Príloha č. 8
1
Analýza vplyvov na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Vplyvy na rodinné prostredie, vzájomnú súdržnosť členov rodiny, výchovu detí, práva rodičov voči deťom, základné zásady zákona o rodine, uzavieranie manželstva a na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín
8.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodinné prostredie a špecifikujte pozitívne/negatívne vplyvy na rodinné prostredie.
8.1.1 Spôsobí predložený návrh zmenu rodinného prostredia? Ak áno, v akom rozsahu? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Prijatím predloženého návrhu sa môže pozitívne zvýšiť flexibilita rodín v prístupe na pracovný trh, najmä rodín, z ktorých spravidla jeden člen z dôvodu neprijatia dieťaťa do materskej školy alebo pre jeho zdravotné znevýhodnenie, doposiaľ musel nedobrovoľne opustiť trh práce alebo nemohol vstúpiť na trh práce, príp. musel obmedziť časové trvanie pracovného času.
Predloženým návrhom, zabezpečením prístupu detí k vysokokvalitnému predprimárnemu vzdelávaniu v materskej škole v mieste trvalého alebo obvyklého pobytu dieťaťa sa môžu znížiť výdavky rodín na cestovanie a na zabezpečenie rôznych opatrovateľských zariadení a služieb.
8.1.2 Môže dôjsť predloženým návrhom k narušeniu zdravého rodinného prostredia?
Bez vplyvu.
8.1.3 Má predložený návrh vplyv na demografický rast? Ak áno, aký je vplyv vzhľadom k úrovni záchovnej hodnoty populácie?
Bez vplyvu.
8.1.4 Má predložený návrh vplyv na odstraňovanie prekážok, ktoré bránia pracujúcim rodičom dosiahnuť želaný počet detí?
Bez vplyvu.
8.1.5 Má predložený návrh vplyv na množstvo času alebo príležitostí pre rodičov alebo pre deti na realizáciu rodinného života?
Áno, má pozitívny vplyv.
Zvýšenie celkovej zaškolenosti detí v materských školách a zlepšenie dostupnosti kvalitného predprimárneho vzdelávania znižuje stres rodičov pri zabezpečovaní starostlivosti, čím im ostáva viac času a energie na spoločný rodinný život.
Pozitívne sociálne vplyvy spojené taktiež napr. s požadovanými úpravami týkajúcimi sa maloletých cudzincov bez sprievodu zákonných zástupcov, podporných nástrojov, ktoré vedú k spolupráci rodiny dieťaťa v reedukačnom procese, rozšírenia možnosti navýšenia počtu detí v triedach materských škôl pri akejkoľvek zmene pobytu navyše, zvýšenia dostupnosti materských škôl pre deti, ktorým sa poskytuje starostlivosť v centre pre deti a rodiny pobytovou formou na základe rozhodnutia súdu, vytvorením podmienok pre motiváciu detí v reedukačnom procese a iné.
8.1.6 Má predložený návrh vplyv na prenikanie látkových alebo nelátkových závislostí do rodín?
Bez vplyvu.
Príloha č. 8
2
8.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na vzájomnú súdržnosť členov rodiny.
8.2.1 Má preložený návrh vplyv na vzájomnú súdržnosť členov rodiny? Ak áno, aký? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Rodina s deťmi sa bude viac zapájať do života komunity a materskej školy. Rodičia detí, ako aj ostatní členovia rodiny sa budú môcť dobrovoľne zúčastňovať na besiedkach, oslavách, verejných vystúpeniach a iných aktivitách organizovaných materskými školami pre deti a spolu s deťmi.
8.2.2 Má predložený návrh vplyv na posilňovanie väzieb medzi členmi rodiny?
Áno, má. Členovia rodín budú mať možnosť zdieľať svoje rodičovské skúsenosti s učiteľmi; budú môcť, na základe vlastného záujmu alebo podľa ponuky materskej školy získať námety na rozmanité hry a aktivity napr. umeleckého, športového a iného charakteru, ktoré budú využívať v rámci rodinnej výchovy a rodinných aktivít.
8.2.3 Má predložený návrh vplyv na obnovovanie alebo záchranu rodín?
Môže mať pozitívny vplyv. Pravidelná komunikácia medzi rodičmi a školskými zamestnancami, ako aj účasť na aktivitách materskej školy organizovaných spolu s deťmi môže napomôcť vzájomnej dôvere a spolupráci medzi rodičmi.
8.2.4 Má predložený návrh vplyv na vznik či pretrvávanie konfliktov medzi členmi rodiny?
Bez vplyvu.
8.2.5 Má predložený návrh vplyv na rozpad rodín?
Bez vplyvu.
8.2.6 Má predložený návrh vplyv na poskytovanie pomoci pri odkázanosti niektorého z členov rodiny na pomoc?
Bez vplyvu.
Príloha č. 8
3
8.3 Identifikujte a popíšte vplyvy na výchovu detí.
8.3.1 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí? Ak áno, aký?
Zavedenie povinného predprimárneho vzdelávania pre všetky deti od 3 rokov veku má veľmi pozitívny vplyv na celostný osobnostný rozvoj každého dieťaťa. U detí sa budú systematicky rozvíjať všetky kľúčové kompetencie potrebné pre život a ďalšie vzdelávanie.
Súčasťou návrhu je aj transformácia systému špeciálnych výchovných zariadení so zameraním na posilnenie preventívnej a podpornej funkcie v prirodzenom rodinnom prostredí dieťaťa. Tieto opatrenia môžu mať pozitívny dopad na rodiny detí s problémovým správaním alebo so zdravotným znevýhodnením, a to prostredníctvom dostupnejších podporných služieb v komunite. Znižuje sa tým potreba inštitucionálneho umiestnenia dieťaťa a zároveň sa zvyšuje stabilita rodinného prostredia.
8.3.2 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí v rodinách?
Ak budú deti absolvovať predprimárne vzdelávanie v materských školách, ich rodičia sa budú môcť vo veciach výchovy a vzdelávania radiť s kvalifikovanými pedagogickými a odbornými zamestnancami škôl a s odbornými zamestnancami zariadení poradenstva a prevencie.
8.3.3 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí k manželstvu a rodičovstvu?
Súčasťou obsahu predprimárneho vzdelávania je aj poznávanie zákonitostí rodinného života, rozvíjanie pozitívnych vzťahov medzi členmi rodiny a základné poznatky o očakávaní prírastku do rodiny.
8.4 Identifikujte a popíšte vplyvy na práva rodičov voči deťom.
8.4.1 Má predložený návrh vplyv na práva alebo zodpovednosť rodičov voči deťom? Ak áno, aký?
Rodičia ako prví sú zodpovední za výchovu a vzdelávanie dieťaťa, sú vedení k zodpovednému dodržiavaniu školského poriadku a organizácie predprimárneho vzdelávania detí. Rodičia majú právo na informácie o vzdelávacích výsledkoch svojich detí, ale zároveň sú zodpovední za riadnu dochádzku detí a za ich správanie a konanie.
8.5 Identifikujte a popíšte vplyvy na základné zásady zákona o rodine.
8.5.1 Má predložený návrh vplyv na chránené záujmy obsiahnuté v základných zásadách zákona o rodine? Ak áno, aký?
Bez vplyvu.
8.6 Identifikujte a popíšte vplyvy na uzavieranie manželstva.
8.6.1 Má predložený návrh vplyv na uzavieranie manželstva? Ak áno, aký?
Bez vplyvu.
8.6.2 Má predložený návrh vplyv na preferovaný čas vstupu do manželstva?
Príloha č. 8
4
Bez vplyvu.
8.6.3 Má predložený návrh vplyv na informovanosť ohľadom povahy manželstva a záväzkov medzi manželmi a založenia rodiny?
Bez vplyvu.
8.6.4 Má predložený návrh vplyv na predchádzanie rozpadom manželstiev?
Bez vplyvu.
8.7 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín.
8.7.1 Má predložený návrh vplyv na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín? Ak áno, špecifikujte tento vplyv s prihliadnutím na počet detí v rodine, ich špeciálne potreby vzhľadom k veku, zdravotnému stavu a prípadne iným okolnostiam. Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Bez vplyvu.