posilniť personálnu integritu a hodnotové väzby príslušníkov obecnej polície voči Slovenskej republike. Umožňuje zabezpečiť, že výkon právomocí obecnej polície bude zverený výlučne osobám, ktoré majú trvalý ústavný a právny vzťah k štátu, vrátane záväzku loajality a rešpektovania základných princípov právneho poriadku.
Zároveň sa v rámci ustanovenia ponechávajú aj existujúce podmienky bezúhonnosti, veku nad 21 rokov a telesnej, duševnej a odbornej spôsobilosti. Výsledkom navrhovanej úpravy je komplexné zosúladenie vstupných predpokladov pre výkon tejto funkcie s požiadavkami verejného záujmu na dôveryhodnosť, profesionalitu a identifikačnú väzbu príslušníkov obecnej polície k štátu, v ktorého mene konajú.
K bodu 2
Z dôvodu právnej istoty a ochrany nadobudnutých práv osôb, ktoré v čase účinnosti zákona vykonávajú funkciu príslušníka obecnej polície a nespĺňajú novo zavedenú podmienku štátneho občianstva Slovenskej republiky, sa navrhuje prechodné ustanovenie, ktoré umožňuje týmto osobám zotrvať vo výkone funkcie do 31. decembra 2026.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje k 1. januáru 2026. Navrhnutý dátum účinnosti reflektuje potrebu zabezpečiť dostatočný legislatívny a organizačný priestor na realizáciu zmien vyplývajúcich z prijatia zákona. Uvedený termín poskytuje dotknutým subjektom, najmä obciam ako zriaďovateľom obecnej polície, čas na vyhodnotenie personálnej situácie a prijatie opatrení súvisiacich s plnením novej zákonnej požiadavky.
Zároveň sa tým zabezpečuje koordinácia s navrhovaným prechodným obdobím pre pôsobiacich príslušníkov obecnej polície, ktorí ku dňu účinnosti zákona nespĺňajú podmienku štátneho občianstva.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
Predložená úprava nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, nemá dopad na podnikateľské prostredie, sociálne vzťahy, životné prostredie, informatizáciu ani na služby verejnej správy pre občana.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné