DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2025.
Cieľom návrhu je najmä
-komplexná reforma špeciálnych výchovných zariadení, úprava podmienok vykonávania diagnostiky v diagnostických centrách a poskytovania starostlivosti v reedukačných centrách,
ospoločné pravidlá pre všetky druhy zariadení, zverejňovanie informácií o voľných kapacitách, diagnostika nie v reedukačnom centre, pobyt v diagnostickom centre skrátený na najviac 12 týždňov, zrušenie liečebno-výchovných sanatórií, doplnenie výchovných opatrení, spresnenie poskytovania vreckového
-postupné zníženie veku dieťaťa, pre ktoré bude predprimárne vzdelávanie povinné, na tri roky veku,
oštvorročné deti od roku 2027, trojročné deti od roku 2028, možnosť osobitného zjednodušeného spôsobu domáceho vzdelávania pre deti mladšie ako 5 rokov
-úprava hodnotenia žiakov v základných školách a stredných školách vrátane rozšírenia možnosti hodnotiť slovným hodnotením,
-zjednotenie prihlášok na vzdelávanie a ich elektronizácia v materských, základných aj stredných školách,
-úprava pravidiel individuálneho vzdelávania a vzdelávania podľa individuálneho učebného plánu,
o žiaka v domácom vzdelávaní už nebude možné preskúšať dištančne, preskúšanie sa vykoná povinne každý polrok; ak sa pri preskúšaní žiaka na domácom vzdelávaní zistí podozrenie na výskyt prejavov rizikového správania žiaka, učiteľ to oznámi riaditeľovi, ktorý navrhne rodičovi vykonanie odbornej činnosti v zariadení poradenstva a prevencie (obdobná úprava aj pri vzdelávaní podľa individuálneho učebného plánu),
-organizovanie programov vzdelávania na získanie primárneho vzdelania pre fyzické osoby, ktoré skončili plnenie povinnej školskej dochádzky ale nezískali primárne vzdelanie a na získanie nižšieho stredného vzdelania pre osoby, ktoré získali primárne vzdelanie,
-precizovanie úpravy externého testovania na účel získania nižšieho stredného vzdelania,
-zavedenie nového druhu strednej školy – strednej priemyselnej školy (namiesto doterajšieho typu strednej odbornej školy),
oposkytuje úplné stredné odborné vzdelanie a vyššie odborné vzdelanie, vzdeláva v najviac troch odboroch vzdelávania, ktoré majú obdobný profil absolventa, spolupracuje s vysokými školami a zamestnávateľmi, transformujú sa niektoré doterajšie stredné priemyselné školy, ktoré budú mať „odborovú čistotu“ – ostatné ostanú strednými odbornými školami