(pracovná verzia)
VYHLÁŠKA
Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky
z xx. yyyy 2025
o edukačných publikáciách
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky podľa § 13 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ustanovuje:
§ 1Základné ustanovenia
Táto vyhláška upravuje
a)podrobnosti o postupe pri posudzovaní súladu edukačnej publikácie,
b)náležitosti žiadosti o vydanie certifikátu,
c)podrobnosti o postupe pri vydávaní a odnímaní certifikátu edukačnej publikácie,
d)spôsobe používania edukačných publikácií s certifikátom,
e)spôsobe a výške náhrady za ich stratu, zničenie alebo poškodenie.
§ xx
Vymedzenie pojmov
Na účely tejto vyhlášky sa rozumie
a)učebnicou edukačná publikácia, ktorá je primárnym zdrojom informácií, obsahuje odborne a didakticky spracovaný obsah vzdelávania v súlade s princípmi výchovy a vzdelávania, cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom, podporuje učenie sa detí a žiakov, rozvíjanie ich vedomostí, zručností a kompetencií, a nie je určená na vpisovanie; ak je určená na vpisovanie, označuje sa ako pracovná učebnica,
b)pracovným zošitom edukačná publikácia, ktorá obsahuje odborne a didakticky spracovaný obsah vzdelávania v súlade s princípmi výchovy a vzdelávania, cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom vo forme úloh, cvičení a aktivít zameraných na získavanie, upevňovanie a preverovanie vedomostí a zručností, na samostatnú prácu alebo skupinovú prácu, a je určená na vpisovanie; pracovný zošit môže tematicky nadväzovať na učebnicu,
c)učebným textom edukačná publikácia, ktorá obsahuje odborne a didakticky spracovaný text v súlade s princípmi výchovy a vzdelávania, cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom, najmä
1.odborné tabuľky (chemické, matematické a podobne),
2.zbierky úloh a cvičení,
2
3.školské atlasy (zemepisné a dejepisné),
4.obrázkové slovníky, ktoré dopĺňajú jazykové učebnice pre primárne vzdelávanie žiakov škôl s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny,
5.obrázkové slovníky, ktoré dopĺňajú jazykové učebnice pre slovenský jazyk ako druhý jazyk pre úroveň 1,
6.texty a obrazové materiály využívané deťmi v materskej škole,
7.texty, ktoré predstavujú podporný a doplnkový materiál zameraný na rozvoj vedomostí, zručností a kompetencií v jednotlivých skupinách odborov vzdelávania,
d)špeciálnou edukačnou publikáciou edukačná publikácia pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, ktorá sprostredkúva obsah vzdelávania spôsobom upraveným podľa druhu zdravotného znevýhodnenia,
e)edukačnou publikáciou v elektronickej verzii edukačná publikácia na digitálnom pamäťovom médiu, ktorá môže obsahovať interaktívne prvky alebo multimediálne prvky, najmä obrázky, fotografie, názorné schémy, videozáznamy, audiozáznamy, simulácie, animácie alebo aplikácie, a umožňuje zobrazenie pomocou čítacích softvérov a čítacích zariadení,
f)sadou edukačných publikácií viac edukačných publikácií jedného druhu alebo rôznych druhov, ktoré napĺňajú ucelenú časť vzdelávacích štandardov podľa koncepčného zámeru súboru edukačných publikácií; sadu edukačných publikácií môže tvoriť jedna alebo viacero kombinácií edukačnej publikácie v tlačenej verzii a edukačnej publikácie v elektronickej verzii,
g)koncepčným zámerom súboru edukačných publikácií dokument, v ktorom je vymedzený spôsob, akým súbor edukačných publikácií napĺňa vzdelávacie štandardy pre vyučovací predmet, vzdelávaciu oblasť, príslušný ročník, vzdelávací cyklus alebo stupeň vzdelania,
h)priamo riadenou organizáciou
1.organizácia zriadená Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) na plnenie úloh v oblasti koordinácie vývoja, posudzovania a hodnotenia edukačných publikácií pre všeobecne vzdelávacie vyučovacie predmety, vzdelávacie oblasti a prierezové témy,
2.organizácia zriadená ministerstvom na plnenie úloh v oblasti odborného vzdelávania a prípravy,
i)kritériami na hodnotenie kvality edukačnej publikácie kritériá zverejnené na webovom sídle príslušnej priamo riadenej organizácie, ktoré obsahujú hodnotenie kvality, odbornej správnosti, didaktickej správnosti a jazykovej správnosti edukačnej publikácie a súladu edukačnej publikácie s princípmi výchovy a vzdelávania, cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom,
j)recenzným posudkom odborné stanovisko recenzenta vypracované podľa kritérií na hodnotenie kvality edukačnej publikácie, ktoré obsahuje odporúčanie na vydanie alebo na nevydanie doložky,
k)priamym posudkom odborné stanovisko zamestnanca príslušnej priamo riadenej organizácie vypracované podľa kritérií na hodnotenie kvality edukačnej publikácie, ktoré obsahuje odporúčanie na vydanie alebo na nevydanie doložky,
3
l)odborným posudkom odborné stanovisko zamestnanca príslušnej priamo riadenej organizácie k špeciálnej edukačnej publikácii vypracované podľa kritérií na hodnotenie kvality edukačnej publikácie, ktoré obsahuje odporúčanie na vydanie alebo na nevydanie doložky,
m)zápisom z posúdenia edukačnej publikácie dokument vypracovaný príslušnou priamo riadenou organizáciou, ktorý na základe príslušných posudkov obsahuje odporúčanie na vydanie alebo na nevydanie doložky a návrh lehoty platnosti doložky,
n)predkladateľom vydavateľ, ktorý je nositeľom autorských práv k edukačnej publikácii, a požiadal ministerstvo o vydanie doložky; predkladateľom môže byť aj výhradný distribútor, ak ide o zahraničnú edukačnú publikáciu,
o)doložkou doklad vydaný ministerstvom potvrdzujúci súlad edukačnej publikácie s princípmi výchovy a vzdelávania, cieľmi výchovy a vzdelávania a s príslušným štátnym vzdelávacím programom posúdený podľa kritérií na hodnotenie kvality edukačnej publikácie,
p)registrom recenzentov zoznam odborníkov pre príslušný vyučovací predmet, vzdelávaciu oblasť, prierezovú tému, prierezovú gramotnosť, príslušný odbor vzdelávania, skupinu odborov vzdelávania, jazyk edukačnej publikácie alebo druh zdravotného znevýhodnenia podľa obsahového zamerania edukačnej publikácie, ktorý zostavuje, vedie a aktualizuje ministerstvo na základe návrhov priamo riadených organizácií,
q)registrom edukačných publikácií s vydanou doložkou zoznam všetkých ministerstvom schválených edukačných publikácií, ku ktorým ministerstvo vydalo doložku, a ktorý podľa vyučovacích predmetov, vzdelávacích oblastí, prierezových tém, prierezových gramotností a skupín odborov vzdelávania zostavuje, vedie a aktualizuje ministerstvo.
§ 2Podrobnosti o postupe pri posudzovaní súladu edukačnej publikácie
(1)Posudzuje sa súlad edukačnej publikácie s princípmi výchovy a vzdelávania, cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom, ktorým je splnenie princípov výchovy a vzdelávania, cieľov výchovy a vzdelávania, vzdelávacích štandardov v edukačnej publikácii pre príslušný ročník, vzdelávací cyklus, stupeň vzdelania, odbor vzdelávania alebo skupinu odborov vzdelávania; ak ide o edukačnú publikáciu pre žiakov zo zdravotným postihnutím aj so vzdelávacím programom pre príslušný druh zdravotného postihnutia.
(2)Na posúdenie súladu edukačnej publikácie sa vypracúva recenzný posudok, priamy posudok a odborný posudok podľa kritérií na hodnotenie kvality edukačnej publikácie, ktorý obsahuje odporúčanie na vydanie alebo na nevydanie certifikátu; ak odporúča nevydanie certifikátu, obsahuje konkrétne dôvody, pre ktoré odporúča nevydanie certifikátu, ktorých zapracovaním by dôvody na nevydanie certifikátu pominuli.
(3)Ak v registri recenzentov nie je recenzent pre príslušný vyučovací predmet, vzdelávaciu oblasť, prierezovú tému, prierezovú gramotnosť, príslušný odbor vzdelávania, skupinu odborov vzdelávania, jazyk edukačnej publikácie alebo druh zdravotného znevýhodnenia, posúdenie sa nevykonáva.
(4)Kritériami na hodnotenie kvality edukačnej publikácie kritériá vypracované priamo riadenou organizáciou a schválené ministerstvom, ktoré obsahujú hodnotenie kvality, odbornej správnosti, didaktickej správnosti a jazykovej správnosti edukačnej publikácie a
4
súladu edukačnej publikácie s princípmi výchovy a vzdelávania, cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom.
(5)Recenzným posudkom je odborné stanovisko recenzenta vypracované v elektronicky v určenom informačnom systéme ministerstva podľa kritérií na hodnotenie kvality edukačnej publikácie, ktoré obsahuje odporúčanie na vydanie alebo na nevydanie certifikátu.
(6)Priamym posudkom je odborné stanovisko zamestnanca príslušnej priamo riadenej organizácie vypracované v elektronicky v určenom informačnom systéme ministerstva podľa kritérií na hodnotenie kvality edukačnej publikácie, ktoré obsahuje odporúčanie na vydanie alebo na nevydanie certifikátu.
(7)Odborným posudkom je odborné stanovisko zamestnanca príslušnej priamo riadenej organizácie k špeciálnej edukačnej publikácii vypracované v elektronicky v určenom informačnom systéme ministerstva podľa kritérií na hodnotenie kvality edukačnej publikácie, ktoré obsahuje odporúčanie na vydanie alebo na nevydanie certifikátu.
(8)Zápisom z posúdenia edukačnej publikácie je dokument, ktorý na základe príslušných posudkov obsahuje odporúčanie na vydanie alebo na nevydanie certifikátu.
(9)Ostatný text a materiál sa neposudzuje. Za ostatný text a materiál sa na tento účel považuje text a materiál, ktorý voľne dopĺňa edukačné publikácie, najmä prekladové, výkladové, odborné alebo iné slovníky, metodické príručky, manuály alebo užívateľské príručky, pomocné textové, obrazové alebo číselné materiály, omaľovánky, pexesá, didaktické alebo spoločenské hry, literárne texty alebo životopisy, publikácie s regionálnou tematikou, edukačný softvér (kvízy, tutoriály, hry, programy na prácu s textom, programy na prácu s obrázkami, programy na prácu so zvukom a podobne).
(10)Súborom edukačných publikácií je viac edukačných publikácií jedného druhu alebo rôznych druhov, ktoré napĺňajú ucelenú časť vzdelávacích štandardov podľa koncepčného zámeru súboru edukačných publikácií; súbor edukačných publikácií môže tvoriť jedna alebo viacero kombinácií edukačnej publikácie v tlačenej verzii a edukačnej publikácie v elektronickej verzii.
(11)Lehota na vypracovanie recenzného posudku, priameho posudku a odborného posudku je 30 dní; ak ide o posúdenie viacerých edukačných publikácií zo súboru edukačných publikácií predložených súčasne, 60 dní.
(12)Ak ide o preklad edukačnej publikácie a edukačná publikácia vydaný certifikát alebo k nej bol vypracovaný zápis z posúdenia edukačnej publikácie, vypracúva sa len priamy posudok. Preklad edukačnej publikácie sa posudzuje podľa kritérií na hodnotenie kvality edukačných publikácií.
(13)Ak ide o edukačnú publikáciu pre žiakov zo zdravotným postihnutím, vypracúva sa recenzný posudok, priamy posudok a odborný posudok.
(14)Ak je edukačná publikácia pre žiakov zo zdravotným postihnutím modifikáciou edukačnej publikácie s vydaným certifikátom alebo modifikáciou edukačnej publikácie, vypracúva sa priamy posudok a odborný posudok.
(15)Ak ide o edukačnú publikáciu s vydaným certifikátom podľa pôvodného štátneho vzdelávacieho programu, ktorého lehota platnosti uplynie v čase medzi nadobudnutím účinnosti zmeny v štátnom vzdelávacom programe a skončením platnosti pôvodného štátneho vzdelávacieho programu pre príslušný odbor vzdelávania, stupeň vzdelania, vzdelávací cyklus alebo ročník a v ktorej nedošlo k zmene obsahu, predkladateľ môže
5
požiadať o vydanie certifikátu podľa pôvodného štátneho vzdelávacieho programu, vypracúva sa posudok zhody obsahu edukačnej publikácie s obsahom pôvodnej edukačnej publikácie s vydanou doložkou.
(16)O vydanie certifikátu na základe zmeny v štátnom vzdelávacom programe sa môže požiadať odo dňa schválenia zmeny v štátnom vzdelávacom programe.
§ 3
Náležitosti žiadosti o vydanie certifikátu
(1)Žiadosť o vydanie certifikátu sa predkladá elektronicky prostredníctvom určeného informačného systému ministerstva.
(2)Ku každej edukačnej publikácii vrátane každej edukačnej publikácie zo súboru edukačných publikácií sa predkladá žiadosť o vydanie certifikátu.
(3)Náležitosťami žiadosti sú... Vzor je prílohou č. xx
(4)Prílohou k žiadosti o vydanie certifikátu sú
a)jedno vyhotovenie vydanej edukačnej publikácie v elektronickej verzii vrátane všetkých interaktívnych prvkov alebo multimediálnych prvkov, ktoré sú jej súčasťou,
b)jedno vyhotovenie zalomenej predtlačovej verzie edukačnej publikácie v elektronickej verzii vrátane všetkých interaktívnych prvkov alebo multimediálnych prvkov, ktoré jej súčasťou,
c)jedno vyhotovenie autorsky a redakčne spracovaného rukopisu edukačnej publikácie v elektronickej verzii, ktorý obsahuje všetky súvislé texty a nesúvislé texty (tabuľky, grafy, schémy, obrázky s popisom), návrh rozmiestnenia obrazovej časti a textovej časti a ich grafického spracovania vrátane všetkých interaktívnych prvkov alebo multimediálnych prvkov, ktoré sú jej súčasťou,
d)jedno vyhotovenie vydaného prekladu edukačnej publikácie v elektronickej verzii vrátane všetkých interaktívnych prvkov alebo multimediálnych prvkov, ktoré jej súčasťou, zhodné s pôvodnou edukačnou publikáciou a jedno zhodné vyhotovenie pôvodnej edukačnej publikácie v elektronickej verzii vrátane všetkých interaktívnych prvkov alebo multimediálnych prvkov, ktoré sú jej súčasťou,
e)jedno vyhotovenie zalomenej predtlačovej verzie prekladu edukačnej publikácie v elektronickej verzii vrátane všetkých interaktívnych prvkov alebo multimediálnych prvkov, ktoré jej súčasťou, zhodné s pôvodnou edukačnou publikáciou a jedno zhodné vyhotovenie pôvodnej edukačnej publikácie v elektronickej verzii vrátane všetkých interaktívnych prvkov alebo multimediálnych prvkov, ktoré sú jej súčasťou,
f)koncepčný zámer súboru edukačných publikácií ku každej edukačnej publikácii zo súboru edukačných publikácií pre základné vzdelávanie,
g)doklad o úhrade poplatku za certifikáciu,
6
h)doklad o autorských právach.
(5)Ak žiadosť nie je úplná, neposudzuje sa.
(6)O vydanie certifikátu možno požiadať k
a)edukačnej publikácii alebo k súboru edukačných publikácií v tlačenej verzii alebo v elektronickej verzii, určenej pre vyučovací predmet alebo vzdelávaciu oblasť pre príslušný ročník, pre vzdelávací cyklus alebo stupeň vzdelania,
b)prekladu edukačnej publikácie alebo k prekladu súboru edukačných publikácií v tlačenej verzii alebo v elektronickej verzii zapísaných v registri edukačných publikácií s vydaným certifikátom, určenej pre vyučovací predmet alebo vzdelávaciu oblasť pre príslušný ročník, pre vzdelávací cyklus alebo stupeň vzdelania.
(7)Každá edukačná publikácia v tlačenej verzii sa posudzuje spolu s edukačnou publikáciou v elektronickej verzii, ktorá je s ňou zhodná.
(8)O vydanie certifikátu nie je možné požiadať ak ide o edukačnú publikáciu alebo súbor edukačných publikácií pre základné vzdelávanie pre vyučovací predmet alebo vzdelávaciu oblasť pre príslušný ročník.
(9)Lehota na vypracovanie recenzného posudku, priameho posudku a odborného posudku je 30 dní; ak ide o posúdenie viacerých edukačných publikácií zo súboru edukačných publikácií predložených súčasne, 60 dní.
§ 4Podrobnosti o postupe pri vydávaní a odnímaní certifikátu edukačnej publikácie
(1)Na základe príslušných posudkov sa vypracúva zápis z posúdenia edukačnej publikácie.
(2)Ak jeden z posudkov odporúča nevydať certifikát, vypracuje sa ďalší posudok.
(2)Na základe zápisu z posúdenia edukačnej publikácie sa vydá certifikát alebo nevydá certifikát. Táto skutočnosť sa oznámi predkladateľovi.
(3)Po vydaní certifikátu sa edukačná publikácia zaradí do registra edukačných publikácií s vydaným certifikátom.
(4)Posúdenie sa vykonáva k
a)vydanej edukačnej publikácie vrátane všetkých interaktívnych prvkov alebo multimediálnych prvkov,
b)zalomenej predtlačovej verzii edukačnej publikácie vrátane všetkých interaktívnych prvkov alebo multimediálnych prvkov, ktoré sú jej súčasťou,
c)autorsky a redakčne spracovanému rukopisu edukačnej publikácie.
(5)Ak sa predkladá na posúdenie autorsky a redakčne spracovaný rukopis edukačnej publikácie, zápis z posúdenia edukačnej publikácie sa nevyhotovuje.
(6)Po doručení príslušných posudkov sa predkladá jedno vyhotovenie zalomenej predtlačovej verzie edukačnej publikácie vrátane všetkých interaktívnych prvkov alebo multimediálnych prvkov, ktoré jej súčasťou. Ak príslušné posudky obsahujú pripomienky, po ich zapracovaní sa predkladá aj dokument o spôsobe zapracovania jednotlivých pripomienok zo všetkých príslušných posudkov na formulári, ktorého vzor je uvedený v prílohe č. xx.
Certifikát sa odníme, ak
a)sa zistí nesúlad edukačnej publikácie so
7
b) sa preukáže, že čestné vyhlásenie/dokumenty údaje v žiadosti sú nepravdivé
(1)Ak ministerstvo nevydá doložku, predkladateľ môže podať proti nevydaniu doložky námietky spolu s odôvodnením do 30 dní odo dňa doručenia písomného oznámenia o nevydaní doložky.
(2)Na posúdenie námietok príslušná sekcia požiada príslušnú priamo riadenú organizáciu o zabezpečenie iného zamestnanca, ktorý je odborníkom pre príslušný vyučovací predmet, vzdelávaciu oblasť, príslušný odbor vzdelávania, skupinu odborov vzdelávania, jazyk edukačnej publikácie alebo druh zdravotného znevýhodnenia, pre ktorý je edukačná publikácia určená. Tento zamestnanec vypracuje nový priamy posudok.
(3)Nový priamy posudok a vyjadrenie príslušnej priamo riadenej organizácie k námietkam zašle príslušná priamo riadená organizácia príslušnej sekcii do 45 dní od doručenia žiadosti podľa čl. 4 ods. 1 alebo do 90 dní, ak ide viaceré edukačné publikácie zo súboru edukačných publikácií predložených súčasne.
(4)Ak sa na základe dokumentov podľa odseku 3 vyhodnotia námietky ako opodstatnené, vydá sa certifikát; inak sa certifikát nevydá.
(5)Ak predkladateľ predloží jednotlivé edukačné publikácie zo súboru edukačných publikácií postupne a k niektorej nebude vydaný certifikát, spolu s nevydaním certifikátu pozastaví platnosť vydaných certifikátov k ostatným edukačným publikáciám z príslušného súboru edukačných publikácií až do vydania certifikátu k príslušnej edukačnej publikácii.
(1)Certifikát sa vzťahuje len na jazykovú verziu edukačnej publikácie, verziu vyhotovenia a konkrétne vydanie, ktoré bolo predmetom žiadosti o vydanie certifikátu.
(2)Na určenom webovom sídle sa zverejňuje
a)register recenzentov,
b)register edukačných publikácií s vydaným certifikátom,
c)zápisy z posúdenia edukačnej publikácie.
(3)Údaje podľa odseku 4 písm. a) a b) sa zverejňujú aj vo forme otvorených údajov a na dátovej platforme otvorených údajov.1)
(4)Aktualizácia registra edukačných publikácií sa vykonáva
a)zaradením edukačnej publikácie, ktorej bola vydaný certifikát,
b)vyradením edukačnej publikácie, ktorej
1.uplynula lehota platnosti certifikátu,
2.bola platnosť certifikátu pozastavená alebo
3.bol certifikát odňatý.
(5)Aktualizáciu registra edukačných publikácií s vydaným certifikátom sa vykonáva k poslednému dňu kalendárneho mesiaca.
1) Vyhláška Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu č. 78/2020 Z. z. o štandardoch pre informačné technológie verejnej správy v znení neskorších predpisov.
8
Osobitné ustanovenie počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu
Ak počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu recenzent odmietne vykonať alebo nevykoná posúdenie edukačnej publikácie na účel vydania certifikátu alebo ak sa v registri recenzentov nachádza len jeden recenzent pre príslušný vyučovací predmet alebo skupinu odborov vzdelávania a ten odmietne vykonať alebo nevykoná posúdenie edukačnej publikácie na účel vydania certifikátu, posúdenie edukačnej publikácie na účel vydania certifikátu recenzentom sa nevykonáva a recenzný posudok sa nevypracúva.
Podrobnosti o spôsobe používania edukačných publikácií a výške náhrady za stratu, zničenie alebo poškodenie edukačných publikácií.
§x
(1) Edukačné publikácie v tlačenej podobe pre materské školy majú životnosť jeden školský rok.
(2) Učebnice a učebné texty (ďalej len „učebnica“) v tlačenej podobe pre prvý až tretí ročník základnej školy vrátane učebníc s integrovaným pracovným zošitom v tlačenej podobe majú životnosť jeden školský rok.
(3) Učebnice v tlačenej podobe pre štvrtý až deviaty ročník základnej školy majú životnosť päť školských rokov.
(4) Učebnice v tlačenej podobe pre všetky ročníky strednej školy majú životnosť päť školských rokov.
(5) Učebnice v prepise do Braillovho písma pre
a) materské školy majú životnosť jeden školský rok,
b) prvý ročník základnej školy majú životnosť jeden školský rok,
c) druhý až deviaty ročník základnej školy majú životnosť tri školské roky,
d) všetky ročníky strednej školy majú životnosť tri školské roky.
(6) Učebnice v tlačenej podobe a učebnice v prepise do Braillovho písma sa môžu používať dlhšie, ako je ich životnosť podľa odsekov 1 5, ak nie opotrebované alebo poškodené tak, že nemôžu slúžiť svojmu účelu.
(7) Pracovné zošity v tlačenej podobe pre všetky ročníky a druhy škôl majú životnosť jeden školský rok.
(8) Edukačné publikácie v elektronickej podobe na pamäťovom médiu majú životnosť päť školských rokov.
9
§ xx
(1) Ak ide o učebnicu v tlačenej podobe so životnosťou päť školských rokov alebo o edukačnú publikáciu v elektronickej podobe na pamäťovom médiu, výška náhrady za stratu, zničenie alebo poškodenie, pre ktoré učebnica v tlačenej podobe alebo edukačná publikácia v elektronickej podobe na pamäťovom médiu nemôže slúžiť svojmu účelu, je
a) 100 % obstarávacej ceny v prvom roku používania,
b) 75 % obstarávacej ceny v druhom roku používania,
c) 50 % obstarávacej ceny v treťom roku používania,
d) 25 % obstarávacej ceny vo štvrtom roku používania,
e) 10 % obstarávacej ceny v piatom roku používania.
(2) Ak ide o učebnicu v prepise do Braillovho písma, výška náhrady za jej stratu, zničenie alebo poškodenie, pre ktoré učebnica nemôže slúžiť svojmu účelu, je
a) 10 % obstarávacej ceny v prvom roku používania,
b) 5 % obstarávacej ceny v druhom roku používania,
c) 1 % obstarávacej ceny v treťom roku používania.
(3) Ak ide o edukačnú publikáciu v tlačenej podobe so životnosťou jeden školský rok okrem učebnice v prepise do Braillovho písma pre prvý ročník základnej školy, výška náhrady za jej stratu, zničenie alebo poškodenie počas príslušného školského roka, pre ktoré edukačná publikácia nemôže slúžiť svojmu účelu, je 100 % jej obstarávacej ceny.
(4) Stratu, zničenie alebo poškodenie edukačnej publikácie možno nahradiť aj
a) obstaraním totožnej edukačnej publikácie, ak ide o stratu alebo zničenie, alebo
b) uvedením edukačnej publikácie do stavu vhodného pre ďalšie použitie vo výchovno-vzdelávacom procese, ak ide o poškodenie.
(5) Ak ide o učebnicu, ktorá sa používa dlhšie ako je jej životnosť podľa § 1 ods. 1 až 5, náhrada za jej stratu, zničenie alebo poškodenie sa neuhrádza.
§ xx
Edukačné publikácie poskytnuté dieťaťu alebo žiakovi do bezplatného užívania vráti dieťa alebo žiak škole do konca príslušného školského roka okrem tých, ktoré majú životnosť jeden školský rok alebo ktoré obsahujú učivo určené pre viac ročníkov. Ak dieťa alebo žiak edukačnú publikáciu v tejto lehote nevráti, považuje sa za stratenú.
10
Prechodné ustanovenia
(1)Žiadosť o vydanie doložky/ceretifikátu, ktorá bola doručená pred xx. yy 2025 sa posúdi podľa predpisov účinných do xx. yy 2025.
§ xx
Zrušovacie ustanovenia
Zrušuje sa vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 527/2021 Z. z. o edukačných publikáciách.
§ xx
Táto vyhláška nadobúda účinnosť XX. YYYY 20XX.