DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2025.
Cieľom návrhu je najmä
-komplexná reforma špeciálnych výchovných zariadení, úprava podmienok vykonávania diagnostiky v diagnostických centrách a poskytovania starostlivosti v reedukačných centrách,
ospoločné pravidlá pre všetky druhy zariadení, zverejňovanie informácií o voľných kapacitách, diagnostika nie v reedukačnom centre, pobyt v diagnostickom centre skrátený na najviac 12 týždňov, zrušenie liečebno-výchovných sanatórií, doplnenie výchovných opatrení, spresnenie poskytovania vreckového
-postupné zníženie veku dieťaťa, pre ktoré bude predprimárne vzdelávanie povinné, na tri roky veku,
oštvorročné deti od roku 2027, trojročné deti od roku 2028, možnosť osobitného zjednodušeného spôsobu domáceho vzdelávania pre deti mladšie ako 5 rokov
-úprava hodnotenia žiakov v základných školách a stredných školách vrátane rozšírenia možnosti hodnotiť slovným hodnotením,
-zjednotenie prihlášok na vzdelávanie a ich elektronizácia v materských, základných aj stredných školách,
-úprava pravidiel individuálneho vzdelávania a vzdelávania podľa individuálneho učebného plánu,
o žiaka v domácom vzdelávaní nebude možné preskúšať dištančne, preskúšanie sa vykoná povinne každý polrok; ak sa pri preskúšaní žiaka na domácom vzdelávaní zistí podozrenie na výskyt prejavov rizikového správania žiaka, učiteľ to oznámi riaditeľovi, ktorý navrhne rodičovi vykonanie odbornej činnosti v zariadení poradenstva a prevencie (obdobná úprava aj pri vzdelávaní podľa individuálneho učebného plánu),
-organizovanie programov vzdelávania na získanie primárneho vzdelania pre fyzické osoby, ktoré skončili plnenie povinnej školskej dochádzky ale nezískali primárne vzdelanie a na získanie nižšieho stredného vzdelania pre osoby, ktoré získali primárne vzdelanie,
-precizovanie úpravy externého testovania na účel získania nižšieho stredného vzdelania,
-zavedenie nového druhu strednej školy strednej priemyselnej školy (namiesto doterajšieho typu strednej odbornej školy),
oposkytuje úplné stredné odborné vzdelanie a vyššie odborné vzdelanie, vzdeláva v najviac troch odboroch vzdelávania, ktoré majú obdobný profil absolventa, spolupracuje s vysokými školami a zamestnávateľmi, transformujú sa niektoré doterajšie stredné priemyselné školy, ktoré budú mať „odborovú čistotu“ ostatné ostanú strednými odbornými školami
-umožnenie vykonania dodatočnej maturitnej skúšky najviac z dvoch ďalších predmetov pre fyzické osoby, ktoré vykonali maturitnú skúšku,
-precizovanie vykonania maturitnej skúšky upraveným spôsobom, ak sa žiak zo závažných dôvodov nemôže zúčastniť maturitnej skúšky v škole,
-precizovanie organizovania pomaturitného štúdia,
-precizovanie ustanovení o edukačných publikáciách,
-precizovanie jazykového vzdelávania
ospresnenie v súlade so Spoločným európskym referenčným rámcom, vymedzenie vykonávania jazykových skúšok a štátnych jazykových skúšok, doplnenie určovania termínov, doplnenie možnosti náhradných termínov a opakovania štátnej jazykovej skúšky, doplnenie vzdelávania aj v slovenskom jazyku metódami ako cudzí jazyk (pre cudzincov)
V súčasnosti zákon neumožňuje výraznejšiu flexibilitu pri podávaní žiadostí o prijatie dieťaťa na vzdelávanie. V súčasnosti sa žiadosti o prijatie podávajú na formulári schválenom a zverejnenom ministerstvom školstva. Tento systém je potrebné zefektívniť a sprístupniť v elektronickej forme v rámci centrálneho registra.
Rovnako aj poskytovanie individuálneho vzdelávania vyžaduje také úpravy, aby boli zabezpečené lepšie podmienky vzdelávania detí a žiakov.
Zároveň potreby aplikačnej praxe a poskytovania starostlivosti deťom v špeciálnych výchovných zariadeniach si vyžadujú komplexné zefektívnenie poskytovania starostlivosti a zabezpečenie práv detí umiestnených na základe súdneho rozhodnutia.
Nedostatok zamestnancov v špecifických povolaniach, v technických oblastiach a odborných činnostiach je potrebné doplniť kvalitnými zamestnancami. Zriadenie stredných priemyselných škôl ako samostatného druhu s vymedzením ich špecifického postavenia a poslania napomôže v rámci prípravy budúcich kvalifikovaných zamestnancov a študentov pre technické vysoké školy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a právom Európskej únie.
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti, pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana a pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona nepredpokladá vplyv na podnikateľské prostredie a vplyvy na životné prostredie.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.