Navrhované ustanovenie tiež výslovne upravuje poradie, v akom je riaditeľ základnej školy povinný prijímať žiakov na plnenie povinnej školskej dochádzky až do naplnenia najvyššieho počtu žiakov v triede príslušného ročníka. Cieľom je zvýšiť transparentnosť rozhodovania riaditeľov škôl a zabezpečiť rovnosť prístupu k základnému vzdelaniu.
Doterajšia právna úprava síce ustanovovala povinnosť prijímať deti z obvodu, avšak neurčovala poradie prijímania v prípade obmedzených kapacitných možností. V praxi to viedlo k nejednotnému postupu a nerovnakému zaobchádzaniu, vrátane prípadov znevýhodňovania detí, ktoré mali na prijatie prednostný nárok.
Zavedenie výslovného poradia prijímania zvyšuje právnu istotu, predvídateľnosť a rovnaké podmienky pre všetkých uchádzačov v situáciách, keď kapacita školy neumožňuje prijať všetky deti.
Ustanovenie sa nevzťahuje len na prijímanie žiakov do 1. ročníka základnej školy, ale aj na prijímanie do vyšších ročníkov základného vzdelávania, najmä v prípadoch, keď sa žiak sťahuje, mení školu alebo nastupuje do školy zo zahraničia. Cieľom je zabezpečiť rovnaké pravidlá a rovnaké poradie prijímania bez ohľadu na ročník, do ktorého žiaka nastupuje.
Naďalej platí, že a miesto a čas zápisu určuje zriaďovateľ školy a to aj samosprávny kraj, ktorý môže byť zriaďovateľom základnej školy, ako organizačnej zložky spojenej školy, v ktorej je aj stredná škola. V záujme zníženia administratívnej záťaže sa zároveň upúšťa od požiadavky určovať miesto a čas zápisu všeobecne záväzným nariadením – zriaďovateľ si bude môcť zvoliť vhodnú formu podľa potrieb a podmienok konkrétnej samosprávy.
K bodom 85 (§ 20 ods. 8 a 13 a § 61 ods. 3), 89 (§ 20 ods. 14), 96 (§ 25 ods. 1), 111 (§ 28 ods. 12), 129 (§ 28d ods. 7), 144 (§ 33 ods. 16, § 37 ods. 1, § 67 ods. 2 a 5, § 68 ods. 2 a § 69 ods. 9), 147 (§ 35 ods. 4), 153 (§ 36 ods. 3), 158 (§ 50 ods. 2), 188 (§ 67 ods. 1), 193 (§ 69 ods. 1 a 2, § 149 ods. 6, § 149a ods. 4), 248 (§ 130 ods. 12)
Technická úprava súvisí s paralelne predkladaným novým zákonom o školskej správe, ktorý generálne mení subjekt rozhodovania z riaditeľa na školu ako organizáciu.
K bodom 87, 88 (§ 20 ods. 11 a 12), 91 a 92 (§ 21 ods. 2 a 3)
Úprava súvisí s paralelne predkladaným novým zákonom o školskej správe, ktoré nanovo nastavuje obvody, a zároveň s paralelne predkladaným novým zákonom o financovaní škôl a školských zariadení, ktorý viaže normatívne financovanie aj na nové nastavenie obvodov.
K bodom 90 (§ 20 ods. 18) a 113 (§ 28 ods. 15)
Navrhuje sa úprava systému plnenia povinnej školskej dochádzky a povinného predprimárneho vzdelávania pri striedavej starostlivosti medzi dvoma štátmi. V praxi sa tieto situácie vyskytujú, pričom právne predpisy upravujú okolnosti plnenia školskej dochádzky alebo predprimárneho vzdelávania len pri striedavej starostlivosti v rámci SR, nie medzištátne (§ 28 ods. 14 a § 30 ods. 6). Zároveň súčasné znenie nijako neupravuje strednú školu.
Potrebné je pritom vysporiadať sa s evidenciou dochádzky, hodnotením, vydávaním dokladu o vzdelaní ako aj preukazovaním návštevy školy (obzvlášť z dôvodu, že údaje do centrálneho registra sa vkladajú len za školy v SR).
K bodu 93 (§ 22)