Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“).
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
08/2025
2.Definovanie problému
Z aplikačnej prax vzišli viaceré problémy, ktoré návrh legislatívne upravuje a rieši. Sú to:
a)Súčasná úprava neumožňuje zoskupovanie elektronických zdravotných záznamov v súvislosti s istou zdravotnou udalosťou alebo chorobou.
b)Elektronické výkazníctvo spravuje poskytovateľ zdravotnej starostlivosti len vo svojej agende, pričom manuálne musí prezerať jednotlivé zdravotné záznamy a s ním súvisiace zdravotné výkony, ktoré finančne uhrádzané v prípade, že poskytovateľ má zmluvu s niektorou zdravotnou poisťovňou.
c)Doposiaľ bol elektronický zdravotný záznam len o prepustení osoby z ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorý obsahoval celý súhrn zdravotných záznamov, ktoré sa vytvárali počas pobytu v ústavnom zdravotnom zariadení.
d)V súčasnosti rodičia detí pri prijatí na predprimárne vzdelávanie, základné vzdelávanie, stredoškolské vzdelávania predkladajú písomné potvrdenia o zdravotnom stave dieťaťa, žiaka a tiež ospravedlnenia z neúčasti na vyučovaní v písomnej listinnej forme.
e)Umelé prerušenie tehotenstva funguje len vo výhradne papierovej podobe.
f)Úprava poskytovania údajov tretím stranám nedostatočne reflektuje požiadavky praxe.
g)Potvrdenie na preukázania zdravotnej spôsobilosti pri vydaní zbrojného preukazu iba v papierovej podobe.
h)Nie je dostatočne upravený spôsob ukončovania dočasnej práceneschopnosti v prípade úmrtia osoby počas jej trvania.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
a)znížiť administratívnu záťaž poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a pacientov, ako aj zabezpečiť lepšiu dostupnosť údajov o zdravotnom stave pacientov pre oprávnené osoby a to v súlade s požiadavkami definovanými v projektoch Životné situácie 7,8,11,12,13 a RISEZ,
b)zaviesť nový pojem "epizóda", ktorý umožní poskytovateľom zdravotnej starostlivosti vzájomne prepojiť jednotlivé zdravotné záznamy pacienta, ktoré sa týkajú tej istej zdravotnej udalosti alebo choroby,
c)zaviesť nový národný zdravotnícky administratívny register "Národný register elektronického výkazníctva",
d)rozšíriť elektronickú zdravotnú knižku o nové typy elektronických zdravotných záznamov,
e)zaviesť nový Register potvrdení, ktorý umožní elektronické vydávanie potvrdení o zdravotnej spôsobilosti a zdravotnom stave pre rôzne účely, ako napríklad prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie, ospravedlnenie neprítomnosti žiaka či vydanie zbrojného preukazu,
f)aktualizovať prístupy k údajom v elektronickej zdravotnej knižke pre rôzne skupiny zdravotníckych pracovníkov a iných oprávnených osôb,
g)stanoviť doby uchovávania osobných údajov v jednotlivých častiach národného zdravotníckeho informačného systému,
h)zaviesť službu poskytovania elektronických informácií o aktivitách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti osobám v Národnom portáli zdravia,
i)v súvislosti s ďalšou elektronizáciou zdravotníctva a zosúladením legislatívy SR s právom a odporúčaniami Svetovej zdravotníckej organizácie zaviesť novú úpravu definície pôrodu živého dieťaťa, pôrodu mŕtveho dieťaťa a potratu,
j)upraviť elektronizáciu umelého prerušenia tehotenstva na žiadosť ženy, čím sa tento proces stane flexibilnejším,
k)upraviť automatické ukončenie dočasnej práceneschopnosti v prípade úmrtia osoby počas jej trvania,
l)upraviť ustanovenia, ktoré vzhľadom na požiadavky z praxe budú lepšie reflektovať a flexibilnejšie upravovať poskytovanie údajov zo strany Národného centra zdravotníckych informácií („NCZI“).
Navrhované legislatívne zmeny technickej povahy a majú za cieľ zvýšiť efektívnosť a dostupnosť zdravotníckych, sociálnych a vzdelávacích služieb prostredníctvom lepšieho zdieľania údajov, čo však môže pozitívne ovplyvniť rodiny a rodičovstvo zjednodušením administratívnych procesov a podporou prístupu k základným dávkam a službám.
Predložený dokument zavádza niekoľko zmien, ktoré by mohli ovplyvniť manželstvo, rodičovstvo a rodinný život na Slovensku, predovšetkým prostredníctvom aktualizácií národného zdravotníckeho informačného systému a súvisiacej legislatívy.
Z pohľadu vplyvov na manželstvo, rodičovstvo a rodinu sa kľúčové javia nasledovné:
1. Elektronická tehotenská knižka: Zavedenie „elektronickej tehotenskej knižky“ ako súčasti elektronického zdravotného záznamu za cieľ centralizovať a digitalizovať zdravotné údaje súvisiace s tehotenstvom. To môže zefektívniť prenatálnu starostlivosť o tehotné ženy a potenciálne viesť k zlepšeniu zdravotných výsledkov pre matku aj dieťa, čo priamo ovplyvňuje rodičovstvo.
2. Sociálne a materské dávky: Navrhované zmeny uľahčujú poskytovanie údajov Sociálnej poisťovni na posudzovanie nároku na tehotenské a materské dávky. To zefektívňuje prístup rodín k zásadnej finančnej podpore počas tehotenstva a po ňom.
3. Pomoc v hmotnej núdzi: Údaje sa budú tiež zdieľať s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny na posúdenie nároku na pomoc v hmotnej núdzi. Tým sa podporuje prístup k sociálnej podpore, najmä pre rodiny s tehotnými ženami alebo malými deťmi.
4. Registre pre starostlivosť a potvrdenia: Zriadenie „registra starostlivosti v prirodzenom prostredí osoby“ by mohlo ovplyvniť rodinné opatrovateľské opatrenia, najmä pre osoby vyžadujúce domácu starostlivosť. Okrem toho sa zriadi „register potvrdení“, ktorý bude centralizovať zdravotné potvrdenia vrátane údajov o zákonných zástupcoch, čo by mohlo zjednodušiť správu zdravotných záležitostí pre rodičov a opatrovníkov.
5. Prístup k údajom o umelom prerušení tehotenstva: Dokument špecifikuje, že prístup k údajom súvisiacim s umelým prerušením tehotenstva v elektronickom zdravotnom zázname majú len gynekológovia a pôrodníci, čo zdôrazňuje citlivú oblasť s dôsledkami pre jednotlivcov a rodiny.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Navrhovaná právna úprava má priamy alebo nepriamy vplyv:
a)NCZI,
b)Ministerstvo zdravotníctva SR,
c)poskytovatelia zdravotnej starostlivosti,
d)zdravotné poisťovne,
e)zdravotnícki pracovníci,
f)stavovské organizácie v zdravotníctve (komory)
g)fyzické osoby, verejne zdravotné poistené na území Slovenskej republiky,
h)matričné úrady,
i)Štatistický úrad Slovenskej republiky,
j)Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky,
k)Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky,
l)verejné predškolské a školské zariadenia,
m)Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky,
n)Sociálna poisťovňa,
o)Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny
5.Alternatívne riešenia
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
V prípade, že navrhovaná právna úprava nebude akceptovaná v navrhovanej podobe, môže dôjsť k zníženiu kvality poskytovania zdravotnej starostlivosti. Takisto v prípade neakceptácie nebudú naplnené záväzky súvisiace s antibirokratickou legislatívou, elektronizáciou verejného zdravotníctva a eGovermentom, ktoré súvisia s naplnením strednodobých priorít vyplývajúcich z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2023–2027 v súvislosti s prípravou dátovej reformy, ktorej cieľom je predovšetkým odbremenenie zdravotníkov od zbytočného vykazovania a zlepšenie dátovej dostupnosti a kvality.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Vzhľadom na náročnosť realizácie zamýšľaných aktivít, ako aj dát potrebných pre preskúmanie účelnosti sa navrhuje preskúmanie účelnosti do 31. 12. 2028. Priebežné vyhodnocovanie stavu zapojenia a využívania ezdravia. Informácie budú dostupné na webovom sídle Národného centra zdravotníckych informácií.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
Predpokladaný návrh pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti, keďže v návrhu sa predkladajú ustanovenia výrazne odbremeňujúce občana. Všetky nové aktivity budú financované v rámci rozpočtu národného centra a zo zdrojov európskej únie prostredníctvom projektov Antibyro Tretia vlna opatrení proti byrokracii a Budovanie životných situácií pre organizáciu Národné centrum zdravotníckych informácií vrátane projektu Rozšírenie portfólia služieb a inovácia služieb elektronického zdravotníctva
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Mgr. Marek Stacho
Národné centrum zdravotníckych informácií
tel.: +421 911 869 955
e-mail: Marek.Stacho@nczisk.sk
12.Zdroje
Súvisiace platné právne predpisy, údaje zdravotných poisťovní, Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, údaje od poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, údaje z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a Štatistického úradu Slovenskej republiky, odborné diskusie s dodávateľmi IS, rozhovory s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, analytické údaje NCZI.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia odporúča predkladateľovi vyznačiť negatívny vplyv predkladaného materiálu na MSP v bode 9 Doložky vybraných vplyvov, t. j., že predkladaný materiál aj negatívny vplyv na MSP (nielen pozitívny), nakoľko dochádza k zakotveniu povinností pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti t. j. je nutná úprava ich informačných systémov z dôvodu celkovej zmeny Národného zdravotného informačného systému.
Predkladateľ akceptuje odporúčanie komisie a vykonal úpravu doložky vybraných vplyvov v zmysle jeho znenia
vyznačením príslušných polí v bode 9. doložky.
K vplyvom na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Komisia odporúča predkladateľovi uviesť, že navrhované legislatívne zmeny technickej povahy a majú za cieľ zvýšiť efektívnosť a dostupnosť zdravotníckych, sociálnych a vzdelávacích služieb prostredníctvom lepšieho zdieľania údajov, čo však môže pozitívne ovplyvniť rodiny a rodičovstvo zjednodušením administratívnych procesov a podporou prístupu k základným dávkam a službám.
Predložený dokument zavádza niekoľko zmien, ktoré by mohli ovplyvniť manželstvo, rodičovstvo a rodinný život na Slovensku, predovšetkým prostredníctvom aktualizácií národného zdravotníckeho informačného systému a súvisiacej legislatívy.
Z pohľadu vplyvov na manželstvo, rodičovstvo a rodinu sa kľúčové javia nasledovné:
1. Elektronická tehotenská knižka: Zavedenie „elektronickej tehotenskej knižky“ ako súčasti elektronického zdravotného záznamu za cieľ centralizovať a digitalizovať zdravotné údaje súvisiace s tehotenstvom. To môže zefektívniť prenatálnu starostlivosť o tehotné ženy a potenciálne viesť k zlepšeniu zdravotných výsledkov pre matku aj dieťa, čo priamo ovplyvňuje rodičovstvo.
2. Sociálne a materské dávky: Navrhované zmeny uľahčujú poskytovanie údajov Sociálnej poisťovni na posudzovanie nároku na tehotenské a materské dávky. To zefektívňuje prístup rodín k zásadnej finančnej podpore počas tehotenstva a po ňom.
3. Pomoc v hmotnej núdzi: Údaje sa budú tiež zdieľať s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny na posúdenie nároku na pomoc v hmotnej núdzi. Tým sa podporuje prístup k sociálnej podpore, najmä pre rodiny s tehotnými ženami alebo malými deťmi.
4. Registre pre starostlivosť a potvrdenia: Zriadenie „registra starostlivosti v prirodzenom prostredí osoby“ by mohlo ovplyvniť rodinné opatrovateľské opatrenia, najmä pre osoby vyžadujúce domácu starostlivosť. Okrem toho sa zriadi „register potvrdení“, ktorý bude centralizovať zdravotné potvrdenia vrátane údajov o zákonných zástupcoch, čo by mohlo zjednodušiť správu zdravotných záležitostí pre rodičov a opatrovníkov.
5. Prístup k údajom o umelom prerušení tehotenstva: Dokument špecifikuje, že prístup k údajom súvisiacim s umelým prerušením tehotenstva v elektronickom zdravotnom zázname majú len gynekológovia a pôrodníci, čo zdôrazňuje citlivú oblasť s dôsledkami pre jednotlivcov a rodiny.
Predkladateľ akceptuje odporúčanie komisie a vykonal úpravu doložky vybraných vplyvov v zmysle jeho znenia
spôsobom, keď do bodu 4. doložky uviedol špecifikácie technických zmien a ich nasledovných dopadov na
manželstvo, rodičovstvo a rodinu s bližším popisom podľa odporúčania komisie a vyznačením príslušných polí
v bode 9. doložky.
K vplyvom na služby verejnej správy
Komisia odporúča predkladateľovi v osobitnej časti dôvodovej správy slová „má pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy“ v poslednom odseku nahradiť slovami „má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy“ a slová „nezakladá vplyv na služby verejnej správy pre občana“ nahradiť slovami „zakladá vplyv na služby verejnej správy pre občana“.
Odôvodnenie: Z doložky vybraných vplyvov vyplýva, že návrh zákona by nemal pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, iba negatívny. Pokiaľ ide o vplyvy na služby verejnej správy pre občana, doložka vybraných vplyvov a analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana nasvedčujú tomu, že návrh zákona zakladá vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Komisia odporúča od-značiť pozitívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe a predkladateľovi navrhuje, aby v doložke vybraných vplyvov vyznačil vplyv negatívny.
Odôvodnenie: Vznik nových povinností pre orgán verejnej správy ako uvádza predkladateľ v predmetnej analýze, predpokladá negatívny dopad na procesy služieb vo verejnej správe.
Predkladateľ akceptuje odporúčanie komisie a vykonal úpravu doložky vybraných vplyvov v zmysle jeho znenia
vyznačením príslušných polí v bode 9. doložky a vykonaním úprav vo všeobecnej dôvodovej správe v zmysle
uvedených odporúčaní.