Príloha č. 7
1
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
Prihláška na predprimárne vzdelávanie v materskej škole
Prihláška na vzdelávanie v základnej škole
Prihláška na vzdelávanie v strednej škole
Implementáciou podregistra prijímania na vzdelávanie v materskej, základnej aj v strednej škole do Centrálneho registra bude možné podať prihlášku na uvedené druhy škôl. Zmena služby nastáva v rozsahu elektronického podania jednej prihlášky na viac ako jednu školu, čím sa šetrí čas na vyplnenie podania občanom. Druhá výhoda je zabezpečená vďaka identifikácii a autentifikácii občana a validácie údajov so štátnymi registrami. Validácia umožní predvyplnenie údajov o dieťati (uchádzačovi) a zákonných zástupcoch. Zmena nastáva aj v rozsahu doručovania, ktoré sa harmonizuje naprieč druhmi škôl. V prípade rozhodnutia o prijatí bude miestom a spôsobom doručenia len výveska školy dostupná online na mieste určenom Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR, fyzicky v škole a na webovom sídle príslušnej školy. Podregister uľahčí školám spracovanie prihlášok doručených listinne predvyplnením údajov a skrátením potrebného času na prepísanie všetkých údajov uvedených na prihláške. Zákonný zástupcovia, ktorých prihlášky prejdú validáciou údajov nebudú musieť listinne predkladať prihlášky a prílohy, čím sa zároveň znižuje administratívna záťaž pre občana aj školy a zlepšuje sa dostupnosť verejnej služby.
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
Nevzniká nová služba. Bez vplyvu.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
Prihláška na predprimárne vzdelávanie v materskej škole
Prihláška na vzdelávanie v základnej škole
Prihláška na vzdelávanie v strednej škole
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
Najmä piata časť „Prijímanie na výchovu a vzdelávanie“ zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR
Materské školy
Základné školy
Stredné školy
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
Príloha č. 7
2
Zavedenie elektronického riešenia prijímania detí (uchádzačov) umožní občanom, ale aj zamestnancom škôl skrátiť čas potrebný na vyplnenie podania, ako aj na jeho následnú evidenciu v spisovej službe.
Vďaka validácií osôb voči registru fyzických osôb (RFO) sa odstráni alebo aspoň minimalizuje listinné predkladanie podaní vrátane príloh a ušetrí sa čas na strane občanov aj zamestnancov škôl.
Implementáciou „student-optimal stable mechanism“ sa zabezpečí výber školy na základe poradia škôl uvedených na prihláške a alokuje sa kapacita len raz na jedného uchádzača.
Implementácia systému zároveň podporuje zásady „jedenkrát a dosť“ a elektronizáciu verejnej správy v súlade s programovým vyhlásením vlády.
Nepriamy vplyv (popíšte)
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR získa analytický podklad potrebný na plánovanie kapacít a kontrolu údajov voči zberu údajov o deťoch, žiakoch a poslucháčoch a údajoch o školách a školských zariadeniach potrebných na financovanie škôl podľa stavu k 15. septembru príslušného školského roka.
Efektívne rozdelenie voľných kapacít bude mať pozitívny dopad na zníženie počtu odvolaní voči rozhodnutiam o neprijatí dieťaťa do školy. Tým sa očakáva výrazná úspora času na strane zákonných zástupcov počas vyplnenia a odosielania odvolania, na strane škôl a zriaďovateľov (druhý stupeň) počas spracovania odvolaní a listinného doručovania rozhodnutí.
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Úspora na strane škôl 441 600 EUR ročne. Rozhodnutia o prijatí nebudú doručované poštou.
Úspora nastáva za poštové služby. Jednotkový náklady za úradnú zásielku je 3,20 EUR. V prípade jednej populácie v ročníku cca 46 000 pre každý druh školy dochádza k ročným úsporám 441 600 EUR.
Zvýšenie priamych finančných nákladov
Bez vplyvu.
Zníženie nepriamych finančných nákladov
Úspora na strane občanov v prípade materských škôl od 280 000 EUR do 840 000 EUR, v priemere 560 000 EUR ročne
Prepočet, vstupné hodnoty: rodič prinesie listinnú prihlášku do MŠ, čas strávený doručením originálov je 60 minút, priemerný počet podaných prihlášok na dieťa je 3. Pri hodinovej cene práce v národnom hospodárstve 8,33 EUR je úspora 841 800 EUR. V prípade, ak budú vstupné hodnoty iné, nebude nutne vždy nosiť originál do materských škôl, priemerný počet podaných prihlášok na žiaka bude menší a čas strávený doručením originálov je menej ako 60 minút je úspora 280 000 EUR pri hodinovej cene práce v národnom hospodárstve 8,33 EUR.
Úspora na strane občanov v prípade základných škôl: 37 233 EUR ročne
Táto úspora vzniká najmä vďaka eliminácii potreby osobného doručovania listinných dokumentov a overovania dokladov počas zápisu, čo občanom šetrí čas aj náklady spojené s cestovaním a administratívou najmä v prípade zákonných zástupcov, ktorí dlhodobo žijú v
Príloha č. 7
3
zahraničí, no majú povinnosť prihlásiť svoje dieťa na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania do materskej školy a plnenie povinnej školskej dochádzky do základnej školy z dôvodu trvalého pobytu dieťaťa na území Slovenskej republiky.
Prepočet, vstupné hodnoty pre AS IS: elektronické podanie prihlášky: 6 minút, administratívna kontrola počas zápisu na preukázanie rodného listu, občianskeho preukazu: 5 minút, počet rodičov: 2, počet zamestnancov: 1, hodinová mzda v NH: 8,83 EUR, populácia v ročníku 46 000.
Prepočet, vstupné hodnoty pre TO BE: elektronické podanie prihlášky: 16,5 minút, administratívna kontrola počas zápisu na preukázanie rodného listu, občianskeho preukazu: 0 minút, počet rodičov: 2, hodinová mzda v NH: 8,83 EUR, populácia v ročníku 46 000
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
Počiatočné náklady na zaučenie zamestnancov škôl do nového systému, hradené z projektu, ktorý je financovaný z EÚ zdrojov.
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Elektronické podanie si vyžaduje registráciu osôb do špecializovaného portálu, ktorá sa líši v závislosti od použitia prostriedkov na registráciu a prihlásenie. Najrýchlejší spôsob je prihlásenie cez eID a náročnejší spôsob je registrácia podľa mena a hesla.
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Prvú úsporu času dosahujeme predvyplnením údajov o deťoch a rodičoch dieťaťa.
Druhá skupina úspor sa dosiahne v závislosti od počtu škôl, ktoré budú súčasťou prihlášky. V prípade napr. 3 škôl je trvanie času oproti aktuálnemu stavu 3 krát kratšie.
Tretia skupina úspor na strane občana sa dosiahne odstránením povinnosti predkladania a kontroly originálnych listinných dokumentov vrátane príloh, ktoré boli doručované na základe pokynov materských a základných škôl aj osobne, respektíve listinne.
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
Zákonní zástupcovia detí, ktoré prihlasujú na predprimárne vzdelávanie v materskej škole
Zákonní zástupcovia detí, ktoré prihlasujú na vzdelávanie v základnej škole
Zákonní zástupcovia detí, ktoré prihlasujú na vzdelávanie v strednej škole
Navrhovaná úprava dopad na takmer celý populačný ročník vstupujúci do predprimárneho, základného a stredoškolského vzdelávania, čo z nej robí jednu z najvýznamnejších služieb z pohľadu občana.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Označenie poradia škôl podľa svojej preferencie na prihláške
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Využitím elektronického podania zaniká povinnosť predkladať listinné verzie prihlášok osobne, alebo poštou v prípade materských a základných škôl. Podanie prihlášky v listinnej podobe však naďalej ostane ako jedna z možných foriem podania prihlášky.
Príloha č. 7
4
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
Materské školy
Základné školy
Stredné školy
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Vytvorenie poradia uchádzačov, ktorých plánuje materská škola alebo základná škola prijať
Zverejňovanie vývesky, ako miesta a spôsobu doručenia rozhodnutí o prijatí do materskej školy alebo základnej školy. Školy budú zároveň zodpovedné za správnosť vývesky a zabezpečenie jej dostupnosti podľa štandardov stanovených ministerstvom.
Používanie podregistra prijímania na vzdelávanie pre elektronické vybavenie prihlášok a rozhodnutí.
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Listinné doručenie rozhodnutí o prijatí je nahradené verejne dostupnou výveskou s anonymizovanými osobnými údajmi o deťoch (uchádzačoch).
Overovanie rodných listov detí a občianskych preukazov zákonných zástupcov počas zápisu na základnú školu trvalého pobytu dieťaťa a veku a zákonného zastupovania.
Overovanie rodných listov a občianskych preukazov zákonných zástupcov počas zápisu v základnej škole pre potvrdenie trvalého pobytu a veku dieťaťa a zákonných zástupcov.
Listinné predkladanie originálnych prihlášok na predprimárne vzdelávanie v materskej škole.
Listinné predkladanie originálnych prihlášok na vzdelávanie v základnej škole.
Viacnásobné vydávanie rozhodnutí o prijatí na jedno dieťa z rôznych materských škôl alebo základných škôl.
Podpis mandátnym certifikátom vyžadujúcim inštalované aplikácie na koncovom zariadení a čítačky bude nahradený elektronickou pečiatkou.