Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Pozitívny vplyv na prístup:
a)K formálnemu vzdelávaniu – prostredníctvom zvýšenej dostupnosti predprimárneho vzdelávania a rozšírenia druhošancového vzdelávania o program na získanie primárneho vzdelania pre osoby, ktoré ukončili povinnú školskú dochádzku bez jeho dosiahnutia.
b)K spravodlivosti a rovnosti práv pre príslušníkov národnostných menšín – opatrenia zahŕňajú:
-úpravu geografických názvov v edukačných materiáloch pre národnostné školy v štátnom jazyku aj v jazyku príslušnej menšiny,
-možnosť poskytovania odborných činností v materinskom jazyku detí a žiakov v systéme poradenstva a prevencie, čím sa odstraňuje jazyková bariéra,
-precizovanie definície národnostného školstva a vedenie pedagogickej dokumentácie v súlade s právnymi záväzkami Slovenskej republiky,
-umožnenie bilingválneho vzdelávania v jazyku národnostnej menšiny a súčasne v cudzom jazyku,
-umožnenie bilingválneho vzdelávania v jazyku národnostnej menšiny a súčasne v cudzom jazyku.
c)Zabezpečenie adekvátnej starostlivosti, ochrana detí s vážnymi poruchami, individualizovaný prístup a transparentnosť služieb – prostredníctvom transformácie špeciálnych výchovných zariadení na komunitne orientovaný systém podpory a prevencie.