Príloha č. 1
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Smernica Rady z 25. júla 1977 o vzdelávaní detí migrujúcich pracovníkov (77/486/EHS) (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 1; Ú. v. ES L 199, 6.8.1977)
Smernica Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000, ktorou sa zavádza zásada rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 20/zv. 001; Ú. v. ES L 180, 19.7.2000)
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ z 13. decembra 2011 o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV (Ú. v. EÚ L 335, 17.12.2011)
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/33/EÚ z 26. júna 2013 , ktorou sa stanovujú normy pre prijímanie žiadateľov o medzinárodnú ochranu (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 180, 29.6.2013)
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/801 z 11. mája 2016 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely výskumu, štúdia, odborného vzdelávania, dobrovoľníckej služby, výmenných programov žiakov alebo vzdelávacích projektov a činnosti aupair (prepracované znenie) (Ú. v. L 132, 21.5.2016) v platnom znení
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Jún 2025
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Predkladaný návrh reaguje na viacero aplikačných, systémových a spoločenských problémov v oblasti výchovy a vzdelávania v regionálnom školstve, ktoré si vyžadujú legislatívne riešenie. Kľúčové problémy nasledovné:
Nedostatočná zaškolenosť detí vo veku 3 5 rokov, ktorú riešiť postupné zavedenie povinného predprimárneho vzdelávania od štvrtého a následne tretieho roku veku dieťaťa, nadväzujúc na pozitívne výsledky zavedenia povinného predprimárneho vzdelávania od piatich rokov veku dieťaťa.
Neexistencia zákonného rámca pre ochranu duševného zdravia detí a žiakov v rámci princípov výchovy a vzdelávania, na čo nadväzuje prijatý Národný program duševného zdravia.
Nedefinovaný pojem triedy s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny, kde sa výchovno-vzdelávací proces uskutočňuje v štátnom jazyku a vyučuje sa aj jazyk národnostnej menšiny.
Nejednoznačný proces plnenia povinnej školskej dochádzky, ktorý spôsoboval problémy pri zápise detí do základnej školy.
Znížená čitateľnosť edukačných publikácií v jazyku národnostnej menšiny z dôvodu komplikovaného uvádzania geografických názvov podľa aktuálneho predpisu.
Príloha č. 1
2
Chýbajúca možnosť dokončiť primárne vzdelanie pre osoby, ktoré síce ukončili povinnú školskú dochádzku, no nezískali ani primárne vzdelanie.
V oblasti druhošancového vzdelávania pretrvávajú odlišné podmienky získania nižšieho stredného vzdelania pre osoby, ktoré skončili povinnú školskú dochádzku a získali len primárne vzdelanie, čo v praxi spôsobuje nerovný prístup v jednotlivých možnostiach získania nižšieho stredného vzdelania.
Nejasnosti v oblasti vydávania dokladov o získanom vzdelaní a problematiku individuálneho vzdelávania žiaka základnej školy, komisionálnych skúšok a ukončovania dochádzky žiakov so zdravotným znevýhodnením.
Potreba úpravy systému hodnotenia žiakov základných škôl v súlade s filozofiou prebiehajúcej kurikulárnej reformy, so zameraním na dosahovanie vzdelávacích cieľov.
Vysoká administratívna záťaž škôl spojená s oznamovaním údajov obci, v ktorej dieťa trvalý pobyt, o prijatých deťoch na vzdelávanie v materskej alebo základnej škole. Tento proces si vyžaduje legislatívnu úpravu a elektronizáciu systému s cieľom odbremeniť školy a zefektívniť výmenu údajov medzi subjektmi verejnej správy.
Chýbajúca právna úprava digitalizácie procesu podávania prihlášok do materských, základných a stredných škôl cez jednotný elektronický systém.
Nedostatočná úprava maturitných skúšok, najmä v súvislosti s možnosťou dobrovoľného absolvovania skúšky z ďalšieho predmetu pre potreby prijímacieho konania na vysoké školy.
Neaktuálne a nejednoznačné nastavenie špeciálnych výchovných zariadení (diagnostické a reedukačné centrá), ktoré si vyžaduje komplexnú legislatívnu transformáciu, tak aby tieto zariadenia plnili účel v súlade s platnou legislatívou a zodpovedali podmienkam 21. storočia.
Nejednoznačnosť procesu poskytovania podporných opatrení.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom predkladaného návrhu je odstrániť aplikačné nejasnosti a systémové nedostatky v oblasti výchovy a vzdelávania v regionálnom školstve a zároveň zabezpečiť súlad so záväzkami vyplývajúcimi z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2023 2027 a s návrhom Koncepcie rozvoja špeciálnych výchovných zariadení na roky 2024 – 2027.
Prijatím návrhu sa vytvorí právny rámec, ktorý zabezpečí:
dostupnosť a záväznosť povinného predprimárneho vzdelávania od tretieho roku veku dieťaťa,
digitalizovaný proces prihlásenia detí a žiakov na vzdelávanie v materskej, základnej a strednej škole a oznamovania údajov,
vymedzenie procesu zápisu detí do základných škôl,
presné vymedzenie pojmov súvisiacich s vyučovaním v jazyku národnostných menšín,
jasné pravidlá plnenia povinnej školskej dochádzky, vrátane obvyklého pobytu a osobitných spôsobov plnenia,
úpravu systému hodnotenia žiakov základných škôl v súlade s kurikulárnou reformou,
zvýšenie dostupnosti úplného základného vzdelania prostredníctvom druhošancového vzdelávania,
modernizáciu maturitných skúšok a prijímacieho konania na stredné školy a nadaných detí mladších ako šesť rokov veku do základnej umeleckej školy,
zavedenie systémovej podpory vzdelávania detí a žiakov - cudzincov,
transformáciu špeciálnych výchovných zariadení na výchovné zariadenia,
spresnenie podmienok individuálneho vzdelávania žiakov základných škôl,
zjednotenie terminológie a postupov v oblasti pedagogickej dokumentácie a vydávania dokladov o získanom vzdelaní,
zefektívnenie práce materských, základných a stredných škôl a zníženie administratívnej záťaže prostredníctvom legislatívneho základu pre elektronické procesy a tvorbu nových registrov,
zlepšenie podmienok pre monitorovanie a hodnotenie kvality vzdelávania,
zvýšenie dôrazu na ochranu zdravia a bezpečnosť detí a žiakov vo výchove a vzdelávaní,
transparentný a efektívny mechanizmus poskytovania podporných opatrení
.
4.Dotknuté subjekty
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR, školy a školské zariadenia zaradené v Sieti škôl a školských zariadení SR, deti, žiaci, zákonní zástupcovia, zriaďovatelia škôl a školských zariadení.
5.Alternatívne riešenia
Príloha č. 1
3
Neboli identifikované žiadne iné alternatívne riešenia k návrhu zákona.
Alternatívnym riešením je nulový variant, t. j. neprijatie návrhu právneho predpisu čo by znamenalo že, problémy definované v bode 2 by v aplikačnej praxi naďalej pretrvávali.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Vyhláška o jazykovej škole
Vyhláška o výchovných zariadeniach
Vyhláška o edukačných publikáciách
Zmena vyhlášky o materskej škole
Zmena vyhlášky o základnej škole
Zmena vyhlášky o strednej škole
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti navrhovaného právneho predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti, pričom sa bude vyhodnocovať najmä úspešnosť v prebiehajúcej kurikulárnej reforme, realizácii povinného predprimárneho vzdelávania, učebnicovej politiky, výchovy a vzdelávania žiakov národnostných menšín a žiakov - cudzincov, reformy maturitnej skúšky a transformácie výchovných zariadení.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na
Áno
Nie
Príloha č. 1
4
životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Vzhľadom na to, že školy a školské zariadenia zaradené v sieti škôl a školských zariadení SR nie zriaďované za účelom podnikania a poskytovanie výchovy a vzdelávania nie je podnikaním v kontexte smernice o službách na vnútornom trhu, žiadna z navrhnutých zmien nemá vplyv na podnikateľské prostredie.
Súčasťou predkladaného materiálu aj opatrenia na zjednodušenie administratívnych procesov pre školy a zriaďovateľov škôl (napr. elektronizácia prihlášok na vzdelávanie v materskej škole, základnej školy a strednej školy, vydávanie a doručovanie elektronických rozhodnutí riaditeľa školy o prijatí/neprijatí do školy, prepojenosť údajov z rôznych referenčných registrov), ktoré môžu mať len marginálny pozitívny vplyv z hľadiska zníženia produkcie papierového odpadu. V dôsledku debyrokratizačných opatrení a digitalizácie niektorých procesov možno taktiež predpokladať marginálny pozitívny nepriamy vplyv z hľadiska zníženia emisií spojených s tlačou, prepravou dokumentov a spotrebou kancelárskeho materiálu.
11.Kontakt na spracovateľa
Henrieta Kalapošová, odbor základných škôl,
henrieta.kalaposova@minedu.sk
, tel.: 02/ 593 74 282
Marek Gilányi, sekcia legislatívno-právna,
marek.gilanyi@minedu.sk
, tel.: 02/ 593 74 356
12.Zdroje
Spolupráca s vybranými stavovskými a profesijnými organizáciami, regionálnymi úradmi školskej správy, vybranými ústrednými orgánmi štátnej správy, rezortnými inštitúciami, vybranými zástupcami samosprávy, CVTI SR, Inštitút vzdelávacej politiky. Do úvahy sa brali aj správy Štátnej školskej inšpekcie o inšpekčnej činnosti v školách a školských zariadeniach v SR.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: