(pracovná verzia)
VYHLÁŠKA
Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky
z ………………… 2025
o školských výchovných zariadeniach
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) podľa § ... ods. ... zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. .../2025 Z. z. ustanovuje:
PRVÁ ČASŤ
Predmet úpravy
§ 1
Táto vyhláška upravuje podrobnosti o organizácii výchovno-vzdelávacieho procesu vo výchovných zariadeniach, o individuálnych reedukačných programoch, formách a metódach výchovy a vzdelávania uplatňovaných v procese reedukácie, o výchovných skupinách, diagnostických skupinách, ochranných opatreniach, o personálnom, finančnom, materiálno-technickom a priestorovom zabezpečení, požiadavky na stavebné a interiérové úpravy, materiálno-technické a ďalšie vybavenie karanténnej miestnosti, ochrannej miestnosti a záchytnej miestnosti.
§ 2
Účel výchovných zariadení
(1)Vo výchovných zariadeniach, ktorými diagnostické centrá a reedukačné centrá, musí byť zabezpečené základné právo každého dieťaťa na výchovu a vzdelávanie v nadväznosti na ústavné princípy a medzinárodné zmluvy o ľudských právach a základných slobodách dieťaťa, rozvíjajúce citovú stránku jeho osobnosti a umožňujúce aktívnu účasť dieťaťa v spoločnosti. S dieťaťom sa musí zaobchádzať v záujme plného a harmonického rozvoja jeho osobnosti s ohľadom na potreby osoby jeho veku.
(2) Účelom zariadenia je zabezpečovať neplnoletým osobám vo veku od 12 do 18 rokov, prípadne plnoletej osobe do 19 rokov a mladšej (ďalej len „dieťa“), náhradnú výchovnú starostlivosť v záujme jeho zdravého vývoja, riadnej výchovy a vzdelávania. Zariadenia spolupracujú s rodinou dieťaťa a poskytujú jej pomoc pri zabezpečovaní záležitostí týkajúcich sa dieťaťa, vrátane rodinnej terapie a nácviku rodičovských a ďalších zručností potrebných na výchovu a starostlivosť v rodine. Zariadenia poskytujú podporu pri prechode dieťaťa do jeho pôvodného rodinného prostredia alebo jeho premiestnení do náhradnej rodinnej starostlivosti.
(3)Účelom výchovným zariadení je poskytovať preventívne výchovnú starostlivosť, a tým najmä predchádzať vzniku a rozvoju negatívnych prejavov správania dieťaťa alebo narušeniu jeho zdravého vývoja, zmierňovať alebo odstraňovať príčiny alebo dôsledky vzniknutých porúch správania a prispievať k zdravému osobnostnému vývoju dieťaťa. Výchovné zariadenia poskytujú pomoc rodičom alebo iným osobám, ktorým
bolo dieťa zverené do výchovy rozhodnutím príslušného orgánu, (ďalej len „osoby zodpovedné za výchovu“) pri výchove a vzdelávaní dieťaťa a pri riešení problémov spojených so starostlivosťou o dieťa, s cieľom zachovať a posilniť rodinné väzby dieťaťa a zamedziť odtrhnutiu dieťaťa z jeho rodinného prostredia.
DRUHÁ ČASŤ
Podrobnosti o organizácii výchovno-vzdelávacieho procesu vo výchovných zariadeniach, formách a metódach výchovy a vzdelávania v procese reedukácie, o výchovných skupinách a diagnostických skupinách
§ 3
Diagnostické centrum
(1)Diagnostické centrum sa zameriava na špeciálnopedagogickú a psychologickú diagnostiku s cieľom zistenia aktuálneho stavu vzdelanosti a reedukácie, vedomosti, zručnosti, schopností a návykov a na určenie vhodných postupov vedúcich k ich náprave.
(2)Diagnostické centrum poskytuje počas pobytu dieťaťa aj odborné služby rodičom dieťaťa alebo inej fyzickej osobe než rodičovi, ktorá dieťa zverené do osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu (ďalej len „zákonný zástupca“), a súrodencom dieťaťa formou individuálnych stretnutí alebo skupinových stretnutí s cieľom aktívne ich zapojiť do diagnostického, reedukačného a resocializačného procesu.
(3)Na určenie diagnostického centra pre deti, ktoré boli do zariadenia umiestnené podľa § 121 ods. 1 písm. b) a c) zákona, na dĺžku ich pobytu v diagnostickom centre a ďalšie umiestnenie dieťaťa v zariadení, v ktorom sa poskytuje ústavná starostlivosť, sa vzťahuje osobitný predpis1.
(4)Deti umiestnené v záchytnom oddelení zriadenom podľa § 121 ods. 4 zákona tvoria jednu diagnostickú skupinu.
(5)Karanténna miestnosť slúži najmä na zabezpečenie hygieny dieťaťa a slúži na izoláciu osôb, ktoré môžu byť potenciálne infekčné alebo kontaminované, aby sa zabránilo ich šíreniu.
(6)Počet žiakov v diagnostickej triede je spravidla rovnaký ako počet žiakov v diagnostickej skupine. Riaditeľ diagnostického centra môže v odôvodnených prípadoch zvýšiť počet žiakov v diagnostickej triede o dvoch žiakov.
(7)Diagnostické centrum môže organizovať tábory, výlety a spoločné pobyty zákonných zástupcov s deťmi.
§ 4
Reedukačné centrum
(1)Reedukačné centrum sa zameriava na reedukáciu sociálne, mravne a emocionálne narušených detí, u ktorých boli zistené také nedostatky v sociálnej prispôsobivosti,
1 § 365 zákona 161/2015, civilný mimosporný poriadok
v osobnostných vlastnostiach a charakterovom vývine, že ich výchova a vzdelávanie v iných zariadeniach alebo v prirodzenom rodinnom prostredí by neviedli k náprave.
(2)Reedukačné centrum poskytuje deťom výchovu a vzdelávanie zamerané na optimalizáciu ich psychosociálneho vývinu, odstraňovanie porúch správania a vytvorenie predpokladov na ich osobnostnú a sociálnu integráciu.
(3)Reedukačné centrum podľa § 122 ods. 4 písm. a) zákona spravidla prijíma deti dvoch pohlaví. Reedukačné centrum podľa § 122 ods. 34 písm. b) a c) zákona prijíma chlapcov alebo dievčatá.
(4)Reedukačné centrum organizuje aj záujmovú činnosť detí so zreteľom na ich individuálne potreby, záujmy alebo prípravu na povolanie. Reedukačné centrum môže organizovať najmä lyžiarske výcviky, plavecké výcviky, tábory, výlety a výmenné pobyty s inými zariadeniami,
(5)Na reedukačné centrum, ktoré zriadené oddelenie pre deti vyžadujúce zvýšenú starostlivosť, oddelenie s ochranným uzatvoreným režimom, oddelenie s otvoreným režimom, sa primerane vzťahujú ustanovenia §5 až 7.
(6)Do skupiny pre deti vyžadujúce zvýšenú starostlivosť, skupiny s ochranným uzatvoreným režimom riaditeľ preradí dieťa na základe návrhu odborných zamestnancov reedukačného centra a vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie. Do oddelenia s otvoreným režimom nemôže byť umiestnené dieťa s uloženou ochrannou výchovou.
(7)Reedukačné centrum môže organizovať tábory, výlety a spoločné pobyty zákonných zástupcov s deťmi.
§ 5
Reedukačné centrum pre deti vyžadujúce zvýšenú starostlivosť
(1) Reedukačné centrum pre deti vyžadujúce zvýšenú starostlivosť poskytuje starostlivosť
a) deťom s narušeným psychosociálnym vývinom, ktoré vyžadujú z dôvodu chronického ochorenia zvýšený zdravotný dohľad, dlhodobé podávanie liekov alebo špeciálnu diétu, a deťom so zdravotným postihnutím, ktorých zdravotné postihnutie túto starostlivosť vyžaduje; reedukačný proces je rozšírený o liečebný režim,
b) deťom s narušeným psychosociálnym vývinom, u ktorých reedukačný proces v reedukačnom centre nebol úspešný,
c) deťom s psychiatrickou diagnózou alebo deťom závislým od psychoaktívnych látok po detoxikácii, ktorým sa z týchto dôvodov nemôže poskytovať starostlivosť v ostatných výchovných zariadeniach.
(2) Reedukačný proces detí podľa odseku 1 písm. a) sa vykonáva v súlade s dodržiavaním liečebného režimového výchovného plánu, ktorý obsahuje terapeutické činnosti s presne stanoveným časovým harmonogramom, a ktorý schvaľuje riaditeľ.
(3) V jednej výchovnej skupine oddelenia so zvýšenou starostlivosťou je najviac šesť detí.
(4) Výchovu a vzdelávanie detí podľa odseku 1 písm. b) zabezpečujú súčasne vychovávateľ a pomocný vychovávateľ.
§ 6
Reedukačné centrum s ochranným uzatvoreným režimom
(1) Reedukačné centrum s ochranným uzatvoreným režimom poskytuje starostlivosť
a) deťom s narušeným psychosociálnym vývinom spojeným s recidívou trestnej činnosti,
b) deťom s narušeným psychosociálnym vývinom spojeným s opakujúcim sa konaním, ktoré má znaky trestného činu,
c) deťom s narušeným psychosociálnym vývinom spojeným s agresivitou.
(2) V jednej výchovnej skupine oddelenia s ochranným uzatvoreným režimom je najviac šesť detí.
(3) Výchovu detí vo výchovnej skupine zabezpečujú súčasne vychovávateľ a pomocný vychovávateľ.
(4) Bezpečnosť detí, zamestnancov a iných fyzických osôb v reedukačnom centre s ochranným uzatvoreným režimom sa zabezpečuje posilnením dozoru pri výchove a vzdelávaní.
(5) Do reedukačného centra s ochranným uzatvoreným režimom sa prijímajú len deti s uloženou ochrannou výchovou na základe rozhodnutia súdu.
2)
§ 7
Reedukačné centrum s otvoreným režimom
(1) Výchova a vzdelávanie detí v reedukačnom centre s otvoreným režimom sa organizujú tak, aby sa čo najviac približovali prirodzenému rodinnému prostrediu.
(2) Výchovu detí vo výchovnej skupine zabezpečujú súčasne dvaja vychovávatelia a jeden pomocný vychovávateľ.
TRETIA ČASŤ
Podrobnosti o dovolenom a nedovolenom prerušení pobytu, ochranných opatreniach a individuálnom reedukačnom programe
§ 8
Dovolené prerušenie pobytu
(1)Dieťaťu, ktoré bolo do zariadenia umiestnené na základe rozhodnutia súdu, sa môže po vyjadrení orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podľa miesta trvalého a prechodného bydliska dieťaťa povoliť pobyt mimo výchovného zariadenia z
dôvodu návštevy zákonného zástupcu ak je predpoklad, že tento pobyt bude pre dieťaťa prospešný.
(2)Dieťaťu, ktoré bolo do výchovného zariadenia prijaté na žiadosť zákonného zástupcu, možno povoliť pobyt mimo výchovného zariadenia na určitý čas po dohode so zákonným zástupcom dieťaťa.
(3)Pobytom mimo výchovného zariadenia podľa odseku 1 alebo odseku 2 sa na účely tejto vyhlášky rozumie pobyt dieťaťa mimo výchovného zariadenia v čase víkendov, ďalších dní pracovného pokoja alebo v čase školských prázdnin.
(4)V záujme podpory styku dieťaťa s rodinným prostredím, z ktorého bolo dieťa vyňaté, možno dieťaťu so súhlasom orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podľa miesta trvalého bydliska dieťaťa umožniť pobyt mimo výchovného zariadenia v tomto prostredí.
(5)Dovolené prerušenie pobytu je súčasťou plánovania a vyhodnocovania individuálneho reedukačného programu dieťaťa.
(6)Ak v čase pobytu mimo diagnostického centra alebo reedukačného centra dochádza k ohrozeniu výchovy alebo osoby dieťaťa, tento pobyt sa ukončí a zabezpečí návrat dieťaťa do diagnostického centra alebo reedukačného centra.
§ 9
Nedovolené prerušenie pobytu
(1)Každý odchod dieťaťa z výchovného zariadenia bez súhlasu riaditeľa tohto zariadenia alebo ním písomne poverenej osoby a orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately sa považuje za nedovolené prerušenie pobytu.
(2)Nedovolené prerušenie pobytu dieťaťa vo výchovnom zariadení, ktoré bolo do tohto zariadenia umiestnené na základe rozhodnutia súdu, oznámi riaditeľ tohto zariadenia bez zbytočného odkladu, ako sa o nedovolenom prerušení pobytu dozvedel, najbližšiemu útvaru Policajného zboru, zákonnému zástupcovi, súdu, ktorý rozhodol o umiestnení dieťaťa do výchovného zariadenia neodkladným opatrením alebo výchovným opatrením alebo rozhodol o ústavnej starostlivosti, a orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podľa trvalého bydliska dieťaťa.
(3)Nepovolené prerušenie pobytu dieťaťa vo výchovnom zariadení, ktoré bolo do tohto zariadenia prijaté na základe žiadosti zákonného zástupcu, oznámi pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec tohto zariadenia bez zbytočného odkladu, ako sa o nedovolenom prerušení pobytu dozvedel, najbližšiemu útvaru Policajného zboru, zákonnému zástupcovi, súdu a orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podľa trvalého bydliska dieťaťa.
(4)Ak sa dieťa, ktoré bolo do výchovného zariadenia umiestnené na základe rozhodnutia súdu, do výchovného zariadenia nevráti dobrovoľne, zabezpečí sa v spolupráci s príslušným útvarom Policajného zboru jeho návrat v súlade s rozhodnutím o nariadení ústavnej starostlivosti.
(5)Po nedovolenom prerušení pobytu dieťaťa, ktoré sa nevráti do výchovného zariadenia dobrovoľne, sa poskytuje tomuto dieťaťu najmä psychologická starostlivosť.
§ 10
Podrobnosti o výchovných opatreniach vo výchovných zariadeniach a požiadavky na úpravy a vybavenie ochrannej, karanténnej miestnosti, záchytnej miestnosti
(1)Ochranné opatrenie podľa § 124 ods. 7 písm. d) a e) a ods. 8 zákona, § 121 ods. 4 (ďalej len ochranné opatrenie) sa uplatní pri agresívnom správaní alebo výtržníctve, pri nepovolenom pobyte mimo zariadenia alebo takom správaní dieťaťa, ktoré ohrozuje seba alebo iné osoby.
(2) Ochranná miestnosť má podlahovú plochu najmenej osem štvorcových metrov, výšku najmenej 250 cm a výšku najviac 300 cm a je vybavená takto:
a) nábytok pevne pripevnený k podlahe, ktorý tvorí posteľ, stôl a sedadlo,
b) zabudované WC s nádržkou na vodu umiestnenou mimo miestnosti,
c) jednoduchý zdroj pitnej vody,
e) osvetlenie miestnosti s vonkajším ovládaním mimo dosahu dieťaťa,
f) umývateľná, pevne upevnená podlahová krytina,
g) vykurovanie, ktoré zabezpečí teplotu v miestnosti najmenej 21 stupňov C,
h) okno s vetraním chránené proti rozbitiu,
i) zvukové zariadenie na privolanie pedagogického zamestnanca,
j) relaxačné a stimulačné pomôcky ktoré svojim charakterom vylučuje zranenie dieťaťa a napomáha upokojovať dieťa.
(3) Na základné vybavenie karanténnej miestnosti v diagnostickom centre sa primerane vzťahujú ustanovenia odseku 2.
(4) Ak je vo výchovnom zariadení zriadených viac ochranných miestností alebo karanténnych miestností, vzťahujú sa na každú z nich ustanovenia odseku 2.
(5) Do ochrannej miestnosti alebo karanténnej miestnosti možno umiestniť len jedno dieťa.
(6) Počas pobytu dieťaťa v ochrannej miestnosti, karanténnej miestnosti alebo záchytnej miestnosti výchovné zariadenie pravidelne monitoruje správanie dieťaťa a priebežne kontroluje jeho zdravotný stav prostredníctvom zdravotníckeho pracovníka a odborného zamestnanca povereného riaditeľom výchovného zariadenia a o výsledku vedie písomný záznam, ktorého vzor je prílohou vyhlášky.
§11
Požiadavky na úpravy a vybavenie karanténnej miestnosti
(1)Karanténna miestnosť slúži na dočasnú izoláciu detí, ktoré majú podozrenie na prenášanie prenosných alebo infekčných ochorení alebo je potvrdené infekčné ochorenie.
(2)Do karanténnej miestnosti je dieťa umiestnené po konzultácii a vyhodnotením zdravotnej sestry a riaditeľa zariadenia, ktorého skutočnosť sa zapíše do zdravotnej karty dieťaťa.
(3)Karanténna miestnosť je samostatná miestnosť s ľahkým prístupom pre personál aj zdravotníkov, s vlastnou toaletou, sprchou a umývadlom.
(4)Vo výchovných zariadeniach, ktoré koedukačné zriadené karanténne miestnosti osobitne pre dievčatá a osobitne pre chlapcov.
(5)Karanténna miestnosť musí mať okno s vetraním a ochranou proti rozbitiu so zabezpečením denného osvetlenia a umelého osvetlenia miestnosti s vonkajším ovládaním mimo dosahu dieťaťa.
(6)Karanténna miestnosť musí spĺňať požiadavky podľa osobitného predpisu2 a je vybavená takto:
a)nábytok tvorí posteľ, stôl, sedadlo a televízny prijímač.
b)umývateľná teplá, pevne upevnená podlahová krytina,
c)vykurovanie, ktoré zabezpečí teplotu v miestnosti najmenej 21oC,
d)zvukové zariadenie na privolanie zdravotnej sestry, pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca,
e)materiál na vzdelávanie, relaxačnú alebo inú vhodnú činnosť, ktoré svojim charakterom vylučuje zranenie dieťaťa.
(7)Ak je vo výchovnom zariadení viac karanténnych miestností, vzťahujú sa na každú z nich ustanovenia odseku 5.
§ 12
Požiadavky na úpravy a vybavenie záchytnej miestnosti
(1)Záchytná miestnosť slúži na dočasné umiestnene dieťaťa pri nepovolenom pobyte pohybujúce sa nepovolene mimo výchovného zariadenia.
(2) Záchytná miestnosť je samostatná miestnosť o rozlohe minimálne 6-8 m2 s ľahkým prístupom pre personál aj zdravotníkov, s vlastnou toaletou, sprchou a umývadlom.
(3)Záchytná miestnosť musí mať okno s vetraním a ochranou proti rozbitiu so zabezpečením denného osvetlenia a umelého osvetlenia miestnosti s vonkajším ovládaním mimo dosahu dieťaťa
-zvukové zariadenie na privolanie zdravotnej sestry, pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca,
-lôžko pripevnené k podlahe, matrac odolný voči poškodeniu
-umývateľná teplá, pevne upevnená podlahová krytina,
-vykurovanie, ktoré zabezpečí teplotu v miestnosti najmenej 21oC
-bezpečnostné dvere
§ 13
Podrobnosti o individuálnom reedukačnom programe
(1)Individuálny reedukačný program sa vypracúva pre každé dieťa umiestnené vo výchovnom zariadení.
2 Vyhláška č. 210 MZ SR, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška MZ SR č.
259/2008 Z. z.
o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia
(2)Individuálny reedukačný program sa vypracúva po uplynutí prvého mesiaca pobytu dieťaťa vo výchovnom zariadení, jeho súčasťou je hodnotenie procesu adaptácie dieťaťa na pobyt v ňom a vyhodnotenie korekcie správania každé tri mesiace.
ŠTVRTÁ ČASŤ
Podrobnosti o personálnom zabezpečení, finančnom, materiálno-technickom zabezpečení a priestorovom zabezpečení vo výchovných zariadeniach
§ 14
Personálne zabezpečenie vo výchovných zariadeniach
(1)Výchovnú a vzdelávaciu činnosť vo výchovných zariadeniach zabezpečuje spravidla riaditeľ, zástupca riaditeľa, vedúci vychovávateľ, vychovávateľ, pomocný vychovávateľ, učiteľ, školský špeciálny pedagóg, liečebný pedagóg, psychológ, sociálny pracovník, sociálny pedagóg, pedagogický asistent a majster odbornej výchovy. Ďalšiu činnosť zabezpečuje zdravotnícky pracovník, hospodársky pracovník, kuchárka, upratovačka, vodič, údržbár a administratívny a prevádzkový zamestnanec.
(2)Počet zamestnancov výchovného zariadenia sa určuje podľa výkonov, ktoré sa vo výchovnom zariadení poskytujú a podľa počtu výchovných skupín. Odporúčaný počet zamestnancov vo výchovných zariadeniach pre šesť výchovných skupín je uvedený v prílohe.
§ 15
Finančné a materiálno-technické zabezpečenie vo výchovných zariadeniach
(1)Súčasťou finančného a materiálno-technického zabezpečenia vo výchovnom zariadení je aj osobné vybavenie dieťaťa umiestneného do výchovného zariadenia na základe rozhodnutia súdu s prihliadnutím na jeho potreby, zdravotný stav a prípravu na povolanie. Osobné vybavenie je najmä ošatenie, obuv, a hygienické potreby. Osobné vybavenie, ktoré sa poskytlo dieťaťu, sa eviduje na osobnej karte dieťaťa.
(2)Údržbu osobného vybavenia dieťaťa zabezpečuje výchovné zariadenie.
(3)Za materiálno-technické zabezpečenie výchovných zariadení zodpovedá riaditeľ.
(6)Súčasťou finančného a materiálno-technického zabezpečenia v špeciálnom výchovnom zariadení je aj osobné vybavenie dieťaťa umiestneného do diagnostického centra alebo reedukačného centra na základe rozhodnutia súdu s prihliadnutím na jeho potreby, zdravotný stav a prípravu na povolanie. Osobné vybavenie je najmä ošatenie, obuv a hygienické potreby. Osobné vybavenie, ktoré sa poskytlo dieťaťu, sa eviduje na osobnej karte dieťaťa.
(7)Mesačné vreckové je pre deti vo veku
a)do 15 rokov 12 % sumy životného minima podľa osobitného predpisu,29)
b)nad 15 rokov 30 % sumy životného minima podľa osobitného predpisu. 29)
(8)Na určenie výšky vreckového v mesiaci, v ktorom dieťa dovŕši 15 rokov sa vzťahuje odsek 6 písm. b).
(9)Výška príspevku na uľahčenie osamostatnenia sa mladého dospelého je desaťnásobok sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa.
§ 16
Priestorové zabezpečenie a požiadavky na stavebné úpravy a interiérové úpravy v reedukačnom centre
(1)Priestorové usporiadanie a funkčné členenie reedukačných centier je, aby boli vytvorené samostatné oddelenia izolované mrežami.
(2)Stavebné úpravy v reedukačných centrách:
a)okná zabezpečené proti rozbitiu nerozbitnou výplňou alebo fóliami proti rozbitiu,
b)mreže na oknách môžu byť v celom zariadení vzhľadom na ochranu a bezpečnosť detí,
c)bezpečnostné mreže na dverách môžu byť len pri chránení majetku (napr. PC miestnosti), kancelárie (napr. kancelária hospodárky), miestnosti pre zdravotnú sestru, kde sú umiestnené zdravotnícke pomôcky a liečivá a ochrannej miestnosti,
d)vybavenie izieb a hygienických zariadení je podľa osobitného predpisu,
e)izba pre deti musí spĺňať požiadavky na denné osvetlenie a umelé osvetlenie, požiadavky na vykurovanie a vetranie,
f)pravidelná deratizácia, dezinfekcia, dezinsekcia prostredia, maľovanie interiéru budovy (spoločenské miestnosti, izby, chodba, kuchyňa, hygienické zariadenia, riadiť sa podľa osobitného predpisu.3
g)oddelenia majú svoju spoločenskú miestnosť a sociálne zariadenie.
(3)Interiérové úpravy vo výchovných zariadení sú nasledovné:
a)liečivá sú umiestnené v uzamykateľnej skrinke a v miestnosti bez prístupu deťom,
b)nábytok v izbách detí tvorí lôžko s matracom, podhlavník, prikrývka a lôžková bielizeň, skrinka na osobné veci, stôl a stolička,
c)sociálne zariadenia vybavené systémom „antivandal“, vyrobené z pevných materiálov tak, aby boli odolné proti mechanickému poškodeniu,
d)spoločenská miestnosť je vybavená stolmi a stoličkami, odkladacími skrinkami, pohovkou a televíznym prijímačom.
§ 17
Priestorové a stavebné požiadavky na oddelenia reedukačného centra
1. Oddelenie s voľným režimom
Ubytovanie v izbách pre 2–4 deti.
Prístup do spoločenskej miestnosti a oddychovej zóny.
Samostatné hygienické zariadenia podľa pohlavia.
Možnosť pravidelného pobytu na čerstvom vzduchu.
Interiér k domácemu prostrediu podobným vybavením (posteľ, stôl, skriňa).
Učebné a voľnočasové pomôcky voľne dostupné deťom.
2. Oddelenie so zvýšenou starostlivosťou
Maximálne 6 detí na výchovnú skupinu.
3 Zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Izby pre 1–2 deti, bezpečnostné prvky (nerozbitné okná, zaoblené rohy).
Monitorovanie spoločných priestorov (nie hygienických miestností).
Možnosť izolačnej miestnosti na krízovú intervenciu.
Vybavenie pripevnené k podlahe alebo stene, odolné proti poškodeniu.
Relaxačné a terapeutické miestnosti s bezpečnými pomôckami.
3. Oddelenie s ochranným uzatvoreným režimom
Uzamykateľné priestory, oddelené vstupy a výstupy.
Izby pre 1–2 deti s monitorovaním prístupu.
Vybavenie bez možnosti demontáže (posteľ, lavica, stôl pripevnené).
Zvýšená ochrana proti sebapoškodzovaniu a násiliu.
Možnosť samostatného režimu výučby a aktivít.
Zriadenie ochrannej miestnosti podľa špecifikácií.
4. Ochranná miestnosť
Minimálna podlahová plocha 8 m², výška 250–300 cm.
Pevne zabudované WC a jednoduchý zdroj pitnej vody.
Posteľ, stôl a sedadlo pripevnené k podlahe.
Okná chránené proti rozbitiu, osvetlenie ovládané zvonka.
Zariadenie na privolanie pedagogického zamestnanca.
Materiál na relaxáciu alebo činnosť
Zabezpečenie kontroly zdravotného stavu počas pobytu.
5. Spoločné ustanovenia pre všetky oddelenia
Všetky priestory musia byť v súlade s požiadavkami na hygienu, BOZP a protipožiarnu ochranu.
Prítomnosť učebne, zdravotnej miestnosti a konzultačných miestností.
Zabezpečený prístup do exteriéru na každodenný pobyt na čerstvom vzduchu.
V prípade možnosti, architektonické prispôsobenie pre deti so zdravotným znevýhodnením.
§ 18
Postup umiestňovania detí do ŠVZ je definovaný výkonovými štandardmi odborných činností, ktorý je zverejnený na stránke MŠVVaM.
§19
Pri spracovaní vnútorného poriadku výchovného zariadenia sa vychádza z prílohy tejto vyhlášky, ktorá ustanovuje náležitosti podľa typu zariadenia, pričom sa prihliada aj na vnútornú diferenciáciu zariadenia, ako aj na vek a špecifické potreby detí.
Náležitosti vnútorného poriadku
1. Charakteristika a štruktúra zariadenia:
– názov zariadenia, adresa a telefónne číslo
– súčasti zariadenia a ich organizačné členenie
– charakteristika jednotlivých súčastí zariadenia a ich úloh
– personálne zabezpečenie
– organizačné zabezpečenie spolupráce s osobami zodpovednými za výchovu
2. Postup pri prijímaní, premiestňovaní a prepúšťaní detí:
– vymedzenie zodpovednosti pracovníkov zariadenia
– spolupráca s kompetentnými orgánmi a inštitúciami
– zabezpečenie pomoci po prepustení zo zariadenia
3. Organizácia výchovno-vzdelávacích činností v zariadení:
– organizácia výchovných činností
– organizácia vzdelávania detí
– organizácia záujmových činností
– systém prevencie sociálnopatologických javov
4. Organizácia starostlivosti o deti v zariadení:
– zaradenie detí do rodinných alebo výchovných skupín
– ubytovanie detí
– materiálne zabezpečenie
– finančné prostriedky detí
– systém stravovania
– postup v prípade úteku dieťaťa zo zariadenia
5. Práva a povinnosti detí:
– systém hodnotenia a opatrení vo výchove
– vreckové, osobné dary a vecná pomoc
– organizácia dňa (pracovné dni, voľné dni)
– pobyt detí mimo zariadenia (prechádzky, pobyt u rodičov alebo iných osôb, dočasné ubytovanie mimo zariadenia)
– kontakty detí s rodičmi a ďalšími osobami (návštevy, písomné a telefonické kontakty)
–samospráva detí
6. Práva a povinnosti osôb zodpovedných za výchovu.
7. Úhrada nákladov na starostlivosť o deti v zariadení:
– vydanie rozhodnutia
– spôsob odvolania
8. Bezpečnosť a ochrana zdravia:
– postup pri úrazoch detí
– zdravotná starostlivosť a zdravotná prevencia
Príloha 1 k vyhláške o výchovných zariadeniach
Návrh minimálneho počtu zamestnancov vo výchovných zariadeniach
Prehľad minimálnych počtov zamestnancov podľa typu špeciálneho výchovného zariadenia pre 6 výchovných skupín.
Pozícia
Diagnostické centrum
Reedukačné centrum
Reed. centrum – zvýšená starostlivosť
Reed. centrum otvorený režim
Reed. centrum – uzatvorený režim
Riaditeľ
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Zástupca riaditeľa
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Vedúci vychovávateľ
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Vedúca ŠJ
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Vychovávateľ
12.0
12.0
12.0
12.0
12.0
Pomocný / nočný vychovávateľ
8.0
8.0
10.0
8.0
12.0
Pomocný vychovávateľ /denný
1
1
2
1
2
Asistent učiteľa
1.0
1.0
2.0
1.0
3.0
Sociálny pracovník/Sociálny
Pedagóg
2.0
2.0
3.0
2.0
3.0
Psychológ
4.0
2.0
2.0
2.0
3.0
Školský špeciálny
pedagóg
1.0
1.0
2.0
1.0
2.0
Liečebný pedagóg
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Učiteľ/ tried 6/5
8.0
8.0
8.0
8.0
8.0
Zdravotná sestra
2.0
2.0
2.0
2.0
2.0
Lekár
0.5
0.5
0.5
0.5
0.5
Administratívny pracovník/Skladník
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Hospodár
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Účtovník/personalista
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Práčka
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Krajčírka
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Upratovačka
2.0
2.0
2.0
2.0
2.0
Domovník – kurič
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Údržbár
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Šofér
1.0
1.0
1.0
1.0
1.0
Kuchár/ka
4.0
4.0
4.0
4.0
4.0
Príloha č. 2
MIMORIADNE UDALOSTI A ÚTEKY
FORMULÁR
Názov a adresa RC, DC,:
Dátum a hodina:.
Typ mimoriadnej udalosti, prípadne úteku (aj viac možností):
Útek Tehotenstvo
Nevhodné sexuálne správanie Úmrtie
Podozrenie zo sexuálneho zneužívania Podozrenie zo spáchania trestného činu
Hospitalizácia Trestné oznámenie
Iné (stručne opíšte):
Popis mimoriadnej udalosti, prípadne úteku:
Dôvod vzniku mimoriadnej udalosti, prípadne úteku:
Kto zistil mimoriadnu udalosť, prípadne útek:
Hlásenie na OR PZ: áno nie
Miesto OR PZ a čas hlásenia:
Zodpovedná osoba, ktorá ohlásila mimoriadnu udalosť dieťaťa OR PZ: -
Zodpovedná osoba za dieťa v čase mimoriadnej udalosti, prípadne úteku:
Meno a priezvisko dieťaťa:
Dátum narodenia dieťaťa:
Trvalé bydlisko dieťaťa:
Tr. bydlisko rodičov:
Prechodné bydlisko rodičov:
Posledné bydlisko dieťaťa pred umiestnením:
Predchádzajúce mimoriadne udalosti, prípadne úteky u dieťaťa (počet), krátke info.: -
NÁSLEDNÉ INFORMÁCIE PO MIMORIADNEJ UDALOSTI ČI ÚTEKU DIEŤAŤA
Dĺžka (v prípade úteku): od (dátum) do (dátum)
Spáchalo dieťa trestný čin: -
Bol na dieťati spáchaný trestný čin: -
Podané trestné oznámenie pod. číslom: -
(Ak áno, kto ho podal):
Správa o podaní trestného činu: ( zápisnica - príloha) -
Začaté trestné oznámenie (dátum): -
Ukončené trestné oznámenie (dátum): -
HLÁSENIA MIMORIADNEJ UDALOSTI ČI ÚTEKU
Generálna prokuratúra áno
Dátum: čas:
Úradu práce odd. SPODaSK áno
Dňa: čas:
Zákonnému zástupcovi
Dňa: čas:
VYVODENÉ OPATRENIA NA PREDCHÁDZANIE MIMORIADNEJ UDALOSTI ČI ÚTEKU
Správa z pohovoru s dieťaťom: -
Správa od psychológa: -
Pracovné upozornenie zamestnancovi, ak porušil ZP, Vnút. poriadok, Organizačný poriadok DC, RC, pracovnú náplň zamestnanca: -
Vykonané opatrenia pred vznikom mimoriadnej udalosti či úteku: -
Návrh riešení k predchádzaniu hlásenej mimoriadnej situácii či úteku:
Dátum:Podpis riaditeľa/ky