Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredieNázov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na webovom sídle MH SR
, (ďalej len „Kalkulačka nákladov“): Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
D. Nepriame finančné náklady
E. Administratívne náklady
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
Príloha č. 3a
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľovTabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré su goldplatingom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./goldplating
Kategória dotk. subjektov
Počet dotk. subjektov spolu
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady) / Nemení sa
Náklady na jedného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti potrebné na úpravu ich informačných systémov, ktorá súvisí so zmenou Národného zdravotného informačného systému.
poskytovatelia zdravotnej starostlivosti
Úspory vyčíslené na konkrétnych lekárov v súvislosti s odstránením papierových tlačív súvisiacich s potvrdeniami pre potreby školstva a
lekári (všeobecní, pediatri, psychológovia)
Príloha č. 3a
4
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak sú dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Opatrenie 1 (OUT) – V súvislosti so zmenami, ktoré prináša návrh predpokladáme, že bude mať v vplyv na cca 23 000 poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorý budú musieť pristúpiť k zmenám a updatom informačných systémov, ktoré im zabezpečuje externé dodávateľské prostredie. Vzhľadom na variabilitu týchto systémov a rozličnú cenovú kalkuláciu bol tento vplyv vyčíslený na 60 € ročne počas nasledujúcich štyroch rokov. (zdroj: analytický odhad NCZI, vychádzajúc s interných štatistických zdrojov a konzultácie s dodávateľským prostredím) B) Iné poplatky – pre roky 2026–2029 sú celkové náklady všetkých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti nasledovné:
•2026: 2,300,000 €= 100 ,€
•2027: 1,380,000 €= 60 €
•2028: 920,000 € = 40 €
•2029: 920,000 € = 40 €
Počet poskytovateľov zdravotnej starostlivosti: 23 000.
Výpočet priemerných nákladov na jedného poskytovateľa za rok:
celkové náklady/počet poskytovateľov
Výpočet priemerných nákladov za celé štvorročné obdobie:
ročné priemerné náklady/počet rokov = 60 € na poskytovateľa
Metóda výpočtu spočíva v rozdelení celkových nákladov na všetkých poskytovateľov podľa ich počtu a následnom spriemerovaní za celé obdobie, pričom sa vychádza z účtovne uzavretých a riadne zdokumentovaných údajov, po konzultácii a na základe analytického odhadu dodávateľov: STAPRO SLOVENSKO, Prosoft a PaP.
Opatrenie 2 (IN) - celkový počet dotknutých lekárov, ktorý sú oprávnení vydávať potvrdenia súvisiace s predškolskou a školskou dochádzkou a agendou zbrojných preukazov je v 3341 (2404 – lekárov so špecializáciou všeobecné lekárstvo a 937 - lekárov so špecializáciou pediatria). Ročne je vydaných cca 742 000 potvrdení uvedeného druhu (507 000 pre potreby školských a predškolských zariadení, 220 000 pre potreby stredoškolských zariadení a 15 000 pre potreby agendy zbrojných preukazov). (zdroj: analytický odhad NCZI, vychádzajúc s interných štatistických zdrojov) Príloha č. 3a
5
E) Administratívne náklady – na základe konzultácii so zástupcami zamestnávateľov a analytických odhadov NCZI sa odhaduje pri elektronizácii potvrdení úspora času na jedno potvrdenie - administratívnej povinnosti na 5 min. Nastavená frekvencia úkonu bola vyčíslená na jeden mesiac vzhľadom na štruktúru kalkulačky nákladov, z čoho vychádzajú priemerná úspora času na jedného lekára mesačne 92,5 = 93 minút. Mesačná úspora pre jedného lekára je tak cca 240 €.Opatrenie 3 (IN) - celkový počet dotknutých lekárov, ktorý sú oprávnení spracovávať agendu umelého prerušenia tehotenstva a utajeného pôrodu je 1080. Ročne je podaných cca 5 100 žiadostí (5 080 žiadosti o umelé prerušenie tehotenstva, 20 utajených pôrodov). (zdroj: štatistické výstupy NCZI za rok 2024, Potraty_v_SR_2024.pdf
) E) Administratívne náklady – na základe konzultácii so zástupcami zamestnávateľov a analytických odhadov NCZI sa odhaduje pri čiastočnej elektronizácii potvrdení úspora času na jeden úkon - administratívnej povinnosti na 5 min. Nastavená frekvencia úkonu bola vyčíslená na jeden mesiac vzhľadom na štruktúru kalkulačky nákladov, z čoho vychádzajú priemerná úspora času na jedného lekára mesačne 1,97 = 2 minúty. Mesačná úspora pre jedného lekára je tak cca 5 €.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie doplňujúce informácie2 Národné centrum zdravotníckych informácií neidentifikovalo goldplating-
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Konzultácie prebiehali počas roku 2024 a aj začiatkom roka 2025 s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a dodávateľmi informačných systémov
Pri tvorbe návrhu sme vychádzali z odborných diskusií s dodávateľmi IS, rozhovorov s PZS, relevantných dátových prístupov od zdravotných poisťovní a z analytických údajov NCZI. Do diskusie boli prizvaní najväčší dodávatelia informačných systémov PZS tak, aby bolo zabezpečená široká komunikačná platforma so všetkými zúčastnenými subjektami. Predkladaný materiál je v zhode so závermi a stanoviskami jednotlivých zúčastnených subjektov
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu Navrhovanou právnou úpravou elektronizácie procesov a odstránenia papierových potvrdení predpokladáme zvýšenie produktivity spôsobom, ktorý umožňuje poskytovateľom zdravotnej
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice EÚ a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia EÚ s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice EÚ alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
Príloha č. 3a
6
starostlivosti zvýšiť ´produktivitu a efektivitu poskytovania zdravotnej starostlivosti, najmä v súvislosti s časovou úsporou pri odstránení papierového administrovania uvedených potvrdení a záznamov do dokumentácie. Národné centrum zdravotníckych informácií neidentifikovalo vplyvy na konkurencieschopnosť, keďže materiál sa týka všetkých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
☐ zvyšuje X nemení☐ znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
X zvyšuje ☐ nemení☐ znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Národné centrum zdravotníckych informácií neidentifikovalo iné vplyvy na podnikateľské prostredie.